Pedagogia de projetos e etnomatemática: caminhos e diálogos na zona rural de Mossoró - RN

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Francisca Vandilma
Data de Publicação: 2005
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFRN
Texto Completo: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14217
Resumo: Teaching Mathematics in a contextualized and significant manner, in the world of the child and the adolescent, requires a solid theoretical and methodological basis on the part of the researcher. The present work found this foundation in two ways: teaching with projects and ethnomathematics. It is understood that these ways have points in common, such as: the real, interdisciplinarity, teaching methods, flexibility in sequencing the curriculum and interactive learning. This makes possible a theoretical cross-fertilization, which is important for the teaching/learning of Mathematics. Those points are merged in the present proposal, making possible new strategies, distinct from those of the Traditional Teaching Methodology and giving raise to an Alternative Teaching Methodology, which is to be lived in the Mathematics classrooms. This work gives a new direction to teaching, going beyond the traditional forms of education by allowing the teaching of Mathematics to become integrated with other school subjects, resulting in significant learning. In order to implement the proposal, it is necessary to form partnerships with teachers, pupils and the whole community, so that the way can be traced by continual dialogue
id UFRN_9c637cf88cc2de15c391c08b9ffe2d7c
oai_identifier_str oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/14217
network_acronym_str UFRN
network_name_str Repositório Institucional da UFRN
repository_id_str
spelling Costa, Francisca Vandilmahttp://lattes.cnpq.br/1179520542965293http://lattes.cnpq.br/2466525106349625Rêgo, Rogéria Gaudêncio dohttp://lattes.cnpq.br/3882610066313180Mendes, Iran Abreuhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4704236U8Fossa, John Andrew2014-12-17T14:36:03Z2006-08-062014-12-17T14:36:03Z2005-07-29COSTA, Francisca Vandilma. Pedagogia de projetos e etnomatemática: caminhos e diálogos na zona rural de Mossoró - RN. 2005. 200 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2005.https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14217Teaching Mathematics in a contextualized and significant manner, in the world of the child and the adolescent, requires a solid theoretical and methodological basis on the part of the researcher. The present work found this foundation in two ways: teaching with projects and ethnomathematics. It is understood that these ways have points in common, such as: the real, interdisciplinarity, teaching methods, flexibility in sequencing the curriculum and interactive learning. This makes possible a theoretical cross-fertilization, which is important for the teaching/learning of Mathematics. Those points are merged in the present proposal, making possible new strategies, distinct from those of the Traditional Teaching Methodology and giving raise to an Alternative Teaching Methodology, which is to be lived in the Mathematics classrooms. This work gives a new direction to teaching, going beyond the traditional forms of education by allowing the teaching of Mathematics to become integrated with other school subjects, resulting in significant learning. In order to implement the proposal, it is necessary to form partnerships with teachers, pupils and the whole community, so that the way can be traced by continual dialogueEnsinar Matemática contextualizada e significativa, no mundo da criança e do adolescente, requer do trabalho de pesquisa um maior suporte teórico e metodológico. A saída encontrada neste trabalho foi buscar os fundamentos em dois caminhos: a Pedagogia de projetos e a Etnomatemática. Entende-se que esses dois caminhos podem apresentar pontos em comum, tais como: o real, a interdisciplinaridade, a intervenção pedagógica, a flexibilidade na seqüência dos conteúdos e a aprendizagem interativa. Isso possibilita um cruzamento teórico importante para o ensino-aprendizagem da Matemática. Esses pontos fundem-se na proposta apresentada, possibilitando novas estratégias, diferenciadas das do Ensino Tradicional, e originando um Ensino Alternativo, para ser vivenciado na sala de aula de Matemática. Este trabalho dá um novo rumo ao ensino, indo além da educação tradicional, ao permitir um ensino de Matemática integrado com outras disciplinas e uma aprendizagem significativa. Para tanto, tornam-se necessárias parcerias com docentes, discentes e a comunidade em geral, a fim de se traçarem caminhos e diálogos contínuosCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade Federal do Rio Grande do NortePrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFRNBREducaçãoPedagogia de ProjetosEtnomatemáticaEucaçãoMatemática - aprendizagemInterdisciplinaridadeTeaching with ProjectsEthnomathematicsEducationMathematics - learningInterdisciplinarityCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOPedagogia de projetos e etnomatemática: caminhos e diálogos na zona rural de Mossoró - RNinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRNinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNORIGINALFranciscaVC.pdfapplication/pdf913335https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14217/1/FranciscaVC.pdfbc1e5a5db0a759aae7a0c8b4799aae99MD51TEXTFranciscaVC.pdf.txtFranciscaVC.pdf.txtExtracted texttext/plain347595https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14217/6/FranciscaVC.pdf.txt74d6c24e353ff5a97ca768d200d00e68MD56THUMBNAILFranciscaVC.pdf.jpgFranciscaVC.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg1798https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14217/7/FranciscaVC.pdf.jpgf078074074bdd2a647313f67bcffc6f3MD57123456789/142172017-11-01 15:33:08.043oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/14217Repositório de PublicaçõesPUBhttp://repositorio.ufrn.br/oai/opendoar:2017-11-01T18:33:08Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false
dc.title.por.fl_str_mv Pedagogia de projetos e etnomatemática: caminhos e diálogos na zona rural de Mossoró - RN
title Pedagogia de projetos e etnomatemática: caminhos e diálogos na zona rural de Mossoró - RN
spellingShingle Pedagogia de projetos e etnomatemática: caminhos e diálogos na zona rural de Mossoró - RN
Costa, Francisca Vandilma
Pedagogia de Projetos
Etnomatemática
Eucação
Matemática - aprendizagem
Interdisciplinaridade
Teaching with Projects
Ethnomathematics
Education
Mathematics - learning
Interdisciplinarity
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Pedagogia de projetos e etnomatemática: caminhos e diálogos na zona rural de Mossoró - RN
title_full Pedagogia de projetos e etnomatemática: caminhos e diálogos na zona rural de Mossoró - RN
title_fullStr Pedagogia de projetos e etnomatemática: caminhos e diálogos na zona rural de Mossoró - RN
title_full_unstemmed Pedagogia de projetos e etnomatemática: caminhos e diálogos na zona rural de Mossoró - RN
title_sort Pedagogia de projetos e etnomatemática: caminhos e diálogos na zona rural de Mossoró - RN
author Costa, Francisca Vandilma
author_facet Costa, Francisca Vandilma
author_role author
dc.contributor.authorID.por.fl_str_mv
dc.contributor.authorLattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1179520542965293
dc.contributor.advisorID.por.fl_str_mv
dc.contributor.advisorLattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2466525106349625
dc.contributor.referees1.pt_BR.fl_str_mv Rêgo, Rogéria Gaudêncio do
dc.contributor.referees1ID.por.fl_str_mv
dc.contributor.referees1Lattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3882610066313180
dc.contributor.referees2.pt_BR.fl_str_mv Mendes, Iran Abreu
dc.contributor.referees2ID.por.fl_str_mv
dc.contributor.referees2Lattes.por.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4704236U8
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Francisca Vandilma
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Fossa, John Andrew
contributor_str_mv Fossa, John Andrew
dc.subject.por.fl_str_mv Pedagogia de Projetos
Etnomatemática
Eucação
Matemática - aprendizagem
Interdisciplinaridade
topic Pedagogia de Projetos
Etnomatemática
Eucação
Matemática - aprendizagem
Interdisciplinaridade
Teaching with Projects
Ethnomathematics
Education
Mathematics - learning
Interdisciplinarity
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Teaching with Projects
Ethnomathematics
Education
Mathematics - learning
Interdisciplinarity
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description Teaching Mathematics in a contextualized and significant manner, in the world of the child and the adolescent, requires a solid theoretical and methodological basis on the part of the researcher. The present work found this foundation in two ways: teaching with projects and ethnomathematics. It is understood that these ways have points in common, such as: the real, interdisciplinarity, teaching methods, flexibility in sequencing the curriculum and interactive learning. This makes possible a theoretical cross-fertilization, which is important for the teaching/learning of Mathematics. Those points are merged in the present proposal, making possible new strategies, distinct from those of the Traditional Teaching Methodology and giving raise to an Alternative Teaching Methodology, which is to be lived in the Mathematics classrooms. This work gives a new direction to teaching, going beyond the traditional forms of education by allowing the teaching of Mathematics to become integrated with other school subjects, resulting in significant learning. In order to implement the proposal, it is necessary to form partnerships with teachers, pupils and the whole community, so that the way can be traced by continual dialogue
publishDate 2005
dc.date.issued.fl_str_mv 2005-07-29
dc.date.available.fl_str_mv 2006-08-06
2014-12-17T14:36:03Z
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2014-12-17T14:36:03Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv COSTA, Francisca Vandilma. Pedagogia de projetos e etnomatemática: caminhos e diálogos na zona rural de Mossoró - RN. 2005. 200 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2005.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14217
identifier_str_mv COSTA, Francisca Vandilma. Pedagogia de projetos e etnomatemática: caminhos e diálogos na zona rural de Mossoró - RN. 2005. 200 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2005.
url https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14217
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Norte
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFRN
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Norte
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFRN
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
instacron:UFRN
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
instacron_str UFRN
institution UFRN
reponame_str Repositório Institucional da UFRN
collection Repositório Institucional da UFRN
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14217/1/FranciscaVC.pdf
https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14217/6/FranciscaVC.pdf.txt
https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14217/7/FranciscaVC.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv bc1e5a5db0a759aae7a0c8b4799aae99
74d6c24e353ff5a97ca768d200d00e68
f078074074bdd2a647313f67bcffc6f3
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1802117678284931072