READING MEDIATION IN SCHOOL BASED ON THE BOOK THE GREAT WORD FACTORY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pinheiro, Ângela Maria
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Valdênia Silva, Maria, Zilvania Gomes Rabelo, Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Interdisciplinar
Texto Completo: https://periodicos.ufs.br/interdisciplinar/article/view/17810
Resumo: This article points to the analysis of power dynamics, according to Michel Foucault, in the work The great word factory, by Agnès de Lestrade. Through the mediation of literary reading in the school space, this work aims to reflect on the power relations experienced in everyday social life. For this purpose, we used as research methodology the Reading Circle by Rildo Cosson (2021) and divided the work into two sections: a synthesis of the work with reflections on the concept of power, presenting its dynamics in a Foucauldian perspective along with the proposal reading mediation in a public school in Fortaleza-CE. 
id UFS-10_86c992ee67b01e29327161a34e113004
oai_identifier_str oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/17810
network_acronym_str UFS-10
network_name_str Interdisciplinar
repository_id_str
spelling READING MEDIATION IN SCHOOL BASED ON THE BOOK THE GREAT WORD FACTORYMEDIAÇÃO DE LEITURA EM AMBIENTE ESCOLAR A PARTIR DA OBRA A GRANDE FÁBRICA DE PALAVRAS, DE AGNÈS DE LESTRADELiterary Reading MediationReading CirclesPowerRelationsMediação de Leitura LiteráriaCírculos de LeituraPoderRelaçõesThis article points to the analysis of power dynamics, according to Michel Foucault, in the work The great word factory, by Agnès de Lestrade. Through the mediation of literary reading in the school space, this work aims to reflect on the power relations experienced in everyday social life. For this purpose, we used as research methodology the Reading Circle by Rildo Cosson (2021) and divided the work into two sections: a synthesis of the work with reflections on the concept of power, presenting its dynamics in a Foucauldian perspective along with the proposal reading mediation in a public school in Fortaleza-CE. Este artigo aponta para a análise das relações de poder, segundo Michel Foucault, na obra A grande fábrica de palavras, de Agnès de Lestrade. Por meio de uma mediação de leitura literária no espaço escolar, esse trabalho objetiva refletir sobre as relações de poder vivenciadas no cotidiano social. Para tanto, usamos como metodologia de pesquisa o Círculo de Leitura de Rildo Cosson (2021) e dividimos o trabalho em duas seções: uma síntese da obra com reflexões sobre o conceito de poder, apresentando suas relações em uma perspectiva foucaultiana, junto à proposta de mediação de leitura numa escola pública em Fortaleza-CE.Carlos Magno Santos2022-11-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufs.br/interdisciplinar/article/view/1781010.47250/intrell.v37i1.p177-190Interdisciplinar - Revista de Estudos em Língua e Literatura; v. 37: Ano XVII - jan-jun de 2022 | A literatura em espaços escolares e não escolares; 177-190Interdisciplinar - Journal of Studies in Language and Literature; Vol. 37: Ano XVII - jan-jun de 2022 | A literatura em espaços escolares e não escolares; 177-190Interdisciplinar - Revista de Estudios en Lengua y Literatura; Vol. 37: Ano XVII - jan-jun de 2022 | A literatura em espaços escolares e não escolares; 177-1901980-887910.47250/intrell.v37i1reponame:Interdisciplinarinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/interdisciplinar/article/view/17810/13172Copyright (c) 2022 Interdisciplinar - Revista de Estudos em Língua e Literaturainfo:eu-repo/semantics/openAccessPinheiro, Ângela MariaValdênia Silva, Maria Zilvania Gomes Rabelo, Maria 2022-11-11T22:50:04Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/17810Revistahttp://www.seer.ufs.br/index.php/interdisciplinar/indexPUBhttps://seer.ufs.br/index.php/interdisciplinar/oaicalmag@bol.com.br1980-88791980-8879opendoar:2022-11-11T22:50:04Interdisciplinar - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
dc.title.none.fl_str_mv READING MEDIATION IN SCHOOL BASED ON THE BOOK THE GREAT WORD FACTORY
MEDIAÇÃO DE LEITURA EM AMBIENTE ESCOLAR A PARTIR DA OBRA A GRANDE FÁBRICA DE PALAVRAS, DE AGNÈS DE LESTRADE
title READING MEDIATION IN SCHOOL BASED ON THE BOOK THE GREAT WORD FACTORY
spellingShingle READING MEDIATION IN SCHOOL BASED ON THE BOOK THE GREAT WORD FACTORY
Pinheiro, Ângela Maria
Literary Reading Mediation
Reading Circles
Power
Relations
Mediação de Leitura Literária
Círculos de Leitura
Poder
Relações
title_short READING MEDIATION IN SCHOOL BASED ON THE BOOK THE GREAT WORD FACTORY
title_full READING MEDIATION IN SCHOOL BASED ON THE BOOK THE GREAT WORD FACTORY
title_fullStr READING MEDIATION IN SCHOOL BASED ON THE BOOK THE GREAT WORD FACTORY
title_full_unstemmed READING MEDIATION IN SCHOOL BASED ON THE BOOK THE GREAT WORD FACTORY
title_sort READING MEDIATION IN SCHOOL BASED ON THE BOOK THE GREAT WORD FACTORY
author Pinheiro, Ângela Maria
author_facet Pinheiro, Ângela Maria
Valdênia Silva, Maria
Zilvania Gomes Rabelo, Maria
author_role author
author2 Valdênia Silva, Maria
Zilvania Gomes Rabelo, Maria
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pinheiro, Ângela Maria
Valdênia Silva, Maria
Zilvania Gomes Rabelo, Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Literary Reading Mediation
Reading Circles
Power
Relations
Mediação de Leitura Literária
Círculos de Leitura
Poder
Relações
topic Literary Reading Mediation
Reading Circles
Power
Relations
Mediação de Leitura Literária
Círculos de Leitura
Poder
Relações
description This article points to the analysis of power dynamics, according to Michel Foucault, in the work The great word factory, by Agnès de Lestrade. Through the mediation of literary reading in the school space, this work aims to reflect on the power relations experienced in everyday social life. For this purpose, we used as research methodology the Reading Circle by Rildo Cosson (2021) and divided the work into two sections: a synthesis of the work with reflections on the concept of power, presenting its dynamics in a Foucauldian perspective along with the proposal reading mediation in a public school in Fortaleza-CE. 
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/interdisciplinar/article/view/17810
10.47250/intrell.v37i1.p177-190
url https://periodicos.ufs.br/interdisciplinar/article/view/17810
identifier_str_mv 10.47250/intrell.v37i1.p177-190
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/interdisciplinar/article/view/17810/13172
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Interdisciplinar - Revista de Estudos em Língua e Literatura
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Interdisciplinar - Revista de Estudos em Língua e Literatura
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Carlos Magno Santos
publisher.none.fl_str_mv Carlos Magno Santos
dc.source.none.fl_str_mv Interdisciplinar - Revista de Estudos em Língua e Literatura; v. 37: Ano XVII - jan-jun de 2022 | A literatura em espaços escolares e não escolares; 177-190
Interdisciplinar - Journal of Studies in Language and Literature; Vol. 37: Ano XVII - jan-jun de 2022 | A literatura em espaços escolares e não escolares; 177-190
Interdisciplinar - Revista de Estudios en Lengua y Literatura; Vol. 37: Ano XVII - jan-jun de 2022 | A literatura em espaços escolares e não escolares; 177-190
1980-8879
10.47250/intrell.v37i1
reponame:Interdisciplinar
instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron:UFS
instname_str Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron_str UFS
institution UFS
reponame_str Interdisciplinar
collection Interdisciplinar
repository.name.fl_str_mv Interdisciplinar - Universidade Federal de Sergipe (UFS)
repository.mail.fl_str_mv calmag@bol.com.br
_version_ 1797052877361905664