As práticas em educação ambiental nas escolas do campo em comunidades insulares
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Sergipana de Educação Ambiental |
Texto Completo: | https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/15591 |
Resumo: | The article approaches Environmental Education in the context of Rural Education, especially in island communities, with the objective of presenting the incorporation of the National Environmental Education Policy, in the pedagogical actions and practices in Environmental Education developed in rural schools of Paranaguá island communities. , municipality on the coast of Paraná. It was based on the legal contributions of the National Education Guidelines and Bases to understand the educational policy of Rural Education and the flexibilities in the pedagogical project of the course based on the curricular adequacy and methodologies appropriate to the rural environment. The research was developed using the theoretical-methodological contributions of participant-action-research, the problematization with the Maguerez arc, the generating themes and the learning by projects, for the proposition of practices in Environmental Education. The results show that social, cultural, economic and environmental diversity are impeller to rethink rural education in island communities. |
id |
UFS-11_cd052a5671bbf0194431a6e35ee67251 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/15591 |
network_acronym_str |
UFS-11 |
network_name_str |
Revista Sergipana de Educação Ambiental |
repository_id_str |
|
spelling |
As práticas em educação ambiental nas escolas do campo em comunidades insularesAutonomy. Resume. Diversity. Projects. Partnerships.Autonomía. Plan de estudios. Diversidad. Proyectos. Asociaciones.The article approaches Environmental Education in the context of Rural Education, especially in island communities, with the objective of presenting the incorporation of the National Environmental Education Policy, in the pedagogical actions and practices in Environmental Education developed in rural schools of Paranaguá island communities. , municipality on the coast of Paraná. It was based on the legal contributions of the National Education Guidelines and Bases to understand the educational policy of Rural Education and the flexibilities in the pedagogical project of the course based on the curricular adequacy and methodologies appropriate to the rural environment. The research was developed using the theoretical-methodological contributions of participant-action-research, the problematization with the Maguerez arc, the generating themes and the learning by projects, for the proposition of practices in Environmental Education. The results show that social, cultural, economic and environmental diversity are impeller to rethink rural education in island communities.O artigo aborda a Educação Ambiental no contexto da Educação do Campo, em especial nas comunidades insulares, com o objetivo de apresentar a incorporação da Política Nacional de Educação Ambiental, nas ações e práticas pedagógicas em Educação Ambiental desenvolvidas nas Escolas do Campo das comunidades insulares de Paranaguá, município do litoral do Paraná. Fundamentou-se nos aportes legais das Diretrizes e Bases da Educação Nacional para compreender a política educacional da Educação do Campo e as flexibilizações no Projeto Pedagógico do Curso a partir da adequação curricular e metodologias apropriadas ao meio rural. A pesquisa foi desenvolvida utilizando-se os aportes teórico-metodológico da pesquisa-ação-participante, a problematização com o arco de Maguerez, os temas geradores e a aprendizagem por projetos, para a proposição das práticas em Educação Ambiental. Os resultados apontam que a diversidade social, cultural, econômica e ambiental, são propulsores para repensar a Educação do Campo em comunidades insulares.El artículo aborda la Educación Ambiental en el contexto de la Educación Rural, especialmente en las comunidades insulares, con el objetivo de presentar la incorporación de la Política Nacional de Educación Ambiental, en las acciones y prácticas pedagógicas en Educación Ambiental desarrolladas en las Escuelas del Campo de la isla. comunidades de Paranaguá, municipio de la costa de Paraná. Se basó en los aportes legales de los Lineamientos y Bases Educativas Nacionales para comprender la política educativa de Educación Rural y las flexibilidades en el Proyecto Pedagógico del Curso desde la adecuación curricular y metodologías adecuadas al medio rural. La investigación se desarrolló utilizando los aportes teórico-metodológicos de la investigación acción participante, la problematización con el arco de Maguerez, los temas generadores y el aprendizaje por proyectos, para la proposición de prácticas en Educación Ambiental. Los resultados muestran que la diversidad social, cultural, económica y ambiental son fuerzas impulsoras para repensar la educación rural en las comunidades insulares.Universidade Federal de Sergipe2021-05-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/1559110.47401/revisea.v8iEspecial.15591Revista Sergipana de Educação Ambiental; v. 8 n. Especial (2021): Rio, Mar, Escola e Comunidade: pesquisas e práticas em Educação Ambiental; 1-12Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 8 No. Especial (2021): Rio, Mar, Escola e Comunidade: pesquisas e práticas em Educação Ambiental; 1-12Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 8 Núm. Especial (2021): Rio, Mar, Escola e Comunidade: pesquisas e práticas em Educação Ambiental; 1-12Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 8 No Especial (2021): Rio, Mar, Escola e Comunidade: pesquisas e práticas em Educação Ambiental; 1-122359-499310.47401/revisea.v8iEspecialreponame:Revista Sergipana de Educação Ambientalinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/15591/11708Copyright (c) 2021 Revista Sergipana de Educação Ambientalinfo:eu-repo/semantics/openAccessKashiwagi, Helena MidoriBonafini, Luciane Godoy2021-11-11T19:10:07Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/15591Revistahttps://periodicos.ufs.br/revisea/PUBhttps://periodicos.ufs.br/revisea/oairevisea.se@gmail.com2359-49932359-4993opendoar:2021-11-11T19:10:07Revista Sergipana de Educação Ambiental - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
As práticas em educação ambiental nas escolas do campo em comunidades insulares |
title |
As práticas em educação ambiental nas escolas do campo em comunidades insulares |
spellingShingle |
As práticas em educação ambiental nas escolas do campo em comunidades insulares Kashiwagi, Helena Midori Autonomy. Resume. Diversity. Projects. Partnerships. Autonomía. Plan de estudios. Diversidad. Proyectos. Asociaciones. |
title_short |
As práticas em educação ambiental nas escolas do campo em comunidades insulares |
title_full |
As práticas em educação ambiental nas escolas do campo em comunidades insulares |
title_fullStr |
As práticas em educação ambiental nas escolas do campo em comunidades insulares |
title_full_unstemmed |
As práticas em educação ambiental nas escolas do campo em comunidades insulares |
title_sort |
As práticas em educação ambiental nas escolas do campo em comunidades insulares |
author |
Kashiwagi, Helena Midori |
author_facet |
Kashiwagi, Helena Midori Bonafini, Luciane Godoy |
author_role |
author |
author2 |
Bonafini, Luciane Godoy |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Kashiwagi, Helena Midori Bonafini, Luciane Godoy |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Autonomy. Resume. Diversity. Projects. Partnerships. Autonomía. Plan de estudios. Diversidad. Proyectos. Asociaciones. |
topic |
Autonomy. Resume. Diversity. Projects. Partnerships. Autonomía. Plan de estudios. Diversidad. Proyectos. Asociaciones. |
description |
The article approaches Environmental Education in the context of Rural Education, especially in island communities, with the objective of presenting the incorporation of the National Environmental Education Policy, in the pedagogical actions and practices in Environmental Education developed in rural schools of Paranaguá island communities. , municipality on the coast of Paraná. It was based on the legal contributions of the National Education Guidelines and Bases to understand the educational policy of Rural Education and the flexibilities in the pedagogical project of the course based on the curricular adequacy and methodologies appropriate to the rural environment. The research was developed using the theoretical-methodological contributions of participant-action-research, the problematization with the Maguerez arc, the generating themes and the learning by projects, for the proposition of practices in Environmental Education. The results show that social, cultural, economic and environmental diversity are impeller to rethink rural education in island communities. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/15591 10.47401/revisea.v8iEspecial.15591 |
url |
https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/15591 |
identifier_str_mv |
10.47401/revisea.v8iEspecial.15591 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/15591/11708 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Sergipana de Educação Ambiental info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Sergipana de Educação Ambiental |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Sergipana de Educação Ambiental; v. 8 n. Especial (2021): Rio, Mar, Escola e Comunidade: pesquisas e práticas em Educação Ambiental; 1-12 Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 8 No. Especial (2021): Rio, Mar, Escola e Comunidade: pesquisas e práticas em Educação Ambiental; 1-12 Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 8 Núm. Especial (2021): Rio, Mar, Escola e Comunidade: pesquisas e práticas em Educação Ambiental; 1-12 Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 8 No Especial (2021): Rio, Mar, Escola e Comunidade: pesquisas e práticas em Educação Ambiental; 1-12 2359-4993 10.47401/revisea.v8iEspecial reponame:Revista Sergipana de Educação Ambiental instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS) instacron:UFS |
instname_str |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
instacron_str |
UFS |
institution |
UFS |
reponame_str |
Revista Sergipana de Educação Ambiental |
collection |
Revista Sergipana de Educação Ambiental |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Sergipana de Educação Ambiental - Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
revisea.se@gmail.com |
_version_ |
1803388213727854592 |