A maquiagem no processo de criação cênica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFRN |
Texto Completo: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/34560 |
Resumo: | This article discusses aspects of scenic makeup in the dance creation process. Such a process goes far beyond bodily studies involving the movements within a choreography, but also the natural disposition of a scene depends on studies related to scenic elements such as scenery, lighting, sound design, costumes and makeup, therefore, they make sense to the artist on stage as well as to the audience. I conducted a brief survey about the progression of each stage element in the history of dance, to demonstrate and raise discussions about their importance in this art. With the inclusion of a particular case study, we are in a better position to observe the relation of makeup to dance. Through the contribution of the group Gaya Dança Contemporânea from UFRN, I analyzed the use of scenic makeup in their dance-show "Almar", highlighting the most relevant points of this process and pointing out the main flaws, with the concepts of my project on makeup taken as a reference. The lack of harmonization of dance with the scenic elements is commonly found when there is a gap in the process of teaching about stage design in dance. |
id |
UFRN_22bf411a42bf0b9a5e372568a64bbefc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/34560 |
network_acronym_str |
UFRN |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFRN |
repository_id_str |
|
spelling |
Rodrigues, Maria Carolina da CostaAraújo, José Sávio Oliveira deMarques, Larissa Kelly de OliveiraSilva, Ildisnei Medeiros daAraújo, José Sávio Oliveira de2018-08-02T17:34:35Z2021-09-20T12:52:05Z2018-08-02T17:34:35Z2021-09-20T12:52:05Z2018-07-032012931890RODRIGUES, Maria Carolina da Costa. A maquiagem no processo de criação cênica. Orientador: José Sávio Oliveira de Araújo. 2018. 28 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Dança) - Departamento de Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2018.https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/34560This article discusses aspects of scenic makeup in the dance creation process. Such a process goes far beyond bodily studies involving the movements within a choreography, but also the natural disposition of a scene depends on studies related to scenic elements such as scenery, lighting, sound design, costumes and makeup, therefore, they make sense to the artist on stage as well as to the audience. I conducted a brief survey about the progression of each stage element in the history of dance, to demonstrate and raise discussions about their importance in this art. With the inclusion of a particular case study, we are in a better position to observe the relation of makeup to dance. Through the contribution of the group Gaya Dança Contemporânea from UFRN, I analyzed the use of scenic makeup in their dance-show "Almar", highlighting the most relevant points of this process and pointing out the main flaws, with the concepts of my project on makeup taken as a reference. The lack of harmonization of dance with the scenic elements is commonly found when there is a gap in the process of teaching about stage design in dance.Este artigo aborda aspectos da maquiagem cênica no processo de criação em dança. Tal processo vai muito além dos estudos corporais envolvendo os movimentos de uma coreografia, a organicidade de uma cena depende também de estudos relacionados aos elementos cenográficos – cenário, iluminação, sonoplastia, figurino e maquiagem – para que estes façam sentindo tanto para o artista em cena quanto para o público fruidor. Faço, então, um breve levantamento sobre o percurso de cada elemento cenográfico na história da dança, para demonstrar e levantar discussões acerca da importância dos mesmos nesta arte. Aqui tem-se um estudo de caso para observarm melhor a relação da maquiagem com a dança. Com a contribuição do grupo Gaya Dança Contemporânea, da UFRN, analiso o uso da maquiagem cênica em seu espetáculo “Almar”, destacando os pontos mais relevantes desse processo e apontando as principais falhas de acordo com os conceitos de projeto de maquiagem tomados como referência. A falta de harmonização da dança com os elementos cenográficos, é comumente encontrada quando se tem um lapso no processo de ensino referente à cenografia na dança.Universidade Federal do Rio Grande do NorteUFRNBrasilDançaDançaDanceMaquiagem na dançaCriaçãoEnsinoCreationdance makeupTeachingA maquiagem no processo de criação cênicainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFRNinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNTEXTAMaquiagemNoProcessoDeCriaçãoCênica_Rodrigues_2018.pdf.txtExtracted texttext/plain59492https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/34560/1/AMaquiagemNoProcessoDeCria%c3%a7%c3%a3oC%c3%aanica_Rodrigues_2018.pdf.txtb3b37d858abadfeeb621945037da51a7MD51ORIGINALMaquiagemProcessoCriacaoCenica_Rodrigues_2018.pdfArtigo Principalapplication/pdf301322https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/34560/2/MaquiagemProcessoCriacaoCenica_Rodrigues_2018.pdf6be212e079658c8afaf47b77c39bcfb4MD52LICENSElicense.txttext/plain756https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/34560/3/license.txta80a9cda2756d355b388cc443c3d8a43MD53123456789/345602023-01-18 15:50:14.207oai:https://repositorio.ufrn.br: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ório de PublicaçõesPUBhttp://repositorio.ufrn.br/oai/opendoar:2023-01-18T18:50:14Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false |
dc.title.pr_BR.fl_str_mv |
A maquiagem no processo de criação cênica |
title |
A maquiagem no processo de criação cênica |
spellingShingle |
A maquiagem no processo de criação cênica Rodrigues, Maria Carolina da Costa Dança Dance Maquiagem na dança Criação Ensino Creation dance makeup Teaching |
title_short |
A maquiagem no processo de criação cênica |
title_full |
A maquiagem no processo de criação cênica |
title_fullStr |
A maquiagem no processo de criação cênica |
title_full_unstemmed |
A maquiagem no processo de criação cênica |
title_sort |
A maquiagem no processo de criação cênica |
author |
Rodrigues, Maria Carolina da Costa |
author_facet |
Rodrigues, Maria Carolina da Costa |
author_role |
author |
dc.contributor.referees1.none.fl_str_mv |
Araújo, José Sávio Oliveira de |
dc.contributor.referees2.none.fl_str_mv |
Marques, Larissa Kelly de Oliveira |
dc.contributor.referees3.none.fl_str_mv |
Silva, Ildisnei Medeiros da |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues, Maria Carolina da Costa |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Araújo, José Sávio Oliveira de |
contributor_str_mv |
Araújo, José Sávio Oliveira de |
dc.subject.pr_BR.fl_str_mv |
Dança Dance Maquiagem na dança Criação Ensino Creation dance makeup Teaching |
topic |
Dança Dance Maquiagem na dança Criação Ensino Creation dance makeup Teaching |
description |
This article discusses aspects of scenic makeup in the dance creation process. Such a process goes far beyond bodily studies involving the movements within a choreography, but also the natural disposition of a scene depends on studies related to scenic elements such as scenery, lighting, sound design, costumes and makeup, therefore, they make sense to the artist on stage as well as to the audience. I conducted a brief survey about the progression of each stage element in the history of dance, to demonstrate and raise discussions about their importance in this art. With the inclusion of a particular case study, we are in a better position to observe the relation of makeup to dance. Through the contribution of the group Gaya Dança Contemporânea from UFRN, I analyzed the use of scenic makeup in their dance-show "Almar", highlighting the most relevant points of this process and pointing out the main flaws, with the concepts of my project on makeup taken as a reference. The lack of harmonization of dance with the scenic elements is commonly found when there is a gap in the process of teaching about stage design in dance. |
publishDate |
2018 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2018-08-02T17:34:35Z 2021-09-20T12:52:05Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2018-08-02T17:34:35Z 2021-09-20T12:52:05Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2018-07-03 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.pr_BR.fl_str_mv |
2012931890 |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
RODRIGUES, Maria Carolina da Costa. A maquiagem no processo de criação cênica. Orientador: José Sávio Oliveira de Araújo. 2018. 28 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Dança) - Departamento de Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2018. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/34560 |
identifier_str_mv |
2012931890 RODRIGUES, Maria Carolina da Costa. A maquiagem no processo de criação cênica. Orientador: José Sávio Oliveira de Araújo. 2018. 28 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Dança) - Departamento de Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2018. |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/34560 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFRN |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Dança |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFRN instname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) instacron:UFRN |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
instacron_str |
UFRN |
institution |
UFRN |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFRN |
collection |
Repositório Institucional da UFRN |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/34560/1/AMaquiagemNoProcessoDeCria%c3%a7%c3%a3oC%c3%aanica_Rodrigues_2018.pdf.txt https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/34560/2/MaquiagemProcessoCriacaoCenica_Rodrigues_2018.pdf https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/34560/3/license.txt |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
b3b37d858abadfeeb621945037da51a7 6be212e079658c8afaf47b77c39bcfb4 a80a9cda2756d355b388cc443c3d8a43 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1814832971413192704 |