Professores em formação no contexto de fronteira Brasil/ Guyana: representações sobre a língua inglesa
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFRR |
Texto Completo: | http://repositorio.ufrr.br:8080/jspui/handle/prefix/456 |
Resumo: | This study aims to examine how representations about the varieties of Englishin Bonfim influence on the identity construction of the English teacher in formation process. The Participants of this survey were seven teachers in training at the State University of Roraima at the nucleus of Bonfim municipality, in the bordering Brazil/ Guyana. Its foundation is guided by authors of Applied Linguistics of the area that, for its hybrid nature approaches from other fields of social and human sciences. So, to answer the goal that this research suggests we rely on the concept of social representations in theoretical perspective of Jodelet (1989) main contributor to the French sociologist Serge Moscovici. This research is qualitative ethnographic, a case study. The generation records was undertaken through participant observation , the construction of the field diary , the sociolinguistic survey , focus group and semi-structured interviews The analysis pointed prestigious representations of the British or American varieties and Guyanese variety seen in the representation of disfavor. Such representations were shown in intrinsic relationship as the way that researched people in their explained future action or as they say exercise their practice. |
id |
UFRR-6_50aefaf081ca62d399168c3ff3d9aadc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufrr.br:prefix/456 |
network_acronym_str |
UFRR-6 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFRR |
repository_id_str |
|
spelling |
Professores em formação no contexto de fronteira Brasil/ Guyana: representações sobre a língua inglesaTeachers in information process in the border context Brazil/Guyana : representations about English languageLinguística aplicadaRepresentaçõesVariadadesProfessores em formaçãoFonteira Brasil/ GuyanaApplied linguisticsRepresentationsTeachers in formation processBorder Brazil/GuyanaVarietiesCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESThis study aims to examine how representations about the varieties of Englishin Bonfim influence on the identity construction of the English teacher in formation process. The Participants of this survey were seven teachers in training at the State University of Roraima at the nucleus of Bonfim municipality, in the bordering Brazil/ Guyana. Its foundation is guided by authors of Applied Linguistics of the area that, for its hybrid nature approaches from other fields of social and human sciences. So, to answer the goal that this research suggests we rely on the concept of social representations in theoretical perspective of Jodelet (1989) main contributor to the French sociologist Serge Moscovici. This research is qualitative ethnographic, a case study. The generation records was undertaken through participant observation , the construction of the field diary , the sociolinguistic survey , focus group and semi-structured interviews The analysis pointed prestigious representations of the British or American varieties and Guyanese variety seen in the representation of disfavor. Such representations were shown in intrinsic relationship as the way that researched people in their explained future action or as they say exercise their practice.Este estudo tem por objetivo analisar como as representações sobre as variedades da Língua Inglesa em Bonfim influenciam na construção identitária do professor de inglês em formação. Os participantes dessa pesquisa foram sete professores em formação da Universidade Estadual de Roraima no núcleo do município de Bonfim, na fronteira Brasil/Guyana. Tem sua fundamentação guiada por autores da área da Linguística Aplicada que, por sua natureza híbrida aproxima-se de outros campos das ciências sociais e humana. Assim, para responder o objetivo que esta pesquisa propõe nos apoiamos no conceito de Representações Sociais na perspectiva teórica de Jodelet (1989) principal colaboradora do sociólogo francês Serge Moscovici. Esta pesquisa é qualitativa de cunho etnográfico, um estudo de caso. A geração de registros foi empreendida através da observação participante, da construção do diário de campo, do questionário sociolinguístico, do grupo focal e das entrevistas semiestruturadas. As análises apontaram representações prestigiosas sobre as variedades britânica ou americana e a variedade guyanense vista sob a representação de desprestígio. Tais representações mostraram-se em relação intrínseca quanto a forma que os sujeitos pesquisados explicam futuramente atuar ou como já afirmam exercer sua prática pedagógica.Agência 1Universidade Federal de RoraimaBrasilPRPPG - Pró-reitoria de Pesquisa e Pós-GraduaçãoPPGL - Programa de Pós-Graduação em LetrasUFRRFreitas, Déborah de Brito Albuquerque Ponteshttp://lattes.cnpq.br/2869534307232059Lima, Fernanda Sousa2022-02-04T20:04:23Z20222022-02-04T20:04:23Z2015info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisLIMA, Fernanda Sousa. Professores em formação no contexto de fronteira Brasil/ Guyana: representações sobre a língua inglesa. 2015. 101f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal de Roraima, Boa Vista, 2015.http://repositorio.ufrr.br:8080/jspui/handle/prefix/456porAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRRinstname:Universidade Federal de Roraima (UFRR)instacron:UFRR2023-09-28T19:25:34Zoai:repositorio.ufrr.br:prefix/456Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufrr.br:8080/oai/requestangelsenhora@gmail.comopendoar:2023-09-28T19:25:34Repositório Institucional da UFRR - Universidade Federal de Roraima (UFRR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Professores em formação no contexto de fronteira Brasil/ Guyana: representações sobre a língua inglesa Teachers in information process in the border context Brazil/Guyana : representations about English language |
title |
Professores em formação no contexto de fronteira Brasil/ Guyana: representações sobre a língua inglesa |
spellingShingle |
Professores em formação no contexto de fronteira Brasil/ Guyana: representações sobre a língua inglesa Lima, Fernanda Sousa Linguística aplicada Representações Variadades Professores em formação Fonteira Brasil/ Guyana Applied linguistics Representations Teachers in formation process Border Brazil/Guyana Varieties CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES |
title_short |
Professores em formação no contexto de fronteira Brasil/ Guyana: representações sobre a língua inglesa |
title_full |
Professores em formação no contexto de fronteira Brasil/ Guyana: representações sobre a língua inglesa |
title_fullStr |
Professores em formação no contexto de fronteira Brasil/ Guyana: representações sobre a língua inglesa |
title_full_unstemmed |
Professores em formação no contexto de fronteira Brasil/ Guyana: representações sobre a língua inglesa |
title_sort |
Professores em formação no contexto de fronteira Brasil/ Guyana: representações sobre a língua inglesa |
author |
Lima, Fernanda Sousa |
author_facet |
Lima, Fernanda Sousa |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Freitas, Déborah de Brito Albuquerque Pontes http://lattes.cnpq.br/2869534307232059 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Fernanda Sousa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Linguística aplicada Representações Variadades Professores em formação Fonteira Brasil/ Guyana Applied linguistics Representations Teachers in formation process Border Brazil/Guyana Varieties CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES |
topic |
Linguística aplicada Representações Variadades Professores em formação Fonteira Brasil/ Guyana Applied linguistics Representations Teachers in formation process Border Brazil/Guyana Varieties CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES |
description |
This study aims to examine how representations about the varieties of Englishin Bonfim influence on the identity construction of the English teacher in formation process. The Participants of this survey were seven teachers in training at the State University of Roraima at the nucleus of Bonfim municipality, in the bordering Brazil/ Guyana. Its foundation is guided by authors of Applied Linguistics of the area that, for its hybrid nature approaches from other fields of social and human sciences. So, to answer the goal that this research suggests we rely on the concept of social representations in theoretical perspective of Jodelet (1989) main contributor to the French sociologist Serge Moscovici. This research is qualitative ethnographic, a case study. The generation records was undertaken through participant observation , the construction of the field diary , the sociolinguistic survey , focus group and semi-structured interviews The analysis pointed prestigious representations of the British or American varieties and Guyanese variety seen in the representation of disfavor. Such representations were shown in intrinsic relationship as the way that researched people in their explained future action or as they say exercise their practice. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015 2022-02-04T20:04:23Z 2022 2022-02-04T20:04:23Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
LIMA, Fernanda Sousa. Professores em formação no contexto de fronteira Brasil/ Guyana: representações sobre a língua inglesa. 2015. 101f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal de Roraima, Boa Vista, 2015. http://repositorio.ufrr.br:8080/jspui/handle/prefix/456 |
identifier_str_mv |
LIMA, Fernanda Sousa. Professores em formação no contexto de fronteira Brasil/ Guyana: representações sobre a língua inglesa. 2015. 101f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal de Roraima, Boa Vista, 2015. |
url |
http://repositorio.ufrr.br:8080/jspui/handle/prefix/456 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Roraima Brasil PRPPG - Pró-reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação PPGL - Programa de Pós-Graduação em Letras UFRR |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Roraima Brasil PRPPG - Pró-reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação PPGL - Programa de Pós-Graduação em Letras UFRR |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFRR instname:Universidade Federal de Roraima (UFRR) instacron:UFRR |
instname_str |
Universidade Federal de Roraima (UFRR) |
instacron_str |
UFRR |
institution |
UFRR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFRR |
collection |
Repositório Institucional da UFRR |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFRR - Universidade Federal de Roraima (UFRR) |
repository.mail.fl_str_mv |
angelsenhora@gmail.com |
_version_ |
1823699669868347392 |