READING MEDIATION IN SCHOOL BASED ON THE BOOK THE GREAT WORD FACTORY
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Interdisciplinar |
Texto Completo: | https://periodicos.ufs.br/interdisciplinar/article/view/17810 |
Resumo: | This article points to the analysis of power dynamics, according to Michel Foucault, in the work The great word factory, by Agnès de Lestrade. Through the mediation of literary reading in the school space, this work aims to reflect on the power relations experienced in everyday social life. For this purpose, we used as research methodology the Reading Circle by Rildo Cosson (2021) and divided the work into two sections: a synthesis of the work with reflections on the concept of power, presenting its dynamics in a Foucauldian perspective along with the proposal reading mediation in a public school in Fortaleza-CE. |
id |
UFS-10_86c992ee67b01e29327161a34e113004 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/17810 |
network_acronym_str |
UFS-10 |
network_name_str |
Interdisciplinar |
repository_id_str |
|
spelling |
READING MEDIATION IN SCHOOL BASED ON THE BOOK THE GREAT WORD FACTORYMEDIAÇÃO DE LEITURA EM AMBIENTE ESCOLAR A PARTIR DA OBRA A GRANDE FÁBRICA DE PALAVRAS, DE AGNÈS DE LESTRADELiterary Reading MediationReading CirclesPowerRelationsMediação de Leitura LiteráriaCírculos de LeituraPoderRelaçõesThis article points to the analysis of power dynamics, according to Michel Foucault, in the work The great word factory, by Agnès de Lestrade. Through the mediation of literary reading in the school space, this work aims to reflect on the power relations experienced in everyday social life. For this purpose, we used as research methodology the Reading Circle by Rildo Cosson (2021) and divided the work into two sections: a synthesis of the work with reflections on the concept of power, presenting its dynamics in a Foucauldian perspective along with the proposal reading mediation in a public school in Fortaleza-CE. Este artigo aponta para a análise das relações de poder, segundo Michel Foucault, na obra A grande fábrica de palavras, de Agnès de Lestrade. Por meio de uma mediação de leitura literária no espaço escolar, esse trabalho objetiva refletir sobre as relações de poder vivenciadas no cotidiano social. Para tanto, usamos como metodologia de pesquisa o Círculo de Leitura de Rildo Cosson (2021) e dividimos o trabalho em duas seções: uma síntese da obra com reflexões sobre o conceito de poder, apresentando suas relações em uma perspectiva foucaultiana, junto à proposta de mediação de leitura numa escola pública em Fortaleza-CE.Carlos Magno Santos2022-11-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufs.br/interdisciplinar/article/view/1781010.47250/intrell.v37i1.p177-190Interdisciplinar - Revista de Estudos em Língua e Literatura; v. 37: Ano XVII - jan-jun de 2022 | A literatura em espaços escolares e não escolares; 177-190Interdisciplinar - Journal of Studies in Language and Literature; Vol. 37: Ano XVII - jan-jun de 2022 | A literatura em espaços escolares e não escolares; 177-190Interdisciplinar - Revista de Estudios en Lengua y Literatura; Vol. 37: Ano XVII - jan-jun de 2022 | A literatura em espaços escolares e não escolares; 177-1901980-887910.47250/intrell.v37i1reponame:Interdisciplinarinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/interdisciplinar/article/view/17810/13172Copyright (c) 2022 Interdisciplinar - Revista de Estudos em Língua e Literaturainfo:eu-repo/semantics/openAccessPinheiro, Ângela MariaValdênia Silva, Maria Zilvania Gomes Rabelo, Maria 2022-11-11T22:50:04Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/17810Revistahttp://www.seer.ufs.br/index.php/interdisciplinar/indexPUBhttps://seer.ufs.br/index.php/interdisciplinar/oaicalmag@bol.com.br1980-88791980-8879opendoar:2022-11-11T22:50:04Interdisciplinar - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
READING MEDIATION IN SCHOOL BASED ON THE BOOK THE GREAT WORD FACTORY MEDIAÇÃO DE LEITURA EM AMBIENTE ESCOLAR A PARTIR DA OBRA A GRANDE FÁBRICA DE PALAVRAS, DE AGNÈS DE LESTRADE |
title |
READING MEDIATION IN SCHOOL BASED ON THE BOOK THE GREAT WORD FACTORY |
spellingShingle |
READING MEDIATION IN SCHOOL BASED ON THE BOOK THE GREAT WORD FACTORY Pinheiro, Ângela Maria Literary Reading Mediation Reading Circles Power Relations Mediação de Leitura Literária Círculos de Leitura Poder Relações |
title_short |
READING MEDIATION IN SCHOOL BASED ON THE BOOK THE GREAT WORD FACTORY |
title_full |
READING MEDIATION IN SCHOOL BASED ON THE BOOK THE GREAT WORD FACTORY |
title_fullStr |
READING MEDIATION IN SCHOOL BASED ON THE BOOK THE GREAT WORD FACTORY |
title_full_unstemmed |
READING MEDIATION IN SCHOOL BASED ON THE BOOK THE GREAT WORD FACTORY |
title_sort |
READING MEDIATION IN SCHOOL BASED ON THE BOOK THE GREAT WORD FACTORY |
author |
Pinheiro, Ângela Maria |
author_facet |
Pinheiro, Ângela Maria Valdênia Silva, Maria Zilvania Gomes Rabelo, Maria |
author_role |
author |
author2 |
Valdênia Silva, Maria Zilvania Gomes Rabelo, Maria |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pinheiro, Ângela Maria Valdênia Silva, Maria Zilvania Gomes Rabelo, Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Literary Reading Mediation Reading Circles Power Relations Mediação de Leitura Literária Círculos de Leitura Poder Relações |
topic |
Literary Reading Mediation Reading Circles Power Relations Mediação de Leitura Literária Círculos de Leitura Poder Relações |
description |
This article points to the analysis of power dynamics, according to Michel Foucault, in the work The great word factory, by Agnès de Lestrade. Through the mediation of literary reading in the school space, this work aims to reflect on the power relations experienced in everyday social life. For this purpose, we used as research methodology the Reading Circle by Rildo Cosson (2021) and divided the work into two sections: a synthesis of the work with reflections on the concept of power, presenting its dynamics in a Foucauldian perspective along with the proposal reading mediation in a public school in Fortaleza-CE. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/interdisciplinar/article/view/17810 10.47250/intrell.v37i1.p177-190 |
url |
https://periodicos.ufs.br/interdisciplinar/article/view/17810 |
identifier_str_mv |
10.47250/intrell.v37i1.p177-190 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/interdisciplinar/article/view/17810/13172 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Interdisciplinar - Revista de Estudos em Língua e Literatura info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Interdisciplinar - Revista de Estudos em Língua e Literatura |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Carlos Magno Santos |
publisher.none.fl_str_mv |
Carlos Magno Santos |
dc.source.none.fl_str_mv |
Interdisciplinar - Revista de Estudos em Língua e Literatura; v. 37: Ano XVII - jan-jun de 2022 | A literatura em espaços escolares e não escolares; 177-190 Interdisciplinar - Journal of Studies in Language and Literature; Vol. 37: Ano XVII - jan-jun de 2022 | A literatura em espaços escolares e não escolares; 177-190 Interdisciplinar - Revista de Estudios en Lengua y Literatura; Vol. 37: Ano XVII - jan-jun de 2022 | A literatura em espaços escolares e não escolares; 177-190 1980-8879 10.47250/intrell.v37i1 reponame:Interdisciplinar instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS) instacron:UFS |
instname_str |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
instacron_str |
UFS |
institution |
UFS |
reponame_str |
Interdisciplinar |
collection |
Interdisciplinar |
repository.name.fl_str_mv |
Interdisciplinar - Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
calmag@bol.com.br |
_version_ |
1797052877361905664 |