Guaranização de la educación científica: caminos para el buen vivir en la participación de la comunidad Morro dos Cavalos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: PADILHA SCANAVACA , Raíza
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Antunes , Eunice, CASSIANI , Suzani
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Sergipana de Educação Ambiental
Texto Completo: https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/14397
Resumo: This article is based on an action research in the elaboration of the Territorial and Environmental Management Plan of Morro dos Cavalos with the Guarani community. We seek to understand concepts such as: "environment", "nature", "life", "territory" and pedagogical practices for science education. With this, we perceive the need to “guaranizar” the sciences to build new civilizing values that confront coloniality, capitalism and build the search for freedom of all forms of life, the nhandereko Guarani, or the “well living”, merged by people from Latin America. Changes in "form" and "content" are pointed out as necessary. Language, the importance of words, concepts, the body, movement, conflicts of rationality that seeks an anti-racist education and involved with the whole
id UFS-11_e53336f6dd10f6b70011ab55d1e60b99
oai_identifier_str oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/14397
network_acronym_str UFS-11
network_name_str Revista Sergipana de Educação Ambiental
repository_id_str
spelling Guaranização de la educación científica: caminos para el buen vivir en la participación de la comunidad Morro dos CavalosGuaranização of science education:: paths to “buen vivir” in involvement with the Morro dos Cavalos community Guaranização da educação em ciências:: caminhos para o bem viver no envolvimento com a comunidade do Morro dos Cavalos Bem Viver. Educação Científica. Guarani.Bem viver. Science Education. Guarani.Bien Vivir. Educación Científica. Guaraní.This article is based on an action research in the elaboration of the Territorial and Environmental Management Plan of Morro dos Cavalos with the Guarani community. We seek to understand concepts such as: "environment", "nature", "life", "territory" and pedagogical practices for science education. With this, we perceive the need to “guaranizar” the sciences to build new civilizing values that confront coloniality, capitalism and build the search for freedom of all forms of life, the nhandereko Guarani, or the “well living”, merged by people from Latin America. Changes in "form" and "content" are pointed out as necessary. Language, the importance of words, concepts, the body, movement, conflicts of rationality that seeks an anti-racist education and involved with the wholeEste artículo se basa en una investigación-acción en la elaboración del Plan de Manejo Territorial y Ambiental de Morro dos Cavalos con la comunidad Guarani. Buscamos comprender conceptos como: "ambiente", "naturaleza", "vida", "territorio" y prácticas pedagógicas para la educación científica. Con eso, señalamos la necesidad de “guaranizar” las ciencias en construcción en nuevos valores civilizadores lucha contra la colonialidad, el capitalismo y construyan a libertad de todas las formas de vida, el nhandereko Guarani, o el “bien vivir”, se fusionó por los originarios de latinoamérica. Los cambios de "forma" y "contenido" se señalan como necesarios. El lenguaje, la importancia de las palabras, los conceptos, el cuerpo, el movimiento, los conflictos de racionalidad que busca una educación antirracista e implicada con el todo.Este artigo se constrói a partir de uma pesquisa-ação na elaboração do Plano de Gestão Territorial e Ambiental do Morro dos Cavalos junto à comunidade Guarani. Buscamos perceber entendimentos de conceitos como: "ambiente", "natureza", "vida", "território" e práticas pedagógicas para a educação em ciências. Com isso, percebemos a necessidade de “guaranizar” a ciências para construção de novos valores civilizatórios que confrontam a colonialidade, o capitalismo e construa a busca pela liberdade de todas as formas de vida, o nhandereko Guarani, ou o "bem viver", fundido pelos povos originários da América Latina. Mudanças em "forma" e "conteúdos" são apontados como necessárias. A linguagem, a importância das palavras, dos conceitos, do corpo, do movimento, de conflitos de racionalidades que busque uma educação anti-racista e envolvida com o todo.Universidade Federal de Sergipe2020-10-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo de Convidadoapplication/pdfhttps://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/1439710.47401/revisea.v7iEspecial.14397Revista Sergipana de Educação Ambiental; v. 7 n. Especial (2020): Diálogos entre Educação Ambiental e Educação em Ciências em tempos de pandemia: buscando caminhos em prol dos Direitos Humanos e da Terra; 1-14Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 7 No. Especial (2020): Diálogos entre Educação Ambiental e Educação em Ciências em tempos de pandemia: buscando caminhos em prol dos Direitos Humanos e da Terra; 1-14Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 7 Núm. Especial (2020): Diálogos entre Educação Ambiental e Educação em Ciências em tempos de pandemia: buscando caminhos em prol dos Direitos Humanos e da Terra; 1-14Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 7 No Especial (2020): Diálogos entre Educação Ambiental e Educação em Ciências em tempos de pandemia: buscando caminhos em prol dos Direitos Humanos e da Terra; 1-142359-499310.47401/revisea.v7iEspecialreponame:Revista Sergipana de Educação Ambientalinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/14397/11023Copyright (c) 2020 Revista Sergipana de Educação Ambientalinfo:eu-repo/semantics/openAccessPADILHA SCANAVACA , RaízaAntunes , Eunice CASSIANI , Suzani 2021-11-11T19:12:33Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/14397Revistahttps://periodicos.ufs.br/revisea/PUBhttps://periodicos.ufs.br/revisea/oairevisea.se@gmail.com2359-49932359-4993opendoar:2021-11-11T19:12:33Revista Sergipana de Educação Ambiental - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
dc.title.none.fl_str_mv Guaranização de la educación científica: caminos para el buen vivir en la participación de la comunidad Morro dos Cavalos
Guaranização of science education:: paths to “buen vivir” in involvement with the Morro dos Cavalos community
Guaranização da educação em ciências:: caminhos para o bem viver no envolvimento com a comunidade do Morro dos Cavalos
title Guaranização de la educación científica: caminos para el buen vivir en la participación de la comunidad Morro dos Cavalos
spellingShingle Guaranização de la educación científica: caminos para el buen vivir en la participación de la comunidad Morro dos Cavalos
PADILHA SCANAVACA , Raíza
Bem Viver. Educação Científica. Guarani.
Bem viver. Science Education. Guarani.
Bien Vivir. Educación Científica. Guaraní.
title_short Guaranização de la educación científica: caminos para el buen vivir en la participación de la comunidad Morro dos Cavalos
title_full Guaranização de la educación científica: caminos para el buen vivir en la participación de la comunidad Morro dos Cavalos
title_fullStr Guaranização de la educación científica: caminos para el buen vivir en la participación de la comunidad Morro dos Cavalos
title_full_unstemmed Guaranização de la educación científica: caminos para el buen vivir en la participación de la comunidad Morro dos Cavalos
title_sort Guaranização de la educación científica: caminos para el buen vivir en la participación de la comunidad Morro dos Cavalos
author PADILHA SCANAVACA , Raíza
author_facet PADILHA SCANAVACA , Raíza
Antunes , Eunice
CASSIANI , Suzani
author_role author
author2 Antunes , Eunice
CASSIANI , Suzani
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv PADILHA SCANAVACA , Raíza
Antunes , Eunice
CASSIANI , Suzani
dc.subject.por.fl_str_mv Bem Viver. Educação Científica. Guarani.
Bem viver. Science Education. Guarani.
Bien Vivir. Educación Científica. Guaraní.
topic Bem Viver. Educação Científica. Guarani.
Bem viver. Science Education. Guarani.
Bien Vivir. Educación Científica. Guaraní.
description This article is based on an action research in the elaboration of the Territorial and Environmental Management Plan of Morro dos Cavalos with the Guarani community. We seek to understand concepts such as: "environment", "nature", "life", "territory" and pedagogical practices for science education. With this, we perceive the need to “guaranizar” the sciences to build new civilizing values that confront coloniality, capitalism and build the search for freedom of all forms of life, the nhandereko Guarani, or the “well living”, merged by people from Latin America. Changes in "form" and "content" are pointed out as necessary. Language, the importance of words, concepts, the body, movement, conflicts of rationality that seeks an anti-racist education and involved with the whole
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo de Convidado
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/14397
10.47401/revisea.v7iEspecial.14397
url https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/14397
identifier_str_mv 10.47401/revisea.v7iEspecial.14397
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/14397/11023
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Sergipana de Educação Ambiental
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Sergipana de Educação Ambiental
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Sergipe
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Sergipe
dc.source.none.fl_str_mv Revista Sergipana de Educação Ambiental; v. 7 n. Especial (2020): Diálogos entre Educação Ambiental e Educação em Ciências em tempos de pandemia: buscando caminhos em prol dos Direitos Humanos e da Terra; 1-14
Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 7 No. Especial (2020): Diálogos entre Educação Ambiental e Educação em Ciências em tempos de pandemia: buscando caminhos em prol dos Direitos Humanos e da Terra; 1-14
Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 7 Núm. Especial (2020): Diálogos entre Educação Ambiental e Educação em Ciências em tempos de pandemia: buscando caminhos em prol dos Direitos Humanos e da Terra; 1-14
Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 7 No Especial (2020): Diálogos entre Educação Ambiental e Educação em Ciências em tempos de pandemia: buscando caminhos em prol dos Direitos Humanos e da Terra; 1-14
2359-4993
10.47401/revisea.v7iEspecial
reponame:Revista Sergipana de Educação Ambiental
instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron:UFS
instname_str Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron_str UFS
institution UFS
reponame_str Revista Sergipana de Educação Ambiental
collection Revista Sergipana de Educação Ambiental
repository.name.fl_str_mv Revista Sergipana de Educação Ambiental - Universidade Federal de Sergipe (UFS)
repository.mail.fl_str_mv revisea.se@gmail.com
_version_ 1803388213686960128