No caminho das artes marciais: a relação mestre e discípulo como educação sensível

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Luiz Arthur Nunes da
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFRN
Texto Completo: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14580
Resumo: This research reflects the relationship between Master and Disciple original from the Martial Arts, and anchors their focus on sensitive education that emerges from this relationship. The interest here is knowing how the tradition of millenarian teachings is passed through the years, and how it gives from the relationship of Master and Disciple. To that end, I lean me in that context and also reflect on my experience as a Disciple of the Martial Arts, to that end, I lean me in that context and also reflect on my experience as a Disciple of the Martial Arts, and is from the immemorial fund that can give voice to that experience, through my body attached in the world of significations in which the experience lived is narrated by the story. Anchored from the phenomenological attitude from the philosopher french Maurice Merleau-Ponty, I think this research on three central pillars to guide our study categories, namely: the lived experience, body and liberty. Still, as a form of highlighting this sensitive work, beyond the texts of the philosopher Merleau-Ponty, we bring our dialogue of the cinema, literature and the writings of some the Masters of Martial Arts. For that, I think this research as a journey, where it, Master and Disciple march together in the ways of Martial Arts, baptizing and celebrating this sensitive education from that relationship affective and empathic
id UFRN_84ea1de79693eb063dc1468e08d97160
oai_identifier_str oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/14580
network_acronym_str UFRN
network_name_str Repositório Institucional da UFRN
repository_id_str
spelling Silva, Luiz Arthur Nunes dahttp://lattes.cnpq.br/9086076766929704http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4792996P7Porpino, Karenine de Oliveirahttp://lattes.cnpq.br/5255588024266396Medeiros, Rosie Marie Nascimento dehttp://lattes.cnpq.br/4739820420408872Caminha, Iraquitan de Oliveirahttp://lattes.cnpq.br/0554271319840687Nóbrega, Terezinha Petrucia da2014-12-17T14:36:49Z2014-09-242014-12-17T14:36:49Z2014-02-27SILVA, Luiz Arthur Nunes da. No caminho das artes marciais: a relação mestre e discípulo como educação sensível. 2014. 137 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2014.https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14580This research reflects the relationship between Master and Disciple original from the Martial Arts, and anchors their focus on sensitive education that emerges from this relationship. The interest here is knowing how the tradition of millenarian teachings is passed through the years, and how it gives from the relationship of Master and Disciple. To that end, I lean me in that context and also reflect on my experience as a Disciple of the Martial Arts, to that end, I lean me in that context and also reflect on my experience as a Disciple of the Martial Arts, and is from the immemorial fund that can give voice to that experience, through my body attached in the world of significations in which the experience lived is narrated by the story. Anchored from the phenomenological attitude from the philosopher french Maurice Merleau-Ponty, I think this research on three central pillars to guide our study categories, namely: the lived experience, body and liberty. Still, as a form of highlighting this sensitive work, beyond the texts of the philosopher Merleau-Ponty, we bring our dialogue of the cinema, literature and the writings of some the Masters of Martial Arts. For that, I think this research as a journey, where it, Master and Disciple march together in the ways of Martial Arts, baptizing and celebrating this sensitive education from that relationship affective and empathicEsta pesquisa reflete a relação Mestre e Discípulo originária das Artes Marciais, e ancora seu enfoque na educação sensível que emerge dessa relação. O interesse aqui é saber como a tradição de ensinamentos milenares é perpassada ao longo dos anos, e como isso se dá a partir da relação Mestre e Discípulo. Para tanto, debruço-me nesse contexto e reflito também sobre minha experiência enquanto Discípulo de Artes Marciais, e é a partir do fundo imemorial que consigo dar voz a essa experiência, através do meu corpo atado a esse mundo de significações, no qual a experiência vivida é narrada pela história. Pautado a partir da atitude fenomenológica do filosofo francês Maurice Merleau-Ponty, penso essa pesquisa sobre três eixos centrais que ostentam nossas categorias de estudo, a saber: experiência vivida, corpo e liberdade. Ainda, como forma de enaltecer essa obra sensível, além dos textos do filósofo Merleau-Ponty, trazemos para nosso diálogo o cinema, a literatura e os escritos de alguns Mestres de Artes Marciais. Para tanto, penso esta pesquisa como uma jornada, onde nela, Mestre e Discípulo marcham juntos pelos caminhos das Artes Marciais, batizando e celebrando essa educação sensível a partir dessa relação afetiva e empáticaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade Federal do Rio Grande do NortePrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFRNBREducaçãoRelação mestre e discípulo. Artes marciais. Educação sensívelRelationship Master and Disciple. Martial Arts. Sensitive EducationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAONo caminho das artes marciais: a relação mestre e discípulo como educação sensívelinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRNinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNORIGINALLuizANS_DISSERT.pdfapplication/pdf2674428https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14580/1/LuizANS_DISSERT.pdf6ca59e4c3517730a1f66854f126c76b7MD51TEXTLuizANS_DISSERT.pdf.txtLuizANS_DISSERT.pdf.txtExtracted texttext/plain205446https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14580/6/LuizANS_DISSERT.pdf.txt0fb39fb445af703b38222f6b661b9dfaMD56THUMBNAILLuizANS_DISSERT.pdf.jpgLuizANS_DISSERT.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg5289https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14580/7/LuizANS_DISSERT.pdf.jpgf3394591642a7b47bc7d480f2efdfd4bMD57123456789/145802017-11-02 00:21:24.141oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/14580Repositório de PublicaçõesPUBhttp://repositorio.ufrn.br/oai/opendoar:2017-11-02T03:21:24Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false
dc.title.por.fl_str_mv No caminho das artes marciais: a relação mestre e discípulo como educação sensível
title No caminho das artes marciais: a relação mestre e discípulo como educação sensível
spellingShingle No caminho das artes marciais: a relação mestre e discípulo como educação sensível
Silva, Luiz Arthur Nunes da
Relação mestre e discípulo. Artes marciais. Educação sensível
Relationship Master and Disciple. Martial Arts. Sensitive Education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short No caminho das artes marciais: a relação mestre e discípulo como educação sensível
title_full No caminho das artes marciais: a relação mestre e discípulo como educação sensível
title_fullStr No caminho das artes marciais: a relação mestre e discípulo como educação sensível
title_full_unstemmed No caminho das artes marciais: a relação mestre e discípulo como educação sensível
title_sort No caminho das artes marciais: a relação mestre e discípulo como educação sensível
author Silva, Luiz Arthur Nunes da
author_facet Silva, Luiz Arthur Nunes da
author_role author
dc.contributor.authorID.por.fl_str_mv
dc.contributor.authorLattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/9086076766929704
dc.contributor.advisorID.por.fl_str_mv
dc.contributor.advisorLattes.por.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4792996P7
dc.contributor.referees1.pt_BR.fl_str_mv Porpino, Karenine de Oliveira
dc.contributor.referees1ID.por.fl_str_mv
dc.contributor.referees1Lattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5255588024266396
dc.contributor.referees2.pt_BR.fl_str_mv Medeiros, Rosie Marie Nascimento de
dc.contributor.referees2ID.por.fl_str_mv
dc.contributor.referees2Lattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4739820420408872
dc.contributor.referees3.pt_BR.fl_str_mv Caminha, Iraquitan de Oliveira
dc.contributor.referees3ID.por.fl_str_mv
dc.contributor.referees3Lattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0554271319840687
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Luiz Arthur Nunes da
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Nóbrega, Terezinha Petrucia da
contributor_str_mv Nóbrega, Terezinha Petrucia da
dc.subject.por.fl_str_mv Relação mestre e discípulo. Artes marciais. Educação sensível
topic Relação mestre e discípulo. Artes marciais. Educação sensível
Relationship Master and Disciple. Martial Arts. Sensitive Education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Relationship Master and Disciple. Martial Arts. Sensitive Education
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This research reflects the relationship between Master and Disciple original from the Martial Arts, and anchors their focus on sensitive education that emerges from this relationship. The interest here is knowing how the tradition of millenarian teachings is passed through the years, and how it gives from the relationship of Master and Disciple. To that end, I lean me in that context and also reflect on my experience as a Disciple of the Martial Arts, to that end, I lean me in that context and also reflect on my experience as a Disciple of the Martial Arts, and is from the immemorial fund that can give voice to that experience, through my body attached in the world of significations in which the experience lived is narrated by the story. Anchored from the phenomenological attitude from the philosopher french Maurice Merleau-Ponty, I think this research on three central pillars to guide our study categories, namely: the lived experience, body and liberty. Still, as a form of highlighting this sensitive work, beyond the texts of the philosopher Merleau-Ponty, we bring our dialogue of the cinema, literature and the writings of some the Masters of Martial Arts. For that, I think this research as a journey, where it, Master and Disciple march together in the ways of Martial Arts, baptizing and celebrating this sensitive education from that relationship affective and empathic
publishDate 2014
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2014-12-17T14:36:49Z
dc.date.available.fl_str_mv 2014-09-24
2014-12-17T14:36:49Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2014-02-27
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv SILVA, Luiz Arthur Nunes da. No caminho das artes marciais: a relação mestre e discípulo como educação sensível. 2014. 137 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2014.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14580
identifier_str_mv SILVA, Luiz Arthur Nunes da. No caminho das artes marciais: a relação mestre e discípulo como educação sensível. 2014. 137 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2014.
url https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14580
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Norte
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFRN
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Norte
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFRN
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
instacron:UFRN
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
instacron_str UFRN
institution UFRN
reponame_str Repositório Institucional da UFRN
collection Repositório Institucional da UFRN
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14580/1/LuizANS_DISSERT.pdf
https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14580/6/LuizANS_DISSERT.pdf.txt
https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14580/7/LuizANS_DISSERT.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 6ca59e4c3517730a1f66854f126c76b7
0fb39fb445af703b38222f6b661b9dfa
f3394591642a7b47bc7d480f2efdfd4b
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1814832775612596224