Construindo um modelo de referência ao despertar do interesse dos sujeitos em projetos educativos em ambiente on-line
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFRN |
Texto Completo: | https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14416 |
Resumo: | This dissertation was written for the making of a model to be used as reference to the construction and diagnoses of educational projects in on-line environments. The model approaches a series of characteristics, technical and humans, which if considered can increase the potential of awake the interests to the active use of these projects for the students and build conditions to the development of an active posture by the students, fundamental factor to the educational advances. Focused in the students, not in the technology in use, we propose this model as a guide, reference to be used in a critical way in relation with every educational context. This research was made from the qualitative category, trough the method of study of case, using as reference to the analysis the use of the website guanabara.info - website outside of the school context - by it users, heard through the internet, by the use of semi-opened interview, in a data taken of the primary type. We follow as theoretical references Paulo Freire´s work, considering his vision of education and the building of knowledge as a process which occurs between man, and Celestín Freinet, in his pedagogy of humanized and critical insertion of the technologies in the school. At the end, we show the practical utilization of the model constructed using it for the diagnostics of an educational project in the on-line educational environmental moodle |
id |
UFRN_496b4e2c010343ab97c8d1349b032a69 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/14416 |
network_acronym_str |
UFRN |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFRN |
repository_id_str |
|
spelling |
Freire, Eugênio Paccelli Aguiarhttp://lattes.cnpq.br/6494297323272628http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798285U5Aquino, Miriam de Albuquerquehttp://lattes.cnpq.br/2023496822513593Pereira, Francisco de AssisAndrade, Arnon Alberto Mascarenhas de2014-12-17T14:36:28Z2010-12-172014-12-17T14:36:28Z2010-10-28FREIRE, Eugênio Paccelli Aguiar. Construindo um modelo de referência ao despertar do interesse dos sujeitos em projetos educativos em ambiente on-line. 2010. 216 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2010.https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14416This dissertation was written for the making of a model to be used as reference to the construction and diagnoses of educational projects in on-line environments. The model approaches a series of characteristics, technical and humans, which if considered can increase the potential of awake the interests to the active use of these projects for the students and build conditions to the development of an active posture by the students, fundamental factor to the educational advances. Focused in the students, not in the technology in use, we propose this model as a guide, reference to be used in a critical way in relation with every educational context. This research was made from the qualitative category, trough the method of study of case, using as reference to the analysis the use of the website guanabara.info - website outside of the school context - by it users, heard through the internet, by the use of semi-opened interview, in a data taken of the primary type. We follow as theoretical references Paulo Freire´s work, considering his vision of education and the building of knowledge as a process which occurs between man, and Celestín Freinet, in his pedagogy of humanized and critical insertion of the technologies in the school. At the end, we show the practical utilization of the model constructed using it for the diagnostics of an educational project in the on-line educational environmental moodleEsta dissertação foi realizada no intuito da elaboração de um modelo a ser usado como referência na construção e diagnóstico de projetos educativos em ambiente on-line. O modelo aborda uma série de características, técnicas e humanas, que, se trabalhadas, podem ampliar o potencial de despertar o interesse, além da simples obrigação institucional, ao uso desses projetos por parte dos alunos e, por consequência, criar condições propícias ao possível desenvolvimento de uma postura ativa desses, fator fundamental aos avanços educativos. Focando-se nos alunos, e não na tecnologia utilizada, propomos este modelo como guia, referência a ter sua aplicação realizada de forma crítica, relativizada a cada contexto educativo. Esta pesquisa foi realizada a partir da categoria qualitativa, pelo método de observação participante, utilizando como referência às análises o uso dos sujeitos participantes do site "guanabara.info" - site educativo fora do contexto escolar - entrevistados a distância, pela internet, a partir do uso da técnica de entrevista semi-aberta, em uma coleta de dados do tipo primários. Seguimos como referenciais teóricos os trabalhos de Paulo Freire, considerando sua visão de educação e formação do conhecimento como um processo entre os homens, e de Célestin Freinet, em sua pedagogia de inserção humanizada e crítica de tecnologias na escola. Ao final, demonstramos a utilização prática do modelo elaborado aplicando-o ao diagnóstico de um projeto educativo realizado na plataforma on-line moodleCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade Federal do Rio Grande do NortePrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFRNBREducaçãoTecnologia educacionalEducação em ambiente on-lineModelo de referênciaInteresse educativoEducational technologyOn-line educationReference modelEducational interestCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOConstruindo um modelo de referência ao despertar do interesse dos sujeitos em projetos educativos em ambiente on-lineinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRNinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNORIGINALEugenioPAF_DISSERT.pdfapplication/pdf1419317https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14416/1/EugenioPAF_DISSERT.pdf6c7f01966147b6a5c73876d1d6a87da8MD51TEXTEugenioPAF_DISSERT.pdf.txtEugenioPAF_DISSERT.pdf.txtExtracted texttext/plain462518https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14416/6/EugenioPAF_DISSERT.pdf.txtff467553c9c77d448a91e336beee5724MD56THUMBNAILEugenioPAF_DISSERT.pdf.jpgEugenioPAF_DISSERT.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg1492https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14416/7/EugenioPAF_DISSERT.pdf.jpg4d336412586471bd9b16155f8102486aMD57123456789/144162017-11-01 22:33:37.909oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/14416Repositório de PublicaçõesPUBhttp://repositorio.ufrn.br/oai/opendoar:2017-11-02T01:33:37Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Construindo um modelo de referência ao despertar do interesse dos sujeitos em projetos educativos em ambiente on-line |
title |
Construindo um modelo de referência ao despertar do interesse dos sujeitos em projetos educativos em ambiente on-line |
spellingShingle |
Construindo um modelo de referência ao despertar do interesse dos sujeitos em projetos educativos em ambiente on-line Freire, Eugênio Paccelli Aguiar Tecnologia educacional Educação em ambiente on-line Modelo de referência Interesse educativo Educational technology On-line education Reference model Educational interest CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Construindo um modelo de referência ao despertar do interesse dos sujeitos em projetos educativos em ambiente on-line |
title_full |
Construindo um modelo de referência ao despertar do interesse dos sujeitos em projetos educativos em ambiente on-line |
title_fullStr |
Construindo um modelo de referência ao despertar do interesse dos sujeitos em projetos educativos em ambiente on-line |
title_full_unstemmed |
Construindo um modelo de referência ao despertar do interesse dos sujeitos em projetos educativos em ambiente on-line |
title_sort |
Construindo um modelo de referência ao despertar do interesse dos sujeitos em projetos educativos em ambiente on-line |
author |
Freire, Eugênio Paccelli Aguiar |
author_facet |
Freire, Eugênio Paccelli Aguiar |
author_role |
author |
dc.contributor.authorID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.authorLattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6494297323272628 |
dc.contributor.advisorID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.advisorLattes.por.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798285U5 |
dc.contributor.referees1.pt_BR.fl_str_mv |
Aquino, Miriam de Albuquerque |
dc.contributor.referees1ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees1Lattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2023496822513593 |
dc.contributor.referees2.pt_BR.fl_str_mv |
Pereira, Francisco de Assis |
dc.contributor.referees2ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Freire, Eugênio Paccelli Aguiar |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Andrade, Arnon Alberto Mascarenhas de |
contributor_str_mv |
Andrade, Arnon Alberto Mascarenhas de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Tecnologia educacional Educação em ambiente on-line Modelo de referência Interesse educativo |
topic |
Tecnologia educacional Educação em ambiente on-line Modelo de referência Interesse educativo Educational technology On-line education Reference model Educational interest CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Educational technology On-line education Reference model Educational interest |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This dissertation was written for the making of a model to be used as reference to the construction and diagnoses of educational projects in on-line environments. The model approaches a series of characteristics, technical and humans, which if considered can increase the potential of awake the interests to the active use of these projects for the students and build conditions to the development of an active posture by the students, fundamental factor to the educational advances. Focused in the students, not in the technology in use, we propose this model as a guide, reference to be used in a critical way in relation with every educational context. This research was made from the qualitative category, trough the method of study of case, using as reference to the analysis the use of the website guanabara.info - website outside of the school context - by it users, heard through the internet, by the use of semi-opened interview, in a data taken of the primary type. We follow as theoretical references Paulo Freire´s work, considering his vision of education and the building of knowledge as a process which occurs between man, and Celestín Freinet, in his pedagogy of humanized and critical insertion of the technologies in the school. At the end, we show the practical utilization of the model constructed using it for the diagnostics of an educational project in the on-line educational environmental moodle |
publishDate |
2010 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2010-12-17 2014-12-17T14:36:28Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-10-28 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2014-12-17T14:36:28Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
FREIRE, Eugênio Paccelli Aguiar. Construindo um modelo de referência ao despertar do interesse dos sujeitos em projetos educativos em ambiente on-line. 2010. 216 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2010. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14416 |
identifier_str_mv |
FREIRE, Eugênio Paccelli Aguiar. Construindo um modelo de referência ao despertar do interesse dos sujeitos em projetos educativos em ambiente on-line. 2010. 216 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2010. |
url |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14416 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFRN |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFRN instname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) instacron:UFRN |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
instacron_str |
UFRN |
institution |
UFRN |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFRN |
collection |
Repositório Institucional da UFRN |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14416/1/EugenioPAF_DISSERT.pdf https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14416/6/EugenioPAF_DISSERT.pdf.txt https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14416/7/EugenioPAF_DISSERT.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
6c7f01966147b6a5c73876d1d6a87da8 ff467553c9c77d448a91e336beee5724 4d336412586471bd9b16155f8102486a |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1802117808202448896 |