Ensino de ciências na perspectiva CTS: concepções e práticas escolares

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Thiago Batinga de
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFS
Texto Completo: https://ri.ufs.br/handle/riufs/5140
Resumo: The CTS assumptions applied to the teaching reinforce the idea of an education that aims at training for citizenship, on the basis of interrelations between science-technology-society, in a school environment of knowledge construction, individual and collective values, with the aim of fostering the criticality and making decisions on the part of students. The present study sought to recognize and track a school reality within a context where the teaching learning process had on narrowing with these assumptions in the discipline of science in elementary education. For the collection of data we seek a school unit that was well respected both in pedagogical aspect as in structural array of municipal schools of Aracaju. We check the conceptions of students as their visions of science, of classes and how they see the teacher. As the teacher, as well as monitor the implementation of its didactic sequence in loco, collect conceptions of their teaching-learning vision and its assessment of this process. Follow-up activities have been effective without claim to judgment of value or content analysis. In possession of the data, we reflect on the reports of professor and students, as well as the effective presence of CTS vision in the classroom by the teacher.
id UFS-2_7a51b7b588ed108c439c7aca240b102a
oai_identifier_str oai:ufs.br:riufs/5140
network_acronym_str UFS-2
network_name_str Repositório Institucional da UFS
repository_id_str
spelling Oliveira, Thiago Batinga deMachado, Samisia Maria Fernandeshttp://lattes.cnpq.br/99640157636456432017-09-26T18:15:12Z2017-09-26T18:15:12Z2013-08-23https://ri.ufs.br/handle/riufs/5140The CTS assumptions applied to the teaching reinforce the idea of an education that aims at training for citizenship, on the basis of interrelations between science-technology-society, in a school environment of knowledge construction, individual and collective values, with the aim of fostering the criticality and making decisions on the part of students. The present study sought to recognize and track a school reality within a context where the teaching learning process had on narrowing with these assumptions in the discipline of science in elementary education. For the collection of data we seek a school unit that was well respected both in pedagogical aspect as in structural array of municipal schools of Aracaju. We check the conceptions of students as their visions of science, of classes and how they see the teacher. As the teacher, as well as monitor the implementation of its didactic sequence in loco, collect conceptions of their teaching-learning vision and its assessment of this process. Follow-up activities have been effective without claim to judgment of value or content analysis. In possession of the data, we reflect on the reports of professor and students, as well as the effective presence of CTS vision in the classroom by the teacher.Os pressupostos CTS aplicados ao ensino reforçam a ideia de uma educação que vise à formação para a cidadania, partindo das inter-relações entre ciência tecnologia sociedade, num ambiente escolar de construção do conhecimento, de valores individuais e coletivos, com o intuito de fomentar a criticidade e tomada de decisões por parte dos alunos. O presente trabalho buscou reconhecer e acompanhar uma realidade escolar dentro de um contexto onde o processo de ensino aprendizagem tivesse em estreitamento com estes pressupostos na disciplina de Ciências no Ensino Fundamental. Para a coleta de dados buscamos uma unidade escolar que fosse bem conceituada tanto no aspecto pedagógico como estrutural dentro do leque das escolas municipais de Aracaju. Buscamos verificar as concepções de alunos quanto as suas visões de ciência, das aulas e como eles veem o professor. Quanto ao professor, além de acompanharmos a aplicação de sua sequência didática in loco, coletamos concepções sobre sua visão de ensino-aprendizagem e sua avaliação deste processo. As atividades de acompanhamento foram efetivadas sem pretensão de julgamento de valor ou de análise de conteúdo. Em posse dos dados, buscamos refletir sobre os relatos do professor e alunos, bem como a presença efetiva da visão CTS na prática de sala de aula proposta pelo professor.application/pdfporCiências (Ensino fundamental)Ensino de ciênciaEducação do adolescenteAspectos sociais da ciênciaCiência e humanidadesAbordagem interdisciplinar do conhecimento na educaçãoAbordagem CTSInterdisciplinary approach in educationScienceScienceScience and the humanitiesCNPQ::OUTROS::CIENCIASEnsino de ciências na perspectiva CTS: concepções e práticas escolaresinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisPós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemáticainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSORIGINALTHIAGO_BATINGA_OLIVEIRA.pdfapplication/pdf626388https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5140/1/THIAGO_BATINGA_OLIVEIRA.pdf51f0e607f94369a37c8576841e0e7794MD51TEXTTHIAGO_BATINGA_OLIVEIRA.pdf.txtTHIAGO_BATINGA_OLIVEIRA.pdf.txtExtracted texttext/plain196924https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5140/2/THIAGO_BATINGA_OLIVEIRA.pdf.txta64b52936ccf6bcc2cd1777ce6f88e7aMD52THUMBNAILTHIAGO_BATINGA_OLIVEIRA.pdf.jpgTHIAGO_BATINGA_OLIVEIRA.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1260https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5140/3/THIAGO_BATINGA_OLIVEIRA.pdf.jpg99b0b3ff8dcfb3079268f4b0a66d9515MD53riufs/51402018-02-09 18:52:49.665oai:ufs.br:riufs/5140Repositório InstitucionalPUBhttps://ri.ufs.br/oai/requestrepositorio@academico.ufs.bropendoar:2018-02-09T21:52:49Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
dc.title.por.fl_str_mv Ensino de ciências na perspectiva CTS: concepções e práticas escolares
title Ensino de ciências na perspectiva CTS: concepções e práticas escolares
spellingShingle Ensino de ciências na perspectiva CTS: concepções e práticas escolares
Oliveira, Thiago Batinga de
Ciências (Ensino fundamental)
Ensino de ciência
Educação do adolescente
Aspectos sociais da ciência
Ciência e humanidades
Abordagem interdisciplinar do conhecimento na educação
Abordagem CTS
Interdisciplinary approach in education
Science
Science
Science and the humanities
CNPQ::OUTROS::CIENCIAS
title_short Ensino de ciências na perspectiva CTS: concepções e práticas escolares
title_full Ensino de ciências na perspectiva CTS: concepções e práticas escolares
title_fullStr Ensino de ciências na perspectiva CTS: concepções e práticas escolares
title_full_unstemmed Ensino de ciências na perspectiva CTS: concepções e práticas escolares
title_sort Ensino de ciências na perspectiva CTS: concepções e práticas escolares
author Oliveira, Thiago Batinga de
author_facet Oliveira, Thiago Batinga de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Thiago Batinga de
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Machado, Samisia Maria Fernandes
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/9964015763645643
contributor_str_mv Machado, Samisia Maria Fernandes
dc.subject.por.fl_str_mv Ciências (Ensino fundamental)
Ensino de ciência
Educação do adolescente
Aspectos sociais da ciência
Ciência e humanidades
Abordagem interdisciplinar do conhecimento na educação
Abordagem CTS
topic Ciências (Ensino fundamental)
Ensino de ciência
Educação do adolescente
Aspectos sociais da ciência
Ciência e humanidades
Abordagem interdisciplinar do conhecimento na educação
Abordagem CTS
Interdisciplinary approach in education
Science
Science
Science and the humanities
CNPQ::OUTROS::CIENCIAS
dc.subject.eng.fl_str_mv Interdisciplinary approach in education
Science
Science
Science and the humanities
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::OUTROS::CIENCIAS
description The CTS assumptions applied to the teaching reinforce the idea of an education that aims at training for citizenship, on the basis of interrelations between science-technology-society, in a school environment of knowledge construction, individual and collective values, with the aim of fostering the criticality and making decisions on the part of students. The present study sought to recognize and track a school reality within a context where the teaching learning process had on narrowing with these assumptions in the discipline of science in elementary education. For the collection of data we seek a school unit that was well respected both in pedagogical aspect as in structural array of municipal schools of Aracaju. We check the conceptions of students as their visions of science, of classes and how they see the teacher. As the teacher, as well as monitor the implementation of its didactic sequence in loco, collect conceptions of their teaching-learning vision and its assessment of this process. Follow-up activities have been effective without claim to judgment of value or content analysis. In possession of the data, we reflect on the reports of professor and students, as well as the effective presence of CTS vision in the classroom by the teacher.
publishDate 2013
dc.date.issued.fl_str_mv 2013-08-23
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2017-09-26T18:15:12Z
dc.date.available.fl_str_mv 2017-09-26T18:15:12Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ri.ufs.br/handle/riufs/5140
url https://ri.ufs.br/handle/riufs/5140
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.program.fl_str_mv Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFS
instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron:UFS
instname_str Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron_str UFS
institution UFS
reponame_str Repositório Institucional da UFS
collection Repositório Institucional da UFS
bitstream.url.fl_str_mv https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5140/1/THIAGO_BATINGA_OLIVEIRA.pdf
https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5140/2/THIAGO_BATINGA_OLIVEIRA.pdf.txt
https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5140/3/THIAGO_BATINGA_OLIVEIRA.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 51f0e607f94369a37c8576841e0e7794
a64b52936ccf6bcc2cd1777ce6f88e7a
99b0b3ff8dcfb3079268f4b0a66d9515
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@academico.ufs.br
_version_ 1802110663820050432