Cinematografando o consumo :as narrativas e práticas culturais dos clientes de videolocadoras de Natal (RN)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2005 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFRN |
Texto Completo: | https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/13758 |
Resumo: | The present work is an exercise of analysis of cultural practices related to movie consume by the clients of video rental stores in Natal city (Rio Grande do Norte, Brazil). With sociology of practice as support, especially that one which develops from the seminal works of Anthony Giddens and Pierre Bourdieu, we have searched, from the apprehension of the narratives build up by these actors from the movies they attend, to point the way they build exercises of reflexivity and creativity in the reception of works commonly identified as products of the so called mass culture . This path allows us, in the steps of Nestor Garcia Canclini, researcher in reception within Latin-American context, create and, somehow confirm the hypothesis that consume is also useful for thinking . In order to get to this result, we have carried out a camp research that used instruments and techniques both quantitative and qualitative. After the data analysis we came to the conclusion that consume of movies taken as commercial type and as not very noble in the environment of cultural production, also impels exercises of creativity and social reflexivity |
id |
UFRN_147b5b92806af168680039e0f1bb5213 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/13758 |
network_acronym_str |
UFRN |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFRN |
repository_id_str |
|
spelling |
Gomes, Jochen Mass Xavierhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4756561Y7http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4703249P4Barreto, Maria Cristina Rochahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/index.jspOliveira, João Emanuel Evangelista dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/index.jsp2014-12-17T14:20:20Z2006-08-012014-12-17T14:20:20Z2005-10-11GOMES, Jochen Mass Xavier. Cinematografando o consumo :as narrativas e práticas culturais dos clientes de videolocadoras de Natal (RN). 2005. 111 f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Regional; Cultura e Representações) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2005.https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/13758The present work is an exercise of analysis of cultural practices related to movie consume by the clients of video rental stores in Natal city (Rio Grande do Norte, Brazil). With sociology of practice as support, especially that one which develops from the seminal works of Anthony Giddens and Pierre Bourdieu, we have searched, from the apprehension of the narratives build up by these actors from the movies they attend, to point the way they build exercises of reflexivity and creativity in the reception of works commonly identified as products of the so called mass culture . This path allows us, in the steps of Nestor Garcia Canclini, researcher in reception within Latin-American context, create and, somehow confirm the hypothesis that consume is also useful for thinking . In order to get to this result, we have carried out a camp research that used instruments and techniques both quantitative and qualitative. After the data analysis we came to the conclusion that consume of movies taken as commercial type and as not very noble in the environment of cultural production, also impels exercises of creativity and social reflexivityO presente trabalho é um exercício de análise das práticas culturais relacionadas ao consumo de filmes pelos clientes de videolocadoras da cidade de Natal (RN). Tendo por suporte uma sociologia da prática, especialmente aquela que se desdobra a partir das obras seminais de Anthony Giddens e Pierre Bourdieu, buscamos, a partir da apreensão das narrativas construídas por esses atores dos filmes a que assistem, apontar como eles constroem exercícios de reflexividade e criatividade na recepção de obras comumente identificadas como produtos da chamada cultura de massas . Esse caminho nos possibilita, seguindo as indicações de Nestor Garcia Canclini, estudioso da recepção no contexto latino-americano, construir, e, de algum modo comprovar, a hipótese de que o consumo também serve para pensar . Para chegar a esse resultado, realizamos uma pesquisa de campo que se serviu de instrumentos e técnicas tanto quantitativos quanto qualitativos. Após a análise dos dados, chegamos à conclusão de que o consumo de filmes tidos como comerciais e como produtos pouco nobres no âmbito da produção cultural, também impulsiona exercícios de criatividade e reflexividade socialCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade Federal do Rio Grande do NortePrograma de Pós-Graduação em Ciências SociaisUFRNBRDesenvolvimento Regional; Cultura e RepresentaçõesCinemaConsumoNarrativasVideolocadorasCinemaConsumeNarrativesMovie RentalCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIACinematografando o consumo :as narrativas e práticas culturais dos clientes de videolocadoras de Natal (RN)info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRNinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNORIGINALCinematografandoConsumoNarrativas_Gomes_2005.pdfapplication/pdf639201https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/13758/1/CinematografandoConsumoNarrativas_Gomes_2005.pdf981a57c3f8fe0cd1f996fba80e5d4d41MD51TEXTJochenMXG.pdf.txtJochenMXG.pdf.txtExtracted texttext/plain215374https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/13758/6/JochenMXG.pdf.txt39e88541e0fb5b726fac607f7a2b8f09MD56CinematografandoConsumoNarrativas_Gomes_2005.pdf.txtCinematografandoConsumoNarrativas_Gomes_2005.pdf.txtExtracted texttext/plain215149https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/13758/8/CinematografandoConsumoNarrativas_Gomes_2005.pdf.txte5e7878dac5802ebf9e83617c7e5d995MD58THUMBNAILJochenMXG.pdf.jpgJochenMXG.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg8957https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/13758/7/JochenMXG.pdf.jpg24eb3d7a4e4b3a673c01e2442c9e964fMD57CinematografandoConsumoNarrativas_Gomes_2005.pdf.jpgCinematografandoConsumoNarrativas_Gomes_2005.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2004https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/13758/9/CinematografandoConsumoNarrativas_Gomes_2005.pdf.jpg936c6657acb9c80cec6a4469f605df7aMD59123456789/137582019-05-26 02:29:38.069oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/13758Repositório de PublicaçõesPUBhttp://repositorio.ufrn.br/oai/opendoar:2019-05-26T05:29:38Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Cinematografando o consumo :as narrativas e práticas culturais dos clientes de videolocadoras de Natal (RN) |
title |
Cinematografando o consumo :as narrativas e práticas culturais dos clientes de videolocadoras de Natal (RN) |
spellingShingle |
Cinematografando o consumo :as narrativas e práticas culturais dos clientes de videolocadoras de Natal (RN) Gomes, Jochen Mass Xavier Cinema Consumo Narrativas Videolocadoras Cinema Consume Narratives Movie Rental CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA |
title_short |
Cinematografando o consumo :as narrativas e práticas culturais dos clientes de videolocadoras de Natal (RN) |
title_full |
Cinematografando o consumo :as narrativas e práticas culturais dos clientes de videolocadoras de Natal (RN) |
title_fullStr |
Cinematografando o consumo :as narrativas e práticas culturais dos clientes de videolocadoras de Natal (RN) |
title_full_unstemmed |
Cinematografando o consumo :as narrativas e práticas culturais dos clientes de videolocadoras de Natal (RN) |
title_sort |
Cinematografando o consumo :as narrativas e práticas culturais dos clientes de videolocadoras de Natal (RN) |
author |
Gomes, Jochen Mass Xavier |
author_facet |
Gomes, Jochen Mass Xavier |
author_role |
author |
dc.contributor.authorID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.authorLattes.por.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4756561Y7 |
dc.contributor.advisorID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.advisorLattes.por.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4703249P4 |
dc.contributor.referees1.pt_BR.fl_str_mv |
Barreto, Maria Cristina Rocha |
dc.contributor.referees1ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees1Lattes.por.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/index.jsp |
dc.contributor.referees2.pt_BR.fl_str_mv |
Oliveira, João Emanuel Evangelista de |
dc.contributor.referees2ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees2Lattes.por.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/index.jsp |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gomes, Jochen Mass Xavier |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cinema Consumo Narrativas Videolocadoras |
topic |
Cinema Consumo Narrativas Videolocadoras Cinema Consume Narratives Movie Rental CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Cinema Consume Narratives Movie Rental |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA |
description |
The present work is an exercise of analysis of cultural practices related to movie consume by the clients of video rental stores in Natal city (Rio Grande do Norte, Brazil). With sociology of practice as support, especially that one which develops from the seminal works of Anthony Giddens and Pierre Bourdieu, we have searched, from the apprehension of the narratives build up by these actors from the movies they attend, to point the way they build exercises of reflexivity and creativity in the reception of works commonly identified as products of the so called mass culture . This path allows us, in the steps of Nestor Garcia Canclini, researcher in reception within Latin-American context, create and, somehow confirm the hypothesis that consume is also useful for thinking . In order to get to this result, we have carried out a camp research that used instruments and techniques both quantitative and qualitative. After the data analysis we came to the conclusion that consume of movies taken as commercial type and as not very noble in the environment of cultural production, also impels exercises of creativity and social reflexivity |
publishDate |
2005 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2005-10-11 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2006-08-01 2014-12-17T14:20:20Z |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2014-12-17T14:20:20Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
GOMES, Jochen Mass Xavier. Cinematografando o consumo :as narrativas e práticas culturais dos clientes de videolocadoras de Natal (RN). 2005. 111 f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Regional; Cultura e Representações) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2005. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/13758 |
identifier_str_mv |
GOMES, Jochen Mass Xavier. Cinematografando o consumo :as narrativas e práticas culturais dos clientes de videolocadoras de Natal (RN). 2005. 111 f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Regional; Cultura e Representações) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2005. |
url |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/13758 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFRN |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Desenvolvimento Regional; Cultura e Representações |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFRN instname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) instacron:UFRN |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
instacron_str |
UFRN |
institution |
UFRN |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFRN |
collection |
Repositório Institucional da UFRN |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/13758/1/CinematografandoConsumoNarrativas_Gomes_2005.pdf https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/13758/6/JochenMXG.pdf.txt https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/13758/8/CinematografandoConsumoNarrativas_Gomes_2005.pdf.txt https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/13758/7/JochenMXG.pdf.jpg https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/13758/9/CinematografandoConsumoNarrativas_Gomes_2005.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
981a57c3f8fe0cd1f996fba80e5d4d41 39e88541e0fb5b726fac607f7a2b8f09 e5e7878dac5802ebf9e83617c7e5d995 24eb3d7a4e4b3a673c01e2442c9e964f 936c6657acb9c80cec6a4469f605df7a |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1802117614403584000 |