Possibilidades de uma ética transdisciplinar frente as questões do Antropoceno

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes Pinheiro, Samuel
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Pasquier, Florent
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Sergipana de Educação Ambiental
Texto Completo: https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/17680
Resumo: Studies on the Anthropocene period are often associated with scenarios of accelerated degradation of life on planet Earth, which remind us of the issue of systemic interdependence of all its components.  The study of the theoretical foundations of environmental education leads us to realize the importance of conceiving a transdisciplinary ethic that, by contributing precisely to overcome the compartmentalization of disciplines, could help in responding to the challenges of teaching and learning about and in the Anthropocene. Starting from epistemological questions, a transdisciplinary approach is followed to rethink the relationship between subject and object, between human beings and nature, in their inseparability. The article then evaluates the possibilities of a pedagogy that would stimulate a dialogue between different knowledges to lead to a cosmodern paradigm in response to contemporary degradations and barbarism.
id UFS-11_2616755e5733379b47bb3d780030e339
oai_identifier_str oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/17680
network_acronym_str UFS-11
network_name_str Revista Sergipana de Educação Ambiental
repository_id_str
spelling Possibilidades de uma ética transdisciplinar frente as questões do AntropocenoPosibilidades de una ética transdisciplinaria frente a los problemas del AntropocenoPossibilities of a transdisciplinary ethics facing the issues of the AnthropoceneAntropocenoEducação AmbientalÉticaEpistemologiaCosmodernidadeAntropoceneStudies on the Anthropocene period are often associated with scenarios of accelerated degradation of life on planet Earth, which remind us of the issue of systemic interdependence of all its components.  The study of the theoretical foundations of environmental education leads us to realize the importance of conceiving a transdisciplinary ethic that, by contributing precisely to overcome the compartmentalization of disciplines, could help in responding to the challenges of teaching and learning about and in the Anthropocene. Starting from epistemological questions, a transdisciplinary approach is followed to rethink the relationship between subject and object, between human beings and nature, in their inseparability. The article then evaluates the possibilities of a pedagogy that would stimulate a dialogue between different knowledges to lead to a cosmodern paradigm in response to contemporary degradations and barbarism.Los estudios sobre el periodo del Antropoceno se asocian a menudo con escenarios de degradación acelerada de la vida en el planeta Tierra, que nos recuerdan la cuestión de la interdependencia sistémica de todos sus componentes.  El estudio de los fundamentos teóricos de la educación ambiental nos lleva a darnos cuenta de la importancia de concebir una ética transdisciplinaria que, al contribuir a superar la compartimentación de las disciplinas, podría ayudar a afrontar los retos de la enseñanza y el aprendizaje sobre y en el Antropoceno. Partiendo de cuestiones epistemológicas, se sigue un enfoque transdisciplinar para repensar la relación entre sujeto y objeto, entre ser humano y naturaleza, en su inseparabilidad. A continuación, el artículo evalúa las posibilidades de una pedagogía que estimule el diálogo entre diferentes saberes para conducir a un paradigma cosmoderno en respuesta a las degradaciones y la barbarie contemporáneas.Estudos sobre o período do Antropoceno estão frequentemente associados a cenários de degradação acelerada da vida no planeta Terra, que nos lembram a questão da interdependência sistêmica de todos os seus componentes.  O estudo dos fundamentos teóricos da educação ambiental nos leva a perceber a importância de conceber uma ética transdisciplinar que, ao contribuir justamente para superar a compartimentação das disciplinas, poderia auxiliar em responder aos desafios do ensino e da aprendizagem sobre e no Antropoceno. A partir de questões epistemológicas, uma abordagem transdisciplinar é seguida para repensar a relação entre sujeito e objeto, entre ser humano e natureza, em sua inseparabilidade. O artigo avalia então as possibilidades de uma pedagogia que estimularia um diálogo entre os diferentes conhecimentos para levar a um paradigma cosmoderno em resposta às degradações e barbáries contemporâneas.Universidade Federal de Sergipe2023-08-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/1768010.47401/revisea.v10.17680Revista Sergipana de Educação Ambiental; v. 10 (2023): Publicação contínua; 1-19Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 10 (2023): Publicação contínua; 1-19Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 10 (2023): Publicação contínua; 1-19Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 10 (2023): Publicação contínua; 1-192359-499310.47401/revisea.v10ireponame:Revista Sergipana de Educação Ambientalinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/17680/14540https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/17680/14541https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/17680/14545Copyright (c) 2023 Revista Sergipana de Educação Ambientalhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLopes Pinheiro, SamuelPasquier, Florent2023-08-20T16:04:30Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/17680Revistahttps://periodicos.ufs.br/revisea/PUBhttps://periodicos.ufs.br/revisea/oairevisea.se@gmail.com2359-49932359-4993opendoar:2023-08-20T16:04:30Revista Sergipana de Educação Ambiental - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
dc.title.none.fl_str_mv Possibilidades de uma ética transdisciplinar frente as questões do Antropoceno
Posibilidades de una ética transdisciplinaria frente a los problemas del Antropoceno
Possibilities of a transdisciplinary ethics facing the issues of the Anthropocene
title Possibilidades de uma ética transdisciplinar frente as questões do Antropoceno
spellingShingle Possibilidades de uma ética transdisciplinar frente as questões do Antropoceno
Lopes Pinheiro, Samuel
Antropoceno
Educação Ambiental
Ética
Epistemologia
Cosmodernidade
Antropocene
title_short Possibilidades de uma ética transdisciplinar frente as questões do Antropoceno
title_full Possibilidades de uma ética transdisciplinar frente as questões do Antropoceno
title_fullStr Possibilidades de uma ética transdisciplinar frente as questões do Antropoceno
title_full_unstemmed Possibilidades de uma ética transdisciplinar frente as questões do Antropoceno
title_sort Possibilidades de uma ética transdisciplinar frente as questões do Antropoceno
author Lopes Pinheiro, Samuel
author_facet Lopes Pinheiro, Samuel
Pasquier, Florent
author_role author
author2 Pasquier, Florent
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes Pinheiro, Samuel
Pasquier, Florent
dc.subject.por.fl_str_mv Antropoceno
Educação Ambiental
Ética
Epistemologia
Cosmodernidade
Antropocene
topic Antropoceno
Educação Ambiental
Ética
Epistemologia
Cosmodernidade
Antropocene
description Studies on the Anthropocene period are often associated with scenarios of accelerated degradation of life on planet Earth, which remind us of the issue of systemic interdependence of all its components.  The study of the theoretical foundations of environmental education leads us to realize the importance of conceiving a transdisciplinary ethic that, by contributing precisely to overcome the compartmentalization of disciplines, could help in responding to the challenges of teaching and learning about and in the Anthropocene. Starting from epistemological questions, a transdisciplinary approach is followed to rethink the relationship between subject and object, between human beings and nature, in their inseparability. The article then evaluates the possibilities of a pedagogy that would stimulate a dialogue between different knowledges to lead to a cosmodern paradigm in response to contemporary degradations and barbarism.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/17680
10.47401/revisea.v10.17680
url https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/17680
identifier_str_mv 10.47401/revisea.v10.17680
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/17680/14540
https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/17680/14541
https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/17680/14545
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Sergipana de Educação Ambiental
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Sergipana de Educação Ambiental
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Sergipe
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Sergipe
dc.source.none.fl_str_mv Revista Sergipana de Educação Ambiental; v. 10 (2023): Publicação contínua; 1-19
Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 10 (2023): Publicação contínua; 1-19
Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 10 (2023): Publicação contínua; 1-19
Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 10 (2023): Publicação contínua; 1-19
2359-4993
10.47401/revisea.v10i
reponame:Revista Sergipana de Educação Ambiental
instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron:UFS
instname_str Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron_str UFS
institution UFS
reponame_str Revista Sergipana de Educação Ambiental
collection Revista Sergipana de Educação Ambiental
repository.name.fl_str_mv Revista Sergipana de Educação Ambiental - Universidade Federal de Sergipe (UFS)
repository.mail.fl_str_mv revisea.se@gmail.com
_version_ 1803388213788672000