COSTING METHODOLOGIES AND PRICING: A STUDY OF PRACTICES OF THE SOLIDARY ECONOMIC ENTERPRISES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento, Rayanna Nayhara Oliveira
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Rêgo, Thaiseany de Freitas, Dias, Thiago Ferreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ambiente Contábil
Texto Completo: https://periodicos.ufrn.br/ambiente/article/view/6566
Resumo: The study aimed to identify the pricing and costing methodologies adopted by solidary economic enterprises of Mossoró/RN to fair pricing of its products and services. To reach this objective, I used a case study, which consists in semi-structured interview and content analysis. The interviews were made with the individuals that act in the pricing and control of the sale price of the good produced by SEE. The interviews were based in content analysis, with the support of software Atlas IT (5.0 version), which permitted the codification and categorization of the dialogs. Considering the most known costing methods (absorption costing, variable costing and activity-based costing) and sales pricing, we concluded that the practices adopted by Acrevi are insufficient to fair pricing. Whereas the Coopermup and the GMUPA, it is observed that, they are used of labor management, input and indirect materials, as essential measures for the fair pricing.Keywords: Cost management. Pricing; solidary economy. Fair price.
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spelling COSTING METHODOLOGIES AND PRICING: A STUDY OF PRACTICES OF THE SOLIDARY ECONOMIC ENTERPRISESMETODOLOGÍA DE COSTOS Y FORMACIÓN DE PRECIOS: UN ESTUDIO DE LAS PRÁCTICAS DOS EMPRENDIMENTOS ECONÓMICOS SOLIDÁRIOSMETODOLOGIAS DE CUSTEIO E PREÇO DE VENDA: UM ESTUDO SOBRE AS PRÁTICAS DOS EMPREENDIMENTOS ECONÔMICOS SOLIDÁRIOSThe study aimed to identify the pricing and costing methodologies adopted by solidary economic enterprises of Mossoró/RN to fair pricing of its products and services. To reach this objective, I used a case study, which consists in semi-structured interview and content analysis. The interviews were made with the individuals that act in the pricing and control of the sale price of the good produced by SEE. The interviews were based in content analysis, with the support of software Atlas IT (5.0 version), which permitted the codification and categorization of the dialogs. Considering the most known costing methods (absorption costing, variable costing and activity-based costing) and sales pricing, we concluded that the practices adopted by Acrevi are insufficient to fair pricing. Whereas the Coopermup and the GMUPA, it is observed that, they are used of labor management, input and indirect materials, as essential measures for the fair pricing.Keywords: Cost management. Pricing; solidary economy. Fair price.El estudio pretende identificar qué metodologías de cálculo de costos y el precio de venta adoptada por las empresas económicas comprensivas (ve) de Mossoró/RN, para la formación del precio justo de sus productos y servicios. Para ello, se utilizó un estudio de tipo paralelo basado en entrevistas semiestructuradas y el análisis de contenido. Las entrevistas se realizaron con personas que actúan en el control y marcar el precio de venta de los artículos producidos por el ESS. La evaluación de las entrevistas se basó en el análisis de contenido, con la ayuda del software Atlas. TI (versión 5.0), que permite la codificación y categorización de los diálogos. Mientras que los más conocidos métodos de costes (absorción, variable y por actividades) y la formación del precio de venta, destacar las prácticas adoptadas por Acrevi son insuficientes para determinar el precio justo de venta. Ya en el Coopermups y el GMUPA, se observa lo uso de mano de obra directa e indirecta, materias primas y materiales indirectos como medidas esenciales para determinar el precio justo.Palabras clave: Gestión de costes. La formación de precios. La economía solidaria. Precio justo.O estudo objetivou identificar quais são as metodologias de custeio e preço de venda adotadas pelos Empreendimentos Econômicos Solidários (EES) de Mossoró/RN, para a formação do preço justo de seus produtos e serviços. Para tanto, utilizou-se de um estudo do tipo multicaso que se pauta na realização de entrevistas semiestruturadas e na análise de conteúdo. As entrevistas foram realizadas junto aos indivíduos que atuam no controle e na marcação do preço de venda dos artigos produzidos pelos EES. A apreciação das entrevistas foi pautada na análise de conteúdo, com o auxílio do software Atlas.ti (versão 5.0), o que permitiu a codificação e categorização dos diálogos. Considerando os mais conhecidos métodos de custeio (absorção, variável e por atividades) e formação do preço de venda, destaca-se que as práticas adotadas pela Acrevi são insuficientes para a determinação do preço justo de venda. Já no que concerne a Coopermups e o GMUPA, observa-se que se utilizam da gestão de mão de obra direta e indireta, da matéria-prima e materiais indiretos como medidas essenciais para a determinação do preço justo.Palavras-chave: Gestão de custos. Formação do preço. Economia solidária. Preço justo.Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN2016-01-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufrn.br/ambiente/article/view/656610.21680/2176-9036.2016v8n1ID6566REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte; Vol. 8 No. 1 (2016): Jan./Jun.; 76-92REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte; Vol. 8 Núm. 1 (2016): Jan./Jun.; 76-92REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte - ISSN 2176-9036; v. 8 n. 1 (2016): Jan./Jun.; 76-922176-903610.21680/2176-9036.2016v8n1reponame:Revista Ambiente Contábilinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNporhttps://periodicos.ufrn.br/ambiente/article/view/6566/6029Copyright (c) 2016 REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte - ISSN 2176-9036info:eu-repo/semantics/openAccessNascimento, Rayanna Nayhara OliveiraRêgo, Thaiseany de FreitasDias, Thiago Ferreira2021-11-23T11:16:12Zoai:periodicos.ufrn.br:article/6566Revistahttps://periodicos.ufrn.br/ambientePUBhttps://periodicos.ufrn.br/ambiente/oai||prof.mauriciocsilva@gmail.com2176-90362176-9036opendoar:2021-11-23T11:16:12Revista Ambiente Contábil - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false
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