Indústria cultural e música : reestruturação da indústria fonográfica e o mercado da música em Sergipe
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFS |
Texto Completo: | https://ri.ufs.br/handle/riufs/4011 |
Resumo: | The objective of this study is to analyze the effect of changes occurring in the music industry in recent decades on the market shows in the state of Sergipe, from the analysis of the strategic realignment of the major labels and the performance of key players operating in this market the state and local entertainment companies. The central issue is to resume their theoretical and conceptual elements order developed under the Political Economy of Communication and Culture (EPC) to propose an abstract analytical model that allows to describe the structure of the music of Sergipe market from its multiplicity of elements determinants, hierarchical and conflict between its main agents relationships. The results show how the state and capital work in strengthening the market shows in Sergipe, seeking to ensure the conditions for accumulation and maintenance of political and ideological domination. In this sense, represented an improvement on the model of |supply chain| approach that has had some prominence in developing analyzes of the music market, which, however, faces the shortcomings of a topical, partial analysis. |
id |
UFS-2_744daba22b2a79fa826a1bc3b491a464 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ufs.br:riufs/4011 |
network_acronym_str |
UFS-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFS |
repository_id_str |
|
spelling |
Varjão, Demétrio RodriguesSantos, Verlane Aragãohttp://lattes.cnpq.br/21816634811763812017-09-26T12:34:33Z2017-09-26T12:34:33Z2014-06-30VARJÃO, Demétrio Rodrigues. Indústria cultural e música : reestruturação da indústria fonográfica e o mercado da música em Sergipe. 2014. 83 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2014.https://ri.ufs.br/handle/riufs/4011The objective of this study is to analyze the effect of changes occurring in the music industry in recent decades on the market shows in the state of Sergipe, from the analysis of the strategic realignment of the major labels and the performance of key players operating in this market the state and local entertainment companies. The central issue is to resume their theoretical and conceptual elements order developed under the Political Economy of Communication and Culture (EPC) to propose an abstract analytical model that allows to describe the structure of the music of Sergipe market from its multiplicity of elements determinants, hierarchical and conflict between its main agents relationships. The results show how the state and capital work in strengthening the market shows in Sergipe, seeking to ensure the conditions for accumulation and maintenance of political and ideological domination. In this sense, represented an improvement on the model of |supply chain| approach that has had some prominence in developing analyzes of the music market, which, however, faces the shortcomings of a topical, partial analysis.O objetivo deste trabalho consiste em analisar o efeito das transformações ocorridas na indústria da música nas últimas décadas sobre o mercado de shows no estado de Sergipe, a partir da análise da readequação estratégica das grandes gravadoras e da atuação dos principais agentes que atuam no neste mercado, o Estado e empresas locais de entretenimento. A questão central é retomar elementos de ordem teórico-conceitual desenvolvidas no âmbito da Economia Política da Comunicação e da Cultura (EPC) para propor um modelo analítico abstrato, que possibilite descrever a estrutura do mercado da música de Sergipe a partir da sua multiplicidade de elementos determinantes, relações hierárquicas e de contradição entre os seus principais agentes. Os resultados evidenciam como o Estado e o capital atuam no fortalecimento do mercado de shows em Sergipe, buscando assegurar as condições para acumulação e manutenção da dominação político-ideológica. Nesse sentido, representou um avanço em relação ao modelo da cadeia produtiva , abordagem que tem tido certa proeminência no desenvolvimento de análises do mercado da música, que, no entanto, esbarra nas insuficiências de uma análise tópica, parcial.Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfporUniversidade Federal de SergipePós-Graduação em ComunicaçãoUFSBRIndústria culturalComunicação de massaMercadosIndústria musicalMúsicaEconomiaComunicaçãoCultural IndustriesMusic industryMusicCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOIndústria cultural e música : reestruturação da indústria fonográfica e o mercado da música em Sergipeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSORIGINALDEMETRIO_RODRIGUES_VARJAO.pdfapplication/pdf1243274https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4011/1/DEMETRIO_RODRIGUES_VARJAO.pdf15a390e6464ebc61ff38345eec5bcaf1MD51TEXTDEMETRIO_RODRIGUES_VARJAO.pdf.txtDEMETRIO_RODRIGUES_VARJAO.pdf.txtExtracted texttext/plain178881https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4011/2/DEMETRIO_RODRIGUES_VARJAO.pdf.txt0715ae9c886b1d46ce429e6c81371d2cMD52THUMBNAILDEMETRIO_RODRIGUES_VARJAO.pdf.jpgDEMETRIO_RODRIGUES_VARJAO.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1222https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4011/3/DEMETRIO_RODRIGUES_VARJAO.pdf.jpgf9795e14a70559ed71f6c1bcdc95bd0bMD53riufs/40112020-04-14 16:00:48.244oai:ufs.br:riufs/4011Repositório InstitucionalPUBhttps://ri.ufs.br/oai/requestrepositorio@academico.ufs.bropendoar:2020-04-14T19:00:48Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Indústria cultural e música : reestruturação da indústria fonográfica e o mercado da música em Sergipe |
title |
Indústria cultural e música : reestruturação da indústria fonográfica e o mercado da música em Sergipe |
spellingShingle |
Indústria cultural e música : reestruturação da indústria fonográfica e o mercado da música em Sergipe Varjão, Demétrio Rodrigues Indústria cultural Comunicação de massa Mercados Indústria musical Música Economia Comunicação Cultural Industries Music industry Music CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
title_short |
Indústria cultural e música : reestruturação da indústria fonográfica e o mercado da música em Sergipe |
title_full |
Indústria cultural e música : reestruturação da indústria fonográfica e o mercado da música em Sergipe |
title_fullStr |
Indústria cultural e música : reestruturação da indústria fonográfica e o mercado da música em Sergipe |
title_full_unstemmed |
Indústria cultural e música : reestruturação da indústria fonográfica e o mercado da música em Sergipe |
title_sort |
Indústria cultural e música : reestruturação da indústria fonográfica e o mercado da música em Sergipe |
author |
Varjão, Demétrio Rodrigues |
author_facet |
Varjão, Demétrio Rodrigues |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Varjão, Demétrio Rodrigues |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Santos, Verlane Aragão |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2181663481176381 |
contributor_str_mv |
Santos, Verlane Aragão |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Indústria cultural Comunicação de massa Mercados Indústria musical Música Economia Comunicação |
topic |
Indústria cultural Comunicação de massa Mercados Indústria musical Música Economia Comunicação Cultural Industries Music industry Music CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Cultural Industries Music industry Music |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
description |
The objective of this study is to analyze the effect of changes occurring in the music industry in recent decades on the market shows in the state of Sergipe, from the analysis of the strategic realignment of the major labels and the performance of key players operating in this market the state and local entertainment companies. The central issue is to resume their theoretical and conceptual elements order developed under the Political Economy of Communication and Culture (EPC) to propose an abstract analytical model that allows to describe the structure of the music of Sergipe market from its multiplicity of elements determinants, hierarchical and conflict between its main agents relationships. The results show how the state and capital work in strengthening the market shows in Sergipe, seeking to ensure the conditions for accumulation and maintenance of political and ideological domination. In this sense, represented an improvement on the model of |supply chain| approach that has had some prominence in developing analyzes of the music market, which, however, faces the shortcomings of a topical, partial analysis. |
publishDate |
2014 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-06-30 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2017-09-26T12:34:33Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2017-09-26T12:34:33Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
VARJÃO, Demétrio Rodrigues. Indústria cultural e música : reestruturação da indústria fonográfica e o mercado da música em Sergipe. 2014. 83 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2014. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ri.ufs.br/handle/riufs/4011 |
identifier_str_mv |
VARJÃO, Demétrio Rodrigues. Indústria cultural e música : reestruturação da indústria fonográfica e o mercado da música em Sergipe. 2014. 83 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2014. |
url |
https://ri.ufs.br/handle/riufs/4011 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Pós-Graduação em Comunicação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFS |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFS instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS) instacron:UFS |
instname_str |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
instacron_str |
UFS |
institution |
UFS |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFS |
collection |
Repositório Institucional da UFS |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4011/1/DEMETRIO_RODRIGUES_VARJAO.pdf https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4011/2/DEMETRIO_RODRIGUES_VARJAO.pdf.txt https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4011/3/DEMETRIO_RODRIGUES_VARJAO.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
15a390e6464ebc61ff38345eec5bcaf1 0715ae9c886b1d46ce429e6c81371d2c f9795e14a70559ed71f6c1bcdc95bd0b |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@academico.ufs.br |
_version_ |
1802110769346641920 |