Cinematografando o consumo :as narrativas e práticas culturais dos clientes de videolocadoras de Natal (RN)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Jochen Mass Xavier
Data de Publicação: 2005
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFRN
Texto Completo: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/13758
Resumo: The present work is an exercise of analysis of cultural practices related to movie consume by the clients of video rental stores in Natal city (Rio Grande do Norte, Brazil). With sociology of practice as support, especially that one which develops from the seminal works of Anthony Giddens and Pierre Bourdieu, we have searched, from the apprehension of the narratives build up by these actors from the movies they attend, to point the way they build exercises of reflexivity and creativity in the reception of works commonly identified as products of the so called mass culture . This path allows us, in the steps of Nestor Garcia Canclini, researcher in reception within Latin-American context, create and, somehow confirm the hypothesis that consume is also useful for thinking . In order to get to this result, we have carried out a camp research that used instruments and techniques both quantitative and qualitative. After the data analysis we came to the conclusion that consume of movies taken as commercial type and as not very noble in the environment of cultural production, also impels exercises of creativity and social reflexivity
id UFRN_147b5b92806af168680039e0f1bb5213
oai_identifier_str oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/13758
network_acronym_str UFRN
network_name_str Repositório Institucional da UFRN
repository_id_str
spelling Gomes, Jochen Mass Xavierhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4756561Y7http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4703249P4Barreto, Maria Cristina Rochahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/index.jspOliveira, João Emanuel Evangelista dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/index.jsp2014-12-17T14:20:20Z2006-08-012014-12-17T14:20:20Z2005-10-11GOMES, Jochen Mass Xavier. Cinematografando o consumo :as narrativas e práticas culturais dos clientes de videolocadoras de Natal (RN). 2005. 111 f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Regional; Cultura e Representações) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2005.https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/13758The present work is an exercise of analysis of cultural practices related to movie consume by the clients of video rental stores in Natal city (Rio Grande do Norte, Brazil). With sociology of practice as support, especially that one which develops from the seminal works of Anthony Giddens and Pierre Bourdieu, we have searched, from the apprehension of the narratives build up by these actors from the movies they attend, to point the way they build exercises of reflexivity and creativity in the reception of works commonly identified as products of the so called mass culture . This path allows us, in the steps of Nestor Garcia Canclini, researcher in reception within Latin-American context, create and, somehow confirm the hypothesis that consume is also useful for thinking . In order to get to this result, we have carried out a camp research that used instruments and techniques both quantitative and qualitative. After the data analysis we came to the conclusion that consume of movies taken as commercial type and as not very noble in the environment of cultural production, also impels exercises of creativity and social reflexivityO presente trabalho é um exercício de análise das práticas culturais relacionadas ao consumo de filmes pelos clientes de videolocadoras da cidade de Natal (RN). Tendo por suporte uma sociologia da prática, especialmente aquela que se desdobra a partir das obras seminais de Anthony Giddens e Pierre Bourdieu, buscamos, a partir da apreensão das narrativas construídas por esses atores dos filmes a que assistem, apontar como eles constroem exercícios de reflexividade e criatividade na recepção de obras comumente identificadas como produtos da chamada cultura de massas . Esse caminho nos possibilita, seguindo as indicações de Nestor Garcia Canclini, estudioso da recepção no contexto latino-americano, construir, e, de algum modo comprovar, a hipótese de que o consumo também serve para pensar . Para chegar a esse resultado, realizamos uma pesquisa de campo que se serviu de instrumentos e técnicas tanto quantitativos quanto qualitativos. Após a análise dos dados, chegamos à conclusão de que o consumo de filmes tidos como comerciais e como produtos pouco nobres no âmbito da produção cultural, também impulsiona exercícios de criatividade e reflexividade socialCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade Federal do Rio Grande do NortePrograma de Pós-Graduação em Ciências SociaisUFRNBRDesenvolvimento Regional; Cultura e RepresentaçõesCinemaConsumoNarrativasVideolocadorasCinemaConsumeNarrativesMovie RentalCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIACinematografando o consumo :as narrativas e práticas culturais dos clientes de videolocadoras de Natal (RN)info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRNinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNORIGINALCinematografandoConsumoNarrativas_Gomes_2005.pdfapplication/pdf639201https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/13758/1/CinematografandoConsumoNarrativas_Gomes_2005.pdf981a57c3f8fe0cd1f996fba80e5d4d41MD51TEXTJochenMXG.pdf.txtJochenMXG.pdf.txtExtracted texttext/plain215374https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/13758/6/JochenMXG.pdf.txt39e88541e0fb5b726fac607f7a2b8f09MD56CinematografandoConsumoNarrativas_Gomes_2005.pdf.txtCinematografandoConsumoNarrativas_Gomes_2005.pdf.txtExtracted texttext/plain215149https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/13758/8/CinematografandoConsumoNarrativas_Gomes_2005.pdf.txte5e7878dac5802ebf9e83617c7e5d995MD58THUMBNAILJochenMXG.pdf.jpgJochenMXG.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg8957https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/13758/7/JochenMXG.pdf.jpg24eb3d7a4e4b3a673c01e2442c9e964fMD57CinematografandoConsumoNarrativas_Gomes_2005.pdf.jpgCinematografandoConsumoNarrativas_Gomes_2005.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2004https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/13758/9/CinematografandoConsumoNarrativas_Gomes_2005.pdf.jpg936c6657acb9c80cec6a4469f605df7aMD59123456789/137582019-05-26 02:29:38.069oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/13758Repositório de PublicaçõesPUBhttp://repositorio.ufrn.br/oai/opendoar:2019-05-26T05:29:38Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false
dc.title.por.fl_str_mv Cinematografando o consumo :as narrativas e práticas culturais dos clientes de videolocadoras de Natal (RN)
title Cinematografando o consumo :as narrativas e práticas culturais dos clientes de videolocadoras de Natal (RN)
spellingShingle Cinematografando o consumo :as narrativas e práticas culturais dos clientes de videolocadoras de Natal (RN)
Gomes, Jochen Mass Xavier
Cinema
Consumo
Narrativas
Videolocadoras
Cinema
Consume
Narratives
Movie Rental
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA
title_short Cinematografando o consumo :as narrativas e práticas culturais dos clientes de videolocadoras de Natal (RN)
title_full Cinematografando o consumo :as narrativas e práticas culturais dos clientes de videolocadoras de Natal (RN)
title_fullStr Cinematografando o consumo :as narrativas e práticas culturais dos clientes de videolocadoras de Natal (RN)
title_full_unstemmed Cinematografando o consumo :as narrativas e práticas culturais dos clientes de videolocadoras de Natal (RN)
title_sort Cinematografando o consumo :as narrativas e práticas culturais dos clientes de videolocadoras de Natal (RN)
author Gomes, Jochen Mass Xavier
author_facet Gomes, Jochen Mass Xavier
author_role author
dc.contributor.authorID.por.fl_str_mv
dc.contributor.authorLattes.por.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4756561Y7
dc.contributor.advisorID.por.fl_str_mv
dc.contributor.advisorLattes.por.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4703249P4
dc.contributor.referees1.pt_BR.fl_str_mv Barreto, Maria Cristina Rocha
dc.contributor.referees1ID.por.fl_str_mv
dc.contributor.referees1Lattes.por.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/index.jsp
dc.contributor.referees2.pt_BR.fl_str_mv Oliveira, João Emanuel Evangelista de
dc.contributor.referees2ID.por.fl_str_mv
dc.contributor.referees2Lattes.por.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/index.jsp
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes, Jochen Mass Xavier
dc.subject.por.fl_str_mv Cinema
Consumo
Narrativas
Videolocadoras
topic Cinema
Consumo
Narrativas
Videolocadoras
Cinema
Consume
Narratives
Movie Rental
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA
dc.subject.eng.fl_str_mv Cinema
Consume
Narratives
Movie Rental
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA
description The present work is an exercise of analysis of cultural practices related to movie consume by the clients of video rental stores in Natal city (Rio Grande do Norte, Brazil). With sociology of practice as support, especially that one which develops from the seminal works of Anthony Giddens and Pierre Bourdieu, we have searched, from the apprehension of the narratives build up by these actors from the movies they attend, to point the way they build exercises of reflexivity and creativity in the reception of works commonly identified as products of the so called mass culture . This path allows us, in the steps of Nestor Garcia Canclini, researcher in reception within Latin-American context, create and, somehow confirm the hypothesis that consume is also useful for thinking . In order to get to this result, we have carried out a camp research that used instruments and techniques both quantitative and qualitative. After the data analysis we came to the conclusion that consume of movies taken as commercial type and as not very noble in the environment of cultural production, also impels exercises of creativity and social reflexivity
publishDate 2005
dc.date.issued.fl_str_mv 2005-10-11
dc.date.available.fl_str_mv 2006-08-01
2014-12-17T14:20:20Z
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2014-12-17T14:20:20Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv GOMES, Jochen Mass Xavier. Cinematografando o consumo :as narrativas e práticas culturais dos clientes de videolocadoras de Natal (RN). 2005. 111 f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Regional; Cultura e Representações) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2005.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/13758
identifier_str_mv GOMES, Jochen Mass Xavier. Cinematografando o consumo :as narrativas e práticas culturais dos clientes de videolocadoras de Natal (RN). 2005. 111 f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Regional; Cultura e Representações) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2005.
url https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/13758
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Norte
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFRN
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Desenvolvimento Regional; Cultura e Representações
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Norte
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFRN
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
instacron:UFRN
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
instacron_str UFRN
institution UFRN
reponame_str Repositório Institucional da UFRN
collection Repositório Institucional da UFRN
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/13758/1/CinematografandoConsumoNarrativas_Gomes_2005.pdf
https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/13758/6/JochenMXG.pdf.txt
https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/13758/8/CinematografandoConsumoNarrativas_Gomes_2005.pdf.txt
https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/13758/7/JochenMXG.pdf.jpg
https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/13758/9/CinematografandoConsumoNarrativas_Gomes_2005.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 981a57c3f8fe0cd1f996fba80e5d4d41
39e88541e0fb5b726fac607f7a2b8f09
e5e7878dac5802ebf9e83617c7e5d995
24eb3d7a4e4b3a673c01e2442c9e964f
936c6657acb9c80cec6a4469f605df7a
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1802117614403584000