Desenvolvimento de chatterbots educacionais: um estudo de caso voltado ao ensino de algoritmos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFRN |
Texto Completo: | https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/18036 |
Resumo: | In development of Synthetic Agents for Education, the doubt still resides about what would be a behavior that could be considered, in fact, plausible for this agent's type, which can be considered as effective on the transmission of the knowledge by the agent and the function of emotions this process. The purpose of this labor has an investigative nature in an attempt to discover what aspects are important for this behavior consistent and practical development of a chatterbot with the function of virtual tutor, within the context of learning algorithms. In this study, we explained the agents' basics, Intelligent Tutoring Systems, bots, chatterbots and how these systems need to provide credibility to report on their behavior. Models of emotions, personality and humor to computational agents are also covered, as well as previous studies by other researchers at the area. After that, the prototype is detailed, the research conducted, a summary of results achieved, the architectural model of the system, vision of computing and macro view of the features implemented. |
id |
UFRN_643d0eeeb0d4d6d5da5c60bd6038ed02 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/18036 |
network_acronym_str |
UFRN |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFRN |
repository_id_str |
|
spelling |
Lemos, Elizama das Chagashttp://lattes.cnpq.br/6267112166781954http://lattes.cnpq.br/7154508093406987Burlamaqui, Aquiles Filgueira de Medeiroshttp://lattes.cnpq.br/8670475877813913Carvalho, Bruno Motta dehttp://lattes.cnpq.br/0330924133337698Henrique, Ana Lúcia Sarmentohttp://lattes.cnpq.br/0475297305451211Campos, André Mauricio Cunha2014-12-17T15:47:59Z2012-03-192014-12-17T15:47:59Z2011-05-31LEMOS, Elizama das Chagas. Desenvolvimento de chatterbots educacionais: um estudo de caso voltado ao ensino de algoritmos. 2011. 90 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Computação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2011.https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/18036In development of Synthetic Agents for Education, the doubt still resides about what would be a behavior that could be considered, in fact, plausible for this agent's type, which can be considered as effective on the transmission of the knowledge by the agent and the function of emotions this process. The purpose of this labor has an investigative nature in an attempt to discover what aspects are important for this behavior consistent and practical development of a chatterbot with the function of virtual tutor, within the context of learning algorithms. In this study, we explained the agents' basics, Intelligent Tutoring Systems, bots, chatterbots and how these systems need to provide credibility to report on their behavior. Models of emotions, personality and humor to computational agents are also covered, as well as previous studies by other researchers at the area. After that, the prototype is detailed, the research conducted, a summary of results achieved, the architectural model of the system, vision of computing and macro view of the features implemented.No desenvolvimento de Agentes Sintéticos Educacionais, ainda reside a dúvida sobre o que seria um comportamento que possa ser considerado, de fato, plausível para esse tipo de agente, qual forma pode ser considerada eficaz na transmissão do conhecimento pelo agente e qual o papel das emoções nesse processo. A proposta desse trabalho tem um cunho investigativo na tentativa de descobrir quais aspectos são importantes para esse comportamento coerente e prático no desenvolvimento de um chatterbot com o papel de tutor virtual, inserido no contexto de ensino de algoritmos. Neste estudo, são explanados os conceitos básicos de agentes, Sistemas Tutores Inteligentes, bots, chatterbots e como esses sistemas precisam se apresentar para transmitir credibilidade no seu comportamento. Modelos de emoções, personalidade e humor para agentes computacionais também são abordados, bem como estudos já realizados na área por outros pesquisadores. Após isso, é detalhado o protótipo desenvolvido, as pesquisas realizadas, síntese dos resultados alcançados, o modelo arquitetural do sistema, visão do ambiente computacional e visão macro das funcionalidades implementadas.application/pdfporUniversidade Federal do Rio Grande do NortePrograma de Pós-Graduação em Sistemas e ComputaçãoUFRNBRCiência da ComputaçãoAgentes sintéticosSistemas tutores inteligentesEmoçõesAlgoritmos.CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO::SISTEMAS DE COMPUTACAODesenvolvimento de chatterbots educacionais: um estudo de caso voltado ao ensino de algoritmosinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRNinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNORIGINALElizamaCL_DISSERT.pdfapplication/pdf2492440https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/18036/1/ElizamaCL_DISSERT.pdff1ce600c75a6e4f443532ee39fe5df1fMD51TEXTElizamaCL_DISSERT.pdf.txtElizamaCL_DISSERT.pdf.txtExtracted texttext/plain138273https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/18036/6/ElizamaCL_DISSERT.pdf.txtcc18f0753df980016ad64f8bfa4af569MD56THUMBNAILElizamaCL_DISSERT.pdf.jpgElizamaCL_DISSERT.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg2718https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/18036/7/ElizamaCL_DISSERT.pdf.jpg25c01dfaafdff65e3c77f549f0374bb2MD57123456789/180362017-11-04 10:12:22.587oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/18036Repositório de PublicaçõesPUBhttp://repositorio.ufrn.br/oai/opendoar:2017-11-04T13:12:22Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Desenvolvimento de chatterbots educacionais: um estudo de caso voltado ao ensino de algoritmos |
title |
Desenvolvimento de chatterbots educacionais: um estudo de caso voltado ao ensino de algoritmos |
spellingShingle |
Desenvolvimento de chatterbots educacionais: um estudo de caso voltado ao ensino de algoritmos Lemos, Elizama das Chagas Agentes sintéticos Sistemas tutores inteligentes Emoções Algoritmos. CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO::SISTEMAS DE COMPUTACAO |
title_short |
Desenvolvimento de chatterbots educacionais: um estudo de caso voltado ao ensino de algoritmos |
title_full |
Desenvolvimento de chatterbots educacionais: um estudo de caso voltado ao ensino de algoritmos |
title_fullStr |
Desenvolvimento de chatterbots educacionais: um estudo de caso voltado ao ensino de algoritmos |
title_full_unstemmed |
Desenvolvimento de chatterbots educacionais: um estudo de caso voltado ao ensino de algoritmos |
title_sort |
Desenvolvimento de chatterbots educacionais: um estudo de caso voltado ao ensino de algoritmos |
author |
Lemos, Elizama das Chagas |
author_facet |
Lemos, Elizama das Chagas |
author_role |
author |
dc.contributor.authorID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.authorLattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6267112166781954 |
dc.contributor.advisorID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.advisorLattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7154508093406987 |
dc.contributor.advisor-co1ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees1.pt_BR.fl_str_mv |
Carvalho, Bruno Motta de |
dc.contributor.referees1ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees1Lattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0330924133337698 |
dc.contributor.referees2.pt_BR.fl_str_mv |
Henrique, Ana Lúcia Sarmento |
dc.contributor.referees2ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees2Lattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0475297305451211 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lemos, Elizama das Chagas |
dc.contributor.advisor-co1.fl_str_mv |
Burlamaqui, Aquiles Filgueira de Medeiros |
dc.contributor.advisor-co1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8670475877813913 |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Campos, André Mauricio Cunha |
contributor_str_mv |
Burlamaqui, Aquiles Filgueira de Medeiros Campos, André Mauricio Cunha |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Agentes sintéticos Sistemas tutores inteligentes Emoções Algoritmos. |
topic |
Agentes sintéticos Sistemas tutores inteligentes Emoções Algoritmos. CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO::SISTEMAS DE COMPUTACAO |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO::SISTEMAS DE COMPUTACAO |
description |
In development of Synthetic Agents for Education, the doubt still resides about what would be a behavior that could be considered, in fact, plausible for this agent's type, which can be considered as effective on the transmission of the knowledge by the agent and the function of emotions this process. The purpose of this labor has an investigative nature in an attempt to discover what aspects are important for this behavior consistent and practical development of a chatterbot with the function of virtual tutor, within the context of learning algorithms. In this study, we explained the agents' basics, Intelligent Tutoring Systems, bots, chatterbots and how these systems need to provide credibility to report on their behavior. Models of emotions, personality and humor to computational agents are also covered, as well as previous studies by other researchers at the area. After that, the prototype is detailed, the research conducted, a summary of results achieved, the architectural model of the system, vision of computing and macro view of the features implemented. |
publishDate |
2011 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2011-05-31 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2012-03-19 2014-12-17T15:47:59Z |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2014-12-17T15:47:59Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
LEMOS, Elizama das Chagas. Desenvolvimento de chatterbots educacionais: um estudo de caso voltado ao ensino de algoritmos. 2011. 90 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Computação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2011. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/18036 |
identifier_str_mv |
LEMOS, Elizama das Chagas. Desenvolvimento de chatterbots educacionais: um estudo de caso voltado ao ensino de algoritmos. 2011. 90 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Computação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2011. |
url |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/18036 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Sistemas e Computação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFRN |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Ciência da Computação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFRN instname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) instacron:UFRN |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
instacron_str |
UFRN |
institution |
UFRN |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFRN |
collection |
Repositório Institucional da UFRN |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/18036/1/ElizamaCL_DISSERT.pdf https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/18036/6/ElizamaCL_DISSERT.pdf.txt https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/18036/7/ElizamaCL_DISSERT.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
f1ce600c75a6e4f443532ee39fe5df1f cc18f0753df980016ad64f8bfa4af569 25c01dfaafdff65e3c77f549f0374bb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1802117561111805952 |