A ascese do Banquete e os limites da filosofia
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Princípios (Natal. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufrn.br/principios/article/view/19057 |
Resumo: | In this paper, I shall present all the steps of the ascent passage in the Symposium (210a-212b) in order to argue that, despite what is sustained by the majority of the interpreters of this platonic dialogue, the telos of the scala amoris, instead of being something completely attainable to those who ascended toward it, presents itself as a limit to human capacities. Thus, the philosopher, in the reading I adopt, would not be the one who calmly climbed the ladder of love and at it’s summit had intercourse with the Form of beauty, but he/she who, precisely because is well aware of the limits of his/her capacities, is able to recognize how far he/she can reach in his unceasing pursuit of wisdom. |
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A ascese do Banquete e os limites da filosofiaAscent; Philosophy; Limits.AscentPhilosophyLimitsAsceseFilosofiaLimitesIn this paper, I shall present all the steps of the ascent passage in the Symposium (210a-212b) in order to argue that, despite what is sustained by the majority of the interpreters of this platonic dialogue, the telos of the scala amoris, instead of being something completely attainable to those who ascended toward it, presents itself as a limit to human capacities. Thus, the philosopher, in the reading I adopt, would not be the one who calmly climbed the ladder of love and at it’s summit had intercourse with the Form of beauty, but he/she who, precisely because is well aware of the limits of his/her capacities, is able to recognize how far he/she can reach in his unceasing pursuit of wisdom.Neste artigo, apresentarei todos os passos da ascese dialética do Banquete (210a-212b) com o intuito de defender que, ao contrário do que comumente vemos ser defendido pela maior parte dos intérpretes deste diálogo platônico, o télos da scala amoris, ao invés de se constituir como algo plenamente alcançável àqueles que até ali ascenderam, apresenta-se, na verdade, como um limite às capacidades humanas. O filósofo, na leitura por mim adotada, não seria aquele que pacificamente galgou os degraus da ascese dialética e ao fim de seus esforços entrou em comunhão com a Forma do belo, mas aquele que, precisamente por conhecer os limites de suas capacidades, reconhece até onde pode chegar em sua busca incessante pelo saber. EDUFRN2020-10-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufrn.br/principios/article/view/1905710.21680/1983-2109.2020v27n54ID19057Princípios: Revista de Filosofia (UFRN); v. 27 n. 54 (2020): Princípios: Revista de Filosofia (UFRN); 157-1901983-21090104-869410.21680/1983-2109.2020v27n54reponame:Princípios (Natal. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNporhttps://periodicos.ufrn.br/principios/article/view/19057/13327Copyright (c) 2020 Matheus Abreu Pamplonainfo:eu-repo/semantics/openAccessAbreu Pamplona, Matheus2020-10-05T13:59:36Zoai:periodicos.ufrn.br:article/19057Revistahttps://periodicos.ufrn.br/principiosPUBhttps://periodicos.ufrn.br/principios/oai||principios@cchla.ufrn.br1983-21090104-8694opendoar:2020-10-05T13:59:36Princípios (Natal. Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false |
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