Dilema moral na Educação Infantil: generosidade ou justiça?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Kawashima, Rosana Akemi [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Martins, Raul Aragao [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/122795
Resumo: The aim of this study is to investigate the judgments about the virtue of generosity or justice by teachers in early childhood education and compare their judgments with the children’s judgments about generosity or justice. We interviewed 26 teachers and 90 children aged 4, 5 and 6 years at this level of education. The instrument used was a moral dilemma in which the protagonist of the story would have to choose between giving a prize to the child who drew the most beautiful picture (justice) or to the child who was sad (generosity). The results indicate that justice is the virtue most valued by teachers and that it is already valued by children and may be a need for them. And generosity is valued more by children than by teachers.
id UNSP_dd43f151b26f8a9f6c488a5c8d8d2084
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/122795
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Dilema moral na Educação Infantil: generosidade ou justiça?generosidadejustiçaeducação infantilvalores moraisgenerosityjusticeearly childhood educationmoral valuesThe aim of this study is to investigate the judgments about the virtue of generosity or justice by teachers in early childhood education and compare their judgments with the children’s judgments about generosity or justice. We interviewed 26 teachers and 90 children aged 4, 5 and 6 years at this level of education. The instrument used was a moral dilemma in which the protagonist of the story would have to choose between giving a prize to the child who drew the most beautiful picture (justice) or to the child who was sad (generosity). The results indicate that justice is the virtue most valued by teachers and that it is already valued by children and may be a need for them. And generosity is valued more by children than by teachers.O objetivo deste trabalho é investigar os juízos a respeito da virtude generosidade ou justiça de professores da educação infantil e compará-los com os das crianças. Foram entrevistados 26 professores e 90 crianças de 4, 5 e 6 anos de idade desse nível de ensino. O instrumento utilizado foi um dilema moral em que a protagonista da história teria de optar entre dar um prêmio para a criança que fez o desenho mais bonito (justiça) ou para a criança que estava triste (generosidade). Os resultados indicam que a justiça é a virtude mais valorizada pelas professoras e que já é valorizada pelas crianças, podendo ser uma necessidade para elas. E a generosidade é mais valorizada pelas crianças do que pelas professoras.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, Sao Jose do Rio Preto, Rua Cristovão Colombo 2265, Jardim Nazareth, CEP 15054-000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, Sao Jose do Rio Preto, Rua Cristovão Colombo 2265, Jardim Nazareth, CEP 15054-000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Kawashima, Rosana Akemi [UNESP]Martins, Raul Aragao [UNESP]2015-04-27T11:56:02Z2015-04-27T11:56:02Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article48-74Estudos em Avaliação Educacional, v. 24, n. 56, p. 48-74, 2013.0103-6831http://hdl.handle.net/11449/1227958498347239701559Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEstudos em Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-10-22T19:57:48Zoai:repositorio.unesp.br:11449/122795Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:00:16.112461Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Dilema moral na Educação Infantil: generosidade ou justiça?
title Dilema moral na Educação Infantil: generosidade ou justiça?
spellingShingle Dilema moral na Educação Infantil: generosidade ou justiça?
Kawashima, Rosana Akemi [UNESP]
generosidade
justiça
educação infantil
valores morais
generosity
justice
early childhood education
moral values
title_short Dilema moral na Educação Infantil: generosidade ou justiça?
title_full Dilema moral na Educação Infantil: generosidade ou justiça?
title_fullStr Dilema moral na Educação Infantil: generosidade ou justiça?
title_full_unstemmed Dilema moral na Educação Infantil: generosidade ou justiça?
title_sort Dilema moral na Educação Infantil: generosidade ou justiça?
author Kawashima, Rosana Akemi [UNESP]
author_facet Kawashima, Rosana Akemi [UNESP]
Martins, Raul Aragao [UNESP]
author_role author
author2 Martins, Raul Aragao [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Kawashima, Rosana Akemi [UNESP]
Martins, Raul Aragao [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv generosidade
justiça
educação infantil
valores morais
generosity
justice
early childhood education
moral values
topic generosidade
justiça
educação infantil
valores morais
generosity
justice
early childhood education
moral values
description The aim of this study is to investigate the judgments about the virtue of generosity or justice by teachers in early childhood education and compare their judgments with the children’s judgments about generosity or justice. We interviewed 26 teachers and 90 children aged 4, 5 and 6 years at this level of education. The instrument used was a moral dilemma in which the protagonist of the story would have to choose between giving a prize to the child who drew the most beautiful picture (justice) or to the child who was sad (generosity). The results indicate that justice is the virtue most valued by teachers and that it is already valued by children and may be a need for them. And generosity is valued more by children than by teachers.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2015-04-27T11:56:02Z
2015-04-27T11:56:02Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional, v. 24, n. 56, p. 48-74, 2013.
0103-6831
http://hdl.handle.net/11449/122795
8498347239701559
identifier_str_mv Estudos em Avaliação Educacional, v. 24, n. 56, p. 48-74, 2013.
0103-6831
8498347239701559
url http://hdl.handle.net/11449/122795
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 48-74
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128231787724800