ESCUELA SOSTENIBLE: Desafíos en la relación entre la escuela y la comunidad.: desafios na relação escola e comunidade

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Geraldina Merotto Foletto, Rosieli
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Ferreira Lobino, Maria das Graças
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Sergipana de Educação Ambiental
Texto Completo: https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/13567
Resumo: Abstract: It is an excerpt of research completed within the scope of the Professional Master in Science and Mathematics Education at IFES. We aim to present the discussions about an extension course developed by the Center for Training and Distance Education (CEFOR) at IFES. The course objective was to provide the school community and the local community with a formative-participatory process in order to discuss weaknesses in practices carried out in schools and / or spaces that work with Environmental Education. To this end, a participatory intervention methodology was used, as indicated by Tozzoni Reis (2007). The debate provided an opportunity for discussion and reflection through dialogue between different knowledge. The article presents three meetings developed during the training course, where it is possible to infer that continuing education courses involving the school and local community, open possibilities that may contribute to explicit concrete contradictions, seeking to overcome them collectively in the education for socio-environmental quality line as a right.  
id UFS-11_267d367194b73dafcd60b48bcd5349b2
oai_identifier_str oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/13567
network_acronym_str UFS-11
network_name_str Revista Sergipana de Educação Ambiental
repository_id_str
spelling ESCUELA SOSTENIBLE: Desafíos en la relación entre la escuela y la comunidad.: desafios na relação escola e comunidadeSUSTAINABLE SCHOOL: Challenges in the relationship between school and community.: desafios na relação escola e comunidadeEscola Sustentável:: desafios na relação escola e comunidadeEducação Ambiental; Escola Sustentável; Formação de Eco-educadoresEnvironmental Education; Sustainable School; Training of Eco-educatorsEducación ambiental; Escuela sostenible; Formación de Ecoeducadores.Abstract: It is an excerpt of research completed within the scope of the Professional Master in Science and Mathematics Education at IFES. We aim to present the discussions about an extension course developed by the Center for Training and Distance Education (CEFOR) at IFES. The course objective was to provide the school community and the local community with a formative-participatory process in order to discuss weaknesses in practices carried out in schools and / or spaces that work with Environmental Education. To this end, a participatory intervention methodology was used, as indicated by Tozzoni Reis (2007). The debate provided an opportunity for discussion and reflection through dialogue between different knowledge. The article presents three meetings developed during the training course, where it is possible to infer that continuing education courses involving the school and local community, open possibilities that may contribute to explicit concrete contradictions, seeking to overcome them collectively in the education for socio-environmental quality line as a right.  Resumo: Trata-se de um recorte de pesquisa concluída no âmbito do Mestrado Profissional em Educação em Ciências e Matemática no IFES. Nesse artigo, apresentamos as discussões sobre um curso de Extensão desenvolvido através do Centro de Referência em Formação e Ead/Cefor/IFES. O referido curso objetivou proporcionar às comunidades escolar e local um processo formativo participativo no sentido de discutir fragilidades de práticas realizadas em escolas e/ou espaços que trabalham a Educação Ambiental. Para tanto, foi utilizada uma metodologia de intervenção de caráter participativo à luz de Tozzoni Reis (2007), cujo debate oportunizou discussões, reflexões e indicações por meio do diálogo entre os diferentes saberes. Neste artigo, foram analisados três encontros desenvolvidos durante o referido curso. É possível inferir, que cursos de formação continuada, envolvendo a comunidade escolar e local, abrem caminhos que podem contribuir para explicitar contradições concretas na busca de estratégias coletivas para superá-las na linha de uma educação com qualidade socioambiental como direito.Resumen: Este es un extracto de la investigación realizada bajo la Maestría Profesional en Educación en Ciencias y Matemáticas en IFES. En este artículo, presentamos las discusiones sobre un curso de Extensión desarrollado a través del Centro de Referencia de Capacitación y Ead / Cefor / IFES. Este curso tuvo como objetivo proporcionar a la escuela y a las comunidades locales un proceso de capacitación participativo para discutir las debilidades en las prácticas llevadas a cabo en las escuelas y / o espacios que trabajan con la Educación Ambiental. Para ello, se utilizó una metodología de intervención participativa a la luz de Tozzoni Reis (2007), cuyo debate brindó oportunidades para debates, reflexiones e indicaciones a través del diálogo entre diferentes conocimientos. En este artículo, se analizaron tres reuniones desarrolladas durante ese curso. Es posible inferir que los cursos de educación continua, que involucran a la escuela y la comunidad local, abren caminos que pueden contribuir a explicar contradicciones concretas en la búsqueda de estrategias colectivas para superarlos en línea con una educación con calidad socioambiental como un derecho.Universidade Federal de Sergipe2020-06-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/1356710.47401/revisea.v9i1.13567Revista Sergipana de Educação Ambiental; v. 7 n. 1 (2020): Revista Sergipana de Educação Ambiental (REVISEA); 1 - 25Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 7 No. 1 (2020): Revista Sergipana de Educação Ambiental (REVISEA); 1 - 25Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 7 Núm. 1 (2020): Revista Sergipana de Educação Ambiental (REVISEA); 1 - 25Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 7 No 1 (2020): Revista Sergipana de Educação Ambiental (REVISEA); 1 - 252359-499310.47401/revisea.v9i1reponame:Revista Sergipana de Educação Ambientalinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/13567/10616Copyright (c) 2020 Revista Sergipana de Educação Ambientalinfo:eu-repo/semantics/openAccessGeraldina Merotto Foletto, RosieliFerreira Lobino, Maria das Graças 2020-09-28T18:42:03Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/13567Revistahttps://periodicos.ufs.br/revisea/PUBhttps://periodicos.ufs.br/revisea/oairevisea.se@gmail.com2359-49932359-4993opendoar:2020-09-28T18:42:03Revista Sergipana de Educação Ambiental - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
dc.title.none.fl_str_mv ESCUELA SOSTENIBLE: Desafíos en la relación entre la escuela y la comunidad.: desafios na relação escola e comunidade
SUSTAINABLE SCHOOL: Challenges in the relationship between school and community.: desafios na relação escola e comunidade
Escola Sustentável:: desafios na relação escola e comunidade
title ESCUELA SOSTENIBLE: Desafíos en la relación entre la escuela y la comunidad.: desafios na relação escola e comunidade
spellingShingle ESCUELA SOSTENIBLE: Desafíos en la relación entre la escuela y la comunidad.: desafios na relação escola e comunidade
Geraldina Merotto Foletto, Rosieli
Educação Ambiental; Escola Sustentável; Formação de Eco-educadores
Environmental Education; Sustainable School; Training of Eco-educators
Educación ambiental; Escuela sostenible; Formación de Ecoeducadores.
title_short ESCUELA SOSTENIBLE: Desafíos en la relación entre la escuela y la comunidad.: desafios na relação escola e comunidade
title_full ESCUELA SOSTENIBLE: Desafíos en la relación entre la escuela y la comunidad.: desafios na relação escola e comunidade
title_fullStr ESCUELA SOSTENIBLE: Desafíos en la relación entre la escuela y la comunidad.: desafios na relação escola e comunidade
title_full_unstemmed ESCUELA SOSTENIBLE: Desafíos en la relación entre la escuela y la comunidad.: desafios na relação escola e comunidade
title_sort ESCUELA SOSTENIBLE: Desafíos en la relación entre la escuela y la comunidad.: desafios na relação escola e comunidade
author Geraldina Merotto Foletto, Rosieli
author_facet Geraldina Merotto Foletto, Rosieli
Ferreira Lobino, Maria das Graças
author_role author
author2 Ferreira Lobino, Maria das Graças
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Geraldina Merotto Foletto, Rosieli
Ferreira Lobino, Maria das Graças
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Ambiental; Escola Sustentável; Formação de Eco-educadores
Environmental Education; Sustainable School; Training of Eco-educators
Educación ambiental; Escuela sostenible; Formación de Ecoeducadores.
topic Educação Ambiental; Escola Sustentável; Formação de Eco-educadores
Environmental Education; Sustainable School; Training of Eco-educators
Educación ambiental; Escuela sostenible; Formación de Ecoeducadores.
description Abstract: It is an excerpt of research completed within the scope of the Professional Master in Science and Mathematics Education at IFES. We aim to present the discussions about an extension course developed by the Center for Training and Distance Education (CEFOR) at IFES. The course objective was to provide the school community and the local community with a formative-participatory process in order to discuss weaknesses in practices carried out in schools and / or spaces that work with Environmental Education. To this end, a participatory intervention methodology was used, as indicated by Tozzoni Reis (2007). The debate provided an opportunity for discussion and reflection through dialogue between different knowledge. The article presents three meetings developed during the training course, where it is possible to infer that continuing education courses involving the school and local community, open possibilities that may contribute to explicit concrete contradictions, seeking to overcome them collectively in the education for socio-environmental quality line as a right.  
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-06-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/13567
10.47401/revisea.v9i1.13567
url https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/13567
identifier_str_mv 10.47401/revisea.v9i1.13567
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/13567/10616
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Sergipana de Educação Ambiental
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Sergipana de Educação Ambiental
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Sergipe
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Sergipe
dc.source.none.fl_str_mv Revista Sergipana de Educação Ambiental; v. 7 n. 1 (2020): Revista Sergipana de Educação Ambiental (REVISEA); 1 - 25
Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 7 No. 1 (2020): Revista Sergipana de Educação Ambiental (REVISEA); 1 - 25
Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 7 Núm. 1 (2020): Revista Sergipana de Educação Ambiental (REVISEA); 1 - 25
Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 7 No 1 (2020): Revista Sergipana de Educação Ambiental (REVISEA); 1 - 25
2359-4993
10.47401/revisea.v9i1
reponame:Revista Sergipana de Educação Ambiental
instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron:UFS
instname_str Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron_str UFS
institution UFS
reponame_str Revista Sergipana de Educação Ambiental
collection Revista Sergipana de Educação Ambiental
repository.name.fl_str_mv Revista Sergipana de Educação Ambiental - Universidade Federal de Sergipe (UFS)
repository.mail.fl_str_mv revisea.se@gmail.com
_version_ 1803388213231878144