A importância do holding na reorganização afetivo-social de crianças que manifestam tendência anti-social

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alexandre, Dulcinéia Pires Azevedo
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFRN
Texto Completo: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/17504
Resumo: This study aims to understand as the children who show expressive behaviors of antisocial trends at Núcleo de Ação Social da Praia do Meio in Natal-RN city, linked to Secretaria Municipal do Trabalho e Assistência Social-SEMIT, which experience the relation with the social educator in role of caregiver. This matter was investigated within an interpretation and approach qualitative view of the social phenomena, using the Thematic Analysis technique of drawings and stories which express the relation with the caregiver gotten in sessions of playful interactions between child and researcher in order to understand the child experiences with the social educator. The used theoretical referential is by D. W. Winnicott who associates the social trend to a failure of environment in child holding. The subjects expressed the need of a firm and protective environment and they look for this in NASPM educators. Moreover, they show as solitude and vulnerability take part their lives due to the lack of emotional holding on family that favors the involvement with violent groups. But, it is worth pointing out that the children value the Nucleus environment when has offered them a safe holding which can be positive the established linking with it. Such conclusion points out to the possibility, recognized theoretically, that exists from these children to resume the way of healthy development
id UFRN_0d1e2541c3255c7852ce8b53703b65d2
oai_identifier_str oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/17504
network_acronym_str UFRN
network_name_str Repositório Institucional da UFRN
repository_id_str
spelling Alexandre, Dulcinéia Pires Azevedohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4792346J6&dataRevisao=nullBrito, Andréa Clara Tavares Galvão deMedeiros, Cynthia Pereira dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4779809E6&dataRevisao=nullAraujo, Denise Ramalho Dantas de2014-12-17T15:38:57Z2006-11-242014-12-17T15:38:57Z2006-10-11ALEXANDRE, Dulcinéia Pires Azevedo. A importância do holding na reorganização afetivo-social de crianças que manifestam tendência anti-social. 2006. 133 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia, Sociedade e Qualidade de Vida) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2006.https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/17504This study aims to understand as the children who show expressive behaviors of antisocial trends at Núcleo de Ação Social da Praia do Meio in Natal-RN city, linked to Secretaria Municipal do Trabalho e Assistência Social-SEMIT, which experience the relation with the social educator in role of caregiver. This matter was investigated within an interpretation and approach qualitative view of the social phenomena, using the Thematic Analysis technique of drawings and stories which express the relation with the caregiver gotten in sessions of playful interactions between child and researcher in order to understand the child experiences with the social educator. The used theoretical referential is by D. W. Winnicott who associates the social trend to a failure of environment in child holding. The subjects expressed the need of a firm and protective environment and they look for this in NASPM educators. Moreover, they show as solitude and vulnerability take part their lives due to the lack of emotional holding on family that favors the involvement with violent groups. But, it is worth pointing out that the children value the Nucleus environment when has offered them a safe holding which can be positive the established linking with it. Such conclusion points out to the possibility, recognized theoretically, that exists from these children to resume the way of healthy developmentO estudo objetiva compreender como as crianças que apresentam comportamentos expressivos de tendência anti-social no Núcleo de Ação Social da Praia do Meio em Natal - RN, ligado à Secretaria Municipal do Trabalho e Assistência Social SEMTAS, vivenciam a relação com o educador social, no papel de cuidador. Investigou-se esta questão dentro de uma visão qualitativa de abordagem e interpretação dos fenômenos sociais, utilizando a técnica da Análise Temática dos desenhos e estórias que expressam a relação com o cuidador, obtidos em sessões de interação lúdica entre criança e pesquisadora, para a compreensão das vivências da criança com o educador social. O referencial teórico utilizado é de D. W. Winnicott, que associa a tendência anti-social à ausência do holding necessário, ou seja a uma falha do ambiente na sustentação da criança. Os sujeitos expressaram a necessidade de um ambiente firme e acolhedor e buscam isto nos educadores do NASPM. Mostraram, também, como a solidão e a vulnerabilidade permeiam suas vidas por causa da falta de sustentação emocional na família, o que favorece o envolvimento com grupos violentos. Mas, vale ressaltar, as crianças valorizam o ambiente do Núcleo quando lhes oferece um suporte seguro, podendo ser positiva a vinculação estabelecida com ele. Tal conclusão aponta que existe a possibilidade reconhecida teoricamente destas crianças retomarem o caminho do desenvolvimento saudávelapplication/pdfporUniversidade Federal do Rio Grande do NortePrograma de Pós-Graduação em PsicologiaUFRNBRPsicologia, Sociedade e Qualidade de VidaTendência anti-socialHoldingWinnicott, Donald Woods, 1896-1971Privação afetivaCuidadorCriançaAntisocial TrendsHoldingWinnicott, Donald Woods,1986Affective PrivationCaregiverChildCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESA importância do holding na reorganização afetivo-social de crianças que manifestam tendência anti-socialinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRNinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNORIGINALDulcineiaPAA.pdfapplication/pdf534490https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/17504/1/DulcineiaPAA.pdf19a1265f26aafc61e981746541b1a1adMD51TEXTDulcineiaPAA.pdf.txtDulcineiaPAA.pdf.txtExtracted texttext/plain224698https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/17504/6/DulcineiaPAA.pdf.txt5c3cf84be0436363efcd492a549a9f07MD56THUMBNAILDulcineiaPAA.pdf.jpgDulcineiaPAA.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg2195https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/17504/7/DulcineiaPAA.pdf.jpg834ec6539501ee2384b2acade2894fa8MD57123456789/175042017-11-04 05:45:30.108oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/17504Repositório de PublicaçõesPUBhttp://repositorio.ufrn.br/oai/opendoar:2017-11-04T08:45:30Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false
dc.title.por.fl_str_mv A importância do holding na reorganização afetivo-social de crianças que manifestam tendência anti-social
title A importância do holding na reorganização afetivo-social de crianças que manifestam tendência anti-social
spellingShingle A importância do holding na reorganização afetivo-social de crianças que manifestam tendência anti-social
Alexandre, Dulcinéia Pires Azevedo
Tendência anti-social
Holding
Winnicott, Donald Woods, 1896-1971
Privação afetiva
Cuidador
Criança
Antisocial Trends
Holding
Winnicott, Donald Woods,1986
Affective Privation
Caregiver
Child
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
title_short A importância do holding na reorganização afetivo-social de crianças que manifestam tendência anti-social
title_full A importância do holding na reorganização afetivo-social de crianças que manifestam tendência anti-social
title_fullStr A importância do holding na reorganização afetivo-social de crianças que manifestam tendência anti-social
title_full_unstemmed A importância do holding na reorganização afetivo-social de crianças que manifestam tendência anti-social
title_sort A importância do holding na reorganização afetivo-social de crianças que manifestam tendência anti-social
author Alexandre, Dulcinéia Pires Azevedo
author_facet Alexandre, Dulcinéia Pires Azevedo
author_role author
dc.contributor.authorID.por.fl_str_mv
dc.contributor.advisorID.por.fl_str_mv
dc.contributor.advisorLattes.por.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4792346J6&dataRevisao=null
dc.contributor.referees1.pt_BR.fl_str_mv Brito, Andréa Clara Tavares Galvão de
dc.contributor.referees1ID.por.fl_str_mv
dc.contributor.referees2.pt_BR.fl_str_mv Medeiros, Cynthia Pereira de
dc.contributor.referees2ID.por.fl_str_mv
dc.contributor.referees2Lattes.por.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4779809E6&dataRevisao=null
dc.contributor.author.fl_str_mv Alexandre, Dulcinéia Pires Azevedo
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Araujo, Denise Ramalho Dantas de
contributor_str_mv Araujo, Denise Ramalho Dantas de
dc.subject.por.fl_str_mv Tendência anti-social
Holding
Winnicott, Donald Woods, 1896-1971
Privação afetiva
Cuidador
Criança
topic Tendência anti-social
Holding
Winnicott, Donald Woods, 1896-1971
Privação afetiva
Cuidador
Criança
Antisocial Trends
Holding
Winnicott, Donald Woods,1986
Affective Privation
Caregiver
Child
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
dc.subject.eng.fl_str_mv Antisocial Trends
Holding
Winnicott, Donald Woods,1986
Affective Privation
Caregiver
Child
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
description This study aims to understand as the children who show expressive behaviors of antisocial trends at Núcleo de Ação Social da Praia do Meio in Natal-RN city, linked to Secretaria Municipal do Trabalho e Assistência Social-SEMIT, which experience the relation with the social educator in role of caregiver. This matter was investigated within an interpretation and approach qualitative view of the social phenomena, using the Thematic Analysis technique of drawings and stories which express the relation with the caregiver gotten in sessions of playful interactions between child and researcher in order to understand the child experiences with the social educator. The used theoretical referential is by D. W. Winnicott who associates the social trend to a failure of environment in child holding. The subjects expressed the need of a firm and protective environment and they look for this in NASPM educators. Moreover, they show as solitude and vulnerability take part their lives due to the lack of emotional holding on family that favors the involvement with violent groups. But, it is worth pointing out that the children value the Nucleus environment when has offered them a safe holding which can be positive the established linking with it. Such conclusion points out to the possibility, recognized theoretically, that exists from these children to resume the way of healthy development
publishDate 2006
dc.date.available.fl_str_mv 2006-11-24
2014-12-17T15:38:57Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2006-10-11
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2014-12-17T15:38:57Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv ALEXANDRE, Dulcinéia Pires Azevedo. A importância do holding na reorganização afetivo-social de crianças que manifestam tendência anti-social. 2006. 133 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia, Sociedade e Qualidade de Vida) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2006.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/17504
identifier_str_mv ALEXANDRE, Dulcinéia Pires Azevedo. A importância do holding na reorganização afetivo-social de crianças que manifestam tendência anti-social. 2006. 133 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia, Sociedade e Qualidade de Vida) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2006.
url https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/17504
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Norte
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Psicologia
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFRN
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Psicologia, Sociedade e Qualidade de Vida
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Norte
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFRN
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
instacron:UFRN
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
instacron_str UFRN
institution UFRN
reponame_str Repositório Institucional da UFRN
collection Repositório Institucional da UFRN
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/17504/1/DulcineiaPAA.pdf
https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/17504/6/DulcineiaPAA.pdf.txt
https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/17504/7/DulcineiaPAA.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 19a1265f26aafc61e981746541b1a1ad
5c3cf84be0436363efcd492a549a9f07
834ec6539501ee2384b2acade2894fa8
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1802117728492847104