Acolhimento institucional e desenvolvimento moral: a generosidade em crianças de quatro a seis anos de idade em situação de abrigo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFRN |
Texto Completo: | https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/17461 |
Resumo: | This research has as main proposal to verify how the virtue of generosity, considered as one of the important aspects of moral development on children, shows itself in children between four and six years old in institutional welcome condition. Toward this aim, knowledge in Human Development Psychology, specifically Jean Piaget and his contemporary collaborators, were associated to philosophic knowledge, with emphasis in Kant and Aristotle. The research took place in an institutional welcome service in the town of Natal-RN, between February and May of 2009, witch is responsible to offer care to children from zero till six years old. As procedure were used: the rulebased game Memory Game ; the childhood story One note fight ; and observations of the institution s everyday. The corpus analysis was done by the Thematic Content Analysis method. In general, in the daily observations, children showed themselves more co-operative and generous than in the executed procedures, mainly when the matter subject was other´s well-being. The duty, Kantian perspective, was overcome by the Aristotelian sumo bem, classified as generous act of afford to other what is not posted as right, however guaranteed by solidarity |
id |
UFRN_6e9217204d37c6926364830b9ad98d9c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/17461 |
network_acronym_str |
UFRN |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFRN |
repository_id_str |
|
spelling |
Cabral, Clariana Morais Tinôcohttp://lattes.cnpq.br/7994180766914199http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4761536A6&dataRevisao=nullMacedo, Lino dehttp://lattes.cnpq.br/5836810763379112Leite, Jáder Ferreirahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4700150A5&dataRevisao=nullFrancischini, Rosangela2014-12-17T15:38:49Z2010-12-092014-12-17T15:38:49Z2010-04-09CABRAL, Clariana Morais Tinôco. Institutional welcome and moral development: the generosity in children from four till six years old in shelter condition. 2010. 150 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia, Sociedade e Qualidade de Vida) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2010.https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/17461This research has as main proposal to verify how the virtue of generosity, considered as one of the important aspects of moral development on children, shows itself in children between four and six years old in institutional welcome condition. Toward this aim, knowledge in Human Development Psychology, specifically Jean Piaget and his contemporary collaborators, were associated to philosophic knowledge, with emphasis in Kant and Aristotle. The research took place in an institutional welcome service in the town of Natal-RN, between February and May of 2009, witch is responsible to offer care to children from zero till six years old. As procedure were used: the rulebased game Memory Game ; the childhood story One note fight ; and observations of the institution s everyday. The corpus analysis was done by the Thematic Content Analysis method. In general, in the daily observations, children showed themselves more co-operative and generous than in the executed procedures, mainly when the matter subject was other´s well-being. The duty, Kantian perspective, was overcome by the Aristotelian sumo bem, classified as generous act of afford to other what is not posted as right, however guaranteed by solidarityEsta pesquisa tem como proposta central verificar como a virtude generosidade, considerada aqui como um dos aspectos importantes do desenvolvimento moral na criança, se apresenta em crianças de quatro a seis anos de idade em situação de acolhimento institucional. Para tanto, agregou-se aos conhecimentos em psicologia do desenvolvimento humano, mais especificamente Jean Piaget e seus colaboradores mais contemporâneos, conhecimentos filosóficos, com ênfase em Immanuel Kant e Aristóteles. A pesquisa realizou-se em um serviço de acolhimento institucional do município de Natal/RN, nos períodos de fevereiro a maio de 2009, a qual é responsável por oferecer cuidado a crianças de zero a seis anos. Foram utilizados como procedimentos: o jogo de regra Brincadeira da memória ; a história infantil Briga de uma nota só ; e observações do cotidiano da instituição. A análise do corpus se deu por meio do método de Análise de Conteúdo Temática. No geral, nas observações do cotidiano as crianças se apresentaram mais cooperativas e generosas do que nos procedimentos ministrados, principalmente quando estava em questão o bem-estar do outro. O dever, perspectiva kantiana, foi superado pelo sumo bem aristotélico, classificado como ato generoso de proporcionar ao outro aquilo que não está afixado como direito, no entanto, garantido por solidariedadeCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade Federal do Rio Grande do NortePrograma de Pós-Graduação em PsicologiaUFRNBRPsicologia, Sociedade e Qualidade de VidaDesenvolvimento moralGenerosidadeAcolhimento institucionalMoral developmentGenerosityInstitutional welcomeCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIAAcolhimento institucional e desenvolvimento moral: a generosidade em crianças de quatro a seis anos de idade em situação de abrigoInstitutional welcome and moral development: the generosity in children from four till six years old in shelter conditioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRNinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNORIGINALClarianaMTC_DISSERTl.pdfapplication/pdf1293299https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/17461/1/ClarianaMTC_DISSERTl.pdfdfcdecfd6d778291c02ce96416a6e625MD51TEXTClarianaMTC_DISSERTl.pdf.txtClarianaMTC_DISSERTl.pdf.txtExtracted texttext/plain251992https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/17461/6/ClarianaMTC_DISSERTl.pdf.txt68ce9a7ca276cd471cc4b835288320b5MD56THUMBNAILClarianaMTC_DISSERTl.pdf.jpgClarianaMTC_DISSERTl.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg1946https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/17461/7/ClarianaMTC_DISSERTl.pdf.jpgd899f53d5945143cc736c1dea8afc7afMD57123456789/174612017-11-04 01:38:50.168oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/17461Repositório de PublicaçõesPUBhttp://repositorio.ufrn.br/oai/opendoar:2017-11-04T04:38:50Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Acolhimento institucional e desenvolvimento moral: a generosidade em crianças de quatro a seis anos de idade em situação de abrigo |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Institutional welcome and moral development: the generosity in children from four till six years old in shelter condition |
title |
Acolhimento institucional e desenvolvimento moral: a generosidade em crianças de quatro a seis anos de idade em situação de abrigo |
spellingShingle |
Acolhimento institucional e desenvolvimento moral: a generosidade em crianças de quatro a seis anos de idade em situação de abrigo Cabral, Clariana Morais Tinôco Desenvolvimento moral Generosidade Acolhimento institucional Moral development Generosity Institutional welcome CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA |
title_short |
Acolhimento institucional e desenvolvimento moral: a generosidade em crianças de quatro a seis anos de idade em situação de abrigo |
title_full |
Acolhimento institucional e desenvolvimento moral: a generosidade em crianças de quatro a seis anos de idade em situação de abrigo |
title_fullStr |
Acolhimento institucional e desenvolvimento moral: a generosidade em crianças de quatro a seis anos de idade em situação de abrigo |
title_full_unstemmed |
Acolhimento institucional e desenvolvimento moral: a generosidade em crianças de quatro a seis anos de idade em situação de abrigo |
title_sort |
Acolhimento institucional e desenvolvimento moral: a generosidade em crianças de quatro a seis anos de idade em situação de abrigo |
author |
Cabral, Clariana Morais Tinôco |
author_facet |
Cabral, Clariana Morais Tinôco |
author_role |
author |
dc.contributor.authorID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.authorLattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7994180766914199 |
dc.contributor.advisorID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.advisorLattes.por.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4761536A6&dataRevisao=null |
dc.contributor.referees1.pt_BR.fl_str_mv |
Macedo, Lino de |
dc.contributor.referees1ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees1Lattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5836810763379112 |
dc.contributor.referees2.pt_BR.fl_str_mv |
Leite, Jáder Ferreira |
dc.contributor.referees2ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees2Lattes.por.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4700150A5&dataRevisao=null |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cabral, Clariana Morais Tinôco |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Francischini, Rosangela |
contributor_str_mv |
Francischini, Rosangela |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Desenvolvimento moral Generosidade Acolhimento institucional |
topic |
Desenvolvimento moral Generosidade Acolhimento institucional Moral development Generosity Institutional welcome CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Moral development Generosity Institutional welcome |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA |
description |
This research has as main proposal to verify how the virtue of generosity, considered as one of the important aspects of moral development on children, shows itself in children between four and six years old in institutional welcome condition. Toward this aim, knowledge in Human Development Psychology, specifically Jean Piaget and his contemporary collaborators, were associated to philosophic knowledge, with emphasis in Kant and Aristotle. The research took place in an institutional welcome service in the town of Natal-RN, between February and May of 2009, witch is responsible to offer care to children from zero till six years old. As procedure were used: the rulebased game Memory Game ; the childhood story One note fight ; and observations of the institution s everyday. The corpus analysis was done by the Thematic Content Analysis method. In general, in the daily observations, children showed themselves more co-operative and generous than in the executed procedures, mainly when the matter subject was other´s well-being. The duty, Kantian perspective, was overcome by the Aristotelian sumo bem, classified as generous act of afford to other what is not posted as right, however guaranteed by solidarity |
publishDate |
2010 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2010-12-09 2014-12-17T15:38:49Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-04-09 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2014-12-17T15:38:49Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
CABRAL, Clariana Morais Tinôco. Institutional welcome and moral development: the generosity in children from four till six years old in shelter condition. 2010. 150 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia, Sociedade e Qualidade de Vida) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2010. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/17461 |
identifier_str_mv |
CABRAL, Clariana Morais Tinôco. Institutional welcome and moral development: the generosity in children from four till six years old in shelter condition. 2010. 150 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia, Sociedade e Qualidade de Vida) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2010. |
url |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/17461 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Psicologia |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFRN |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Psicologia, Sociedade e Qualidade de Vida |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFRN instname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) instacron:UFRN |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
instacron_str |
UFRN |
institution |
UFRN |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFRN |
collection |
Repositório Institucional da UFRN |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/17461/1/ClarianaMTC_DISSERTl.pdf https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/17461/6/ClarianaMTC_DISSERTl.pdf.txt https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/17461/7/ClarianaMTC_DISSERTl.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
dfcdecfd6d778291c02ce96416a6e625 68ce9a7ca276cd471cc4b835288320b5 d899f53d5945143cc736c1dea8afc7af |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1814832928821084160 |