Ensino híbrido na escola e no manguezal: modelo de rotação por estações para estudo dos impactos socioambientais nos manguezais em Aracaju-se
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Sergipana de Educação Ambiental |
Texto Completo: | https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/15607 |
Resumo: | The application of innovative methodological strategies in the classroom is fundamental to the teaching and learning process related to Environmental Education (EA) focused on the analysis of ecosystem degradation, such as mangroves. The mangroves receive the anthropic influence due to the occupation of the surroundings that ocasionate several socio-enviroment impacts that affect both the mangrove itself and te local community. The article aims to analyse how the Rotation by Station Model stimulate student autonomy and protagonism of the student during the teaching and learning process sustained by the critical EA based on the study of the socio-environmental impacts in the mangroves of Aracaju/SE. As such, the research, with a qualitative approach, it was strcutured in the following pedagogical steps: conversation wheel, Brainstorming and the Rotation by Station Model. During the activities, the students dialogued about the theme, answered the guiding question, and in groups developeted the propositions contained in the five stations distributed in the classroom and other school spaces. The results demonstrate the relevance of hybrid pedagogical practices in the formation of critical and reflective subjects. The articulation of these elements can help in the construction of a new model of socio-environmental rationality, aimed at the conservation of natural environments, such as mangroves. |
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Ensino híbrido na escola e no manguezal: modelo de rotação por estações para estudo dos impactos socioambientais nos manguezais em Aracaju-seAutonomia. Metodologias ativas. Protagonismo estudantil.The application of innovative methodological strategies in the classroom is fundamental to the teaching and learning process related to Environmental Education (EA) focused on the analysis of ecosystem degradation, such as mangroves. The mangroves receive the anthropic influence due to the occupation of the surroundings that ocasionate several socio-enviroment impacts that affect both the mangrove itself and te local community. The article aims to analyse how the Rotation by Station Model stimulate student autonomy and protagonism of the student during the teaching and learning process sustained by the critical EA based on the study of the socio-environmental impacts in the mangroves of Aracaju/SE. As such, the research, with a qualitative approach, it was strcutured in the following pedagogical steps: conversation wheel, Brainstorming and the Rotation by Station Model. During the activities, the students dialogued about the theme, answered the guiding question, and in groups developeted the propositions contained in the five stations distributed in the classroom and other school spaces. The results demonstrate the relevance of hybrid pedagogical practices in the formation of critical and reflective subjects. The articulation of these elements can help in the construction of a new model of socio-environmental rationality, aimed at the conservation of natural environments, such as mangroves.A aplicação de estratégias metodológicas inovadoras, em sala de aula, é fundamental para o processo de ensino e aprendizagem referente à Educação Ambiental (EA) voltado para a análise de degradação dos ecossistemas, a exemplo dos manguezais. Os manguezais recebem influências antrópicas devido à ocupação do seu entorno, que ocasionam vários impactos socioambientais que afetam tanto o próprio manguezal quanto a comunidade local. O artigo visa a analisar como o Modelo de Rotação por Estações estimula a autonomia e o protagonismo estudantil, durante o processo de ensino e aprendizagem sustentado pela EA crítica, a partir do estudo dos impactos socioambientais nos manguezais de Aracaju-Se. Dessa forma, a pesquisa, de abordagem qualitativa, foi estruturada nas seguintes etapas pedagógicas: roda de conversa, Brainstorming e Modelo de Rotação por Estações. Durante as atividades, os alunos dialogaram sobre a temática, responderam à questão norteadora e, em grupos, desenvolveram as propostas contidas nas cinco estações distribuídas na sala de aula e em outros espaços da escola. Os resultados demonstram a relevância de práticas pedagógicas híbridas na formação de sujeitos críticos e reflexivos. A articulação desses elementos pode auxiliar na construção de um novo modelo de racionalidade socioambiental, voltado para a conservação de ambientes naturais, como os manguezais. Universidade Federal de Sergipe2021-05-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/1560710.47401/revisea.v8iEspecial.15607Revista Sergipana de Educação Ambiental; v. 8 n. Especial (2021): Rio, Mar, Escola e Comunidade: pesquisas e práticas em Educação Ambiental; 1-21Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 8 No. Especial (2021): Rio, Mar, Escola e Comunidade: pesquisas e práticas em Educação Ambiental; 1-21Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 8 Núm. Especial (2021): Rio, Mar, Escola e Comunidade: pesquisas e práticas em Educação Ambiental; 1-21Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 8 No Especial (2021): Rio, Mar, Escola e Comunidade: pesquisas e práticas em Educação Ambiental; 1-212359-499310.47401/revisea.v8iEspecialreponame:Revista Sergipana de Educação Ambientalinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/15607/11789Copyright (c) 2021 Revista Sergipana de Educação Ambientalinfo:eu-repo/semantics/openAccessLima, Sílvia Nascimento GoisSantos, Sindiany Suelen Caduda dosSilva, Maria do Socorro Ferreira da2021-11-11T19:10:01Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/15607Revistahttps://periodicos.ufs.br/revisea/PUBhttps://periodicos.ufs.br/revisea/oairevisea.se@gmail.com2359-49932359-4993opendoar:2021-11-11T19:10:01Revista Sergipana de Educação Ambiental - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
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