Acolhimento institucional e desenvolvimento moral: a generosidade em crianças de quatro a seis anos de idade em situação de abrigo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cabral, Clariana Morais Tinôco
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFRN
Texto Completo: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/17461
Resumo: This research has as main proposal to verify how the virtue of generosity, considered as one of the important aspects of moral development on children, shows itself in children between four and six years old in institutional welcome condition. Toward this aim, knowledge in Human Development Psychology, specifically Jean Piaget and his contemporary collaborators, were associated to philosophic knowledge, with emphasis in Kant and Aristotle. The research took place in an institutional welcome service in the town of Natal-RN, between February and May of 2009, witch is responsible to offer care to children from zero till six years old. As procedure were used: the rulebased game Memory Game ; the childhood story One note fight ; and observations of the institution s everyday. The corpus analysis was done by the Thematic Content Analysis method. In general, in the daily observations, children showed themselves more co-operative and generous than in the executed procedures, mainly when the matter subject was other´s well-being. The duty, Kantian perspective, was overcome by the Aristotelian sumo bem, classified as generous act of afford to other what is not posted as right, however guaranteed by solidarity
id UFRN_6e9217204d37c6926364830b9ad98d9c
oai_identifier_str oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/17461
network_acronym_str UFRN
network_name_str Repositório Institucional da UFRN
repository_id_str
spelling Cabral, Clariana Morais Tinôcohttp://lattes.cnpq.br/7994180766914199http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4761536A6&dataRevisao=nullMacedo, Lino dehttp://lattes.cnpq.br/5836810763379112Leite, Jáder Ferreirahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4700150A5&dataRevisao=nullFrancischini, Rosangela2014-12-17T15:38:49Z2010-12-092014-12-17T15:38:49Z2010-04-09CABRAL, Clariana Morais Tinôco. Institutional welcome and moral development: the generosity in children from four till six years old in shelter condition. 2010. 150 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia, Sociedade e Qualidade de Vida) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2010.https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/17461This research has as main proposal to verify how the virtue of generosity, considered as one of the important aspects of moral development on children, shows itself in children between four and six years old in institutional welcome condition. Toward this aim, knowledge in Human Development Psychology, specifically Jean Piaget and his contemporary collaborators, were associated to philosophic knowledge, with emphasis in Kant and Aristotle. The research took place in an institutional welcome service in the town of Natal-RN, between February and May of 2009, witch is responsible to offer care to children from zero till six years old. As procedure were used: the rulebased game Memory Game ; the childhood story One note fight ; and observations of the institution s everyday. The corpus analysis was done by the Thematic Content Analysis method. In general, in the daily observations, children showed themselves more co-operative and generous than in the executed procedures, mainly when the matter subject was other´s well-being. The duty, Kantian perspective, was overcome by the Aristotelian sumo bem, classified as generous act of afford to other what is not posted as right, however guaranteed by solidarityEsta pesquisa tem como proposta central verificar como a virtude generosidade, considerada aqui como um dos aspectos importantes do desenvolvimento moral na criança, se apresenta em crianças de quatro a seis anos de idade em situação de acolhimento institucional. Para tanto, agregou-se aos conhecimentos em psicologia do desenvolvimento humano, mais especificamente Jean Piaget e seus colaboradores mais contemporâneos, conhecimentos filosóficos, com ênfase em Immanuel Kant e Aristóteles. A pesquisa realizou-se em um serviço de acolhimento institucional do município de Natal/RN, nos períodos de fevereiro a maio de 2009, a qual é responsável por oferecer cuidado a crianças de zero a seis anos. Foram utilizados como procedimentos: o jogo de regra Brincadeira da memória ; a história infantil Briga de uma nota só ; e observações do cotidiano da instituição. A análise do corpus se deu por meio do método de Análise de Conteúdo Temática. No geral, nas observações do cotidiano as crianças se apresentaram mais cooperativas e generosas do que nos procedimentos ministrados, principalmente quando estava em questão o bem-estar do outro. O dever, perspectiva kantiana, foi superado pelo sumo bem aristotélico, classificado como ato generoso de proporcionar ao outro aquilo que não está afixado como direito, no entanto, garantido por solidariedadeCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade Federal do Rio Grande do NortePrograma de Pós-Graduação em PsicologiaUFRNBRPsicologia, Sociedade e Qualidade de VidaDesenvolvimento moralGenerosidadeAcolhimento institucionalMoral developmentGenerosityInstitutional welcomeCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIAAcolhimento institucional e desenvolvimento moral: a generosidade em crianças de quatro a seis anos de idade em situação de abrigoInstitutional welcome and moral development: the generosity in children from four till six years old in shelter conditioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRNinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNORIGINALClarianaMTC_DISSERTl.pdfapplication/pdf1293299https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/17461/1/ClarianaMTC_DISSERTl.pdfdfcdecfd6d778291c02ce96416a6e625MD51TEXTClarianaMTC_DISSERTl.pdf.txtClarianaMTC_DISSERTl.pdf.txtExtracted texttext/plain251992https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/17461/6/ClarianaMTC_DISSERTl.pdf.txt68ce9a7ca276cd471cc4b835288320b5MD56THUMBNAILClarianaMTC_DISSERTl.pdf.jpgClarianaMTC_DISSERTl.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg1946https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/17461/7/ClarianaMTC_DISSERTl.pdf.jpgd899f53d5945143cc736c1dea8afc7afMD57123456789/174612017-11-04 01:38:50.168oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/17461Repositório de PublicaçõesPUBhttp://repositorio.ufrn.br/oai/opendoar:2017-11-04T04:38:50Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false
dc.title.por.fl_str_mv Acolhimento institucional e desenvolvimento moral: a generosidade em crianças de quatro a seis anos de idade em situação de abrigo
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Institutional welcome and moral development: the generosity in children from four till six years old in shelter condition
title Acolhimento institucional e desenvolvimento moral: a generosidade em crianças de quatro a seis anos de idade em situação de abrigo
spellingShingle Acolhimento institucional e desenvolvimento moral: a generosidade em crianças de quatro a seis anos de idade em situação de abrigo
Cabral, Clariana Morais Tinôco
Desenvolvimento moral
Generosidade
Acolhimento institucional
Moral development
Generosity
Institutional welcome
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
title_short Acolhimento institucional e desenvolvimento moral: a generosidade em crianças de quatro a seis anos de idade em situação de abrigo
title_full Acolhimento institucional e desenvolvimento moral: a generosidade em crianças de quatro a seis anos de idade em situação de abrigo
title_fullStr Acolhimento institucional e desenvolvimento moral: a generosidade em crianças de quatro a seis anos de idade em situação de abrigo
title_full_unstemmed Acolhimento institucional e desenvolvimento moral: a generosidade em crianças de quatro a seis anos de idade em situação de abrigo
title_sort Acolhimento institucional e desenvolvimento moral: a generosidade em crianças de quatro a seis anos de idade em situação de abrigo
author Cabral, Clariana Morais Tinôco
author_facet Cabral, Clariana Morais Tinôco
author_role author
dc.contributor.authorID.por.fl_str_mv
dc.contributor.authorLattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7994180766914199
dc.contributor.advisorID.por.fl_str_mv
dc.contributor.advisorLattes.por.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4761536A6&dataRevisao=null
dc.contributor.referees1.pt_BR.fl_str_mv Macedo, Lino de
dc.contributor.referees1ID.por.fl_str_mv
dc.contributor.referees1Lattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5836810763379112
dc.contributor.referees2.pt_BR.fl_str_mv Leite, Jáder Ferreira
dc.contributor.referees2ID.por.fl_str_mv
dc.contributor.referees2Lattes.por.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4700150A5&dataRevisao=null
dc.contributor.author.fl_str_mv Cabral, Clariana Morais Tinôco
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Francischini, Rosangela
contributor_str_mv Francischini, Rosangela
dc.subject.por.fl_str_mv Desenvolvimento moral
Generosidade
Acolhimento institucional
topic Desenvolvimento moral
Generosidade
Acolhimento institucional
Moral development
Generosity
Institutional welcome
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
dc.subject.eng.fl_str_mv Moral development
Generosity
Institutional welcome
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
description This research has as main proposal to verify how the virtue of generosity, considered as one of the important aspects of moral development on children, shows itself in children between four and six years old in institutional welcome condition. Toward this aim, knowledge in Human Development Psychology, specifically Jean Piaget and his contemporary collaborators, were associated to philosophic knowledge, with emphasis in Kant and Aristotle. The research took place in an institutional welcome service in the town of Natal-RN, between February and May of 2009, witch is responsible to offer care to children from zero till six years old. As procedure were used: the rulebased game Memory Game ; the childhood story One note fight ; and observations of the institution s everyday. The corpus analysis was done by the Thematic Content Analysis method. In general, in the daily observations, children showed themselves more co-operative and generous than in the executed procedures, mainly when the matter subject was other´s well-being. The duty, Kantian perspective, was overcome by the Aristotelian sumo bem, classified as generous act of afford to other what is not posted as right, however guaranteed by solidarity
publishDate 2010
dc.date.available.fl_str_mv 2010-12-09
2014-12-17T15:38:49Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2010-04-09
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2014-12-17T15:38:49Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv CABRAL, Clariana Morais Tinôco. Institutional welcome and moral development: the generosity in children from four till six years old in shelter condition. 2010. 150 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia, Sociedade e Qualidade de Vida) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2010.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/17461
identifier_str_mv CABRAL, Clariana Morais Tinôco. Institutional welcome and moral development: the generosity in children from four till six years old in shelter condition. 2010. 150 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia, Sociedade e Qualidade de Vida) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2010.
url https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/17461
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Norte
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Psicologia
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFRN
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Psicologia, Sociedade e Qualidade de Vida
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Norte
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFRN
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
instacron:UFRN
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
instacron_str UFRN
institution UFRN
reponame_str Repositório Institucional da UFRN
collection Repositório Institucional da UFRN
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/17461/1/ClarianaMTC_DISSERTl.pdf
https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/17461/6/ClarianaMTC_DISSERTl.pdf.txt
https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/17461/7/ClarianaMTC_DISSERTl.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv dfcdecfd6d778291c02ce96416a6e625
68ce9a7ca276cd471cc4b835288320b5
d899f53d5945143cc736c1dea8afc7af
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1814832928821084160