INTELLECTUAL CAPITAL MANAGEMENT: A CASE STUDY IN BRAZILIAN ARMY AUDIT UNIT

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Monteiro, Alexandre Fernandes
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Diehl, Carlos Alberto, Ayres, Paulo Roberto Reichelt, de Vargas, Sandra Belloli
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ambiente Contábil
Texto Completo: https://periodicos.ufrn.br/ambiente/article/view/7983
Resumo: Intellectual capital (IC) is perceived by the market and by scholars as a decisive factor in business performance, especially in heavily dependent on business of the human factor. In an activity whose main source of value creation is knowledge, such as auditing, a model that allow the control and management of intellectual capital is relevant tool. This study aimed to verify how Brazilian Army identifies, measures and manages IC in one of its internal audit units. From single case study, supported by a protocol, we conducted interviews with auditors and military managers, complemented by the perception of audited about the work of internal auditor, whose data were consolidated through content analysis matrix with a view to check how works the IC's management. It was found that managers realize the importance of IC, but follow a model of surface management, without using indicators or tools, based on intuition, with low potential connection with organizational strategy. These finding and based on the IC identified and literature, a model to measurement and management was proposed.Keywords: Intellectual capital. Internal audit. Internal control. Brazilian Army.
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spelling INTELLECTUAL CAPITAL MANAGEMENT: A CASE STUDY IN BRAZILIAN ARMY AUDIT UNITGESTIÓN DE CAPITAL INTELECTUAL: UN ESTUDIO DE CASO EN UNA UNIDAD DE AUDITORÍA DE EJÉRCITO BRASILEÑOGESTÃO DO CAPITAL INTELECTUAL: ESTUDO DE CASO EM UMA UNIDADE DE AUDITORIA DO EXÉRCITO BRASILEIROIntellectual capital (IC) is perceived by the market and by scholars as a decisive factor in business performance, especially in heavily dependent on business of the human factor. In an activity whose main source of value creation is knowledge, such as auditing, a model that allow the control and management of intellectual capital is relevant tool. This study aimed to verify how Brazilian Army identifies, measures and manages IC in one of its internal audit units. From single case study, supported by a protocol, we conducted interviews with auditors and military managers, complemented by the perception of audited about the work of internal auditor, whose data were consolidated through content analysis matrix with a view to check how works the IC's management. It was found that managers realize the importance of IC, but follow a model of surface management, without using indicators or tools, based on intuition, with low potential connection with organizational strategy. These finding and based on the IC identified and literature, a model to measurement and management was proposed.Keywords: Intellectual capital. Internal audit. Internal control. Brazilian Army.El capital intelectual es percibido por el mercado y por los estudiosos como un factor decisivo en el rendimiento del negocio, especialmente en negocios muy dependiente del factor humano. En una actividad cuya fuente de creación de valor principal es el conocimiento, tales como la auditoría, un modelo que permite el control y la gestión de su capital intelectual es la herramienta relevante. Este estudio tuvo como objetivo verificar cómo identifica el Ejército de Brasil, medidas y gestiona el capital intelectual en una de sus unidades de auditoría interna. De estudio de caso único, apoyado por un protocolo, se realizaron entrevistas con los auditores y gerentes militares, complementado por la percepción del auditado sobre el trabajo del auditor interno, cuyos datos se consolidaron através de matriz de análisis de contenidos con el fin de comprobar cómo es la gestión del capital intelectual. Se encontró que los gerentes se dan cuenta de la importancia del capital intelectual, pero siguen un modelo de gestión de la superficie, sin necesidad de utilizar indicadores o herramientas, basadas en la intuición, con baja posible relación con la estrategia organizacional. Teniendo en cuenta este resultado y en base a la CI identificado en la investigación y la literatura, se propuso un modelo con el fin de permitir su medición y gestión.Palabras clave: Capital intelectual. Auditoría interna. Control interno. Ejército Brasileño.O capital intelectual (CI) é percebido pelo mercado e por estudiosos como um fator decisivo no desempenho das empresas, sobretudo em negócios altamente dependentes do fator humano. Em uma atividade cuja principal fonte de criação de valor é o conhecimento, como a auditoria, um modelo capaz de permitir o controle e gestão de seu CI é ferramenta relevante. Este trabalho buscou verificar como o Exército Brasileiro identifica, mensura e faz a gestão do CI em uma de suas unidades de auditoria interna. A partir de estudo de caso único, apoiado em um protocolo, realizaram-se entrevistas com auditores e gestores militares, complementadas pela percepção dos auditados sobre o trabalho do auditor interno, cujos dados foram consolidados por meio de matriz de análise de conteúdo com vistas a se verificar como é feita a gestão do CI. Verificou-se que os gestores percebem a importância do CI, porém seguem um modelo de gestão superficial, sem uso de indicadores ou ferramentas, baseado na intuição, com baixo potencial de conexão com a estratégia organizacional. Diante desse resultado e com base no CI identificado e na literatura, foi proposto um modelo com vistas a possibilitar a sua mensuração, registro e gestão.Palavras-Chave: Capital intelectual. Auditoria interna. Controle interno. Exército Brasileiro.Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN2016-04-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufrn.br/ambiente/article/view/798310.21680/2176-9036.2016v8n2ID7983REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte; Vol. 8 No. 2 (2016): Jul./Dez.; 190-212REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte; Vol. 8 Núm. 2 (2016): Jul./Dez.; 190-212REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte - ISSN 2176-9036; v. 8 n. 2 (2016): Jul./Dez.; 190-2122176-903610.21680/2176-9036.2016v8n2reponame:Revista Ambiente Contábilinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNporhttps://periodicos.ufrn.br/ambiente/article/view/7983/6400Copyright (c) 2016 REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte - ISSN 2176-9036info:eu-repo/semantics/openAccessMonteiro, Alexandre FernandesDiehl, Carlos AlbertoAyres, Paulo Roberto Reicheltde Vargas, Sandra Belloli2021-10-19T23:30:26Zoai:periodicos.ufrn.br:article/7983Revistahttps://periodicos.ufrn.br/ambientePUBhttps://periodicos.ufrn.br/ambiente/oai||prof.mauriciocsilva@gmail.com2176-90362176-9036opendoar:2021-10-19T23:30:26Revista Ambiente Contábil - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false
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