A cor ausente: um estudo sobre a presença do negro na formação de professores - Pará, 1970 1989
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2005 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFRN |
Texto Completo: | https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14118 |
Resumo: | The subject of study of this work is the teacher spawning of the Instituto de Educação do Pará in the decades of 1970 and 1980. It aims the enablement offered by the institute concerning the racial issue. The thesis highlights the inferior condition to which the black student is relegated and the discrimination it suffers. Our argument is to affirm the omission of the curriculum and the reference resources as far as the racial issue is concerned. Before the singularity of the Brazilian case a country with a slavish background, with serious social unbalance problems, many of them resulting from the racial segregation implemented by that slavish system , this work claims that the preparation of the teachers for dealing with this issue is crucial, since the absence of this preparation leads to the reproduction of the prejudice inside the classroom. This thesis is based on the theory of Pierre Bourdieu on the notion of habitus and symbolic power |
id |
UFRN_803de79dfa6057bb9b83404dcb26080b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/14118 |
network_acronym_str |
UFRN |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFRN |
repository_id_str |
|
spelling |
Coelho, Wilma de Nazaré Baiahttp://lattes.cnpq.br/1035616337472088alineguimaraes@hotmail.comKulesza, Wojciech Andrzejhttp://lattes.cnpq.br/7408584269961175Soares, Eliane Verashttp://lattes.cnpq.br/8991148779865105Marin, Rosa Elizabeth Acevedohttp://lattes.cnpq.br/0087693866786684Ribeiro, Márcia Maria Gurgelhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4785976J0Germano, José Willington2014-12-17T14:35:47Z2006-08-042014-12-17T14:35:47Z2005-06-30COELHO, Wilma de Nazaré Baia. A cor ausente: um estudo sobre a presença do negro na formação de professores - Pará, 1970 1989. 2005. 253 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2005.https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14118The subject of study of this work is the teacher spawning of the Instituto de Educação do Pará in the decades of 1970 and 1980. It aims the enablement offered by the institute concerning the racial issue. The thesis highlights the inferior condition to which the black student is relegated and the discrimination it suffers. Our argument is to affirm the omission of the curriculum and the reference resources as far as the racial issue is concerned. Before the singularity of the Brazilian case a country with a slavish background, with serious social unbalance problems, many of them resulting from the racial segregation implemented by that slavish system , this work claims that the preparation of the teachers for dealing with this issue is crucial, since the absence of this preparation leads to the reproduction of the prejudice inside the classroom. This thesis is based on the theory of Pierre Bourdieu on the notion of habitus and symbolic powerO tema de estudo deste trabalho é a formação de professores oferecida pelo Instituto de Educação do Estado do Pará, nas décadas de 1970 e 1980. Ele se ocupa com a capacitação oferecida pelo Instituto para o trato da questão racial. A tese evidencia a condição inferior a que o aluno negro é relegado e a discriminação de que ele é objeto. Nosso argumento se encaminha no sentido de afirmar a omissão presente nos processos de formação planos e na bibliografia de formação, em relação à questão racial. Diante da singularidade do caso brasileiro um país de passado escravista, com graves problemas de desigualdade social, muitos deles oriundos da segregação racial implementada por aquele sistema escravista , este trabalho argumenta ser crucial a preparação dos professores para o trato da questão, uma vez que a ausência desta leva à reprodução do preconceito em sala de aula. A tese tem como base teórica as formulações de Pierre Bourdieu, relativas à noção de habitus e poder simbólicoCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade Federal do Rio Grande do NortePrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFRNBREducaçãoEducaçãoFormação de professoresQuestão racialPreconceitoReproduçãoEducationTeachers formationRacial issuePrejudiceReproductionCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOA cor ausente: um estudo sobre a presença do negro na formação de professores - Pará, 1970 1989info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRNinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNORIGINALWilmaNBC.pdfapplication/pdf917333https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14118/1/WilmaNBC.pdf54c4bcdb2cc7769e996b048a169018e3MD51TEXTWilmaNBC.pdf.txtWilmaNBC.pdf.txtExtracted texttext/plain521157https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14118/6/WilmaNBC.pdf.txtcd93d317e65bdfcd70066ab7a321a0adMD56THUMBNAILWilmaNBC.pdf.jpgWilmaNBC.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg7791https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14118/7/WilmaNBC.pdf.jpg8a75455935a0a862b955433034629f9dMD57123456789/141182017-11-01 07:49:42.973oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/14118Repositório de PublicaçõesPUBhttp://repositorio.ufrn.br/oai/opendoar:2017-11-01T10:49:42Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A cor ausente: um estudo sobre a presença do negro na formação de professores - Pará, 1970 1989 |
title |
A cor ausente: um estudo sobre a presença do negro na formação de professores - Pará, 1970 1989 |
spellingShingle |
A cor ausente: um estudo sobre a presença do negro na formação de professores - Pará, 1970 1989 Coelho, Wilma de Nazaré Baia Educação Formação de professores Questão racial Preconceito Reprodução Education Teachers formation Racial issue Prejudice Reproduction CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
A cor ausente: um estudo sobre a presença do negro na formação de professores - Pará, 1970 1989 |
title_full |
A cor ausente: um estudo sobre a presença do negro na formação de professores - Pará, 1970 1989 |
title_fullStr |
A cor ausente: um estudo sobre a presença do negro na formação de professores - Pará, 1970 1989 |
title_full_unstemmed |
A cor ausente: um estudo sobre a presença do negro na formação de professores - Pará, 1970 1989 |
title_sort |
A cor ausente: um estudo sobre a presença do negro na formação de professores - Pará, 1970 1989 |
author |
Coelho, Wilma de Nazaré Baia |
author_facet |
Coelho, Wilma de Nazaré Baia |
author_role |
author |
dc.contributor.authorID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.authorLattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1035616337472088 |
dc.contributor.advisorID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.advisorLattes.por.fl_str_mv |
alineguimaraes@hotmail.com |
dc.contributor.referees1.pt_BR.fl_str_mv |
Kulesza, Wojciech Andrzej |
dc.contributor.referees1ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees1Lattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7408584269961175 |
dc.contributor.referees2.pt_BR.fl_str_mv |
Soares, Eliane Veras |
dc.contributor.referees2ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees2Lattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8991148779865105 |
dc.contributor.referees3.pt_BR.fl_str_mv |
Marin, Rosa Elizabeth Acevedo |
dc.contributor.referees3ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees3Lattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0087693866786684 |
dc.contributor.referees4.pt_BR.fl_str_mv |
Ribeiro, Márcia Maria Gurgel |
dc.contributor.referees4ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees4Lattes.por.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4785976J0 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Coelho, Wilma de Nazaré Baia |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Germano, José Willington |
contributor_str_mv |
Germano, José Willington |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Formação de professores Questão racial Preconceito Reprodução |
topic |
Educação Formação de professores Questão racial Preconceito Reprodução Education Teachers formation Racial issue Prejudice Reproduction CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Education Teachers formation Racial issue Prejudice Reproduction |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The subject of study of this work is the teacher spawning of the Instituto de Educação do Pará in the decades of 1970 and 1980. It aims the enablement offered by the institute concerning the racial issue. The thesis highlights the inferior condition to which the black student is relegated and the discrimination it suffers. Our argument is to affirm the omission of the curriculum and the reference resources as far as the racial issue is concerned. Before the singularity of the Brazilian case a country with a slavish background, with serious social unbalance problems, many of them resulting from the racial segregation implemented by that slavish system , this work claims that the preparation of the teachers for dealing with this issue is crucial, since the absence of this preparation leads to the reproduction of the prejudice inside the classroom. This thesis is based on the theory of Pierre Bourdieu on the notion of habitus and symbolic power |
publishDate |
2005 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2005-06-30 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2006-08-04 2014-12-17T14:35:47Z |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2014-12-17T14:35:47Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
COELHO, Wilma de Nazaré Baia. A cor ausente: um estudo sobre a presença do negro na formação de professores - Pará, 1970 1989. 2005. 253 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2005. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14118 |
identifier_str_mv |
COELHO, Wilma de Nazaré Baia. A cor ausente: um estudo sobre a presença do negro na formação de professores - Pará, 1970 1989. 2005. 253 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2005. |
url |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14118 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFRN |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFRN instname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) instacron:UFRN |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
instacron_str |
UFRN |
institution |
UFRN |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFRN |
collection |
Repositório Institucional da UFRN |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14118/1/WilmaNBC.pdf https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14118/6/WilmaNBC.pdf.txt https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14118/7/WilmaNBC.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
54c4bcdb2cc7769e996b048a169018e3 cd93d317e65bdfcd70066ab7a321a0ad 8a75455935a0a862b955433034629f9d |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1814832944408166400 |