Ações envolvendo a educação ambiental nas Cátedras, Centro e Instituto Paulo Freire do Brasil: analisando Paulo Freire nesses espaços formativos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Sergipana de Educação Ambiental |
Texto Completo: | https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/14638 |
Resumo: | The Chairs, Paulo Freire Center and Institute become spaces for programs, researches, meetings of research groups, courses, events, fomentation of social, educational and economic public policies to contribute to the sustainable development of the planet, man-nature dichotomy, education-society, theory-practice, trainer-educator. This study aims to analyze the influence of the thought of Paulo Freire on the actions developed by the Chairs, Center and Institute Paulo Freire do Brazil involving Environmental Education. From a qualitative approach and a descriptive method, the research data were collected in the respective sites available from these spaces. The results indicate that these formative spaces play an important role in the formation of a sustainable socio-environmental identity, since they provide the actors involved with the reflection on the true dialogue, critical-humanized and emancipatory thinking, thanks to the exchange between chairs-university-school-society. |
id |
UFS-11_d19b29d27f3a7cad128b27f01d57070f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/14638 |
network_acronym_str |
UFS-11 |
network_name_str |
Revista Sergipana de Educação Ambiental |
repository_id_str |
|
spelling |
Ações envolvendo a educação ambiental nas Cátedras, Centro e Instituto Paulo Freire do Brasil: analisando Paulo Freire nesses espaços formativosEducação Ambiental. Paulo Freire. Espaços formativos.The Chairs, Paulo Freire Center and Institute become spaces for programs, researches, meetings of research groups, courses, events, fomentation of social, educational and economic public policies to contribute to the sustainable development of the planet, man-nature dichotomy, education-society, theory-practice, trainer-educator. This study aims to analyze the influence of the thought of Paulo Freire on the actions developed by the Chairs, Center and Institute Paulo Freire do Brazil involving Environmental Education. From a qualitative approach and a descriptive method, the research data were collected in the respective sites available from these spaces. The results indicate that these formative spaces play an important role in the formation of a sustainable socio-environmental identity, since they provide the actors involved with the reflection on the true dialogue, critical-humanized and emancipatory thinking, thanks to the exchange between chairs-university-school-society.Las Cátedras, Centro y Instituto Paulo Freire se convierten en espacios para programas, investigación, reuniones de grupos de investigación, cursos, eventos, promoción de políticas públicas sociales, educativas y económicas para contribuir al desarrollo sostenible del planeta, en la no dicotomía hombre-naturaleza, educación-sociedad, teoría-práctica, formación-educación. Este estudio tiene como objetivo analizar la influencia del pensamiento de Paulo Freire en las acciones desarrolladas por las Cátedras, Centro y Instituto Paulo Freire do Brasil en materia de Educación Ambiental. A partir de un enfoque cualitativo y un método descriptivo, los datos de investigación se recopilaron en los respectivos sitios disponibles en estos espacios. Los resultados mostraron que estos espacios formativos juegan un papel importante en la formación de una identidad socioambiental sostenible, ya que proporcionan a los actores involucrados una reflexión sobre el diálogo verdadero, el pensamiento crítico-humanizado y emancipatorio, gracias al intercambio entre la catedra-universidad-sociedad-escuela.As Cátedras, Centro e Instituto Paulo Freire tornam-se espaços de programas, pesquisas, reuniões de grupos de pesquisa, cursos, eventos, fomentos de políticas públicas sociais, educativas e econômicas para contribuir com o desenvolvimento sustentável do planeta, sobre a não dicotomia homem-natureza, educação-sociedade, teoria-prática, formador-educando. Este estudo objetiva analisar a influência do pensamento de Paulo Freire nas ações desenvolvidas pelas Cátedras, Centro e Instituto Paulo Freire do Brasil envolvendo a Educação Ambiental. De abordagem qualitativa e método descritivo, os dados da pesquisa foram coletados nos respectivos sites disponíveis desses espaços. Os resultados apontaram que esses espaços formativos desempenham importante papel na formação de uma identidade socioambiental sustentável, pois proporcionam aos atores envolvidos a reflexão sobre o verdadeiro diálogo, pensamento crítico-humanizado e emancipatório, graças à troca entre cátedra-universidade-escola-sociedade.Universidade Federal de Sergipe2020-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/1463810.47401/revisea.v7i2.14638Revista Sergipana de Educação Ambiental; v. 7 n. 2 (2020): Revista Sergipana de Educação Ambiental; 1-13Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 7 No. 2 (2020): Revista Sergipana de Educação Ambiental; 1-13Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 7 Núm. 2 (2020): Revista Sergipana de Educação Ambiental; 1-13Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 7 No 2 (2020): Revista Sergipana de Educação Ambiental; 1-132359-499310.47401/revisea.v7i2reponame:Revista Sergipana de Educação Ambientalinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/14638/11257Copyright (c) 2020 Revista Sergipana de Educação Ambientalinfo:eu-repo/semantics/openAccessSILVA, ALEXSANDRO ALBERTO DAARAÚJO, MONICA LOPES FOLENA2021-11-11T19:10:35Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/14638Revistahttps://periodicos.ufs.br/revisea/PUBhttps://periodicos.ufs.br/revisea/oairevisea.se@gmail.com2359-49932359-4993opendoar:2021-11-11T19:10:35Revista Sergipana de Educação Ambiental - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ações envolvendo a educação ambiental nas Cátedras, Centro e Instituto Paulo Freire do Brasil: analisando Paulo Freire nesses espaços formativos |
title |
Ações envolvendo a educação ambiental nas Cátedras, Centro e Instituto Paulo Freire do Brasil: analisando Paulo Freire nesses espaços formativos |
spellingShingle |
Ações envolvendo a educação ambiental nas Cátedras, Centro e Instituto Paulo Freire do Brasil: analisando Paulo Freire nesses espaços formativos SILVA, ALEXSANDRO ALBERTO DA Educação Ambiental. Paulo Freire. Espaços formativos. |
title_short |
Ações envolvendo a educação ambiental nas Cátedras, Centro e Instituto Paulo Freire do Brasil: analisando Paulo Freire nesses espaços formativos |
title_full |
Ações envolvendo a educação ambiental nas Cátedras, Centro e Instituto Paulo Freire do Brasil: analisando Paulo Freire nesses espaços formativos |
title_fullStr |
Ações envolvendo a educação ambiental nas Cátedras, Centro e Instituto Paulo Freire do Brasil: analisando Paulo Freire nesses espaços formativos |
title_full_unstemmed |
Ações envolvendo a educação ambiental nas Cátedras, Centro e Instituto Paulo Freire do Brasil: analisando Paulo Freire nesses espaços formativos |
title_sort |
Ações envolvendo a educação ambiental nas Cátedras, Centro e Instituto Paulo Freire do Brasil: analisando Paulo Freire nesses espaços formativos |
author |
SILVA, ALEXSANDRO ALBERTO DA |
author_facet |
SILVA, ALEXSANDRO ALBERTO DA ARAÚJO, MONICA LOPES FOLENA |
author_role |
author |
author2 |
ARAÚJO, MONICA LOPES FOLENA |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
SILVA, ALEXSANDRO ALBERTO DA ARAÚJO, MONICA LOPES FOLENA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Ambiental. Paulo Freire. Espaços formativos. |
topic |
Educação Ambiental. Paulo Freire. Espaços formativos. |
description |
The Chairs, Paulo Freire Center and Institute become spaces for programs, researches, meetings of research groups, courses, events, fomentation of social, educational and economic public policies to contribute to the sustainable development of the planet, man-nature dichotomy, education-society, theory-practice, trainer-educator. This study aims to analyze the influence of the thought of Paulo Freire on the actions developed by the Chairs, Center and Institute Paulo Freire do Brazil involving Environmental Education. From a qualitative approach and a descriptive method, the research data were collected in the respective sites available from these spaces. The results indicate that these formative spaces play an important role in the formation of a sustainable socio-environmental identity, since they provide the actors involved with the reflection on the true dialogue, critical-humanized and emancipatory thinking, thanks to the exchange between chairs-university-school-society. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/14638 10.47401/revisea.v7i2.14638 |
url |
https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/14638 |
identifier_str_mv |
10.47401/revisea.v7i2.14638 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/14638/11257 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Sergipana de Educação Ambiental info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Sergipana de Educação Ambiental |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Sergipana de Educação Ambiental; v. 7 n. 2 (2020): Revista Sergipana de Educação Ambiental; 1-13 Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 7 No. 2 (2020): Revista Sergipana de Educação Ambiental; 1-13 Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 7 Núm. 2 (2020): Revista Sergipana de Educação Ambiental; 1-13 Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 7 No 2 (2020): Revista Sergipana de Educação Ambiental; 1-13 2359-4993 10.47401/revisea.v7i2 reponame:Revista Sergipana de Educação Ambiental instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS) instacron:UFS |
instname_str |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
instacron_str |
UFS |
institution |
UFS |
reponame_str |
Revista Sergipana de Educação Ambiental |
collection |
Revista Sergipana de Educação Ambiental |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Sergipana de Educação Ambiental - Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
revisea.se@gmail.com |
_version_ |
1803388213707931648 |