Guaranização de la educación científica: caminos para el buen vivir en la participación de la comunidad Morro dos Cavalos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Sergipana de Educação Ambiental |
Texto Completo: | https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/14397 |
Resumo: | This article is based on an action research in the elaboration of the Territorial and Environmental Management Plan of Morro dos Cavalos with the Guarani community. We seek to understand concepts such as: "environment", "nature", "life", "territory" and pedagogical practices for science education. With this, we perceive the need to “guaranizar” the sciences to build new civilizing values that confront coloniality, capitalism and build the search for freedom of all forms of life, the nhandereko Guarani, or the “well living”, merged by people from Latin America. Changes in "form" and "content" are pointed out as necessary. Language, the importance of words, concepts, the body, movement, conflicts of rationality that seeks an anti-racist education and involved with the whole |
id |
UFS-11_e53336f6dd10f6b70011ab55d1e60b99 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/14397 |
network_acronym_str |
UFS-11 |
network_name_str |
Revista Sergipana de Educação Ambiental |
repository_id_str |
|
spelling |
Guaranização de la educación científica: caminos para el buen vivir en la participación de la comunidad Morro dos CavalosGuaranização of science education:: paths to “buen vivir” in involvement with the Morro dos Cavalos community Guaranização da educação em ciências:: caminhos para o bem viver no envolvimento com a comunidade do Morro dos Cavalos Bem Viver. Educação Científica. Guarani.Bem viver. Science Education. Guarani.Bien Vivir. Educación Científica. Guaraní.This article is based on an action research in the elaboration of the Territorial and Environmental Management Plan of Morro dos Cavalos with the Guarani community. We seek to understand concepts such as: "environment", "nature", "life", "territory" and pedagogical practices for science education. With this, we perceive the need to “guaranizar” the sciences to build new civilizing values that confront coloniality, capitalism and build the search for freedom of all forms of life, the nhandereko Guarani, or the “well living”, merged by people from Latin America. Changes in "form" and "content" are pointed out as necessary. Language, the importance of words, concepts, the body, movement, conflicts of rationality that seeks an anti-racist education and involved with the wholeEste artículo se basa en una investigación-acción en la elaboración del Plan de Manejo Territorial y Ambiental de Morro dos Cavalos con la comunidad Guarani. Buscamos comprender conceptos como: "ambiente", "naturaleza", "vida", "territorio" y prácticas pedagógicas para la educación científica. Con eso, señalamos la necesidad de “guaranizar” las ciencias en construcción en nuevos valores civilizadores lucha contra la colonialidad, el capitalismo y construyan a libertad de todas las formas de vida, el nhandereko Guarani, o el “bien vivir”, se fusionó por los originarios de latinoamérica. Los cambios de "forma" y "contenido" se señalan como necesarios. El lenguaje, la importancia de las palabras, los conceptos, el cuerpo, el movimiento, los conflictos de racionalidad que busca una educación antirracista e implicada con el todo.Este artigo se constrói a partir de uma pesquisa-ação na elaboração do Plano de Gestão Territorial e Ambiental do Morro dos Cavalos junto à comunidade Guarani. Buscamos perceber entendimentos de conceitos como: "ambiente", "natureza", "vida", "território" e práticas pedagógicas para a educação em ciências. Com isso, percebemos a necessidade de “guaranizar” a ciências para construção de novos valores civilizatórios que confrontam a colonialidade, o capitalismo e construa a busca pela liberdade de todas as formas de vida, o nhandereko Guarani, ou o "bem viver", fundido pelos povos originários da América Latina. Mudanças em "forma" e "conteúdos" são apontados como necessárias. A linguagem, a importância das palavras, dos conceitos, do corpo, do movimento, de conflitos de racionalidades que busque uma educação anti-racista e envolvida com o todo.Universidade Federal de Sergipe2020-10-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo de Convidadoapplication/pdfhttps://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/1439710.47401/revisea.v7iEspecial.14397Revista Sergipana de Educação Ambiental; v. 7 n. Especial (2020): Diálogos entre Educação Ambiental e Educação em Ciências em tempos de pandemia: buscando caminhos em prol dos Direitos Humanos e da Terra; 1-14Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 7 No. Especial (2020): Diálogos entre Educação Ambiental e Educação em Ciências em tempos de pandemia: buscando caminhos em prol dos Direitos Humanos e da Terra; 1-14Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 7 Núm. Especial (2020): Diálogos entre Educação Ambiental e Educação em Ciências em tempos de pandemia: buscando caminhos em prol dos Direitos Humanos e da Terra; 1-14Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 7 No Especial (2020): Diálogos entre Educação Ambiental e Educação em Ciências em tempos de pandemia: buscando caminhos em prol dos Direitos Humanos e da Terra; 1-142359-499310.47401/revisea.v7iEspecialreponame:Revista Sergipana de Educação Ambientalinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/14397/11023Copyright (c) 2020 Revista Sergipana de Educação Ambientalinfo:eu-repo/semantics/openAccessPADILHA SCANAVACA , RaízaAntunes , Eunice CASSIANI , Suzani 2021-11-11T19:12:33Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/14397Revistahttps://periodicos.ufs.br/revisea/PUBhttps://periodicos.ufs.br/revisea/oairevisea.se@gmail.com2359-49932359-4993opendoar:2021-11-11T19:12:33Revista Sergipana de Educação Ambiental - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Guaranização de la educación científica: caminos para el buen vivir en la participación de la comunidad Morro dos Cavalos Guaranização of science education:: paths to “buen vivir” in involvement with the Morro dos Cavalos community Guaranização da educação em ciências:: caminhos para o bem viver no envolvimento com a comunidade do Morro dos Cavalos |
title |
Guaranização de la educación científica: caminos para el buen vivir en la participación de la comunidad Morro dos Cavalos |
spellingShingle |
Guaranização de la educación científica: caminos para el buen vivir en la participación de la comunidad Morro dos Cavalos PADILHA SCANAVACA , Raíza Bem Viver. Educação Científica. Guarani. Bem viver. Science Education. Guarani. Bien Vivir. Educación Científica. Guaraní. |
title_short |
Guaranização de la educación científica: caminos para el buen vivir en la participación de la comunidad Morro dos Cavalos |
title_full |
Guaranização de la educación científica: caminos para el buen vivir en la participación de la comunidad Morro dos Cavalos |
title_fullStr |
Guaranização de la educación científica: caminos para el buen vivir en la participación de la comunidad Morro dos Cavalos |
title_full_unstemmed |
Guaranização de la educación científica: caminos para el buen vivir en la participación de la comunidad Morro dos Cavalos |
title_sort |
Guaranização de la educación científica: caminos para el buen vivir en la participación de la comunidad Morro dos Cavalos |
author |
PADILHA SCANAVACA , Raíza |
author_facet |
PADILHA SCANAVACA , Raíza Antunes , Eunice CASSIANI , Suzani |
author_role |
author |
author2 |
Antunes , Eunice CASSIANI , Suzani |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
PADILHA SCANAVACA , Raíza Antunes , Eunice CASSIANI , Suzani |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Bem Viver. Educação Científica. Guarani. Bem viver. Science Education. Guarani. Bien Vivir. Educación Científica. Guaraní. |
topic |
Bem Viver. Educação Científica. Guarani. Bem viver. Science Education. Guarani. Bien Vivir. Educación Científica. Guaraní. |
description |
This article is based on an action research in the elaboration of the Territorial and Environmental Management Plan of Morro dos Cavalos with the Guarani community. We seek to understand concepts such as: "environment", "nature", "life", "territory" and pedagogical practices for science education. With this, we perceive the need to “guaranizar” the sciences to build new civilizing values that confront coloniality, capitalism and build the search for freedom of all forms of life, the nhandereko Guarani, or the “well living”, merged by people from Latin America. Changes in "form" and "content" are pointed out as necessary. Language, the importance of words, concepts, the body, movement, conflicts of rationality that seeks an anti-racist education and involved with the whole |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo de Convidado |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/14397 10.47401/revisea.v7iEspecial.14397 |
url |
https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/14397 |
identifier_str_mv |
10.47401/revisea.v7iEspecial.14397 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/14397/11023 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Sergipana de Educação Ambiental info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Sergipana de Educação Ambiental |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Sergipana de Educação Ambiental; v. 7 n. Especial (2020): Diálogos entre Educação Ambiental e Educação em Ciências em tempos de pandemia: buscando caminhos em prol dos Direitos Humanos e da Terra; 1-14 Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 7 No. Especial (2020): Diálogos entre Educação Ambiental e Educação em Ciências em tempos de pandemia: buscando caminhos em prol dos Direitos Humanos e da Terra; 1-14 Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 7 Núm. Especial (2020): Diálogos entre Educação Ambiental e Educação em Ciências em tempos de pandemia: buscando caminhos em prol dos Direitos Humanos e da Terra; 1-14 Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 7 No Especial (2020): Diálogos entre Educação Ambiental e Educação em Ciências em tempos de pandemia: buscando caminhos em prol dos Direitos Humanos e da Terra; 1-14 2359-4993 10.47401/revisea.v7iEspecial reponame:Revista Sergipana de Educação Ambiental instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS) instacron:UFS |
instname_str |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
instacron_str |
UFS |
institution |
UFS |
reponame_str |
Revista Sergipana de Educação Ambiental |
collection |
Revista Sergipana de Educação Ambiental |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Sergipana de Educação Ambiental - Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
revisea.se@gmail.com |
_version_ |
1803388213686960128 |