O processo ensino-aprendizagem de história no ensino fundamental: seus limites, suas possibilidades

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Calaça, Suelidia Maria
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFRN
Texto Completo: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14419
Resumo: Study about the teaching-learning process in History, which intents to point limits and possibilities to this process, starting from its characterization and analysis and understanding of the concepts of history, time, society and culture, used by teachers and students. The field research was performed in the Municipal School of Basic Education Zumbi dos Palmares, located in the city of João Pessoa, Paraíba State, in the period between 1996 and 2006. To achieve the objective of the study, a number of research instruments were used, amongst which, interviews, questionnaires and exercises emphasizing conceptual learning. The theoretical-methodological premises of the qualitative research justify the use of these various instruments, and serve as base for the interpretation and analysis of the data. This study demonstrated that some limits and possibilities that are found in the teaching-learning process in History are originated in the school context of the 1st phase of basic education and remain in the 2nd phase of this education level, partly, because of the understanding that teachers and students have regarding the concepts of history, time, society and culture
id UFRN_1ddec8dcf2dfee18dd90c6424facea00
oai_identifier_str oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/14419
network_acronym_str UFRN
network_name_str Repositório Institucional da UFRN
repository_id_str
spelling Calaça, Suelidia Mariahttp://lattes.cnpq.br/9270682218307104http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783533Y2Silva, Severino Bezerra dahttp://lattes.cnpq.br/8286905684399911Ferreira, Adir Luizhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783992T8Andrade, João Maria Valença dehttp://lattes.cnpq.br/0350305925407630Barbosa, Vilma de Lurdeshttp://lattes.cnpq.br/8543214875138942Stamatto, Maria Inês Sucupira2014-12-17T14:36:29Z2013-04-152014-12-17T14:36:29Z2008-02-16CALAÇA, Suelidia Maria. O processo ensino-aprendizagem de história no ensino fundamental: seus limites, suas possibilidades. 2008. 178 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2008.https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14419Study about the teaching-learning process in History, which intents to point limits and possibilities to this process, starting from its characterization and analysis and understanding of the concepts of history, time, society and culture, used by teachers and students. The field research was performed in the Municipal School of Basic Education Zumbi dos Palmares, located in the city of João Pessoa, Paraíba State, in the period between 1996 and 2006. To achieve the objective of the study, a number of research instruments were used, amongst which, interviews, questionnaires and exercises emphasizing conceptual learning. The theoretical-methodological premises of the qualitative research justify the use of these various instruments, and serve as base for the interpretation and analysis of the data. This study demonstrated that some limits and possibilities that are found in the teaching-learning process in History are originated in the school context of the 1st phase of basic education and remain in the 2nd phase of this education level, partly, because of the understanding that teachers and students have regarding the concepts of history, time, society and cultureEstudo sobre o processo ensino- aprendizagem de História tem como objetivo apontar limites e possibilidades para este processo, a partir de sua caracterização e da análise e compreensão dos conceitos de história, tempo, sociedade e cultura, utilizados por professoras e alunos/as. O estudo de campo foi realizado na Escola Municipal de Ensino Fundamental Zumbi dos Palmares, localizada na cidade de João Pessoa, Estado da Paraíba, no período compreendido entre os anos 1996 e 2006. Para alcançar o objetivo do estudo, foram utilizados vários instrumentos de pesquisa, dentre os quais, entrevistas, questionários e aplicação de exercícios com ênfase na aprendizagem conceitual. Os pressupostos teórico-metodológicos da pesquisa qualitativa justificam a utilização desses variados instrumentos e servem de base para a interpretação e análise dos dados. Este estudo demonstra que alguns limites e possibilidades que ora são encontrados no ensino-aprendizagem de História têm sua origem no contexto escolar da 1ª fase do ensino fundamental e permanecem na 2ª fase deste mesmo nível de ensino, em parte, por causa da compreensão que professoras e alunos/as têm dos conceitos de história, tempo, sociedade e culturaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade Federal do Rio Grande do NortePrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFRNBREducaçãoEnsino de história. Conceitos históricos. Limites. PossibilidadesHistory teaching. Historical concepts. Limits. PossibilitiesCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOO processo ensino-aprendizagem de história no ensino fundamental: seus limites, suas possibilidadesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRNinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNORIGINALSuelidiaMC_TESE.pdfSuelidiaMC_TESE.pdfapplication/pdf7984966https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14419/1/SuelidiaMC_TESE.pdf22826b5aa6aab94f93e7780e4e1825c0MD51TEXTSuelidiaMC_TESE.pdf.txtSuelidiaMC_TESE.pdf.txtExtracted texttext/plain347739https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14419/6/SuelidiaMC_TESE.pdf.txt34dda2a59e3edd1d67816d67510db034MD56THUMBNAILSuelidiaMC_TESE.pdf.jpgSuelidiaMC_TESE.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg1846https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14419/7/SuelidiaMC_TESE.pdf.jpgf4e8e31d9d7f10db2fc3228f765a4e76MD57123456789/144192017-11-01 20:16:59.378oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/14419Repositório de PublicaçõesPUBhttp://repositorio.ufrn.br/oai/opendoar:2017-11-01T23:16:59Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false
dc.title.por.fl_str_mv O processo ensino-aprendizagem de história no ensino fundamental: seus limites, suas possibilidades
title O processo ensino-aprendizagem de história no ensino fundamental: seus limites, suas possibilidades
spellingShingle O processo ensino-aprendizagem de história no ensino fundamental: seus limites, suas possibilidades
Calaça, Suelidia Maria
Ensino de história. Conceitos históricos. Limites. Possibilidades
History teaching. Historical concepts. Limits. Possibilities
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short O processo ensino-aprendizagem de história no ensino fundamental: seus limites, suas possibilidades
title_full O processo ensino-aprendizagem de história no ensino fundamental: seus limites, suas possibilidades
title_fullStr O processo ensino-aprendizagem de história no ensino fundamental: seus limites, suas possibilidades
title_full_unstemmed O processo ensino-aprendizagem de história no ensino fundamental: seus limites, suas possibilidades
title_sort O processo ensino-aprendizagem de história no ensino fundamental: seus limites, suas possibilidades
author Calaça, Suelidia Maria
author_facet Calaça, Suelidia Maria
author_role author
dc.contributor.authorID.por.fl_str_mv
dc.contributor.authorLattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/9270682218307104
dc.contributor.advisorID.por.fl_str_mv
dc.contributor.advisorLattes.por.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783533Y2
dc.contributor.referees1.pt_BR.fl_str_mv Silva, Severino Bezerra da
dc.contributor.referees1ID.por.fl_str_mv
dc.contributor.referees1Lattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8286905684399911
dc.contributor.referees2.pt_BR.fl_str_mv Ferreira, Adir Luiz
dc.contributor.referees2ID.por.fl_str_mv
dc.contributor.referees2Lattes.por.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783992T8
dc.contributor.referees3.pt_BR.fl_str_mv Andrade, João Maria Valença de
dc.contributor.referees3ID.por.fl_str_mv
dc.contributor.referees3Lattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0350305925407630
dc.contributor.referees4.pt_BR.fl_str_mv Barbosa, Vilma de Lurdes
dc.contributor.referees4ID.por.fl_str_mv
dc.contributor.referees4Lattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8543214875138942
dc.contributor.author.fl_str_mv Calaça, Suelidia Maria
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Stamatto, Maria Inês Sucupira
contributor_str_mv Stamatto, Maria Inês Sucupira
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de história. Conceitos históricos. Limites. Possibilidades
topic Ensino de história. Conceitos históricos. Limites. Possibilidades
History teaching. Historical concepts. Limits. Possibilities
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv History teaching. Historical concepts. Limits. Possibilities
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description Study about the teaching-learning process in History, which intents to point limits and possibilities to this process, starting from its characterization and analysis and understanding of the concepts of history, time, society and culture, used by teachers and students. The field research was performed in the Municipal School of Basic Education Zumbi dos Palmares, located in the city of João Pessoa, Paraíba State, in the period between 1996 and 2006. To achieve the objective of the study, a number of research instruments were used, amongst which, interviews, questionnaires and exercises emphasizing conceptual learning. The theoretical-methodological premises of the qualitative research justify the use of these various instruments, and serve as base for the interpretation and analysis of the data. This study demonstrated that some limits and possibilities that are found in the teaching-learning process in History are originated in the school context of the 1st phase of basic education and remain in the 2nd phase of this education level, partly, because of the understanding that teachers and students have regarding the concepts of history, time, society and culture
publishDate 2008
dc.date.issued.fl_str_mv 2008-02-16
dc.date.available.fl_str_mv 2013-04-15
2014-12-17T14:36:29Z
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2014-12-17T14:36:29Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv CALAÇA, Suelidia Maria. O processo ensino-aprendizagem de história no ensino fundamental: seus limites, suas possibilidades. 2008. 178 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2008.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14419
identifier_str_mv CALAÇA, Suelidia Maria. O processo ensino-aprendizagem de história no ensino fundamental: seus limites, suas possibilidades. 2008. 178 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2008.
url https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14419
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Norte
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFRN
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Norte
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFRN
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
instacron:UFRN
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
instacron_str UFRN
institution UFRN
reponame_str Repositório Institucional da UFRN
collection Repositório Institucional da UFRN
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14419/1/SuelidiaMC_TESE.pdf
https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14419/6/SuelidiaMC_TESE.pdf.txt
https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14419/7/SuelidiaMC_TESE.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 22826b5aa6aab94f93e7780e4e1825c0
34dda2a59e3edd1d67816d67510db034
f4e8e31d9d7f10db2fc3228f765a4e76
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1802117872568238080