Políticas públicas e formação docente: um estudo dos Programas Gestar II e Progestão no município de Coronel João Sá
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFS |
Texto Completo: | https://ri.ufs.br/handle/riufs/4920 |
Resumo: | This work was developed in the Post - Graduate Education and fits within the Teacher Education Research: Knowledge and Skills, the Center for Postgraduate Education, Federal University of Sergipe - NPGED was a survey that was constituted from the need to investigate the public policy of teacher education in the city of Coronel João Sá Bahia, specifically through programs Learning Management School (Gestar II) and training Program for School Managers (Progestão). The question that guided the research was: what is the contribution of these programs for the training and practice of teachers working in the rural schools in the city of Coronel João Sá, Bahia? What is the meaning of this training for teaching practice from the rural context where they are inserted? The aim is to investigate the basis of the documents that support and practice place, the importance of these programs for training of teachers working in schools in the field in the city of Coronel João Sá-BA, in the years 2009 and 2010. This qualitative approach with studies from the reading of official documents and interviews. The analysis allowed us to infer that there is an urgent need for more specific public policies in the area of teacher training to ensure better working conditions and a field education that values and recognizes the ways of life in the field. |
id |
UFS-2_347655e0b884211ae01b9e2c75238d92 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ufs.br:riufs/4920 |
network_acronym_str |
UFS-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFS |
repository_id_str |
|
spelling |
Carvalho, Jailda Evangelista do Nascimentohttp://lattes.cnpq.br/9691486267870355Jesus, Sonia Meire Santos Azevedo dehttp://lattes.cnpq.br/65416716170550932017-09-26T17:51:57Z2017-09-26T17:51:57Z2013-05-07https://ri.ufs.br/handle/riufs/4920This work was developed in the Post - Graduate Education and fits within the Teacher Education Research: Knowledge and Skills, the Center for Postgraduate Education, Federal University of Sergipe - NPGED was a survey that was constituted from the need to investigate the public policy of teacher education in the city of Coronel João Sá Bahia, specifically through programs Learning Management School (Gestar II) and training Program for School Managers (Progestão). The question that guided the research was: what is the contribution of these programs for the training and practice of teachers working in the rural schools in the city of Coronel João Sá, Bahia? What is the meaning of this training for teaching practice from the rural context where they are inserted? The aim is to investigate the basis of the documents that support and practice place, the importance of these programs for training of teachers working in schools in the field in the city of Coronel João Sá-BA, in the years 2009 and 2010. This qualitative approach with studies from the reading of official documents and interviews. The analysis allowed us to infer that there is an urgent need for more specific public policies in the area of teacher training to ensure better working conditions and a field education that values and recognizes the ways of life in the field.Este trabalho foi desenvolvido no Programa de Pós - Graduação em Educação e se insere na linha de Pesquisa Formação de Professores: Saberes e Competências, do Núcleo de Pós- Graduação em Educação da Universidade Federal de Sergipe NPGED, foi uma pesquisa que se constituiu a partir da necessidade de investigar as políticas públicas de formação de professores no município de Coronel João Sá Bahia, especificamente, através dos programas Gestão de Aprendizagem Escolar (Gestar II) e o Programa de Capacitação para Gestores Escolares (PROGESTÃO). A pergunta que norteou a pesquisa foi: qual a contribuição desses programas para a formação e prática dos professores que atuam nas escolas do campo no município de Coronel João Sá, Bahia? Qual o significado dessa formação para a prática docente a partir do contexto rural onde eles estão inseridos? O objetivo é investigar a partir dos documentos que os sustentam e da prática realizada, a importância desses programas para formação dos professores que trabalham nas escolas do campo no município de Coronel João Sá- BA, nos anos de 2009 e 2010. Trata de uma abordagem qualitativa com estudos a partir da leitura de documentos oficiais e entrevistas. A análise nos permitiu inferir que há uma urgente necessidade de políticas públicas mais específicas na área de formação de professores para garantir melhor condição de trabalho e uma educação do campo que valorize e reconheça os modos de vida no campo.application/pdfporProfessores - FormaçãoEducação e EstadoEducação ruralEscolas ruraisPolítica e educação - SergipeCoronel João Sá (BA)Education and stateEducation, RuralPolitics and educationRural schoolsSergipe (Brazil)TeachersCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOPolíticas públicas e formação docente: um estudo dos Programas Gestar II e Progestão no município de Coronel João Sáinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisPós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSORIGINALJAILDA_EVANGELISTA_N_CARVALHO.pdfapplication/pdf1988133https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4920/1/JAILDA_EVANGELISTA_N_CARVALHO.pdf392e983ecdfe3059d7672be724a1c4beMD51TEXTJAILDA_EVANGELISTA_N_CARVALHO.pdf.txtJAILDA_EVANGELISTA_N_CARVALHO.pdf.txtExtracted texttext/plain296844https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4920/2/JAILDA_EVANGELISTA_N_CARVALHO.pdf.txt7f2ea088e959bf3839eef99a90cda37dMD52THUMBNAILJAILDA_EVANGELISTA_N_CARVALHO.pdf.jpgJAILDA_EVANGELISTA_N_CARVALHO.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1331https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4920/3/JAILDA_EVANGELISTA_N_CARVALHO.pdf.jpg6f7b57306b6ee1b902c32fea8d994ef0MD53riufs/49202017-11-24 19:55:31.088oai:ufs.br:riufs/4920Repositório InstitucionalPUBhttps://ri.ufs.br/oai/requestrepositorio@academico.ufs.bropendoar:2017-11-24T22:55:31Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Políticas públicas e formação docente: um estudo dos Programas Gestar II e Progestão no município de Coronel João Sá |
title |
Políticas públicas e formação docente: um estudo dos Programas Gestar II e Progestão no município de Coronel João Sá |
spellingShingle |
Políticas públicas e formação docente: um estudo dos Programas Gestar II e Progestão no município de Coronel João Sá Carvalho, Jailda Evangelista do Nascimento Professores - Formação Educação e Estado Educação rural Escolas rurais Política e educação - Sergipe Coronel João Sá (BA) Education and state Education, Rural Politics and education Rural schools Sergipe (Brazil) Teachers CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Políticas públicas e formação docente: um estudo dos Programas Gestar II e Progestão no município de Coronel João Sá |
title_full |
Políticas públicas e formação docente: um estudo dos Programas Gestar II e Progestão no município de Coronel João Sá |
title_fullStr |
Políticas públicas e formação docente: um estudo dos Programas Gestar II e Progestão no município de Coronel João Sá |
title_full_unstemmed |
Políticas públicas e formação docente: um estudo dos Programas Gestar II e Progestão no município de Coronel João Sá |
title_sort |
Políticas públicas e formação docente: um estudo dos Programas Gestar II e Progestão no município de Coronel João Sá |
author |
Carvalho, Jailda Evangelista do Nascimento |
author_facet |
Carvalho, Jailda Evangelista do Nascimento |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho, Jailda Evangelista do Nascimento |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9691486267870355 |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Jesus, Sonia Meire Santos Azevedo de |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6541671617055093 |
contributor_str_mv |
Jesus, Sonia Meire Santos Azevedo de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Professores - Formação Educação e Estado Educação rural Escolas rurais Política e educação - Sergipe Coronel João Sá (BA) |
topic |
Professores - Formação Educação e Estado Educação rural Escolas rurais Política e educação - Sergipe Coronel João Sá (BA) Education and state Education, Rural Politics and education Rural schools Sergipe (Brazil) Teachers CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Education and state Education, Rural Politics and education Rural schools Sergipe (Brazil) Teachers |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This work was developed in the Post - Graduate Education and fits within the Teacher Education Research: Knowledge and Skills, the Center for Postgraduate Education, Federal University of Sergipe - NPGED was a survey that was constituted from the need to investigate the public policy of teacher education in the city of Coronel João Sá Bahia, specifically through programs Learning Management School (Gestar II) and training Program for School Managers (Progestão). The question that guided the research was: what is the contribution of these programs for the training and practice of teachers working in the rural schools in the city of Coronel João Sá, Bahia? What is the meaning of this training for teaching practice from the rural context where they are inserted? The aim is to investigate the basis of the documents that support and practice place, the importance of these programs for training of teachers working in schools in the field in the city of Coronel João Sá-BA, in the years 2009 and 2010. This qualitative approach with studies from the reading of official documents and interviews. The analysis allowed us to infer that there is an urgent need for more specific public policies in the area of teacher training to ensure better working conditions and a field education that values and recognizes the ways of life in the field. |
publishDate |
2013 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2013-05-07 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2017-09-26T17:51:57Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2017-09-26T17:51:57Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ri.ufs.br/handle/riufs/4920 |
url |
https://ri.ufs.br/handle/riufs/4920 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Pós-Graduação em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFS instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS) instacron:UFS |
instname_str |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
instacron_str |
UFS |
institution |
UFS |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFS |
collection |
Repositório Institucional da UFS |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4920/1/JAILDA_EVANGELISTA_N_CARVALHO.pdf https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4920/2/JAILDA_EVANGELISTA_N_CARVALHO.pdf.txt https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4920/3/JAILDA_EVANGELISTA_N_CARVALHO.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
392e983ecdfe3059d7672be724a1c4be 7f2ea088e959bf3839eef99a90cda37d 6f7b57306b6ee1b902c32fea8d994ef0 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@academico.ufs.br |
_version_ |
1802110721045037056 |