Ações envolvendo a educação ambiental nas Cátedras, Centro e Instituto Paulo Freire do Brasil: analisando Paulo Freire nesses espaços formativos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: SILVA, ALEXSANDRO ALBERTO DA
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: ARAÚJO, MONICA LOPES FOLENA
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Sergipana de Educação Ambiental
Texto Completo: https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/14638
Resumo: The Chairs, Paulo Freire Center and Institute become spaces for programs, researches, meetings of research groups, courses, events, fomentation of social, educational and economic public policies to contribute to the sustainable development of the planet, man-nature dichotomy, education-society, theory-practice, trainer-educator. This study aims to analyze the influence of the thought of Paulo Freire on the actions developed by the Chairs, Center and Institute Paulo Freire do Brazil involving Environmental Education. From a qualitative approach and a descriptive method, the research data were collected in the respective sites available from these spaces. The results indicate that these formative spaces play an important role in the formation of a sustainable socio-environmental identity, since they provide the actors involved with the reflection on the true dialogue, critical-humanized and emancipatory thinking, thanks to the exchange between chairs-university-school-society.
id UFS-11_d19b29d27f3a7cad128b27f01d57070f
oai_identifier_str oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/14638
network_acronym_str UFS-11
network_name_str Revista Sergipana de Educação Ambiental
repository_id_str
spelling Ações envolvendo a educação ambiental nas Cátedras, Centro e Instituto Paulo Freire do Brasil: analisando Paulo Freire nesses espaços formativosEducação Ambiental. Paulo Freire. Espaços formativos.The Chairs, Paulo Freire Center and Institute become spaces for programs, researches, meetings of research groups, courses, events, fomentation of social, educational and economic public policies to contribute to the sustainable development of the planet, man-nature dichotomy, education-society, theory-practice, trainer-educator. This study aims to analyze the influence of the thought of Paulo Freire on the actions developed by the Chairs, Center and Institute Paulo Freire do Brazil involving Environmental Education. From a qualitative approach and a descriptive method, the research data were collected in the respective sites available from these spaces. The results indicate that these formative spaces play an important role in the formation of a sustainable socio-environmental identity, since they provide the actors involved with the reflection on the true dialogue, critical-humanized and emancipatory thinking, thanks to the exchange between chairs-university-school-society.Las Cátedras, Centro y Instituto Paulo Freire se convierten en espacios para programas, investigación, reuniones de grupos de investigación, cursos, eventos, promoción de políticas públicas sociales, educativas y económicas para contribuir al desarrollo sostenible del planeta, en la no dicotomía hombre-naturaleza, educación-sociedad, teoría-práctica, formación-educación. Este estudio tiene como objetivo analizar la influencia del pensamiento de Paulo Freire en las acciones desarrolladas por las Cátedras, Centro y Instituto Paulo Freire do Brasil en materia de Educación Ambiental. A partir de un enfoque cualitativo y un método descriptivo, los datos de investigación se recopilaron en los respectivos sitios disponibles en estos espacios. Los resultados mostraron que estos espacios formativos juegan un papel importante en la formación de una identidad socioambiental sostenible, ya que proporcionan a los actores involucrados una reflexión sobre el diálogo verdadero, el pensamiento crítico-humanizado y emancipatorio, gracias al intercambio entre la catedra-universidad-sociedad-escuela.As Cátedras, Centro e Instituto Paulo Freire tornam-se espaços de programas, pesquisas, reuniões de grupos de pesquisa, cursos, eventos, fomentos de políticas públicas sociais, educativas e econômicas para contribuir com o desenvolvimento sustentável do planeta, sobre a não dicotomia homem-natureza, educação-sociedade, teoria-prática, formador-educando. Este estudo objetiva analisar a influência do pensamento de Paulo Freire nas ações desenvolvidas pelas Cátedras, Centro e Instituto Paulo Freire do Brasil envolvendo a Educação Ambiental. De abordagem qualitativa e método descritivo, os dados da pesquisa foram coletados nos respectivos sites disponíveis desses espaços. Os resultados apontaram que esses espaços formativos desempenham importante papel na formação de uma identidade socioambiental sustentável, pois proporcionam aos atores envolvidos a reflexão sobre o verdadeiro diálogo, pensamento crítico-humanizado e emancipatório, graças à troca entre cátedra-universidade-escola-sociedade.Universidade Federal de Sergipe2020-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/1463810.47401/revisea.v7i2.14638Revista Sergipana de Educação Ambiental; v. 7 n. 2 (2020): Revista Sergipana de Educação Ambiental; 1-13Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 7 No. 2 (2020): Revista Sergipana de Educação Ambiental; 1-13Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 7 Núm. 2 (2020): Revista Sergipana de Educação Ambiental; 1-13Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 7 No 2 (2020): Revista Sergipana de Educação Ambiental; 1-132359-499310.47401/revisea.v7i2reponame:Revista Sergipana de Educação Ambientalinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/14638/11257Copyright (c) 2020 Revista Sergipana de Educação Ambientalinfo:eu-repo/semantics/openAccessSILVA, ALEXSANDRO ALBERTO DAARAÚJO, MONICA LOPES FOLENA2021-11-11T19:10:35Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/14638Revistahttps://periodicos.ufs.br/revisea/PUBhttps://periodicos.ufs.br/revisea/oairevisea.se@gmail.com2359-49932359-4993opendoar:2021-11-11T19:10:35Revista Sergipana de Educação Ambiental - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
dc.title.none.fl_str_mv Ações envolvendo a educação ambiental nas Cátedras, Centro e Instituto Paulo Freire do Brasil: analisando Paulo Freire nesses espaços formativos
title Ações envolvendo a educação ambiental nas Cátedras, Centro e Instituto Paulo Freire do Brasil: analisando Paulo Freire nesses espaços formativos
spellingShingle Ações envolvendo a educação ambiental nas Cátedras, Centro e Instituto Paulo Freire do Brasil: analisando Paulo Freire nesses espaços formativos
SILVA, ALEXSANDRO ALBERTO DA
Educação Ambiental. Paulo Freire. Espaços formativos.
title_short Ações envolvendo a educação ambiental nas Cátedras, Centro e Instituto Paulo Freire do Brasil: analisando Paulo Freire nesses espaços formativos
title_full Ações envolvendo a educação ambiental nas Cátedras, Centro e Instituto Paulo Freire do Brasil: analisando Paulo Freire nesses espaços formativos
title_fullStr Ações envolvendo a educação ambiental nas Cátedras, Centro e Instituto Paulo Freire do Brasil: analisando Paulo Freire nesses espaços formativos
title_full_unstemmed Ações envolvendo a educação ambiental nas Cátedras, Centro e Instituto Paulo Freire do Brasil: analisando Paulo Freire nesses espaços formativos
title_sort Ações envolvendo a educação ambiental nas Cátedras, Centro e Instituto Paulo Freire do Brasil: analisando Paulo Freire nesses espaços formativos
author SILVA, ALEXSANDRO ALBERTO DA
author_facet SILVA, ALEXSANDRO ALBERTO DA
ARAÚJO, MONICA LOPES FOLENA
author_role author
author2 ARAÚJO, MONICA LOPES FOLENA
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv SILVA, ALEXSANDRO ALBERTO DA
ARAÚJO, MONICA LOPES FOLENA
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Ambiental. Paulo Freire. Espaços formativos.
topic Educação Ambiental. Paulo Freire. Espaços formativos.
description The Chairs, Paulo Freire Center and Institute become spaces for programs, researches, meetings of research groups, courses, events, fomentation of social, educational and economic public policies to contribute to the sustainable development of the planet, man-nature dichotomy, education-society, theory-practice, trainer-educator. This study aims to analyze the influence of the thought of Paulo Freire on the actions developed by the Chairs, Center and Institute Paulo Freire do Brazil involving Environmental Education. From a qualitative approach and a descriptive method, the research data were collected in the respective sites available from these spaces. The results indicate that these formative spaces play an important role in the formation of a sustainable socio-environmental identity, since they provide the actors involved with the reflection on the true dialogue, critical-humanized and emancipatory thinking, thanks to the exchange between chairs-university-school-society.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/14638
10.47401/revisea.v7i2.14638
url https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/14638
identifier_str_mv 10.47401/revisea.v7i2.14638
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/14638/11257
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Sergipana de Educação Ambiental
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Sergipana de Educação Ambiental
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Sergipe
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Sergipe
dc.source.none.fl_str_mv Revista Sergipana de Educação Ambiental; v. 7 n. 2 (2020): Revista Sergipana de Educação Ambiental; 1-13
Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 7 No. 2 (2020): Revista Sergipana de Educação Ambiental; 1-13
Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 7 Núm. 2 (2020): Revista Sergipana de Educação Ambiental; 1-13
Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 7 No 2 (2020): Revista Sergipana de Educação Ambiental; 1-13
2359-4993
10.47401/revisea.v7i2
reponame:Revista Sergipana de Educação Ambiental
instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron:UFS
instname_str Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron_str UFS
institution UFS
reponame_str Revista Sergipana de Educação Ambiental
collection Revista Sergipana de Educação Ambiental
repository.name.fl_str_mv Revista Sergipana de Educação Ambiental - Universidade Federal de Sergipe (UFS)
repository.mail.fl_str_mv revisea.se@gmail.com
_version_ 1803388213707931648