As práticas em educação ambiental nas escolas do campo em comunidades insulares

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Kashiwagi, Helena Midori
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Bonafini, Luciane Godoy
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Sergipana de Educação Ambiental
Texto Completo: https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/15591
Resumo: The article approaches Environmental Education in the context of Rural Education, especially in island communities, with the objective of presenting the incorporation of the National Environmental Education Policy, in the pedagogical actions and practices in Environmental Education developed in rural schools of Paranaguá island communities. , municipality on the coast of Paraná. It was based on the legal contributions of the National Education Guidelines and Bases to understand the educational policy of Rural Education and the flexibilities in the pedagogical project of the course based on the curricular adequacy and methodologies appropriate to the rural environment. The research was developed using the theoretical-methodological contributions of participant-action-research, the problematization with the Maguerez arc, the generating themes and the learning by projects, for the proposition of practices in Environmental Education. The results show that social, cultural, economic and environmental diversity are impeller to rethink rural education in island communities.
id UFS-11_cd052a5671bbf0194431a6e35ee67251
oai_identifier_str oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/15591
network_acronym_str UFS-11
network_name_str Revista Sergipana de Educação Ambiental
repository_id_str
spelling As práticas em educação ambiental nas escolas do campo em comunidades insularesAutonomy. Resume. Diversity. Projects. Partnerships.Autonomía. Plan de estudios. Diversidad. Proyectos. Asociaciones.The article approaches Environmental Education in the context of Rural Education, especially in island communities, with the objective of presenting the incorporation of the National Environmental Education Policy, in the pedagogical actions and practices in Environmental Education developed in rural schools of Paranaguá island communities. , municipality on the coast of Paraná. It was based on the legal contributions of the National Education Guidelines and Bases to understand the educational policy of Rural Education and the flexibilities in the pedagogical project of the course based on the curricular adequacy and methodologies appropriate to the rural environment. The research was developed using the theoretical-methodological contributions of participant-action-research, the problematization with the Maguerez arc, the generating themes and the learning by projects, for the proposition of practices in Environmental Education. The results show that social, cultural, economic and environmental diversity are impeller to rethink rural education in island communities.O artigo aborda a Educação Ambiental no contexto da Educação do Campo, em especial nas comunidades insulares, com o objetivo de apresentar a incorporação da Política Nacional de Educação Ambiental, nas ações e práticas pedagógicas em Educação Ambiental desenvolvidas nas Escolas do Campo das comunidades insulares de Paranaguá, município do litoral do Paraná. Fundamentou-se nos aportes legais das Diretrizes e Bases da Educação Nacional para compreender a política educacional da Educação do Campo e as flexibilizações no Projeto Pedagógico do Curso a partir da adequação curricular e metodologias apropriadas ao meio rural. A pesquisa foi desenvolvida utilizando-se os aportes teórico-metodológico da pesquisa-ação-participante, a problematização com o arco de Maguerez, os temas geradores e a aprendizagem por projetos, para a proposição das práticas em Educação Ambiental. Os resultados apontam que a diversidade social, cultural, econômica e ambiental, são propulsores para repensar a Educação do Campo em comunidades insulares.El artículo aborda la Educación Ambiental en el contexto de la Educación Rural, especialmente en las comunidades insulares, con el objetivo de presentar la incorporación de la Política Nacional de Educación Ambiental, en las acciones y prácticas pedagógicas en Educación Ambiental desarrolladas en las Escuelas del Campo de la isla. comunidades de Paranaguá, municipio de la costa de Paraná. Se basó en los aportes legales de los Lineamientos y Bases Educativas Nacionales para comprender la política educativa de Educación Rural y las flexibilidades en el Proyecto Pedagógico del Curso desde la adecuación curricular y metodologías adecuadas al medio rural. La investigación se desarrolló utilizando los aportes teórico-metodológicos de la investigación acción participante, la problematización con el arco de Maguerez, los temas generadores y el aprendizaje por proyectos, para la proposición de prácticas en Educación Ambiental. Los resultados muestran que la diversidad social, cultural, económica y ambiental son fuerzas impulsoras para repensar la educación rural en las comunidades insulares.Universidade Federal de Sergipe2021-05-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/1559110.47401/revisea.v8iEspecial.15591Revista Sergipana de Educação Ambiental; v. 8 n. Especial (2021): Rio, Mar, Escola e Comunidade: pesquisas e práticas em Educação Ambiental; 1-12Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 8 No. Especial (2021): Rio, Mar, Escola e Comunidade: pesquisas e práticas em Educação Ambiental; 1-12Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 8 Núm. Especial (2021): Rio, Mar, Escola e Comunidade: pesquisas e práticas em Educação Ambiental; 1-12Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 8 No Especial (2021): Rio, Mar, Escola e Comunidade: pesquisas e práticas em Educação Ambiental; 1-122359-499310.47401/revisea.v8iEspecialreponame:Revista Sergipana de Educação Ambientalinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/15591/11708Copyright (c) 2021 Revista Sergipana de Educação Ambientalinfo:eu-repo/semantics/openAccessKashiwagi, Helena MidoriBonafini, Luciane Godoy2021-11-11T19:10:07Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/15591Revistahttps://periodicos.ufs.br/revisea/PUBhttps://periodicos.ufs.br/revisea/oairevisea.se@gmail.com2359-49932359-4993opendoar:2021-11-11T19:10:07Revista Sergipana de Educação Ambiental - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
dc.title.none.fl_str_mv As práticas em educação ambiental nas escolas do campo em comunidades insulares
title As práticas em educação ambiental nas escolas do campo em comunidades insulares
spellingShingle As práticas em educação ambiental nas escolas do campo em comunidades insulares
Kashiwagi, Helena Midori
Autonomy. Resume. Diversity. Projects. Partnerships.
Autonomía. Plan de estudios. Diversidad. Proyectos. Asociaciones.
title_short As práticas em educação ambiental nas escolas do campo em comunidades insulares
title_full As práticas em educação ambiental nas escolas do campo em comunidades insulares
title_fullStr As práticas em educação ambiental nas escolas do campo em comunidades insulares
title_full_unstemmed As práticas em educação ambiental nas escolas do campo em comunidades insulares
title_sort As práticas em educação ambiental nas escolas do campo em comunidades insulares
author Kashiwagi, Helena Midori
author_facet Kashiwagi, Helena Midori
Bonafini, Luciane Godoy
author_role author
author2 Bonafini, Luciane Godoy
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Kashiwagi, Helena Midori
Bonafini, Luciane Godoy
dc.subject.por.fl_str_mv Autonomy. Resume. Diversity. Projects. Partnerships.
Autonomía. Plan de estudios. Diversidad. Proyectos. Asociaciones.
topic Autonomy. Resume. Diversity. Projects. Partnerships.
Autonomía. Plan de estudios. Diversidad. Proyectos. Asociaciones.
description The article approaches Environmental Education in the context of Rural Education, especially in island communities, with the objective of presenting the incorporation of the National Environmental Education Policy, in the pedagogical actions and practices in Environmental Education developed in rural schools of Paranaguá island communities. , municipality on the coast of Paraná. It was based on the legal contributions of the National Education Guidelines and Bases to understand the educational policy of Rural Education and the flexibilities in the pedagogical project of the course based on the curricular adequacy and methodologies appropriate to the rural environment. The research was developed using the theoretical-methodological contributions of participant-action-research, the problematization with the Maguerez arc, the generating themes and the learning by projects, for the proposition of practices in Environmental Education. The results show that social, cultural, economic and environmental diversity are impeller to rethink rural education in island communities.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/15591
10.47401/revisea.v8iEspecial.15591
url https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/15591
identifier_str_mv 10.47401/revisea.v8iEspecial.15591
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/15591/11708
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Sergipana de Educação Ambiental
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Sergipana de Educação Ambiental
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Sergipe
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Sergipe
dc.source.none.fl_str_mv Revista Sergipana de Educação Ambiental; v. 8 n. Especial (2021): Rio, Mar, Escola e Comunidade: pesquisas e práticas em Educação Ambiental; 1-12
Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 8 No. Especial (2021): Rio, Mar, Escola e Comunidade: pesquisas e práticas em Educação Ambiental; 1-12
Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 8 Núm. Especial (2021): Rio, Mar, Escola e Comunidade: pesquisas e práticas em Educação Ambiental; 1-12
Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 8 No Especial (2021): Rio, Mar, Escola e Comunidade: pesquisas e práticas em Educação Ambiental; 1-12
2359-4993
10.47401/revisea.v8iEspecial
reponame:Revista Sergipana de Educação Ambiental
instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron:UFS
instname_str Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron_str UFS
institution UFS
reponame_str Revista Sergipana de Educação Ambiental
collection Revista Sergipana de Educação Ambiental
repository.name.fl_str_mv Revista Sergipana de Educação Ambiental - Universidade Federal de Sergipe (UFS)
repository.mail.fl_str_mv revisea.se@gmail.com
_version_ 1803388213727854592