A inserção dos tablets em escolas estaduais de Aracaju : desafios e limitações
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFS |
Texto Completo: | https://ri.ufs.br/handle/riufs/5084 |
Resumo: | Mobile technologies, especially tablets, are bringing a new concept of teaching called mobile learning which is related to spatial mobility and time at school. In Sergipe, in 2013, it implemented the Educational Tablets project aiming to provide teachers and students conditions of access to new technologies and the Internet to assist student learning. This research aimed to investigate the chemistry teachers so accept the inclusion of tablets in their teaching in schools of Aracaju State network. For this, they were carried interviews with two officials from the SEED / SE, better understand the project and later with seven chemistry teachers of schools where teachers and students received the tablet. The sample was analyzed from the "Textual Analysis Discourse - ATD". The analysis of these data and the comments "free" after the interviews conclude that chemistry teachers accept the inclusion of tablets, but in this SEED / SE project, there was no incorporation of the same in their teaching practices. In our emerging understanding, it is not enough to equip the school with technological resources without developing the teacher stimulation, training a good continuing education and its role in the project from its conception, so they do not feel compelled to simply use them. |
id |
UFS-2_280edc6b0c5d95385b42dab9dbb466d8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ufs.br:riufs/5084 |
network_acronym_str |
UFS-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFS |
repository_id_str |
|
spelling |
Pinto, Maiara Fernanda SouzaMachado, Samisia Maria Fernandeshttp://lattes.cnpq.br/17519296623147272017-09-26T18:14:49Z2017-09-26T18:14:49Z2016-03-16PINTO, Maiara Fernanda Souza. A inserção dos tablets em escolas estaduais de Aracaju : desafios e limitações. 2016. 105 f. Dissertação (Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2016.https://ri.ufs.br/handle/riufs/5084Mobile technologies, especially tablets, are bringing a new concept of teaching called mobile learning which is related to spatial mobility and time at school. In Sergipe, in 2013, it implemented the Educational Tablets project aiming to provide teachers and students conditions of access to new technologies and the Internet to assist student learning. This research aimed to investigate the chemistry teachers so accept the inclusion of tablets in their teaching in schools of Aracaju State network. For this, they were carried interviews with two officials from the SEED / SE, better understand the project and later with seven chemistry teachers of schools where teachers and students received the tablet. The sample was analyzed from the "Textual Analysis Discourse - ATD". The analysis of these data and the comments "free" after the interviews conclude that chemistry teachers accept the inclusion of tablets, but in this SEED / SE project, there was no incorporation of the same in their teaching practices. In our emerging understanding, it is not enough to equip the school with technological resources without developing the teacher stimulation, training a good continuing education and its role in the project from its conception, so they do not feel compelled to simply use them.As tecnologias móveis, em especial os tablets, estão trazendo um novo conceito de ensino chamado de mobile learning que está relacionada a mobilidade espacial e temporal na escola. Em Sergipe, no ano de 2013, foi implantado o Projeto Tablets Educacionais tendo como objetivo proporcionar aos professores e alunos condições de acesso a tecnologias e à internet para auxiliar a aprendizagem dos alunos. Esta pesquisa teve como objetivo investigar de que forma os professores de química receberam a inserção dos tablets em sua prática pedagógica nas escolas da rede Estadual de Aracaju. Para isso foram realizadas entrevistas com dois funcionários da SEED/SE, visando compreender melhor o projeto, e posteriormente, com sete professores de química das escolas em que tanto os docentes e alunos receberam o tablet. Os dados foram analisados a partir da “Análise Textual Discursiva – ATD”. Da análise destes dados e dos comentários “livre” após as entrevistas concluímos que os professores de química aceitam a inserção dos tablets, porém, neste projeto da SEED/SE, não houve incorporação dos mesmos em suas práticas pedagógicas. Na nossa compreensão não é suficiente equipar a escola com recursos tecnológicos sem desenvolver no professor o estímulo, a capacitação de uma boa formação continuada e sua inserção no projeto desde a sua concepção, para que eles não se sintam obrigados simplesmente a usá-los.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESapplication/pdfporUniversidade Federal de SergipePós-Graduação em Ensino de Ciências e MatemáticaUFSBrasilQuímica -- Estudo e ensinoTablet (Computadores)Tecnologia educacionalInovações educacionaisEnsino de químicaTabletAplicativos educacionaisCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOA inserção dos tablets em escolas estaduais de Aracaju : desafios e limitaçõesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSORIGINALMAIARA_FERNANDA_SOUZA_PINTO.pdfapplication/pdf1861650https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5084/1/MAIARA_FERNANDA_SOUZA_PINTO.pdfa5499da0bf0051e3d5ec189aec609c40MD51TEXTMAIARA_FERNANDA_SOUZA_PINTO.pdf.txtMAIARA_FERNANDA_SOUZA_PINTO.pdf.txtExtracted texttext/plain234797https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5084/2/MAIARA_FERNANDA_SOUZA_PINTO.pdf.txtf0cac8233611b25b76513cc7e318736bMD52THUMBNAILMAIARA_FERNANDA_SOUZA_PINTO.pdf.jpgMAIARA_FERNANDA_SOUZA_PINTO.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1287https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5084/3/MAIARA_FERNANDA_SOUZA_PINTO.pdf.jpgc66b6041be8792508b1f7a656f1c2908MD53riufs/50842017-11-28 17:17:28.003oai:ufs.br:riufs/5084Repositório InstitucionalPUBhttps://ri.ufs.br/oai/requestrepositorio@academico.ufs.bropendoar:2017-11-28T20:17:28Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A inserção dos tablets em escolas estaduais de Aracaju : desafios e limitações |
title |
A inserção dos tablets em escolas estaduais de Aracaju : desafios e limitações |
spellingShingle |
A inserção dos tablets em escolas estaduais de Aracaju : desafios e limitações Pinto, Maiara Fernanda Souza Química -- Estudo e ensino Tablet (Computadores) Tecnologia educacional Inovações educacionais Ensino de química Tablet Aplicativos educacionais CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
A inserção dos tablets em escolas estaduais de Aracaju : desafios e limitações |
title_full |
A inserção dos tablets em escolas estaduais de Aracaju : desafios e limitações |
title_fullStr |
A inserção dos tablets em escolas estaduais de Aracaju : desafios e limitações |
title_full_unstemmed |
A inserção dos tablets em escolas estaduais de Aracaju : desafios e limitações |
title_sort |
A inserção dos tablets em escolas estaduais de Aracaju : desafios e limitações |
author |
Pinto, Maiara Fernanda Souza |
author_facet |
Pinto, Maiara Fernanda Souza |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pinto, Maiara Fernanda Souza |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Machado, Samisia Maria Fernandes |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1751929662314727 |
contributor_str_mv |
Machado, Samisia Maria Fernandes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Química -- Estudo e ensino Tablet (Computadores) Tecnologia educacional Inovações educacionais Ensino de química Tablet Aplicativos educacionais |
topic |
Química -- Estudo e ensino Tablet (Computadores) Tecnologia educacional Inovações educacionais Ensino de química Tablet Aplicativos educacionais CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
Mobile technologies, especially tablets, are bringing a new concept of teaching called mobile learning which is related to spatial mobility and time at school. In Sergipe, in 2013, it implemented the Educational Tablets project aiming to provide teachers and students conditions of access to new technologies and the Internet to assist student learning. This research aimed to investigate the chemistry teachers so accept the inclusion of tablets in their teaching in schools of Aracaju State network. For this, they were carried interviews with two officials from the SEED / SE, better understand the project and later with seven chemistry teachers of schools where teachers and students received the tablet. The sample was analyzed from the "Textual Analysis Discourse - ATD". The analysis of these data and the comments "free" after the interviews conclude that chemistry teachers accept the inclusion of tablets, but in this SEED / SE project, there was no incorporation of the same in their teaching practices. In our emerging understanding, it is not enough to equip the school with technological resources without developing the teacher stimulation, training a good continuing education and its role in the project from its conception, so they do not feel compelled to simply use them. |
publishDate |
2016 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2016-03-16 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2017-09-26T18:14:49Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2017-09-26T18:14:49Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
PINTO, Maiara Fernanda Souza. A inserção dos tablets em escolas estaduais de Aracaju : desafios e limitações. 2016. 105 f. Dissertação (Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2016. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ri.ufs.br/handle/riufs/5084 |
identifier_str_mv |
PINTO, Maiara Fernanda Souza. A inserção dos tablets em escolas estaduais de Aracaju : desafios e limitações. 2016. 105 f. Dissertação (Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2016. |
url |
https://ri.ufs.br/handle/riufs/5084 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFS |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFS instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS) instacron:UFS |
instname_str |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
instacron_str |
UFS |
institution |
UFS |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFS |
collection |
Repositório Institucional da UFS |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5084/1/MAIARA_FERNANDA_SOUZA_PINTO.pdf https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5084/2/MAIARA_FERNANDA_SOUZA_PINTO.pdf.txt https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5084/3/MAIARA_FERNANDA_SOUZA_PINTO.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
a5499da0bf0051e3d5ec189aec609c40 f0cac8233611b25b76513cc7e318736b c66b6041be8792508b1f7a656f1c2908 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@academico.ufs.br |
_version_ |
1802110665305882624 |