A inserção dos tablets em escolas estaduais de Aracaju : desafios e limitações

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pinto, Maiara Fernanda Souza
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFS
Texto Completo: https://ri.ufs.br/handle/riufs/5084
Resumo: Mobile technologies, especially tablets, are bringing a new concept of teaching called mobile learning which is related to spatial mobility and time at school. In Sergipe, in 2013, it implemented the Educational Tablets project aiming to provide teachers and students conditions of access to new technologies and the Internet to assist student learning. This research aimed to investigate the chemistry teachers so accept the inclusion of tablets in their teaching in schools of Aracaju State network. For this, they were carried interviews with two officials from the SEED / SE, better understand the project and later with seven chemistry teachers of schools where teachers and students received the tablet. The sample was analyzed from the "Textual Analysis Discourse - ATD". The analysis of these data and the comments "free" after the interviews conclude that chemistry teachers accept the inclusion of tablets, but in this SEED / SE project, there was no incorporation of the same in their teaching practices. In our emerging understanding, it is not enough to equip the school with technological resources without developing the teacher stimulation, training a good continuing education and its role in the project from its conception, so they do not feel compelled to simply use them.
id UFS-2_280edc6b0c5d95385b42dab9dbb466d8
oai_identifier_str oai:ufs.br:riufs/5084
network_acronym_str UFS-2
network_name_str Repositório Institucional da UFS
repository_id_str
spelling Pinto, Maiara Fernanda SouzaMachado, Samisia Maria Fernandeshttp://lattes.cnpq.br/17519296623147272017-09-26T18:14:49Z2017-09-26T18:14:49Z2016-03-16PINTO, Maiara Fernanda Souza. A inserção dos tablets em escolas estaduais de Aracaju : desafios e limitações. 2016. 105 f. Dissertação (Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2016.https://ri.ufs.br/handle/riufs/5084Mobile technologies, especially tablets, are bringing a new concept of teaching called mobile learning which is related to spatial mobility and time at school. In Sergipe, in 2013, it implemented the Educational Tablets project aiming to provide teachers and students conditions of access to new technologies and the Internet to assist student learning. This research aimed to investigate the chemistry teachers so accept the inclusion of tablets in their teaching in schools of Aracaju State network. For this, they were carried interviews with two officials from the SEED / SE, better understand the project and later with seven chemistry teachers of schools where teachers and students received the tablet. The sample was analyzed from the "Textual Analysis Discourse - ATD". The analysis of these data and the comments "free" after the interviews conclude that chemistry teachers accept the inclusion of tablets, but in this SEED / SE project, there was no incorporation of the same in their teaching practices. In our emerging understanding, it is not enough to equip the school with technological resources without developing the teacher stimulation, training a good continuing education and its role in the project from its conception, so they do not feel compelled to simply use them.As tecnologias móveis, em especial os tablets, estão trazendo um novo conceito de ensino chamado de mobile learning que está relacionada a mobilidade espacial e temporal na escola. Em Sergipe, no ano de 2013, foi implantado o Projeto Tablets Educacionais tendo como objetivo proporcionar aos professores e alunos condições de acesso a tecnologias e à internet para auxiliar a aprendizagem dos alunos. Esta pesquisa teve como objetivo investigar de que forma os professores de química receberam a inserção dos tablets em sua prática pedagógica nas escolas da rede Estadual de Aracaju. Para isso foram realizadas entrevistas com dois funcionários da SEED/SE, visando compreender melhor o projeto, e posteriormente, com sete professores de química das escolas em que tanto os docentes e alunos receberam o tablet. Os dados foram analisados a partir da “Análise Textual Discursiva – ATD”. Da análise destes dados e dos comentários “livre” após as entrevistas concluímos que os professores de química aceitam a inserção dos tablets, porém, neste projeto da SEED/SE, não houve incorporação dos mesmos em suas práticas pedagógicas. Na nossa compreensão não é suficiente equipar a escola com recursos tecnológicos sem desenvolver no professor o estímulo, a capacitação de uma boa formação continuada e sua inserção no projeto desde a sua concepção, para que eles não se sintam obrigados simplesmente a usá-los.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESapplication/pdfporUniversidade Federal de SergipePós-Graduação em Ensino de Ciências e MatemáticaUFSBrasilQuímica -- Estudo e ensinoTablet (Computadores)Tecnologia educacionalInovações educacionaisEnsino de químicaTabletAplicativos educacionaisCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOA inserção dos tablets em escolas estaduais de Aracaju : desafios e limitaçõesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSORIGINALMAIARA_FERNANDA_SOUZA_PINTO.pdfapplication/pdf1861650https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5084/1/MAIARA_FERNANDA_SOUZA_PINTO.pdfa5499da0bf0051e3d5ec189aec609c40MD51TEXTMAIARA_FERNANDA_SOUZA_PINTO.pdf.txtMAIARA_FERNANDA_SOUZA_PINTO.pdf.txtExtracted texttext/plain234797https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5084/2/MAIARA_FERNANDA_SOUZA_PINTO.pdf.txtf0cac8233611b25b76513cc7e318736bMD52THUMBNAILMAIARA_FERNANDA_SOUZA_PINTO.pdf.jpgMAIARA_FERNANDA_SOUZA_PINTO.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1287https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5084/3/MAIARA_FERNANDA_SOUZA_PINTO.pdf.jpgc66b6041be8792508b1f7a656f1c2908MD53riufs/50842017-11-28 17:17:28.003oai:ufs.br:riufs/5084Repositório InstitucionalPUBhttps://ri.ufs.br/oai/requestrepositorio@academico.ufs.bropendoar:2017-11-28T20:17:28Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
dc.title.por.fl_str_mv A inserção dos tablets em escolas estaduais de Aracaju : desafios e limitações
title A inserção dos tablets em escolas estaduais de Aracaju : desafios e limitações
spellingShingle A inserção dos tablets em escolas estaduais de Aracaju : desafios e limitações
Pinto, Maiara Fernanda Souza
Química -- Estudo e ensino
Tablet (Computadores)
Tecnologia educacional
Inovações educacionais
Ensino de química
Tablet
Aplicativos educacionais
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short A inserção dos tablets em escolas estaduais de Aracaju : desafios e limitações
title_full A inserção dos tablets em escolas estaduais de Aracaju : desafios e limitações
title_fullStr A inserção dos tablets em escolas estaduais de Aracaju : desafios e limitações
title_full_unstemmed A inserção dos tablets em escolas estaduais de Aracaju : desafios e limitações
title_sort A inserção dos tablets em escolas estaduais de Aracaju : desafios e limitações
author Pinto, Maiara Fernanda Souza
author_facet Pinto, Maiara Fernanda Souza
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pinto, Maiara Fernanda Souza
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Machado, Samisia Maria Fernandes
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1751929662314727
contributor_str_mv Machado, Samisia Maria Fernandes
dc.subject.por.fl_str_mv Química -- Estudo e ensino
Tablet (Computadores)
Tecnologia educacional
Inovações educacionais
Ensino de química
Tablet
Aplicativos educacionais
topic Química -- Estudo e ensino
Tablet (Computadores)
Tecnologia educacional
Inovações educacionais
Ensino de química
Tablet
Aplicativos educacionais
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description Mobile technologies, especially tablets, are bringing a new concept of teaching called mobile learning which is related to spatial mobility and time at school. In Sergipe, in 2013, it implemented the Educational Tablets project aiming to provide teachers and students conditions of access to new technologies and the Internet to assist student learning. This research aimed to investigate the chemistry teachers so accept the inclusion of tablets in their teaching in schools of Aracaju State network. For this, they were carried interviews with two officials from the SEED / SE, better understand the project and later with seven chemistry teachers of schools where teachers and students received the tablet. The sample was analyzed from the "Textual Analysis Discourse - ATD". The analysis of these data and the comments "free" after the interviews conclude that chemistry teachers accept the inclusion of tablets, but in this SEED / SE project, there was no incorporation of the same in their teaching practices. In our emerging understanding, it is not enough to equip the school with technological resources without developing the teacher stimulation, training a good continuing education and its role in the project from its conception, so they do not feel compelled to simply use them.
publishDate 2016
dc.date.issued.fl_str_mv 2016-03-16
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2017-09-26T18:14:49Z
dc.date.available.fl_str_mv 2017-09-26T18:14:49Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv PINTO, Maiara Fernanda Souza. A inserção dos tablets em escolas estaduais de Aracaju : desafios e limitações. 2016. 105 f. Dissertação (Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2016.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ri.ufs.br/handle/riufs/5084
identifier_str_mv PINTO, Maiara Fernanda Souza. A inserção dos tablets em escolas estaduais de Aracaju : desafios e limitações. 2016. 105 f. Dissertação (Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2016.
url https://ri.ufs.br/handle/riufs/5084
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Sergipe
dc.publisher.program.fl_str_mv Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFS
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Sergipe
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFS
instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron:UFS
instname_str Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron_str UFS
institution UFS
reponame_str Repositório Institucional da UFS
collection Repositório Institucional da UFS
bitstream.url.fl_str_mv https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5084/1/MAIARA_FERNANDA_SOUZA_PINTO.pdf
https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5084/2/MAIARA_FERNANDA_SOUZA_PINTO.pdf.txt
https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5084/3/MAIARA_FERNANDA_SOUZA_PINTO.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv a5499da0bf0051e3d5ec189aec609c40
f0cac8233611b25b76513cc7e318736b
c66b6041be8792508b1f7a656f1c2908
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@academico.ufs.br
_version_ 1802110665305882624