Explorando funções na representação de materiais em renderizações realistas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFS |
Texto Completo: | http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/8218 |
Resumo: | Realistic rendering is an area of computer graphics that aims to simulate a real-world image. In order to do that, it is necessary to represent the appearance of materials faithfully or as closely as possible. In this context, the Bidirectional Reflectance Distribution Functions (BRDFs), which are functions that receive incident lighting and a perspective, reproduce the color that the material presents under a given perspective. This way, this work seeks to explore reflectance functions in the representation of materials in realistic renderings, in order to increase the number of reflectance functions available in a rendering tool, and to allow an increase in the representativeness of materials of the real world. To achieve this goal, a study was made on rendering tools, to choose one, the implementation of functions not contained in it, as well as the implementation of new materials that use these functions to characterize how they reflect the light. To evaluate the obtained results, a set of scenes were developed, among them a realistic scene, where comparisons between inserted and existing materials were performed. In addition, for simple scenes it was shown that using the inserted materials generally consumed less rendering time and produced similar results to scenes constructed with already existing materials in the tool, as well as realistic results. |
id |
UFS-2_62e60d2fe002a5b91244755784cb9690 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ufs.br:riufs/8218 |
network_acronym_str |
UFS-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFS |
repository_id_str |
|
spelling |
Nunes, Mislene da SilvaCarvalho, Beatriz Trinchão Andrade de2018-05-21T13:52:13Z2018-05-21T13:52:13Z2017-11-17NUNES, Mislene da Silva. Explorando funções na representação de materiais em renderizações realistas. São Cristóvão, SE, 2017. Monografia (Graduação em Ciência da Computação) - Departamento de Computação, Centro de Ciências Exatas e Tecnologia, Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, SE, 2017http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/8218Realistic rendering is an area of computer graphics that aims to simulate a real-world image. In order to do that, it is necessary to represent the appearance of materials faithfully or as closely as possible. In this context, the Bidirectional Reflectance Distribution Functions (BRDFs), which are functions that receive incident lighting and a perspective, reproduce the color that the material presents under a given perspective. This way, this work seeks to explore reflectance functions in the representation of materials in realistic renderings, in order to increase the number of reflectance functions available in a rendering tool, and to allow an increase in the representativeness of materials of the real world. To achieve this goal, a study was made on rendering tools, to choose one, the implementation of functions not contained in it, as well as the implementation of new materials that use these functions to characterize how they reflect the light. To evaluate the obtained results, a set of scenes were developed, among them a realistic scene, where comparisons between inserted and existing materials were performed. In addition, for simple scenes it was shown that using the inserted materials generally consumed less rendering time and produced similar results to scenes constructed with already existing materials in the tool, as well as realistic results.A renderização realista é uma área da computação gráfica que visa simular uma imagem do mundo real. Para que isso seja possível é necessário representar a aparência de materiais com fidelidade ou com a maior aproximação possível. Neste contexto, surgem as funções de distribuição de refletância bidirecional (do inglês, Bidirectional Reflectance Distribution Functions - BRDFs), que são funções que, ao receberem uma iluminação incidente e uma perspectiva, reproduzem a cor que o material apresenta sob esta perspectiva. Desta forma, este trabalho busca explorar funções de refletância na representação de materiais em renderizações realistas, com o objetivo de aumentar o número de funções de refletância disponíveis em uma ferramenta de renderização e de possibilitar um aumento na representatividade de materiais do mundo real. Para alcançar tais objetivos, foi feito um estudo sobre ferramentas de renderização, para a escolha de uma, a implementação de funções não contidas na mesma, assim como também a implementação de novos materiais que utilizam essas funções para caracterizar a forma como eles refletem a luz. Para avaliar os resultados obtidos, um conjunto de cenas foram desenvolvidas, dentre elas uma cena realista, onde comparações entre os materiais inseridos e os já existentes foram realizadas. Além disso, para cenas simples foi mostrado que utilizando os materiais inseridos em geral consumiram menos tempo de renderização e produziram resultados semelhantes aos de cenas construídas com materiais já existentes na ferramenta, como também resultados realísticos.São Cristóvão, SEporCiência da computaçãoRealidade virtualRenderização realistaMateriaisFunções de refletânciaFerramentas de renderizaçãoRealistic renderingRendering toolsReflectance functionsMaterialsCIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO::SISTEMAS DE COMPUTACAOExplorando funções na representação de materiais em renderizações realistasinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisUniversidade Federal de SergipeDCOMP - Departamento de Computação – Ciência da Computação – São Cristóvão - Presencialreponame:Repositório Institucional da UFSinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSinfo:eu-repo/semantics/openAccessORIGINALMislene_Silva_Nunes.pdfMislene_Silva_Nunes.pdfapplication/pdf21134901https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/8218/2/Mislene_Silva_Nunes.pdfa59656b26a10987528c6acfcfe5e2824MD52LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81475https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/8218/3/license.txt098cbbf65c2c15e1fb2e49c5d306a44cMD53TEXTMislene_Silva_Nunes.pdf.txtMislene_Silva_Nunes.pdf.txtExtracted texttext/plain133277https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/8218/4/Mislene_Silva_Nunes.pdf.txte47a591bbc7d5ccbe10a46625a22d9e5MD54THUMBNAILMislene_Silva_Nunes.pdf.jpgMislene_Silva_Nunes.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1291https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/8218/5/Mislene_Silva_Nunes.pdf.jpg651267b7e294d8171228cf695a1631d4MD55riufs/82182018-05-21 10:52:14.047oai:ufs.br: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Repositório InstitucionalPUBhttps://ri.ufs.br/oai/requestrepositorio@academico.ufs.bropendoar:2018-05-21T13:52:14Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Explorando funções na representação de materiais em renderizações realistas |
title |
Explorando funções na representação de materiais em renderizações realistas |
spellingShingle |
Explorando funções na representação de materiais em renderizações realistas Nunes, Mislene da Silva Ciência da computação Realidade virtual Renderização realista Materiais Funções de refletância Ferramentas de renderização Realistic rendering Rendering tools Reflectance functions Materials CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO::SISTEMAS DE COMPUTACAO |
title_short |
Explorando funções na representação de materiais em renderizações realistas |
title_full |
Explorando funções na representação de materiais em renderizações realistas |
title_fullStr |
Explorando funções na representação de materiais em renderizações realistas |
title_full_unstemmed |
Explorando funções na representação de materiais em renderizações realistas |
title_sort |
Explorando funções na representação de materiais em renderizações realistas |
author |
Nunes, Mislene da Silva |
author_facet |
Nunes, Mislene da Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nunes, Mislene da Silva |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Carvalho, Beatriz Trinchão Andrade de |
contributor_str_mv |
Carvalho, Beatriz Trinchão Andrade de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ciência da computação Realidade virtual Renderização realista Materiais Funções de refletância Ferramentas de renderização |
topic |
Ciência da computação Realidade virtual Renderização realista Materiais Funções de refletância Ferramentas de renderização Realistic rendering Rendering tools Reflectance functions Materials CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO::SISTEMAS DE COMPUTACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Realistic rendering Rendering tools Reflectance functions Materials |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO::SISTEMAS DE COMPUTACAO |
description |
Realistic rendering is an area of computer graphics that aims to simulate a real-world image. In order to do that, it is necessary to represent the appearance of materials faithfully or as closely as possible. In this context, the Bidirectional Reflectance Distribution Functions (BRDFs), which are functions that receive incident lighting and a perspective, reproduce the color that the material presents under a given perspective. This way, this work seeks to explore reflectance functions in the representation of materials in realistic renderings, in order to increase the number of reflectance functions available in a rendering tool, and to allow an increase in the representativeness of materials of the real world. To achieve this goal, a study was made on rendering tools, to choose one, the implementation of functions not contained in it, as well as the implementation of new materials that use these functions to characterize how they reflect the light. To evaluate the obtained results, a set of scenes were developed, among them a realistic scene, where comparisons between inserted and existing materials were performed. In addition, for simple scenes it was shown that using the inserted materials generally consumed less rendering time and produced similar results to scenes constructed with already existing materials in the tool, as well as realistic results. |
publishDate |
2017 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2017-11-17 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2018-05-21T13:52:13Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2018-05-21T13:52:13Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
NUNES, Mislene da Silva. Explorando funções na representação de materiais em renderizações realistas. São Cristóvão, SE, 2017. Monografia (Graduação em Ciência da Computação) - Departamento de Computação, Centro de Ciências Exatas e Tecnologia, Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, SE, 2017 |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/8218 |
identifier_str_mv |
NUNES, Mislene da Silva. Explorando funções na representação de materiais em renderizações realistas. São Cristóvão, SE, 2017. Monografia (Graduação em Ciência da Computação) - Departamento de Computação, Centro de Ciências Exatas e Tecnologia, Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, SE, 2017 |
url |
http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/8218 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
DCOMP - Departamento de Computação – Ciência da Computação – São Cristóvão - Presencial |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFS instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS) instacron:UFS |
instname_str |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
instacron_str |
UFS |
institution |
UFS |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFS |
collection |
Repositório Institucional da UFS |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/8218/2/Mislene_Silva_Nunes.pdf https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/8218/3/license.txt https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/8218/4/Mislene_Silva_Nunes.pdf.txt https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/8218/5/Mislene_Silva_Nunes.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
a59656b26a10987528c6acfcfe5e2824 098cbbf65c2c15e1fb2e49c5d306a44c e47a591bbc7d5ccbe10a46625a22d9e5 651267b7e294d8171228cf695a1631d4 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@academico.ufs.br |
_version_ |
1802110711677059072 |