Aspectos recorrentes de padrões na cena de dança: temas do balé moderno e contemporâneo e da dança contemporânea

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barbosa, Diogo Ramos dos Santos
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFRN
Texto Completo: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/34562
Resumo: The present study analyzes some aspects of artistic products in their similarities and divergences, and proposes the discussion about some characteristics of scenic patterns in the dance scene today. The development of standards helped us to evolve in the condition we are in and will lead us to a guideline that we do not know. In the western scenic dance, keeping the proportions of cultural evolutionary time, does not occur in a different way, as we can observe in the existence of lineages and biases molded throughout the 20th Century. Although there may be variations in short generations, There they are because they can be recognized even in the midst of changes in the environment in which they are erected. The resistance to the existence of patterns is 5 shaped by the reaction of artists and creators after 1960 and expressed clearly in the 1990s, when the need for recognition does not become a first task, contradictory to what is claimed as artistic "groupings". Patterns are part of the matter by which we nav igate the world, and so when we recognize them we can understand what is there. The scenes listed are: Who Cares? (1970) by George Balanchine (1904 - 1983), Batucada (1980) by Décio Otero, Sem Mim (2011) and Parabelo (1997) by Rodrigo Pederneiras, One Flat Thing Reproduced (2009) by William Forsythe, The Rite of Spring (1975) and Café Müller (1978) by Pina Bausch (1940 - 2009), Eu em ti (2014) and INSIDE (2012) by Sandro Borelli, Pororoca (2010) and Pindorama Rodrigues, Veronique Doisneau (2009) and Disabled Theater (2014) by Jérôme Bel, Monotonia de aproximação e fuga para 7 corpos (2014) by Alejandro Ahmed, Revisor em Série (2014) by Cristian Duarte and Lenadro Berton; The Hot One Hundred Coreographers (2011) by Cristian Duarte.
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In the western scenic dance, keeping the proportions of cultural evolutionary time, does not occur in a different way, as we can observe in the existence of lineages and biases molded throughout the 20th Century. Although there may be variations in short generations, There they are because they can be recognized even in the midst of changes in the environment in which they are erected. The resistance to the existence of patterns is 5 shaped by the reaction of artists and creators after 1960 and expressed clearly in the 1990s, when the need for recognition does not become a first task, contradictory to what is claimed as artistic "groupings". Patterns are part of the matter by which we nav igate the world, and so when we recognize them we can understand what is there. The scenes listed are: Who Cares? (1970) by George Balanchine (1904 - 1983), Batucada (1980) by Décio Otero, Sem Mim (2011) and Parabelo (1997) by Rodrigo Pederneiras, One Flat Thing Reproduced (2009) by William Forsythe, The Rite of Spring (1975) and Café Müller (1978) by Pina Bausch (1940 - 2009), Eu em ti (2014) and INSIDE (2012) by Sandro Borelli, Pororoca (2010) and Pindorama Rodrigues, Veronique Doisneau (2009) and Disabled Theater (2014) by Jérôme Bel, Monotonia de aproximação e fuga para 7 corpos (2014) by Alejandro Ahmed, Revisor em Série (2014) by Cristian Duarte and Lenadro Berton; The Hot One Hundred Coreographers (2011) by Cristian Duarte.O presente estudo analisa alguns aspectos de produtos artísticos em suas semelhanças e divergências, e propõe a discussão sobre algumas características de padrões cênicos na cena de dança da atualidade. O desenvolvimento de padrões nos auxiliou a evoluirmos na condição em que estamos e nos encaminhará para uma diretriz que não sabemos. Na dança cênica ocidental, guardadas as proporções do tempo evolutivo cultural, não ocorre de maneira diferente, como podemos observar na existência de linhagens e vieses moldados ao longo do século 20. Embora possam existir variações em curtas gerações, os padrões de procedimentos artísticos em dança lá estão porque podem ser reconhecidos mesmo em meio a mudanças no ambiente no qual está erguido. A resistência à existência de padrões está configurada na reação de artistas e criadores pós-1960 e expressa claramente nos anos 1990, quando a necessidade de reconhecimento não se torna tarefa primeira, contraditoriamente ao que se pleiteia como “agrupamentos” artísticos. Os padrões fazem parte da matéria pela qual navegamos no mundo e, assim, quando os reconhecemos podemos entender o que ali se dá a ver. As cenas elencadas são: Who cares?(1970) de George Balanchine (1904 – 1983), Batucada (1980) de Décio Otero, Sem Mim (2011) e Parabelo (1997) de Rodrigo Pederneiras, One Flat Thing Reproduced (2009) de William Forsythe, Sagração da Primavera (1975) e Café Müller (1978) de Pina Bausch (1940 – 2009), Eu em ti (2014) e INSIDE (2012) de Sandro Borelli, Pororoca (2010) e Pindorama (2014) de Lia Rodrigues, Monotonia de aproximação e fuga para 7 corpos (2014) de Alejandro Ahmed, O Revisor em Série (2014) de Cristian Duarte e Leandro Berton, Veronique Doisneau (2009) e Disabled Theater (2014) de Jerome Bel, The Hot One Hundred Coreographers (2011) de Cristian Duarte.Universidade Federal do Rio Grande do NorteUFRNBrasilDançaPadrões cênicos de Dança. Produtos Artísticos. Balé Moderno. Balé Contemporâneo. Dança contemporânea.Aspectos recorrentes de padrões na cena de dança: temas do balé moderno e contemporâneo e da dança contemporâneainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFRNinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNTEXTDIOGO RAMOS.pdf.txtExtracted texttext/plain75498https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/34562/1/DIOGO%20RAMOS.pdf.txtc9dc46af40d6c1c6b5cec9f8a46a3c98MD51LICENSElicense.txttext/plain756https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/34562/2/license.txta80a9cda2756d355b388cc443c3d8a43MD52ORIGINALAspectosRecorrentesPadroes_Barbosa_2016.pdfapplication/pdf490225https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/34562/3/AspectosRecorrentesPadroes_Barbosa_2016.pdf5ae1216b227d68058ce231f78abc8c4cMD53123456789/345622023-01-18 16:41:44.792oai:https://repositorio.ufrn.br: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ório de PublicaçõesPUBhttp://repositorio.ufrn.br/oai/opendoar:2023-01-18T19:41:44Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false
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