Dilema moral na Educação Infantil: generosidade ou justiça?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/122795 |
Resumo: | The aim of this study is to investigate the judgments about the virtue of generosity or justice by teachers in early childhood education and compare their judgments with the children’s judgments about generosity or justice. We interviewed 26 teachers and 90 children aged 4, 5 and 6 years at this level of education. The instrument used was a moral dilemma in which the protagonist of the story would have to choose between giving a prize to the child who drew the most beautiful picture (justice) or to the child who was sad (generosity). The results indicate that justice is the virtue most valued by teachers and that it is already valued by children and may be a need for them. And generosity is valued more by children than by teachers. |
id |
UNSP_dd43f151b26f8a9f6c488a5c8d8d2084 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/122795 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Dilema moral na Educação Infantil: generosidade ou justiça?generosidadejustiçaeducação infantilvalores moraisgenerosityjusticeearly childhood educationmoral valuesThe aim of this study is to investigate the judgments about the virtue of generosity or justice by teachers in early childhood education and compare their judgments with the children’s judgments about generosity or justice. We interviewed 26 teachers and 90 children aged 4, 5 and 6 years at this level of education. The instrument used was a moral dilemma in which the protagonist of the story would have to choose between giving a prize to the child who drew the most beautiful picture (justice) or to the child who was sad (generosity). The results indicate that justice is the virtue most valued by teachers and that it is already valued by children and may be a need for them. And generosity is valued more by children than by teachers.O objetivo deste trabalho é investigar os juízos a respeito da virtude generosidade ou justiça de professores da educação infantil e compará-los com os das crianças. Foram entrevistados 26 professores e 90 crianças de 4, 5 e 6 anos de idade desse nível de ensino. O instrumento utilizado foi um dilema moral em que a protagonista da história teria de optar entre dar um prêmio para a criança que fez o desenho mais bonito (justiça) ou para a criança que estava triste (generosidade). Os resultados indicam que a justiça é a virtude mais valorizada pelas professoras e que já é valorizada pelas crianças, podendo ser uma necessidade para elas. E a generosidade é mais valorizada pelas crianças do que pelas professoras.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, Sao Jose do Rio Preto, Rua Cristovão Colombo 2265, Jardim Nazareth, CEP 15054-000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, Sao Jose do Rio Preto, Rua Cristovão Colombo 2265, Jardim Nazareth, CEP 15054-000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Kawashima, Rosana Akemi [UNESP]Martins, Raul Aragao [UNESP]2015-04-27T11:56:02Z2015-04-27T11:56:02Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article48-74Estudos em Avaliação Educacional, v. 24, n. 56, p. 48-74, 2013.0103-6831http://hdl.handle.net/11449/1227958498347239701559Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEstudos em Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-10-22T19:57:48Zoai:repositorio.unesp.br:11449/122795Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:00:16.112461Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Dilema moral na Educação Infantil: generosidade ou justiça? |
title |
Dilema moral na Educação Infantil: generosidade ou justiça? |
spellingShingle |
Dilema moral na Educação Infantil: generosidade ou justiça? Kawashima, Rosana Akemi [UNESP] generosidade justiça educação infantil valores morais generosity justice early childhood education moral values |
title_short |
Dilema moral na Educação Infantil: generosidade ou justiça? |
title_full |
Dilema moral na Educação Infantil: generosidade ou justiça? |
title_fullStr |
Dilema moral na Educação Infantil: generosidade ou justiça? |
title_full_unstemmed |
Dilema moral na Educação Infantil: generosidade ou justiça? |
title_sort |
Dilema moral na Educação Infantil: generosidade ou justiça? |
author |
Kawashima, Rosana Akemi [UNESP] |
author_facet |
Kawashima, Rosana Akemi [UNESP] Martins, Raul Aragao [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Martins, Raul Aragao [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Kawashima, Rosana Akemi [UNESP] Martins, Raul Aragao [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
generosidade justiça educação infantil valores morais generosity justice early childhood education moral values |
topic |
generosidade justiça educação infantil valores morais generosity justice early childhood education moral values |
description |
The aim of this study is to investigate the judgments about the virtue of generosity or justice by teachers in early childhood education and compare their judgments with the children’s judgments about generosity or justice. We interviewed 26 teachers and 90 children aged 4, 5 and 6 years at this level of education. The instrument used was a moral dilemma in which the protagonist of the story would have to choose between giving a prize to the child who drew the most beautiful picture (justice) or to the child who was sad (generosity). The results indicate that justice is the virtue most valued by teachers and that it is already valued by children and may be a need for them. And generosity is valued more by children than by teachers. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013 2015-04-27T11:56:02Z 2015-04-27T11:56:02Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional, v. 24, n. 56, p. 48-74, 2013. 0103-6831 http://hdl.handle.net/11449/122795 8498347239701559 |
identifier_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional, v. 24, n. 56, p. 48-74, 2013. 0103-6831 8498347239701559 |
url |
http://hdl.handle.net/11449/122795 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
48-74 |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128231787724800 |