Educação e formação moral em Kant
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFS |
Texto Completo: | https://ri.ufs.br/handle/riufs/4885 |
Resumo: | In his lectures On Pedagogy, Kant considers education a condition of possibility for the exercise of freedom. Freedom is understood by the philosopher as the ability to dominate impulses and natural wills, so that man can act in accordance with the principles established by reason, since only free will can turn man into an autonomous human being. Kant considers education an art which requires in its achievement a foundation on practical principles, such as discipline and instruction, legal training (understood by Kant as a catechism of right) and moral education anchored in the laws of reason. Based on the relationship between moral and political education, this research analyzes the link between education, morality and the idea of political education understood as a way to citizenship in a cosmopolitan sense. Thus, our goal is to demonstrate that in the construction of his pedagogical project, Kant establishes the conditions for the modern man´s education in accordance with the concept of enlightenment understood in a critical sense and based on the idea of a cosmopolitan education. Kant´s conception of education can help us reflect on the contemporary education as an exercise of life in society, which implies an effective citizenship actively connected to respect and responsibility. |
id |
UFS-2_620470ce38e5ac0473e1d55e31166d6c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ufs.br:riufs/4885 |
network_acronym_str |
UFS-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFS |
repository_id_str |
|
spelling |
Santos Filho, José Maximino dosFreire, Sônia Barretohttp://lattes.cnpq.br/36520712533681152017-09-26T17:51:15Z2017-09-26T17:51:15Z2015-02-24SANTOS FILHO, José Maximino dos. Educação e formação moral em Kant. 2015. 65 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2015.https://ri.ufs.br/handle/riufs/4885In his lectures On Pedagogy, Kant considers education a condition of possibility for the exercise of freedom. Freedom is understood by the philosopher as the ability to dominate impulses and natural wills, so that man can act in accordance with the principles established by reason, since only free will can turn man into an autonomous human being. Kant considers education an art which requires in its achievement a foundation on practical principles, such as discipline and instruction, legal training (understood by Kant as a catechism of right) and moral education anchored in the laws of reason. Based on the relationship between moral and political education, this research analyzes the link between education, morality and the idea of political education understood as a way to citizenship in a cosmopolitan sense. Thus, our goal is to demonstrate that in the construction of his pedagogical project, Kant establishes the conditions for the modern man´s education in accordance with the concept of enlightenment understood in a critical sense and based on the idea of a cosmopolitan education. Kant´s conception of education can help us reflect on the contemporary education as an exercise of life in society, which implies an effective citizenship actively connected to respect and responsibility.Nas lições Sobre a Pedagogia, Kant considera que a educação é a condição de possibilidade para o exercício da liberdade. A liberdade é entendida pelo filósofo enquanto capacidade de dominar os impulsos e as inclinações naturais a fim de que o homem possa agir em conformidade com os princípios estabelecidos pela razão, uma vez que, somente a vontade livre pode transformar o homem em um ser autônomo. A educação é concebida por Kant como uma arte, a qual exige na sua consecução a fundamentação sobre princípios práticos, tais como: disciplina e instrução, formação jurídica (entendida por Kant como um catecismo do direito) e, formação moral, ancorada nas leis da razão. Com base na relação entre formação moral e política, a presente pesquisa busca analisar o nexo entre educação, moralidade e a ideia de formação política entendida enquanto via para o exercício da cidadania no sentido cosmopolita. Nesse horizonte, o nosso objetivo consiste em demonstrar que na construção do seu projeto pedagógico, Kant estabelece as condições para a formação do homem moderno em conformidade com o conceito de esclarecimento entendido no sentido crítico, com base no qual pode ser considerada a ideia de formação do cidadão do mundo. A concepção de formação entendida por Kant pode nos auxiliar a pensar a educação contemporânea como um exercício do convívio em sociedade, o que implica na efetivação da cidadania como forma ativa conectada ao respeito e a responsabilidade.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade Federal de SergipePós-Graduação em EducaçãoUFSBRAutonomiaEducaçãoFormação moralFormação políticaLiberdadeEducação e EstadoPolítica e educaçãoEducação moralSociologia educacionalCidadaniaSistemas de ensinoAutonomyEducationMoral educationPolitical educationFreedomCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOEducação e formação moral em Kantinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSORIGINALJOSE_MAXIMINO_SANTOS_FILHO.pdfapplication/pdf878739https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4885/1/JOSE_MAXIMINO_SANTOS_FILHO.pdf19ac8e7634eaed339c83aacf2fe92f24MD51TEXTJOSE_MAXIMINO_SANTOS_FILHO.pdf.txtJOSE_MAXIMINO_SANTOS_FILHO.pdf.txtExtracted texttext/plain130980https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4885/2/JOSE_MAXIMINO_SANTOS_FILHO.pdf.txtbcf082c7ec2b7aa42097c79e07fa9360MD52THUMBNAILJOSE_MAXIMINO_SANTOS_FILHO.pdf.jpgJOSE_MAXIMINO_SANTOS_FILHO.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1168https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4885/3/JOSE_MAXIMINO_SANTOS_FILHO.pdf.jpg62289fe47545752d5844c6e0129b09f7MD53riufs/48852017-11-24 19:25:31.861oai:ufs.br:riufs/4885Repositório InstitucionalPUBhttps://ri.ufs.br/oai/requestrepositorio@academico.ufs.bropendoar:2017-11-24T22:25:31Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Educação e formação moral em Kant |
title |
Educação e formação moral em Kant |
spellingShingle |
Educação e formação moral em Kant Santos Filho, José Maximino dos Autonomia Educação Formação moral Formação política Liberdade Educação e Estado Política e educação Educação moral Sociologia educacional Cidadania Sistemas de ensino Autonomy Education Moral education Political education Freedom CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Educação e formação moral em Kant |
title_full |
Educação e formação moral em Kant |
title_fullStr |
Educação e formação moral em Kant |
title_full_unstemmed |
Educação e formação moral em Kant |
title_sort |
Educação e formação moral em Kant |
author |
Santos Filho, José Maximino dos |
author_facet |
Santos Filho, José Maximino dos |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos Filho, José Maximino dos |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Freire, Sônia Barreto |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3652071253368115 |
contributor_str_mv |
Freire, Sônia Barreto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Autonomia Educação Formação moral Formação política Liberdade Educação e Estado Política e educação Educação moral Sociologia educacional Cidadania Sistemas de ensino |
topic |
Autonomia Educação Formação moral Formação política Liberdade Educação e Estado Política e educação Educação moral Sociologia educacional Cidadania Sistemas de ensino Autonomy Education Moral education Political education Freedom CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Autonomy Education Moral education Political education Freedom |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
In his lectures On Pedagogy, Kant considers education a condition of possibility for the exercise of freedom. Freedom is understood by the philosopher as the ability to dominate impulses and natural wills, so that man can act in accordance with the principles established by reason, since only free will can turn man into an autonomous human being. Kant considers education an art which requires in its achievement a foundation on practical principles, such as discipline and instruction, legal training (understood by Kant as a catechism of right) and moral education anchored in the laws of reason. Based on the relationship between moral and political education, this research analyzes the link between education, morality and the idea of political education understood as a way to citizenship in a cosmopolitan sense. Thus, our goal is to demonstrate that in the construction of his pedagogical project, Kant establishes the conditions for the modern man´s education in accordance with the concept of enlightenment understood in a critical sense and based on the idea of a cosmopolitan education. Kant´s conception of education can help us reflect on the contemporary education as an exercise of life in society, which implies an effective citizenship actively connected to respect and responsibility. |
publishDate |
2015 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2015-02-24 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2017-09-26T17:51:15Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2017-09-26T17:51:15Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SANTOS FILHO, José Maximino dos. Educação e formação moral em Kant. 2015. 65 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2015. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ri.ufs.br/handle/riufs/4885 |
identifier_str_mv |
SANTOS FILHO, José Maximino dos. Educação e formação moral em Kant. 2015. 65 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2015. |
url |
https://ri.ufs.br/handle/riufs/4885 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Pós-Graduação em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFS |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFS instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS) instacron:UFS |
instname_str |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
instacron_str |
UFS |
institution |
UFS |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFS |
collection |
Repositório Institucional da UFS |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4885/1/JOSE_MAXIMINO_SANTOS_FILHO.pdf https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4885/2/JOSE_MAXIMINO_SANTOS_FILHO.pdf.txt https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4885/3/JOSE_MAXIMINO_SANTOS_FILHO.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
19ac8e7634eaed339c83aacf2fe92f24 bcf082c7ec2b7aa42097c79e07fa9360 62289fe47545752d5844c6e0129b09f7 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@academico.ufs.br |
_version_ |
1802110701189201920 |