Pedagogia de projetos e etnomatemática: caminhos e diálogos na zona rural de Mossoró - RN
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2005 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFRN |
Texto Completo: | https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14217 |
Resumo: | Teaching Mathematics in a contextualized and significant manner, in the world of the child and the adolescent, requires a solid theoretical and methodological basis on the part of the researcher. The present work found this foundation in two ways: teaching with projects and ethnomathematics. It is understood that these ways have points in common, such as: the real, interdisciplinarity, teaching methods, flexibility in sequencing the curriculum and interactive learning. This makes possible a theoretical cross-fertilization, which is important for the teaching/learning of Mathematics. Those points are merged in the present proposal, making possible new strategies, distinct from those of the Traditional Teaching Methodology and giving raise to an Alternative Teaching Methodology, which is to be lived in the Mathematics classrooms. This work gives a new direction to teaching, going beyond the traditional forms of education by allowing the teaching of Mathematics to become integrated with other school subjects, resulting in significant learning. In order to implement the proposal, it is necessary to form partnerships with teachers, pupils and the whole community, so that the way can be traced by continual dialogue |
id |
UFRN_9c637cf88cc2de15c391c08b9ffe2d7c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/14217 |
network_acronym_str |
UFRN |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFRN |
repository_id_str |
|
spelling |
Costa, Francisca Vandilmahttp://lattes.cnpq.br/1179520542965293http://lattes.cnpq.br/2466525106349625Rêgo, Rogéria Gaudêncio dohttp://lattes.cnpq.br/3882610066313180Mendes, Iran Abreuhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4704236U8Fossa, John Andrew2014-12-17T14:36:03Z2006-08-062014-12-17T14:36:03Z2005-07-29COSTA, Francisca Vandilma. Pedagogia de projetos e etnomatemática: caminhos e diálogos na zona rural de Mossoró - RN. 2005. 200 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2005.https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14217Teaching Mathematics in a contextualized and significant manner, in the world of the child and the adolescent, requires a solid theoretical and methodological basis on the part of the researcher. The present work found this foundation in two ways: teaching with projects and ethnomathematics. It is understood that these ways have points in common, such as: the real, interdisciplinarity, teaching methods, flexibility in sequencing the curriculum and interactive learning. This makes possible a theoretical cross-fertilization, which is important for the teaching/learning of Mathematics. Those points are merged in the present proposal, making possible new strategies, distinct from those of the Traditional Teaching Methodology and giving raise to an Alternative Teaching Methodology, which is to be lived in the Mathematics classrooms. This work gives a new direction to teaching, going beyond the traditional forms of education by allowing the teaching of Mathematics to become integrated with other school subjects, resulting in significant learning. In order to implement the proposal, it is necessary to form partnerships with teachers, pupils and the whole community, so that the way can be traced by continual dialogueEnsinar Matemática contextualizada e significativa, no mundo da criança e do adolescente, requer do trabalho de pesquisa um maior suporte teórico e metodológico. A saída encontrada neste trabalho foi buscar os fundamentos em dois caminhos: a Pedagogia de projetos e a Etnomatemática. Entende-se que esses dois caminhos podem apresentar pontos em comum, tais como: o real, a interdisciplinaridade, a intervenção pedagógica, a flexibilidade na seqüência dos conteúdos e a aprendizagem interativa. Isso possibilita um cruzamento teórico importante para o ensino-aprendizagem da Matemática. Esses pontos fundem-se na proposta apresentada, possibilitando novas estratégias, diferenciadas das do Ensino Tradicional, e originando um Ensino Alternativo, para ser vivenciado na sala de aula de Matemática. Este trabalho dá um novo rumo ao ensino, indo além da educação tradicional, ao permitir um ensino de Matemática integrado com outras disciplinas e uma aprendizagem significativa. Para tanto, tornam-se necessárias parcerias com docentes, discentes e a comunidade em geral, a fim de se traçarem caminhos e diálogos contínuosCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade Federal do Rio Grande do NortePrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFRNBREducaçãoPedagogia de ProjetosEtnomatemáticaEucaçãoMatemática - aprendizagemInterdisciplinaridadeTeaching with ProjectsEthnomathematicsEducationMathematics - learningInterdisciplinarityCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOPedagogia de projetos e etnomatemática: caminhos e diálogos na zona rural de Mossoró - RNinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRNinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNORIGINALFranciscaVC.pdfapplication/pdf913335https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14217/1/FranciscaVC.pdfbc1e5a5db0a759aae7a0c8b4799aae99MD51TEXTFranciscaVC.pdf.txtFranciscaVC.pdf.txtExtracted texttext/plain347595https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14217/6/FranciscaVC.pdf.txt74d6c24e353ff5a97ca768d200d00e68MD56THUMBNAILFranciscaVC.pdf.jpgFranciscaVC.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg1798https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14217/7/FranciscaVC.pdf.jpgf078074074bdd2a647313f67bcffc6f3MD57123456789/142172017-11-01 15:33:08.043oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/14217Repositório de PublicaçõesPUBhttp://repositorio.ufrn.br/oai/opendoar:2017-11-01T18:33:08Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Pedagogia de projetos e etnomatemática: caminhos e diálogos na zona rural de Mossoró - RN |
title |
Pedagogia de projetos e etnomatemática: caminhos e diálogos na zona rural de Mossoró - RN |
spellingShingle |
Pedagogia de projetos e etnomatemática: caminhos e diálogos na zona rural de Mossoró - RN Costa, Francisca Vandilma Pedagogia de Projetos Etnomatemática Eucação Matemática - aprendizagem Interdisciplinaridade Teaching with Projects Ethnomathematics Education Mathematics - learning Interdisciplinarity CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Pedagogia de projetos e etnomatemática: caminhos e diálogos na zona rural de Mossoró - RN |
title_full |
Pedagogia de projetos e etnomatemática: caminhos e diálogos na zona rural de Mossoró - RN |
title_fullStr |
Pedagogia de projetos e etnomatemática: caminhos e diálogos na zona rural de Mossoró - RN |
title_full_unstemmed |
Pedagogia de projetos e etnomatemática: caminhos e diálogos na zona rural de Mossoró - RN |
title_sort |
Pedagogia de projetos e etnomatemática: caminhos e diálogos na zona rural de Mossoró - RN |
author |
Costa, Francisca Vandilma |
author_facet |
Costa, Francisca Vandilma |
author_role |
author |
dc.contributor.authorID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.authorLattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1179520542965293 |
dc.contributor.advisorID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.advisorLattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2466525106349625 |
dc.contributor.referees1.pt_BR.fl_str_mv |
Rêgo, Rogéria Gaudêncio do |
dc.contributor.referees1ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees1Lattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3882610066313180 |
dc.contributor.referees2.pt_BR.fl_str_mv |
Mendes, Iran Abreu |
dc.contributor.referees2ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees2Lattes.por.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4704236U8 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Francisca Vandilma |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Fossa, John Andrew |
contributor_str_mv |
Fossa, John Andrew |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pedagogia de Projetos Etnomatemática Eucação Matemática - aprendizagem Interdisciplinaridade |
topic |
Pedagogia de Projetos Etnomatemática Eucação Matemática - aprendizagem Interdisciplinaridade Teaching with Projects Ethnomathematics Education Mathematics - learning Interdisciplinarity CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Teaching with Projects Ethnomathematics Education Mathematics - learning Interdisciplinarity |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
Teaching Mathematics in a contextualized and significant manner, in the world of the child and the adolescent, requires a solid theoretical and methodological basis on the part of the researcher. The present work found this foundation in two ways: teaching with projects and ethnomathematics. It is understood that these ways have points in common, such as: the real, interdisciplinarity, teaching methods, flexibility in sequencing the curriculum and interactive learning. This makes possible a theoretical cross-fertilization, which is important for the teaching/learning of Mathematics. Those points are merged in the present proposal, making possible new strategies, distinct from those of the Traditional Teaching Methodology and giving raise to an Alternative Teaching Methodology, which is to be lived in the Mathematics classrooms. This work gives a new direction to teaching, going beyond the traditional forms of education by allowing the teaching of Mathematics to become integrated with other school subjects, resulting in significant learning. In order to implement the proposal, it is necessary to form partnerships with teachers, pupils and the whole community, so that the way can be traced by continual dialogue |
publishDate |
2005 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2005-07-29 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2006-08-06 2014-12-17T14:36:03Z |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2014-12-17T14:36:03Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
COSTA, Francisca Vandilma. Pedagogia de projetos e etnomatemática: caminhos e diálogos na zona rural de Mossoró - RN. 2005. 200 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2005. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14217 |
identifier_str_mv |
COSTA, Francisca Vandilma. Pedagogia de projetos e etnomatemática: caminhos e diálogos na zona rural de Mossoró - RN. 2005. 200 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2005. |
url |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14217 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFRN |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFRN instname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) instacron:UFRN |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
instacron_str |
UFRN |
institution |
UFRN |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFRN |
collection |
Repositório Institucional da UFRN |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14217/1/FranciscaVC.pdf https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14217/6/FranciscaVC.pdf.txt https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14217/7/FranciscaVC.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
bc1e5a5db0a759aae7a0c8b4799aae99 74d6c24e353ff5a97ca768d200d00e68 f078074074bdd2a647313f67bcffc6f3 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1802117678284931072 |