Políticas públicas e formação docente: um estudo dos Programas Gestar II e Progestão no município de Coronel João Sá

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Jailda Evangelista do Nascimento
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFS
Texto Completo: https://ri.ufs.br/handle/riufs/4920
Resumo: This work was developed in the Post - Graduate Education and fits within the Teacher Education Research: Knowledge and Skills, the Center for Postgraduate Education, Federal University of Sergipe - NPGED was a survey that was constituted from the need to investigate the public policy of teacher education in the city of Coronel João Sá Bahia, specifically through programs Learning Management School (Gestar II) and training Program for School Managers (Progestão). The question that guided the research was: what is the contribution of these programs for the training and practice of teachers working in the rural schools in the city of Coronel João Sá, Bahia? What is the meaning of this training for teaching practice from the rural context where they are inserted? The aim is to investigate the basis of the documents that support and practice place, the importance of these programs for training of teachers working in schools in the field in the city of Coronel João Sá-BA, in the years 2009 and 2010. This qualitative approach with studies from the reading of official documents and interviews. The analysis allowed us to infer that there is an urgent need for more specific public policies in the area of teacher training to ensure better working conditions and a field education that values and recognizes the ways of life in the field.
id UFS-2_347655e0b884211ae01b9e2c75238d92
oai_identifier_str oai:ufs.br:riufs/4920
network_acronym_str UFS-2
network_name_str Repositório Institucional da UFS
repository_id_str
spelling Carvalho, Jailda Evangelista do Nascimentohttp://lattes.cnpq.br/9691486267870355Jesus, Sonia Meire Santos Azevedo dehttp://lattes.cnpq.br/65416716170550932017-09-26T17:51:57Z2017-09-26T17:51:57Z2013-05-07https://ri.ufs.br/handle/riufs/4920This work was developed in the Post - Graduate Education and fits within the Teacher Education Research: Knowledge and Skills, the Center for Postgraduate Education, Federal University of Sergipe - NPGED was a survey that was constituted from the need to investigate the public policy of teacher education in the city of Coronel João Sá Bahia, specifically through programs Learning Management School (Gestar II) and training Program for School Managers (Progestão). The question that guided the research was: what is the contribution of these programs for the training and practice of teachers working in the rural schools in the city of Coronel João Sá, Bahia? What is the meaning of this training for teaching practice from the rural context where they are inserted? The aim is to investigate the basis of the documents that support and practice place, the importance of these programs for training of teachers working in schools in the field in the city of Coronel João Sá-BA, in the years 2009 and 2010. This qualitative approach with studies from the reading of official documents and interviews. The analysis allowed us to infer that there is an urgent need for more specific public policies in the area of teacher training to ensure better working conditions and a field education that values and recognizes the ways of life in the field.Este trabalho foi desenvolvido no Programa de Pós - Graduação em Educação e se insere na linha de Pesquisa Formação de Professores: Saberes e Competências, do Núcleo de Pós- Graduação em Educação da Universidade Federal de Sergipe NPGED, foi uma pesquisa que se constituiu a partir da necessidade de investigar as políticas públicas de formação de professores no município de Coronel João Sá Bahia, especificamente, através dos programas Gestão de Aprendizagem Escolar (Gestar II) e o Programa de Capacitação para Gestores Escolares (PROGESTÃO). A pergunta que norteou a pesquisa foi: qual a contribuição desses programas para a formação e prática dos professores que atuam nas escolas do campo no município de Coronel João Sá, Bahia? Qual o significado dessa formação para a prática docente a partir do contexto rural onde eles estão inseridos? O objetivo é investigar a partir dos documentos que os sustentam e da prática realizada, a importância desses programas para formação dos professores que trabalham nas escolas do campo no município de Coronel João Sá- BA, nos anos de 2009 e 2010. Trata de uma abordagem qualitativa com estudos a partir da leitura de documentos oficiais e entrevistas. A análise nos permitiu inferir que há uma urgente necessidade de políticas públicas mais específicas na área de formação de professores para garantir melhor condição de trabalho e uma educação do campo que valorize e reconheça os modos de vida no campo.application/pdfporProfessores - FormaçãoEducação e EstadoEducação ruralEscolas ruraisPolítica e educação - SergipeCoronel João Sá (BA)Education and stateEducation, RuralPolitics and educationRural schoolsSergipe (Brazil)TeachersCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOPolíticas públicas e formação docente: um estudo dos Programas Gestar II e Progestão no município de Coronel João Sáinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisPós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSORIGINALJAILDA_EVANGELISTA_N_CARVALHO.pdfapplication/pdf1988133https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4920/1/JAILDA_EVANGELISTA_N_CARVALHO.pdf392e983ecdfe3059d7672be724a1c4beMD51TEXTJAILDA_EVANGELISTA_N_CARVALHO.pdf.txtJAILDA_EVANGELISTA_N_CARVALHO.pdf.txtExtracted texttext/plain296844https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4920/2/JAILDA_EVANGELISTA_N_CARVALHO.pdf.txt7f2ea088e959bf3839eef99a90cda37dMD52THUMBNAILJAILDA_EVANGELISTA_N_CARVALHO.pdf.jpgJAILDA_EVANGELISTA_N_CARVALHO.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1331https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4920/3/JAILDA_EVANGELISTA_N_CARVALHO.pdf.jpg6f7b57306b6ee1b902c32fea8d994ef0MD53riufs/49202017-11-24 19:55:31.088oai:ufs.br:riufs/4920Repositório InstitucionalPUBhttps://ri.ufs.br/oai/requestrepositorio@academico.ufs.bropendoar:2017-11-24T22:55:31Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
dc.title.por.fl_str_mv Políticas públicas e formação docente: um estudo dos Programas Gestar II e Progestão no município de Coronel João Sá
title Políticas públicas e formação docente: um estudo dos Programas Gestar II e Progestão no município de Coronel João Sá
spellingShingle Políticas públicas e formação docente: um estudo dos Programas Gestar II e Progestão no município de Coronel João Sá
Carvalho, Jailda Evangelista do Nascimento
Professores - Formação
Educação e Estado
Educação rural
Escolas rurais
Política e educação - Sergipe
Coronel João Sá (BA)
Education and state
Education, Rural
Politics and education
Rural schools
Sergipe (Brazil)
Teachers
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Políticas públicas e formação docente: um estudo dos Programas Gestar II e Progestão no município de Coronel João Sá
title_full Políticas públicas e formação docente: um estudo dos Programas Gestar II e Progestão no município de Coronel João Sá
title_fullStr Políticas públicas e formação docente: um estudo dos Programas Gestar II e Progestão no município de Coronel João Sá
title_full_unstemmed Políticas públicas e formação docente: um estudo dos Programas Gestar II e Progestão no município de Coronel João Sá
title_sort Políticas públicas e formação docente: um estudo dos Programas Gestar II e Progestão no município de Coronel João Sá
author Carvalho, Jailda Evangelista do Nascimento
author_facet Carvalho, Jailda Evangelista do Nascimento
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Jailda Evangelista do Nascimento
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/9691486267870355
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Jesus, Sonia Meire Santos Azevedo de
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6541671617055093
contributor_str_mv Jesus, Sonia Meire Santos Azevedo de
dc.subject.por.fl_str_mv Professores - Formação
Educação e Estado
Educação rural
Escolas rurais
Política e educação - Sergipe
Coronel João Sá (BA)
topic Professores - Formação
Educação e Estado
Educação rural
Escolas rurais
Política e educação - Sergipe
Coronel João Sá (BA)
Education and state
Education, Rural
Politics and education
Rural schools
Sergipe (Brazil)
Teachers
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Education and state
Education, Rural
Politics and education
Rural schools
Sergipe (Brazil)
Teachers
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This work was developed in the Post - Graduate Education and fits within the Teacher Education Research: Knowledge and Skills, the Center for Postgraduate Education, Federal University of Sergipe - NPGED was a survey that was constituted from the need to investigate the public policy of teacher education in the city of Coronel João Sá Bahia, specifically through programs Learning Management School (Gestar II) and training Program for School Managers (Progestão). The question that guided the research was: what is the contribution of these programs for the training and practice of teachers working in the rural schools in the city of Coronel João Sá, Bahia? What is the meaning of this training for teaching practice from the rural context where they are inserted? The aim is to investigate the basis of the documents that support and practice place, the importance of these programs for training of teachers working in schools in the field in the city of Coronel João Sá-BA, in the years 2009 and 2010. This qualitative approach with studies from the reading of official documents and interviews. The analysis allowed us to infer that there is an urgent need for more specific public policies in the area of teacher training to ensure better working conditions and a field education that values and recognizes the ways of life in the field.
publishDate 2013
dc.date.issued.fl_str_mv 2013-05-07
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2017-09-26T17:51:57Z
dc.date.available.fl_str_mv 2017-09-26T17:51:57Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ri.ufs.br/handle/riufs/4920
url https://ri.ufs.br/handle/riufs/4920
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.program.fl_str_mv Pós-Graduação em Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFS
instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron:UFS
instname_str Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron_str UFS
institution UFS
reponame_str Repositório Institucional da UFS
collection Repositório Institucional da UFS
bitstream.url.fl_str_mv https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4920/1/JAILDA_EVANGELISTA_N_CARVALHO.pdf
https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4920/2/JAILDA_EVANGELISTA_N_CARVALHO.pdf.txt
https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4920/3/JAILDA_EVANGELISTA_N_CARVALHO.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 392e983ecdfe3059d7672be724a1c4be
7f2ea088e959bf3839eef99a90cda37d
6f7b57306b6ee1b902c32fea8d994ef0
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@academico.ufs.br
_version_ 1802110721045037056