O processo ensino-aprendizagem de história no ensino fundamental: seus limites, suas possibilidades
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFRN |
Texto Completo: | https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14419 |
Resumo: | Study about the teaching-learning process in History, which intents to point limits and possibilities to this process, starting from its characterization and analysis and understanding of the concepts of history, time, society and culture, used by teachers and students. The field research was performed in the Municipal School of Basic Education Zumbi dos Palmares, located in the city of João Pessoa, Paraíba State, in the period between 1996 and 2006. To achieve the objective of the study, a number of research instruments were used, amongst which, interviews, questionnaires and exercises emphasizing conceptual learning. The theoretical-methodological premises of the qualitative research justify the use of these various instruments, and serve as base for the interpretation and analysis of the data. This study demonstrated that some limits and possibilities that are found in the teaching-learning process in History are originated in the school context of the 1st phase of basic education and remain in the 2nd phase of this education level, partly, because of the understanding that teachers and students have regarding the concepts of history, time, society and culture |
id |
UFRN_1ddec8dcf2dfee18dd90c6424facea00 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/14419 |
network_acronym_str |
UFRN |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFRN |
repository_id_str |
|
spelling |
Calaça, Suelidia Mariahttp://lattes.cnpq.br/9270682218307104http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783533Y2Silva, Severino Bezerra dahttp://lattes.cnpq.br/8286905684399911Ferreira, Adir Luizhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783992T8Andrade, João Maria Valença dehttp://lattes.cnpq.br/0350305925407630Barbosa, Vilma de Lurdeshttp://lattes.cnpq.br/8543214875138942Stamatto, Maria Inês Sucupira2014-12-17T14:36:29Z2013-04-152014-12-17T14:36:29Z2008-02-16CALAÇA, Suelidia Maria. O processo ensino-aprendizagem de história no ensino fundamental: seus limites, suas possibilidades. 2008. 178 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2008.https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14419Study about the teaching-learning process in History, which intents to point limits and possibilities to this process, starting from its characterization and analysis and understanding of the concepts of history, time, society and culture, used by teachers and students. The field research was performed in the Municipal School of Basic Education Zumbi dos Palmares, located in the city of João Pessoa, Paraíba State, in the period between 1996 and 2006. To achieve the objective of the study, a number of research instruments were used, amongst which, interviews, questionnaires and exercises emphasizing conceptual learning. The theoretical-methodological premises of the qualitative research justify the use of these various instruments, and serve as base for the interpretation and analysis of the data. This study demonstrated that some limits and possibilities that are found in the teaching-learning process in History are originated in the school context of the 1st phase of basic education and remain in the 2nd phase of this education level, partly, because of the understanding that teachers and students have regarding the concepts of history, time, society and cultureEstudo sobre o processo ensino- aprendizagem de História tem como objetivo apontar limites e possibilidades para este processo, a partir de sua caracterização e da análise e compreensão dos conceitos de história, tempo, sociedade e cultura, utilizados por professoras e alunos/as. O estudo de campo foi realizado na Escola Municipal de Ensino Fundamental Zumbi dos Palmares, localizada na cidade de João Pessoa, Estado da Paraíba, no período compreendido entre os anos 1996 e 2006. Para alcançar o objetivo do estudo, foram utilizados vários instrumentos de pesquisa, dentre os quais, entrevistas, questionários e aplicação de exercícios com ênfase na aprendizagem conceitual. Os pressupostos teórico-metodológicos da pesquisa qualitativa justificam a utilização desses variados instrumentos e servem de base para a interpretação e análise dos dados. Este estudo demonstra que alguns limites e possibilidades que ora são encontrados no ensino-aprendizagem de História têm sua origem no contexto escolar da 1ª fase do ensino fundamental e permanecem na 2ª fase deste mesmo nível de ensino, em parte, por causa da compreensão que professoras e alunos/as têm dos conceitos de história, tempo, sociedade e culturaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade Federal do Rio Grande do NortePrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFRNBREducaçãoEnsino de história. Conceitos históricos. Limites. PossibilidadesHistory teaching. Historical concepts. Limits. PossibilitiesCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOO processo ensino-aprendizagem de história no ensino fundamental: seus limites, suas possibilidadesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRNinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNORIGINALSuelidiaMC_TESE.pdfSuelidiaMC_TESE.pdfapplication/pdf7984966https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14419/1/SuelidiaMC_TESE.pdf22826b5aa6aab94f93e7780e4e1825c0MD51TEXTSuelidiaMC_TESE.pdf.txtSuelidiaMC_TESE.pdf.txtExtracted texttext/plain347739https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14419/6/SuelidiaMC_TESE.pdf.txt34dda2a59e3edd1d67816d67510db034MD56THUMBNAILSuelidiaMC_TESE.pdf.jpgSuelidiaMC_TESE.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg1846https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14419/7/SuelidiaMC_TESE.pdf.jpgf4e8e31d9d7f10db2fc3228f765a4e76MD57123456789/144192017-11-01 20:16:59.378oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/14419Repositório de PublicaçõesPUBhttp://repositorio.ufrn.br/oai/opendoar:2017-11-01T23:16:59Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O processo ensino-aprendizagem de história no ensino fundamental: seus limites, suas possibilidades |
title |
O processo ensino-aprendizagem de história no ensino fundamental: seus limites, suas possibilidades |
spellingShingle |
O processo ensino-aprendizagem de história no ensino fundamental: seus limites, suas possibilidades Calaça, Suelidia Maria Ensino de história. Conceitos históricos. Limites. Possibilidades History teaching. Historical concepts. Limits. Possibilities CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
O processo ensino-aprendizagem de história no ensino fundamental: seus limites, suas possibilidades |
title_full |
O processo ensino-aprendizagem de história no ensino fundamental: seus limites, suas possibilidades |
title_fullStr |
O processo ensino-aprendizagem de história no ensino fundamental: seus limites, suas possibilidades |
title_full_unstemmed |
O processo ensino-aprendizagem de história no ensino fundamental: seus limites, suas possibilidades |
title_sort |
O processo ensino-aprendizagem de história no ensino fundamental: seus limites, suas possibilidades |
author |
Calaça, Suelidia Maria |
author_facet |
Calaça, Suelidia Maria |
author_role |
author |
dc.contributor.authorID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.authorLattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9270682218307104 |
dc.contributor.advisorID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.advisorLattes.por.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783533Y2 |
dc.contributor.referees1.pt_BR.fl_str_mv |
Silva, Severino Bezerra da |
dc.contributor.referees1ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees1Lattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8286905684399911 |
dc.contributor.referees2.pt_BR.fl_str_mv |
Ferreira, Adir Luiz |
dc.contributor.referees2ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees2Lattes.por.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783992T8 |
dc.contributor.referees3.pt_BR.fl_str_mv |
Andrade, João Maria Valença de |
dc.contributor.referees3ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees3Lattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0350305925407630 |
dc.contributor.referees4.pt_BR.fl_str_mv |
Barbosa, Vilma de Lurdes |
dc.contributor.referees4ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees4Lattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8543214875138942 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Calaça, Suelidia Maria |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Stamatto, Maria Inês Sucupira |
contributor_str_mv |
Stamatto, Maria Inês Sucupira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de história. Conceitos históricos. Limites. Possibilidades |
topic |
Ensino de história. Conceitos históricos. Limites. Possibilidades History teaching. Historical concepts. Limits. Possibilities CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
History teaching. Historical concepts. Limits. Possibilities |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
Study about the teaching-learning process in History, which intents to point limits and possibilities to this process, starting from its characterization and analysis and understanding of the concepts of history, time, society and culture, used by teachers and students. The field research was performed in the Municipal School of Basic Education Zumbi dos Palmares, located in the city of João Pessoa, Paraíba State, in the period between 1996 and 2006. To achieve the objective of the study, a number of research instruments were used, amongst which, interviews, questionnaires and exercises emphasizing conceptual learning. The theoretical-methodological premises of the qualitative research justify the use of these various instruments, and serve as base for the interpretation and analysis of the data. This study demonstrated that some limits and possibilities that are found in the teaching-learning process in History are originated in the school context of the 1st phase of basic education and remain in the 2nd phase of this education level, partly, because of the understanding that teachers and students have regarding the concepts of history, time, society and culture |
publishDate |
2008 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2008-02-16 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2013-04-15 2014-12-17T14:36:29Z |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2014-12-17T14:36:29Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
CALAÇA, Suelidia Maria. O processo ensino-aprendizagem de história no ensino fundamental: seus limites, suas possibilidades. 2008. 178 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2008. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14419 |
identifier_str_mv |
CALAÇA, Suelidia Maria. O processo ensino-aprendizagem de história no ensino fundamental: seus limites, suas possibilidades. 2008. 178 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2008. |
url |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14419 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFRN |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFRN instname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) instacron:UFRN |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
instacron_str |
UFRN |
institution |
UFRN |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFRN |
collection |
Repositório Institucional da UFRN |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14419/1/SuelidiaMC_TESE.pdf https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14419/6/SuelidiaMC_TESE.pdf.txt https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14419/7/SuelidiaMC_TESE.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
22826b5aa6aab94f93e7780e4e1825c0 34dda2a59e3edd1d67816d67510db034 f4e8e31d9d7f10db2fc3228f765a4e76 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1802117872568238080 |