O poeta que pinta: um estudo dos tópoi em Manoel de Barros

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, Jucimara Braga
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFRR
Texto Completo: http://repositorio.ufrr.br:8080/jspui/handle/prefix/530
Resumo: This research proposes to study the imagery topoi in the work of Manoel de Barros. In the first moment, it approaches the smallest beings, highlighting their greatness in them, set to dialogue with some concepts of Bachelard, such as resonance and repercussion, topophilia and the creative imagination. Then, it reflects on the poetic debris in Barre's work, refuse from society, as a criticism of the consumerist-capitalist society. Among these beings, it analyzes the organization of the “tin” topos and the meanings established with other images, which would make it possible for the meaning of the word to be renewed and for there to be a transformation from something unimportant to something grandiose. In this sense, this research also addresses the image of the madman, represented by the Barreano anti-heroes called ―bocós‖, ―beasts‖, ―fobos‖, demonstrating a renewed look at such beings who are also excluded from today's society; beings who dialogue with other characters in fiction and in the everyday world diagnosed as mad. Finally, it analyzes the erotic topoi, highlighting the ―slug‖ topos. In this case, the word is eroticized, when possible to establish a comparison with the sensual female body. And, in this way, the poet would also metaphorize his poetic writing.
id UFRR-6_3082a8758e4317f7c35a5ce7bbc30e08
oai_identifier_str oai:repositorio.ufrr.br:prefix/530
network_acronym_str UFRR-6
network_name_str Repositório Institucional da UFRR
repository_id_str
spelling O poeta que pinta: um estudo dos tópoi em Manoel de BarrosThe poet who paints: a study of the topoi in Manoel de BarrosManoel de BarrosTópoiÍnfimoLoucoEróticosTinyMadEroticCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESThis research proposes to study the imagery topoi in the work of Manoel de Barros. In the first moment, it approaches the smallest beings, highlighting their greatness in them, set to dialogue with some concepts of Bachelard, such as resonance and repercussion, topophilia and the creative imagination. Then, it reflects on the poetic debris in Barre's work, refuse from society, as a criticism of the consumerist-capitalist society. Among these beings, it analyzes the organization of the “tin” topos and the meanings established with other images, which would make it possible for the meaning of the word to be renewed and for there to be a transformation from something unimportant to something grandiose. In this sense, this research also addresses the image of the madman, represented by the Barreano anti-heroes called ―bocós‖, ―beasts‖, ―fobos‖, demonstrating a renewed look at such beings who are also excluded from today's society; beings who dialogue with other characters in fiction and in the everyday world diagnosed as mad. Finally, it analyzes the erotic topoi, highlighting the ―slug‖ topos. In this case, the word is eroticized, when possible to establish a comparison with the sensual female body. And, in this way, the poet would also metaphorize his poetic writing.Esta pesquisa propõe-se a estudar os tópoi imagéticos na obra de Manoel de Barros. No primeiro momento, aborda os seres ínfimos, destacando neles suas grandezas, postas a dialogar com alguns conceitos de Bachelard, como ressonância e repercussão, topofilia e a imaginação criadora. Em seguida, reflete sobre os entulhos poéticos na obra barreana, refugos da sociedade, como crítica à sociedade consumista-capitalista. Dentre esses seres, analisa a organização do topos ―lata‖ e os sentidos estabelecidos com outras imagens, o que possibilitaria que o sentido da palavra se renove e haja uma transformação de algo sem importância para algo grandioso. Nesse sentido, esta pesquisa aborda ainda a imagem do louco, representado pelos anti-heróis barreanos designados por ―bocós‖, ―bestas‖, ―bobos‖, demonstrando um olhar renovado sobre tais seres também excluídos da sociedade atual; seres que dialogam com outros personagens da ficção e do mundo cotidiano diagnosticados como loucos. E, por fim, analisa os tópoi eróticos, destacando o topos ―lesma‖. Nesse caso, a palavra é erotizada, quando possível estabelecer comparação com o corpo sensual feminino. E, dessa forma, o poeta metaforizaria também a sua escrita poética.Agência 1Universidade Federal de RoraimaBrasilPRPPG - Pró-reitoria de Pesquisa e Pós-GraduaçãoPPGL - Programa de Pós-Graduação em LetrasUFRRFiorotti, Devair Antôniohttp://lattes.cnpq.br/8862097825581614Alves, Jucimara Braga2022-03-14T20:46:20Z20222022-03-14T20:46:20Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisALVES, Jucimara Braga. O poeta que pinta: um estudo dos tópoi em Manoel de Barros. 2012. 116f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal de Roraima, Boa Vista, 2012.http://repositorio.ufrr.br:8080/jspui/handle/prefix/530porAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRRinstname:Universidade Federal de Roraima (UFRR)instacron:UFRR2023-09-22T20:13:30Zoai:repositorio.ufrr.br:prefix/530Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufrr.br:8080/oai/requestangelsenhora@gmail.comopendoar:2023-09-22T20:13:30Repositório Institucional da UFRR - Universidade Federal de Roraima (UFRR)false
dc.title.none.fl_str_mv O poeta que pinta: um estudo dos tópoi em Manoel de Barros
The poet who paints: a study of the topoi in Manoel de Barros
title O poeta que pinta: um estudo dos tópoi em Manoel de Barros
spellingShingle O poeta que pinta: um estudo dos tópoi em Manoel de Barros
Alves, Jucimara Braga
Manoel de Barros
Tópoi
Ínfimo
Louco
Eróticos
Tiny
Mad
Erotic
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
title_short O poeta que pinta: um estudo dos tópoi em Manoel de Barros
title_full O poeta que pinta: um estudo dos tópoi em Manoel de Barros
title_fullStr O poeta que pinta: um estudo dos tópoi em Manoel de Barros
title_full_unstemmed O poeta que pinta: um estudo dos tópoi em Manoel de Barros
title_sort O poeta que pinta: um estudo dos tópoi em Manoel de Barros
author Alves, Jucimara Braga
author_facet Alves, Jucimara Braga
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Fiorotti, Devair Antônio
http://lattes.cnpq.br/8862097825581614
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, Jucimara Braga
dc.subject.por.fl_str_mv Manoel de Barros
Tópoi
Ínfimo
Louco
Eróticos
Tiny
Mad
Erotic
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
topic Manoel de Barros
Tópoi
Ínfimo
Louco
Eróticos
Tiny
Mad
Erotic
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
description This research proposes to study the imagery topoi in the work of Manoel de Barros. In the first moment, it approaches the smallest beings, highlighting their greatness in them, set to dialogue with some concepts of Bachelard, such as resonance and repercussion, topophilia and the creative imagination. Then, it reflects on the poetic debris in Barre's work, refuse from society, as a criticism of the consumerist-capitalist society. Among these beings, it analyzes the organization of the “tin” topos and the meanings established with other images, which would make it possible for the meaning of the word to be renewed and for there to be a transformation from something unimportant to something grandiose. In this sense, this research also addresses the image of the madman, represented by the Barreano anti-heroes called ―bocós‖, ―beasts‖, ―fobos‖, demonstrating a renewed look at such beings who are also excluded from today's society; beings who dialogue with other characters in fiction and in the everyday world diagnosed as mad. Finally, it analyzes the erotic topoi, highlighting the ―slug‖ topos. In this case, the word is eroticized, when possible to establish a comparison with the sensual female body. And, in this way, the poet would also metaphorize his poetic writing.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2022-03-14T20:46:20Z
2022
2022-03-14T20:46:20Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ALVES, Jucimara Braga. O poeta que pinta: um estudo dos tópoi em Manoel de Barros. 2012. 116f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal de Roraima, Boa Vista, 2012.
http://repositorio.ufrr.br:8080/jspui/handle/prefix/530
identifier_str_mv ALVES, Jucimara Braga. O poeta que pinta: um estudo dos tópoi em Manoel de Barros. 2012. 116f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal de Roraima, Boa Vista, 2012.
url http://repositorio.ufrr.br:8080/jspui/handle/prefix/530
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Roraima
Brasil
PRPPG - Pró-reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação
PPGL - Programa de Pós-Graduação em Letras
UFRR
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Roraima
Brasil
PRPPG - Pró-reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação
PPGL - Programa de Pós-Graduação em Letras
UFRR
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFRR
instname:Universidade Federal de Roraima (UFRR)
instacron:UFRR
instname_str Universidade Federal de Roraima (UFRR)
instacron_str UFRR
institution UFRR
reponame_str Repositório Institucional da UFRR
collection Repositório Institucional da UFRR
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFRR - Universidade Federal de Roraima (UFRR)
repository.mail.fl_str_mv angelsenhora@gmail.com
_version_ 1797675187306496000