Significados de família para adolescentes em liberdade assistida

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo, Emília de Rodat Peixoto de
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFRN
Texto Completo: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/17570
Resumo: Guided by the social-historical perspective, this research aimed to understand how the adolescents in Assisted Freedom measure have meaning the family institution. The Pastoral Minor, located in the city of Natal, was chosen as space of investigation, whose social-educative program is the source of our concerns about the attendance of adolescents in conflict with law. The corpus was accomplished, mainly, through the individual semi- structured interview with four adolescents and seven of their relatives that participated of the research. We use another instruments to constitute the corpus, like the documental research of the technical reports on the participants of program files, and the registered notes in the field diary. As resource to data treatment, we use the Thematic Content Analysis. The data discussion was focused on the three thematic units that emerged: Family, Social-Educational Measure, Family and Social-Educational Measure. On the adolescents perspective, the family configures as a group based on the existence of affective bonds. Despite of the vulnerability of their familiar reality and their wish for freedom with their peers, the affective bonds revealed it as being important in their lives. This study, glimpse possibilities to contribute for the construction of public politics and attendance programs, that can be closer of the social-familiar reality of the adolescents who are in conflict with the law and, in this case, to promote their access to the statute of subjects of rights
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The Pastoral Minor, located in the city of Natal, was chosen as space of investigation, whose social-educative program is the source of our concerns about the attendance of adolescents in conflict with law. The corpus was accomplished, mainly, through the individual semi- structured interview with four adolescents and seven of their relatives that participated of the research. We use another instruments to constitute the corpus, like the documental research of the technical reports on the participants of program files, and the registered notes in the field diary. As resource to data treatment, we use the Thematic Content Analysis. The data discussion was focused on the three thematic units that emerged: Family, Social-Educational Measure, Family and Social-Educational Measure. On the adolescents perspective, the family configures as a group based on the existence of affective bonds. Despite of the vulnerability of their familiar reality and their wish for freedom with their peers, the affective bonds revealed it as being important in their lives. This study, glimpse possibilities to contribute for the construction of public politics and attendance programs, that can be closer of the social-familiar reality of the adolescents who are in conflict with the law and, in this case, to promote their access to the statute of subjects of rightsEsta pesquisa tem como objetivo geral compreender, a partir de uma abordagem sócio-histórica, como os adolescentes que estão em cumprimento de Liberdade Assistida têm significado a instituição família. O espaço eleito para a realização de tal investigação foi a Pastoral do Menor da cidade de Natal, cujo programa sócio-educativo se constitui fonte de nossas inquietações em torno do atendimento ao adolescente em conflito com a lei. A constituição do corpus foi viabilizada pelo emprego, principalmente, da entrevista individual semi-estruturada, junto a quatro adolescentes e aos sete familiares que também se fizeram sujeitos. Como fontes e instrumentos complementares de dados, procedemos, ainda, a uma pesquisa documental junto aos relatos técnicos existentes nas pastas-arquivo dos sócios-educandos, assim como recorremos às notas registradas em diário de campo. Para tratamento dos dados obtidos, empregamos a análise de conteúdo temática. A discussão, ao final, ocorreu em torno de três unidades temáticas: Família, Medida Sócio-educativa, Família e Medida Sócio-educativa. Na perspectiva dos adolescentes, a família se configura como um grupo fundamentado na existência de laços afetivos que, a despeito das vulnerabilidades de sua realidade familiar concreta e do seu anseio por maior liberdade junto aos seus, revelam-se importantes em suas vidas. Com este estudo, vislumbramos possibilidades de contribuir para a construção de políticas públicas e programas de atendimento mais próximos da realidade sócio-familiar dos adolescentes que estão em conflito com a lei e, dessa forma, favorecer o seu acesso ao estatuto de sujeitos de direitosapplication/pdfporUniversidade Federal do Rio Grande do NortePrograma de Pós-Graduação em PsicologiaUFRNBRPsicologia, Sociedade e Qualidade de VidaFamíliaAdolescenteLiberdade AssistidaFamilyAdolescent, Assisted FreedomCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIASignificados de família para adolescentes em liberdade assistidainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRNinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNORIGINALEmiliaRPA.pdfapplication/pdf930406https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/17570/1/EmiliaRPA.pdf595c538c7102553228fb378bba6a6dd5MD51TEXTEmiliaRPA.pdf.txtEmiliaRPA.pdf.txtExtracted texttext/plain591681https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/17570/6/EmiliaRPA.pdf.txtb5a8f5da4dbf47074552d801a828a468MD56THUMBNAILEmiliaRPA.pdf.jpgEmiliaRPA.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg1593https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/17570/7/EmiliaRPA.pdf.jpg4d0804cae587ca5f24005f2a76805462MD57123456789/175702017-11-04 09:50:09.86oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/17570Repositório de PublicaçõesPUBhttp://repositorio.ufrn.br/oai/opendoar:2017-11-04T12:50:09Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false
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