CLASSIFICAÇÃO GEODEMOGRÁFICA E A ASSIMETRIA NA DATAFICAÇÃO DE CRÉDITO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Laudelina Leonardo
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Silva, Tarcízio Roberto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-legere
Texto Completo: https://periodicos.ufrn.br/interlegere/article/view/16276
Resumo: The market for buying and selling personal data plays a prominent role in the information economy. With the increasing volume of collection of personal information, segmentation tools receive a growing interest by organizations, since they use strong data technologies to construct accurate population profiles. To understand the characteristics of this type of classification, we analyze the Mosaic geodemographic classification relative to one of its applications at the consumer end user: the Serasa Score. Mosaic ranks the Brazilian population based on its consumption power and personal characteristics in 11 categories and 40 segments. This categorization method considers financial, geographical, demographic, consumer, behavior, and lifestyle aspects. In turn, the Serasa Score is a compulsory tool for some classes of citizens, who need to enter into the game of continuous management and optimization of their indexes. The study analyzes the opacity of the systems and asymmetries of the geodemographic classification.
id UFRN-9_f39f7fedea8a6e7ffe9948d756566184
oai_identifier_str oai:periodicos.ufrn.br:article/16276
network_acronym_str UFRN-9
network_name_str Inter-legere
repository_id_str
spelling CLASSIFICAÇÃO GEODEMOGRÁFICA E A ASSIMETRIA NA DATAFICAÇÃO DE CRÉDITOThe market for buying and selling personal data plays a prominent role in the information economy. With the increasing volume of collection of personal information, segmentation tools receive a growing interest by organizations, since they use strong data technologies to construct accurate population profiles. To understand the characteristics of this type of classification, we analyze the Mosaic geodemographic classification relative to one of its applications at the consumer end user: the Serasa Score. Mosaic ranks the Brazilian population based on its consumption power and personal characteristics in 11 categories and 40 segments. This categorization method considers financial, geographical, demographic, consumer, behavior, and lifestyle aspects. In turn, the Serasa Score is a compulsory tool for some classes of citizens, who need to enter into the game of continuous management and optimization of their indexes. The study analyzes the opacity of the systems and asymmetries of the geodemographic classification.O mercado de compra e venda de dados pessoais tem papel de destaque na economia informacional. Diante do alto volume de informações pessoais, ferramentas de segmentação despertam cada vez mais interesse das organizações, já que por meio de tecnologias de big data, constroem perfis apurados da população. Para compreender as características deste tipo de classificação, analisamos a ferramenta de classificação geodemográfica Mosaic em contraposição a uma de suas aplicações na ponta do consumidor: o Score Serasa. O Mosaic classifica a população brasileira com base no seu poder de consumo em 11 categorias e 40 segmentos. Este método de categorização considera aspectos financeiros, geográficos, demográficos, de consumo, comportamento e estilo de vida.  Por sua vez, o Serasa Score é ferramenta compulsória para algumas classes de cidadãos, que precisam entrar no jogo da otimização contínua de seus índices. O estudo analisa a opacidade dos sistemas e assimetrias da classificação geodemográfica.UFRN2019-09-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufrn.br/interlegere/article/view/1627610.21680/1982-1662.2019v2n26ID16276Revista Inter-Legere; v. 2 n. 26 (2019): DOSSIÊ SOCIOLOGIA DIGITAL; c162761982-166210.21680/1982-1662.2019v2n26reponame:Inter-legereinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNporhttps://periodicos.ufrn.br/interlegere/article/view/16276/12042Copyright (c) 2019 Laudelina Leonardo Pereira, Tarcízio Roberto Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Laudelina LeonardoSilva, Tarcízio Roberto2019-11-19T22:57:25Zoai:periodicos.ufrn.br:article/16276Revistahttps://periodicos.ufrn.br/interlegerePUBhttps://periodicos.ufrn.br/interlegere/oai||interlegere@cchla.ufrn.br||analaudelina@uol.com.br1982-16621982-1662opendoar:2019-11-19T22:57:25Inter-legere - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false
dc.title.none.fl_str_mv CLASSIFICAÇÃO GEODEMOGRÁFICA E A ASSIMETRIA NA DATAFICAÇÃO DE CRÉDITO
title CLASSIFICAÇÃO GEODEMOGRÁFICA E A ASSIMETRIA NA DATAFICAÇÃO DE CRÉDITO
spellingShingle CLASSIFICAÇÃO GEODEMOGRÁFICA E A ASSIMETRIA NA DATAFICAÇÃO DE CRÉDITO
Pereira, Laudelina Leonardo
title_short CLASSIFICAÇÃO GEODEMOGRÁFICA E A ASSIMETRIA NA DATAFICAÇÃO DE CRÉDITO
title_full CLASSIFICAÇÃO GEODEMOGRÁFICA E A ASSIMETRIA NA DATAFICAÇÃO DE CRÉDITO
title_fullStr CLASSIFICAÇÃO GEODEMOGRÁFICA E A ASSIMETRIA NA DATAFICAÇÃO DE CRÉDITO
title_full_unstemmed CLASSIFICAÇÃO GEODEMOGRÁFICA E A ASSIMETRIA NA DATAFICAÇÃO DE CRÉDITO
title_sort CLASSIFICAÇÃO GEODEMOGRÁFICA E A ASSIMETRIA NA DATAFICAÇÃO DE CRÉDITO
author Pereira, Laudelina Leonardo
author_facet Pereira, Laudelina Leonardo
Silva, Tarcízio Roberto
author_role author
author2 Silva, Tarcízio Roberto
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Laudelina Leonardo
Silva, Tarcízio Roberto
description The market for buying and selling personal data plays a prominent role in the information economy. With the increasing volume of collection of personal information, segmentation tools receive a growing interest by organizations, since they use strong data technologies to construct accurate population profiles. To understand the characteristics of this type of classification, we analyze the Mosaic geodemographic classification relative to one of its applications at the consumer end user: the Serasa Score. Mosaic ranks the Brazilian population based on its consumption power and personal characteristics in 11 categories and 40 segments. This categorization method considers financial, geographical, demographic, consumer, behavior, and lifestyle aspects. In turn, the Serasa Score is a compulsory tool for some classes of citizens, who need to enter into the game of continuous management and optimization of their indexes. The study analyzes the opacity of the systems and asymmetries of the geodemographic classification.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufrn.br/interlegere/article/view/16276
10.21680/1982-1662.2019v2n26ID16276
url https://periodicos.ufrn.br/interlegere/article/view/16276
identifier_str_mv 10.21680/1982-1662.2019v2n26ID16276
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufrn.br/interlegere/article/view/16276/12042
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Laudelina Leonardo Pereira, Tarcízio Roberto Silva
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Laudelina Leonardo Pereira, Tarcízio Roberto Silva
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UFRN
publisher.none.fl_str_mv UFRN
dc.source.none.fl_str_mv Revista Inter-Legere; v. 2 n. 26 (2019): DOSSIÊ SOCIOLOGIA DIGITAL; c16276
1982-1662
10.21680/1982-1662.2019v2n26
reponame:Inter-legere
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
instacron:UFRN
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
instacron_str UFRN
institution UFRN
reponame_str Inter-legere
collection Inter-legere
repository.name.fl_str_mv Inter-legere - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
repository.mail.fl_str_mv ||interlegere@cchla.ufrn.br||analaudelina@uol.com.br
_version_ 1798043139667132416