Vida, experiência, conhecimento : a reforma do sujeito cognoscente em Tsunessaburo Makiguchi
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFRN |
Texto Completo: | https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14142 |
Resumo: | Utilizing a great part of the works by Japanese educator Tsunesaburo Makiguchi and the register of fragments of his life, this thesis affirms that knowledge emerges from peoples` experience as they go about their daily lives. Facts, events, genetic inheritance, cultural patrimony, family history, the place where one was born and lived, and psychological predispositions nurture and form a vision of the world and of life in general. In Makiguchi s case, this multi-causal constellation led him to conceive the system of the value-creating pedagogy of good, gain and beauty; discussing the importance of cognition and evaluation in the experience of the human being. His life is exemplary in demonstrating that these aspects are inter-connected and, in a recursive movement between knowledge and self-knowledge, they can generate creative systems for understanding the world and introducing, essentially, the author into the epistemological problematic of complexity. The Makiguchian system and Edgar Morin s complexity approach suggest a pragmatic, paradigmatic reform of education and a thought reformation in the direction of the complex pedagogy, and that it creates a web that connects master-disciple, subject-object, human-world, local-global and singular-universal |
id |
UFRN_5b811eff28d8e81df7c18c51bdc64013 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/14142 |
network_acronym_str |
UFRN |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFRN |
repository_id_str |
|
spelling |
Ribeiro, Rita de Cássiahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4728139E6http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4787342H4Antunes, Rita de Cássia Franco de Souzahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4794046E9Oliveira, Josineide Silveira dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4796363D5Nóbrega, Terezinha Petrucia dahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4792996P7Almeida, Maria da Conceição Xavier de2014-12-17T14:35:52Z2006-08-072014-12-17T14:35:52Z2006-04-17RIBEIRO, Rita de Cássia. Vida, experiência, conhecimento : a reforma do sujeito cognoscente em Tsunessaburo Makiguchi. 2006. 213 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2006.https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14142Utilizing a great part of the works by Japanese educator Tsunesaburo Makiguchi and the register of fragments of his life, this thesis affirms that knowledge emerges from peoples` experience as they go about their daily lives. Facts, events, genetic inheritance, cultural patrimony, family history, the place where one was born and lived, and psychological predispositions nurture and form a vision of the world and of life in general. In Makiguchi s case, this multi-causal constellation led him to conceive the system of the value-creating pedagogy of good, gain and beauty; discussing the importance of cognition and evaluation in the experience of the human being. His life is exemplary in demonstrating that these aspects are inter-connected and, in a recursive movement between knowledge and self-knowledge, they can generate creative systems for understanding the world and introducing, essentially, the author into the epistemological problematic of complexity. The Makiguchian system and Edgar Morin s complexity approach suggest a pragmatic, paradigmatic reform of education and a thought reformation in the direction of the complex pedagogy, and that it creates a web that connects master-disciple, subject-object, human-world, local-global and singular-universalAtravés de grande parte da obra e do registro dos fragmentos da vida do educador japonês, Tsunessaburo Makiguchi, a tese afirma que o conhecimento emerge da experiência de vida dos sujeitos. Fatos, acontecimentos, herança genética, patrimônio cultural, história familiar, o lugar onde se nasce e vive e as predisposições psicológicas configuraram uma visão sobre o mundo e a vida. No caso de Makiguchi, essa constelação multicausal o conduziu a conceber o sistema de criação de valores bem-benefício-beleza, discutindo a importância do par cognição-avaliação para a experiência humana. Sua vida é exemplar para demonstrar como esses aspectos estão entrelaçados e, num movimento recursivo entre conhecimento e autoconhecimento, podem gerar sistemas criativos de compreensão do mundo, introduzindo o autor na problemática essencialmente epistemológica da complexidade. O sistema makiguchiano e a abordagem complexa de Edgar Morin sugerem uma reforma pragmática e paradigmática da educação e do pensamento em direção a uma pedagogia complexa, que enlaçam e entretecem mestre-discípulo, sujeito-objeto, homem-mundo, local-global, singular-universalCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade Federal do Rio Grande do NortePrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFRNBREducaçãoEducaçãoEpistemologiaCogniçãoComplexidadeEducationEpistemologyCognitionComplexityCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOVida, experiência, conhecimento : a reforma do sujeito cognoscente em Tsunessaburo Makiguchiinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRNinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNORIGINALRitaCR.pdfapplication/pdf1421173https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14142/1/RitaCR.pdfbd42da9dd41f0aa35b65b502d0571944MD51TEXTRitaCR.pdf.txtRitaCR.pdf.txtExtracted texttext/plain500284https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14142/6/RitaCR.pdf.txt7b14f3cb2794a8c2226c424cec73ad8dMD56THUMBNAILRitaCR.pdf.jpgRitaCR.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg2135https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14142/7/RitaCR.pdf.jpg80f60a76a8800c918329cda87bd355d5MD57123456789/141422017-11-01 08:52:57.252oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/14142Repositório de PublicaçõesPUBhttp://repositorio.ufrn.br/oai/opendoar:2017-11-01T11:52:57Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Vida, experiência, conhecimento : a reforma do sujeito cognoscente em Tsunessaburo Makiguchi |
title |
Vida, experiência, conhecimento : a reforma do sujeito cognoscente em Tsunessaburo Makiguchi |
spellingShingle |
Vida, experiência, conhecimento : a reforma do sujeito cognoscente em Tsunessaburo Makiguchi Ribeiro, Rita de Cássia Educação Epistemologia Cognição Complexidade Education Epistemology Cognition Complexity CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Vida, experiência, conhecimento : a reforma do sujeito cognoscente em Tsunessaburo Makiguchi |
title_full |
Vida, experiência, conhecimento : a reforma do sujeito cognoscente em Tsunessaburo Makiguchi |
title_fullStr |
Vida, experiência, conhecimento : a reforma do sujeito cognoscente em Tsunessaburo Makiguchi |
title_full_unstemmed |
Vida, experiência, conhecimento : a reforma do sujeito cognoscente em Tsunessaburo Makiguchi |
title_sort |
Vida, experiência, conhecimento : a reforma do sujeito cognoscente em Tsunessaburo Makiguchi |
author |
Ribeiro, Rita de Cássia |
author_facet |
Ribeiro, Rita de Cássia |
author_role |
author |
dc.contributor.authorID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.authorLattes.por.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4728139E6 |
dc.contributor.advisorID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.advisorLattes.por.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4787342H4 |
dc.contributor.referees1.pt_BR.fl_str_mv |
Antunes, Rita de Cássia Franco de Souza |
dc.contributor.referees1ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees1Lattes.por.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4794046E9 |
dc.contributor.referees2.pt_BR.fl_str_mv |
Oliveira, Josineide Silveira de |
dc.contributor.referees2ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees2Lattes.por.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4796363D5 |
dc.contributor.referees3.pt_BR.fl_str_mv |
Nóbrega, Terezinha Petrucia da |
dc.contributor.referees3ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees3Lattes.por.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4792996P7 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ribeiro, Rita de Cássia |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Almeida, Maria da Conceição Xavier de |
contributor_str_mv |
Almeida, Maria da Conceição Xavier de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Epistemologia Cognição Complexidade |
topic |
Educação Epistemologia Cognição Complexidade Education Epistemology Cognition Complexity CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Education Epistemology Cognition Complexity |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
Utilizing a great part of the works by Japanese educator Tsunesaburo Makiguchi and the register of fragments of his life, this thesis affirms that knowledge emerges from peoples` experience as they go about their daily lives. Facts, events, genetic inheritance, cultural patrimony, family history, the place where one was born and lived, and psychological predispositions nurture and form a vision of the world and of life in general. In Makiguchi s case, this multi-causal constellation led him to conceive the system of the value-creating pedagogy of good, gain and beauty; discussing the importance of cognition and evaluation in the experience of the human being. His life is exemplary in demonstrating that these aspects are inter-connected and, in a recursive movement between knowledge and self-knowledge, they can generate creative systems for understanding the world and introducing, essentially, the author into the epistemological problematic of complexity. The Makiguchian system and Edgar Morin s complexity approach suggest a pragmatic, paradigmatic reform of education and a thought reformation in the direction of the complex pedagogy, and that it creates a web that connects master-disciple, subject-object, human-world, local-global and singular-universal |
publishDate |
2006 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2006-08-07 2014-12-17T14:35:52Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2006-04-17 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2014-12-17T14:35:52Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
RIBEIRO, Rita de Cássia. Vida, experiência, conhecimento : a reforma do sujeito cognoscente em Tsunessaburo Makiguchi. 2006. 213 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2006. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14142 |
identifier_str_mv |
RIBEIRO, Rita de Cássia. Vida, experiência, conhecimento : a reforma do sujeito cognoscente em Tsunessaburo Makiguchi. 2006. 213 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2006. |
url |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14142 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFRN |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFRN instname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) instacron:UFRN |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
instacron_str |
UFRN |
institution |
UFRN |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFRN |
collection |
Repositório Institucional da UFRN |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14142/1/RitaCR.pdf https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14142/6/RitaCR.pdf.txt https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14142/7/RitaCR.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
bd42da9dd41f0aa35b65b502d0571944 7b14f3cb2794a8c2226c424cec73ad8d 80f60a76a8800c918329cda87bd355d5 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1802117657457065984 |