CLASSIFICAÇÃO GEODEMOGRÁFICA E A ASSIMETRIA NA DATAFICAÇÃO DE CRÉDITO
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Inter-legere |
Texto Completo: | https://periodicos.ufrn.br/interlegere/article/view/16276 |
Resumo: | The market for buying and selling personal data plays a prominent role in the information economy. With the increasing volume of collection of personal information, segmentation tools receive a growing interest by organizations, since they use strong data technologies to construct accurate population profiles. To understand the characteristics of this type of classification, we analyze the Mosaic geodemographic classification relative to one of its applications at the consumer end user: the Serasa Score. Mosaic ranks the Brazilian population based on its consumption power and personal characteristics in 11 categories and 40 segments. This categorization method considers financial, geographical, demographic, consumer, behavior, and lifestyle aspects. In turn, the Serasa Score is a compulsory tool for some classes of citizens, who need to enter into the game of continuous management and optimization of their indexes. The study analyzes the opacity of the systems and asymmetries of the geodemographic classification. |
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CLASSIFICAÇÃO GEODEMOGRÁFICA E A ASSIMETRIA NA DATAFICAÇÃO DE CRÉDITOThe market for buying and selling personal data plays a prominent role in the information economy. With the increasing volume of collection of personal information, segmentation tools receive a growing interest by organizations, since they use strong data technologies to construct accurate population profiles. To understand the characteristics of this type of classification, we analyze the Mosaic geodemographic classification relative to one of its applications at the consumer end user: the Serasa Score. Mosaic ranks the Brazilian population based on its consumption power and personal characteristics in 11 categories and 40 segments. This categorization method considers financial, geographical, demographic, consumer, behavior, and lifestyle aspects. In turn, the Serasa Score is a compulsory tool for some classes of citizens, who need to enter into the game of continuous management and optimization of their indexes. The study analyzes the opacity of the systems and asymmetries of the geodemographic classification.O mercado de compra e venda de dados pessoais tem papel de destaque na economia informacional. Diante do alto volume de informações pessoais, ferramentas de segmentação despertam cada vez mais interesse das organizações, já que por meio de tecnologias de big data, constroem perfis apurados da população. Para compreender as características deste tipo de classificação, analisamos a ferramenta de classificação geodemográfica Mosaic em contraposição a uma de suas aplicações na ponta do consumidor: o Score Serasa. O Mosaic classifica a população brasileira com base no seu poder de consumo em 11 categorias e 40 segmentos. Este método de categorização considera aspectos financeiros, geográficos, demográficos, de consumo, comportamento e estilo de vida. Por sua vez, o Serasa Score é ferramenta compulsória para algumas classes de cidadãos, que precisam entrar no jogo da otimização contínua de seus índices. O estudo analisa a opacidade dos sistemas e assimetrias da classificação geodemográfica.UFRN2019-09-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufrn.br/interlegere/article/view/1627610.21680/1982-1662.2019v2n26ID16276Revista Inter-Legere; v. 2 n. 26 (2019): DOSSIÊ SOCIOLOGIA DIGITAL; c162761982-166210.21680/1982-1662.2019v2n26reponame:Inter-legereinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNporhttps://periodicos.ufrn.br/interlegere/article/view/16276/12042Copyright (c) 2019 Laudelina Leonardo Pereira, Tarcízio Roberto Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Laudelina LeonardoSilva, Tarcízio Roberto2019-11-19T22:57:25Zoai:periodicos.ufrn.br:article/16276Revistahttps://periodicos.ufrn.br/interlegerePUBhttps://periodicos.ufrn.br/interlegere/oai||interlegere@cchla.ufrn.br||analaudelina@uol.com.br1982-16621982-1662opendoar:2019-11-19T22:57:25Inter-legere - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false |
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