Avaliação dos indicadores de desempenho de instituições federais de educação tecnológica doBrasil na abordagem do balanced scorecard
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFRN |
Texto Completo: | https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14935 |
Resumo: | This Master of Science Thesis deals with a study on applying the BSC Balanced Scorecard to assess the performance of Federal Institution for Technological Education Institution in Brazil, a government organizations non for profit. It s accomplished a literature review in order to understand the BSC and its application to non for profit organizations and as a main result it is proposed a BSC conceptual model with an inversion of the main BSC perspective from financial to customer/society. It is used the annual management report of thirteen Institutions and applied a Pearson correlation analysis in order to verify a cause-effect situation between indicators. The main findings suggest that the model teachers qualification in terms of degree earned, quantity of teachers in full time job, and rate of students by teacher in full time job having good pearson correlation with the results expected of quality, throughput, social and demand response. However, the student unit cost use as the sole financial indicator did not get any reasonable correlation with the results, as so the quality and quantity of books in the libraries. Although it suggests a need for improvement in the model, the general model adopted appears to be satisfactory as a starting point to a BSC-like performance measuring system to this kind of Institutions |
id |
UFRN_c5cb3e814a4e0c272d227ae49516a5d9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/14935 |
network_acronym_str |
UFRN |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFRN |
repository_id_str |
|
spelling |
Silveira, Rogério Castelo Branco dahttp://lattes.cnpq.br/7272852120391520http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4784139P6Ramos, Anatália Saraiva Martinshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4782144T2Araújo, Renato Samuel Barbosa dehttp://lattes.cnpq.br/8844681795357306Ramos, Rubens Eugênio Barreto2014-12-17T14:52:47Z2010-05-052014-12-17T14:52:47Z2009-08-31SILVEIRA, Rogério Castelo Branco da. A balanced scorecard bases assessement of performance indicators of brazilian federal institutions for technological education. 2009. 64 f. Dissertação (Mestrado em Estratégia; Qualidade; Gestão Ambiental; Gestão da Produção e Operações) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2009.https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14935This Master of Science Thesis deals with a study on applying the BSC Balanced Scorecard to assess the performance of Federal Institution for Technological Education Institution in Brazil, a government organizations non for profit. It s accomplished a literature review in order to understand the BSC and its application to non for profit organizations and as a main result it is proposed a BSC conceptual model with an inversion of the main BSC perspective from financial to customer/society. It is used the annual management report of thirteen Institutions and applied a Pearson correlation analysis in order to verify a cause-effect situation between indicators. The main findings suggest that the model teachers qualification in terms of degree earned, quantity of teachers in full time job, and rate of students by teacher in full time job having good pearson correlation with the results expected of quality, throughput, social and demand response. However, the student unit cost use as the sole financial indicator did not get any reasonable correlation with the results, as so the quality and quantity of books in the libraries. Although it suggests a need for improvement in the model, the general model adopted appears to be satisfactory as a starting point to a BSC-like performance measuring system to this kind of InstitutionsEsta Tese realiza um estudo de aplicação do modelo de Balanced Scorecard (BSC) para avaliar o desempenho de Instituições Federais de Educação Tecnológica no Brasil, organizações estas de governo e sem fins lucrativos. É feita uma revisão da teoria sobre BSC e sua aplicação a organizações sem fins lucrativos. Como principal resultado da revisão teórica é proposto um modelo conceitual de BSC para as Instituições em estudo com uma inversão da perspectiva principal do BSC da financeira para a perspectiva cliente/sociedade. Utiliza-se os dados de relatórios de gestão de treze instituições e aplicase uma análise de correlação de Pearson para verificar as relações de causa-efeito entre os indicadores usados na pesquisa. Os principais resultados sugerem que a titulação dos professores, a quantidade de professores em tempo integral, e a relação alunos/docente são boas explicadoras (causa-efeito) dos indicadores de resultados finais utilizados (qualidade do ensino, taxa de sucesso em conclusão, resposta à demanda, proporção de concluintes por alunos totais. Entretanto, o indicador custo-aluno, único indicador financeiro, não apresentou uma correlação razoável com qualquer dos indicadores finais, assim como a quantidade e qualidade dos livros existentes na instituição. Embora isso sugira uma necessidade de melhoria do modelo, o modelo geral adotado parece ser um ponto de partida satisfatório para um sistema de medição do desempenho baseado em BSC para o tipo de instituição pesquisadaapplication/pdfporUniversidade Federal do Rio Grande do NortePrograma de Pós-Graduação em Engenharia de ProduçãoUFRNBREstratégia; Qualidade; Gestão Ambiental; Gestão da Produção e OperaçõesAvaliação de desempenhoBalanced scorecardEducaçãoCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAOAvaliação dos indicadores de desempenho de instituições federais de educação tecnológica doBrasil na abordagem do balanced scorecardA balanced scorecard bases assessement of performance indicators of brazilian federal institutions for technological educationinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRNinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNORIGINALRogerioCB.pdfapplication/pdf1637243https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14935/1/RogerioCB.pdf1f60592307e2dbe7585677419f36e74fMD51TEXTRogerioCB.pdf.txtRogerioCB.pdf.txtExtracted texttext/plain98142https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14935/6/RogerioCB.pdf.txt69a77c3afeafd55093096b3e6745c911MD56THUMBNAILRogerioCB.pdf.jpgRogerioCB.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg5177https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14935/7/RogerioCB.pdf.jpgb37061bbd25ed263f3cdc76cf5226bd4MD57123456789/149352017-11-02 02:22:21.795oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/14935Repositório de PublicaçõesPUBhttp://repositorio.ufrn.br/oai/opendoar:2017-11-02T05:22:21Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Avaliação dos indicadores de desempenho de instituições federais de educação tecnológica doBrasil na abordagem do balanced scorecard |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
A balanced scorecard bases assessement of performance indicators of brazilian federal institutions for technological education |
title |
Avaliação dos indicadores de desempenho de instituições federais de educação tecnológica doBrasil na abordagem do balanced scorecard |
spellingShingle |
Avaliação dos indicadores de desempenho de instituições federais de educação tecnológica doBrasil na abordagem do balanced scorecard Silveira, Rogério Castelo Branco da Avaliação de desempenho Balanced scorecard Educação CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO |
title_short |
Avaliação dos indicadores de desempenho de instituições federais de educação tecnológica doBrasil na abordagem do balanced scorecard |
title_full |
Avaliação dos indicadores de desempenho de instituições federais de educação tecnológica doBrasil na abordagem do balanced scorecard |
title_fullStr |
Avaliação dos indicadores de desempenho de instituições federais de educação tecnológica doBrasil na abordagem do balanced scorecard |
title_full_unstemmed |
Avaliação dos indicadores de desempenho de instituições federais de educação tecnológica doBrasil na abordagem do balanced scorecard |
title_sort |
Avaliação dos indicadores de desempenho de instituições federais de educação tecnológica doBrasil na abordagem do balanced scorecard |
author |
Silveira, Rogério Castelo Branco da |
author_facet |
Silveira, Rogério Castelo Branco da |
author_role |
author |
dc.contributor.authorID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.authorLattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7272852120391520 |
dc.contributor.advisorID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.advisorLattes.por.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4784139P6 |
dc.contributor.referees1.pt_BR.fl_str_mv |
Ramos, Anatália Saraiva Martins |
dc.contributor.referees1ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees1Lattes.por.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4782144T2 |
dc.contributor.referees2.pt_BR.fl_str_mv |
Araújo, Renato Samuel Barbosa de |
dc.contributor.referees2ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees2Lattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8844681795357306 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silveira, Rogério Castelo Branco da |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Ramos, Rubens Eugênio Barreto |
contributor_str_mv |
Ramos, Rubens Eugênio Barreto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Avaliação de desempenho Balanced scorecard Educação |
topic |
Avaliação de desempenho Balanced scorecard Educação CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO |
description |
This Master of Science Thesis deals with a study on applying the BSC Balanced Scorecard to assess the performance of Federal Institution for Technological Education Institution in Brazil, a government organizations non for profit. It s accomplished a literature review in order to understand the BSC and its application to non for profit organizations and as a main result it is proposed a BSC conceptual model with an inversion of the main BSC perspective from financial to customer/society. It is used the annual management report of thirteen Institutions and applied a Pearson correlation analysis in order to verify a cause-effect situation between indicators. The main findings suggest that the model teachers qualification in terms of degree earned, quantity of teachers in full time job, and rate of students by teacher in full time job having good pearson correlation with the results expected of quality, throughput, social and demand response. However, the student unit cost use as the sole financial indicator did not get any reasonable correlation with the results, as so the quality and quantity of books in the libraries. Although it suggests a need for improvement in the model, the general model adopted appears to be satisfactory as a starting point to a BSC-like performance measuring system to this kind of Institutions |
publishDate |
2009 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2009-08-31 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2010-05-05 2014-12-17T14:52:47Z |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2014-12-17T14:52:47Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SILVEIRA, Rogério Castelo Branco da. A balanced scorecard bases assessement of performance indicators of brazilian federal institutions for technological education. 2009. 64 f. Dissertação (Mestrado em Estratégia; Qualidade; Gestão Ambiental; Gestão da Produção e Operações) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2009. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14935 |
identifier_str_mv |
SILVEIRA, Rogério Castelo Branco da. A balanced scorecard bases assessement of performance indicators of brazilian federal institutions for technological education. 2009. 64 f. Dissertação (Mestrado em Estratégia; Qualidade; Gestão Ambiental; Gestão da Produção e Operações) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2009. |
url |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14935 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFRN |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Estratégia; Qualidade; Gestão Ambiental; Gestão da Produção e Operações |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFRN instname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) instacron:UFRN |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
instacron_str |
UFRN |
institution |
UFRN |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFRN |
collection |
Repositório Institucional da UFRN |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14935/1/RogerioCB.pdf https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14935/6/RogerioCB.pdf.txt https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14935/7/RogerioCB.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
1f60592307e2dbe7585677419f36e74f 69a77c3afeafd55093096b3e6745c911 b37061bbd25ed263f3cdc76cf5226bd4 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1802117860190846976 |