Women waste pickers from Rio Grande do Norte, and indigenous women from Ceará: Pedagogies of struggle and dialogues towards the decolonization of care

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Echazú Böschemeier, ​Ana Gretel
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Araújo Souza, Karlla Christine, Jocyele Ferreira Marinheiro, Medeiros de Macêdo, Maria Luísa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Sergipana de Educação Ambiental
Texto Completo: https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/18322
Resumo: This article presents a comment about care and the rights of nature in the context of the dynamics of facing COVID-19 by women leaders of two specific social groups: indigenous women of Serra das Matas, in Ceará, and female waste pickers of the Reciclando para a Vida Association, in Mossoró, Rio Grande do Norte. The employed methodology was qualitative, based on meetings that took place between 08/2020 and 12/2021 in the framework of the participative research "Best Practices in Confronting COVID-19 in Rio Grande do Norte, Paraíba, and Ceará", carrying out ethnographies and accompanied the workshops in face-to-face and virtual meetings. In this dialogue, mediated by an intersectional and decolonizing feminist perspective, we observed tensions between the concepts of body-territory, more-than-human care and pedagogies of struggle of women leaders, pointing to the embodied and communitarian character of pedagogies of struggle.  
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spelling Women waste pickers from Rio Grande do Norte, and indigenous women from Ceará: Pedagogies of struggle and dialogues towards the decolonization of careMulheres catadoras do Rio Grande do Norte e mulheres indígenas do Ceará: Pedagogias de luta e olhares em diálogo pela descolonização do cuidadoMujeres recicladoras de Río Grande del Norte y mujeres indígenas de Ceará: Pedagogías de lucha y miradas en diálogo por la descolonización del cuidadoPlural feminismsIndigenous womenFemale waste pickersCareIntersectionalityThis article presents a comment about care and the rights of nature in the context of the dynamics of facing COVID-19 by women leaders of two specific social groups: indigenous women of Serra das Matas, in Ceará, and female waste pickers of the Reciclando para a Vida Association, in Mossoró, Rio Grande do Norte. The employed methodology was qualitative, based on meetings that took place between 08/2020 and 12/2021 in the framework of the participative research "Best Practices in Confronting COVID-19 in Rio Grande do Norte, Paraíba, and Ceará", carrying out ethnographies and accompanied the workshops in face-to-face and virtual meetings. In this dialogue, mediated by an intersectional and decolonizing feminist perspective, we observed tensions between the concepts of body-territory, more-than-human care and pedagogies of struggle of women leaders, pointing to the embodied and communitarian character of pedagogies of struggle.  Este artículo presenta una reflexión vinculada a la teorización sobre el cuidado y los derechos de la naturaleza en el marco del monitoreo de las dinámicas de confrontación con el COVID-19 por parte de mujeres líderes de dos grupos sociales específicos: las mujeres indígenas de Serra das Matas, en Ceará, y las mujeres recicladoras de la Asociación Reciclando por la Vida, en Mossoró, Rio Grande do Norte. La metodología, de tipo cualitativo, se basó en encuentros que tuvieron lugar entre el 08/2020 y el 12/2021 en el marco de la investigación participativa "Buenas Prácticas de Combate al COVID-19 en Rio Grande do Norte, Paraíba y Ceará", donde realizamos etnografías y acompañamos la realización de talleres en encuentros presenciales y virtuales. En este diálogo, mediado por una perspectiva feminista interseccional y descolonizadora, activamos las tensiones entre los conceptos de cuerpo-territorio, cuidados más que humanos y pedagogías de lucha de las mujeres líderes, señalando el carácter encarnado y comunitario de las pedagogías de lucha.O presente artigo apresenta uma reflexão vinculada à teorização sobre o cuidado e os direitos da natureza no marco do acompanhamento de dinâmicas de enfrentamento à COVID-19 por parte de mulheres lideranças de dois grupos sociais específicos: mulheres indígenas da Serra das Matas, no Ceará, e mulheres catadoras da Associação Reciclando para a Vida, de Mossoró, Rio Grande do Norte. A metodologia, de tipo qualitativo, baseou-se em encontros que tiveram lugar entre 08/2020 e 12/2021 no marco da pesquisa participativa “Boas Práticas de Enfrentamento à COVID-19 no Rio Grande do Norte, Paraíba e Ceará”, onde realizamos etnografias e acompanhamos a realização de oficinas em encontros presenciais e virtuais. Neste diálogo, mediado por uma perspectiva feminista interseccional e descolonizadora, ativamos tensões entre os conceitos de corpo-território, cuidado mais do que humano e pedagogias da luta de lideranças femininas, apontando para o caráter encarnado e comunitário de pedagogias de luta.Universidade Federal de Sergipe2022-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo de convidadoapplication/pdfhttps://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/1832210.47401/revisea.v9i2.18322Revista Sergipana de Educação Ambiental; v. 9 n. 2 (2022): Saberes e estratégias de resistências em tempos de pandemia: pedagogias da luta; 1-18Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 9 No. 2 (2022): Saberes e estratégias de resistências em tempos de pandemia: pedagogias da luta; 1-18Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 9 Núm. 2 (2022): Saberes e estratégias de resistências em tempos de pandemia: pedagogias da luta; 1-18Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 9 No 2 (2022): Saberes e estratégias de resistências em tempos de pandemia: pedagogias da luta; 1-182359-499310.47401/revisea.v9i2reponame:Revista Sergipana de Educação Ambientalinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/18322/13205Copyright (c) 2022 Revista Sergipana de Educação Ambientalinfo:eu-repo/semantics/openAccessEchazú Böschemeier, ​Ana Gretel Araújo Souza, Karlla ChristineJocyele Ferreira Marinheiro Medeiros de Macêdo, Maria Luísa2022-12-07T22:51:49Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/18322Revistahttps://periodicos.ufs.br/revisea/PUBhttps://periodicos.ufs.br/revisea/oairevisea.se@gmail.com2359-49932359-4993opendoar:2022-12-07T22:51:49Revista Sergipana de Educação Ambiental - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
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