A maquiagem no processo de criação cênica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Maria Carolina da Costa
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFRN
Texto Completo: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/34560
Resumo: This article discusses aspects of scenic makeup in the dance creation process. Such a process goes far beyond bodily studies involving the movements within a choreography, but also the natural disposition of a scene depends on studies related to scenic elements such as scenery, lighting, sound design, costumes and makeup, therefore, they make sense to the artist on stage as well as to the audience. I conducted a brief survey about the progression of each stage element in the history of dance, to demonstrate and raise discussions about their importance in this art. With the inclusion of a particular case study, we are in a better position to observe the relation of makeup to dance. Through the contribution of the group Gaya Dança Contemporânea from UFRN, I analyzed the use of scenic makeup in their dance-show "Almar", highlighting the most relevant points of this process and pointing out the main flaws, with the concepts of my project on makeup taken as a reference. The lack of harmonization of dance with the scenic elements is commonly found when there is a gap in the process of teaching about stage design in dance.
id UFRN_22bf411a42bf0b9a5e372568a64bbefc
oai_identifier_str oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/34560
network_acronym_str UFRN
network_name_str Repositório Institucional da UFRN
repository_id_str
spelling Rodrigues, Maria Carolina da CostaAraújo, José Sávio Oliveira deMarques, Larissa Kelly de OliveiraSilva, Ildisnei Medeiros daAraújo, José Sávio Oliveira de2018-08-02T17:34:35Z2021-09-20T12:52:05Z2018-08-02T17:34:35Z2021-09-20T12:52:05Z2018-07-032012931890RODRIGUES, Maria Carolina da Costa. A maquiagem no processo de criação cênica. Orientador: José Sávio Oliveira de Araújo. 2018. 28 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Dança) - Departamento de Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2018.https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/34560This article discusses aspects of scenic makeup in the dance creation process. Such a process goes far beyond bodily studies involving the movements within a choreography, but also the natural disposition of a scene depends on studies related to scenic elements such as scenery, lighting, sound design, costumes and makeup, therefore, they make sense to the artist on stage as well as to the audience. I conducted a brief survey about the progression of each stage element in the history of dance, to demonstrate and raise discussions about their importance in this art. With the inclusion of a particular case study, we are in a better position to observe the relation of makeup to dance. Through the contribution of the group Gaya Dança Contemporânea from UFRN, I analyzed the use of scenic makeup in their dance-show "Almar", highlighting the most relevant points of this process and pointing out the main flaws, with the concepts of my project on makeup taken as a reference. The lack of harmonization of dance with the scenic elements is commonly found when there is a gap in the process of teaching about stage design in dance.Este artigo aborda aspectos da maquiagem cênica no processo de criação em dança. Tal processo vai muito além dos estudos corporais envolvendo os movimentos de uma coreografia, a organicidade de uma cena depende também de estudos relacionados aos elementos cenográficos – cenário, iluminação, sonoplastia, figurino e maquiagem – para que estes façam sentindo tanto para o artista em cena quanto para o público fruidor. Faço, então, um breve levantamento sobre o percurso de cada elemento cenográfico na história da dança, para demonstrar e levantar discussões acerca da importância dos mesmos nesta arte. Aqui tem-se um estudo de caso para observarm melhor a relação da maquiagem com a dança. Com a contribuição do grupo Gaya Dança Contemporânea, da UFRN, analiso o uso da maquiagem cênica em seu espetáculo “Almar”, destacando os pontos mais relevantes desse processo e apontando as principais falhas de acordo com os conceitos de projeto de maquiagem tomados como referência. A falta de harmonização da dança com os elementos cenográficos, é comumente encontrada quando se tem um lapso no processo de ensino referente à cenografia na dança.Universidade Federal do Rio Grande do NorteUFRNBrasilDançaDançaDanceMaquiagem na dançaCriaçãoEnsinoCreationdance makeupTeachingA maquiagem no processo de criação cênicainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFRNinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNTEXTAMaquiagemNoProcessoDeCriaçãoCênica_Rodrigues_2018.pdf.txtExtracted texttext/plain59492https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/34560/1/AMaquiagemNoProcessoDeCria%c3%a7%c3%a3oC%c3%aanica_Rodrigues_2018.pdf.txtb3b37d858abadfeeb621945037da51a7MD51ORIGINALMaquiagemProcessoCriacaoCenica_Rodrigues_2018.pdfArtigo Principalapplication/pdf301322https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/34560/2/MaquiagemProcessoCriacaoCenica_Rodrigues_2018.pdf6be212e079658c8afaf47b77c39bcfb4MD52LICENSElicense.txttext/plain756https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/34560/3/license.txta80a9cda2756d355b388cc443c3d8a43MD53123456789/345602023-01-18 15:50:14.207oai:https://repositorio.ufrn.br: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ório de PublicaçõesPUBhttp://repositorio.ufrn.br/oai/opendoar:2023-01-18T18:50:14Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false
dc.title.pr_BR.fl_str_mv A maquiagem no processo de criação cênica
title A maquiagem no processo de criação cênica
spellingShingle A maquiagem no processo de criação cênica
Rodrigues, Maria Carolina da Costa
Dança
Dance
Maquiagem na dança
Criação
Ensino
Creation
dance makeup
Teaching
title_short A maquiagem no processo de criação cênica
title_full A maquiagem no processo de criação cênica
title_fullStr A maquiagem no processo de criação cênica
title_full_unstemmed A maquiagem no processo de criação cênica
title_sort A maquiagem no processo de criação cênica
author Rodrigues, Maria Carolina da Costa
author_facet Rodrigues, Maria Carolina da Costa
author_role author
dc.contributor.referees1.none.fl_str_mv Araújo, José Sávio Oliveira de
dc.contributor.referees2.none.fl_str_mv Marques, Larissa Kelly de Oliveira
dc.contributor.referees3.none.fl_str_mv Silva, Ildisnei Medeiros da
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Maria Carolina da Costa
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Araújo, José Sávio Oliveira de
contributor_str_mv Araújo, José Sávio Oliveira de
dc.subject.pr_BR.fl_str_mv Dança
Dance
Maquiagem na dança
Criação
Ensino
Creation
dance makeup
Teaching
topic Dança
Dance
Maquiagem na dança
Criação
Ensino
Creation
dance makeup
Teaching
description This article discusses aspects of scenic makeup in the dance creation process. Such a process goes far beyond bodily studies involving the movements within a choreography, but also the natural disposition of a scene depends on studies related to scenic elements such as scenery, lighting, sound design, costumes and makeup, therefore, they make sense to the artist on stage as well as to the audience. I conducted a brief survey about the progression of each stage element in the history of dance, to demonstrate and raise discussions about their importance in this art. With the inclusion of a particular case study, we are in a better position to observe the relation of makeup to dance. Through the contribution of the group Gaya Dança Contemporânea from UFRN, I analyzed the use of scenic makeup in their dance-show "Almar", highlighting the most relevant points of this process and pointing out the main flaws, with the concepts of my project on makeup taken as a reference. The lack of harmonization of dance with the scenic elements is commonly found when there is a gap in the process of teaching about stage design in dance.
publishDate 2018
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2018-08-02T17:34:35Z
2021-09-20T12:52:05Z
dc.date.available.fl_str_mv 2018-08-02T17:34:35Z
2021-09-20T12:52:05Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2018-07-03
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.pr_BR.fl_str_mv 2012931890
dc.identifier.citation.fl_str_mv RODRIGUES, Maria Carolina da Costa. A maquiagem no processo de criação cênica. Orientador: José Sávio Oliveira de Araújo. 2018. 28 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Dança) - Departamento de Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2018.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/34560
identifier_str_mv 2012931890
RODRIGUES, Maria Carolina da Costa. A maquiagem no processo de criação cênica. Orientador: José Sávio Oliveira de Araújo. 2018. 28 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Dança) - Departamento de Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2018.
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/34560
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Norte
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFRN
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Dança
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Norte
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFRN
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
instacron:UFRN
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
instacron_str UFRN
institution UFRN
reponame_str Repositório Institucional da UFRN
collection Repositório Institucional da UFRN
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/34560/1/AMaquiagemNoProcessoDeCria%c3%a7%c3%a3oC%c3%aanica_Rodrigues_2018.pdf.txt
https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/34560/2/MaquiagemProcessoCriacaoCenica_Rodrigues_2018.pdf
https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/34560/3/license.txt
bitstream.checksum.fl_str_mv b3b37d858abadfeeb621945037da51a7
6be212e079658c8afaf47b77c39bcfb4
a80a9cda2756d355b388cc443c3d8a43
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1814832971413192704