Ensino de ciências na perspectiva CTS: concepções e práticas escolares
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFS |
Texto Completo: | https://ri.ufs.br/handle/riufs/5140 |
Resumo: | The CTS assumptions applied to the teaching reinforce the idea of an education that aims at training for citizenship, on the basis of interrelations between science-technology-society, in a school environment of knowledge construction, individual and collective values, with the aim of fostering the criticality and making decisions on the part of students. The present study sought to recognize and track a school reality within a context where the teaching learning process had on narrowing with these assumptions in the discipline of science in elementary education. For the collection of data we seek a school unit that was well respected both in pedagogical aspect as in structural array of municipal schools of Aracaju. We check the conceptions of students as their visions of science, of classes and how they see the teacher. As the teacher, as well as monitor the implementation of its didactic sequence in loco, collect conceptions of their teaching-learning vision and its assessment of this process. Follow-up activities have been effective without claim to judgment of value or content analysis. In possession of the data, we reflect on the reports of professor and students, as well as the effective presence of CTS vision in the classroom by the teacher. |
id |
UFS-2_7a51b7b588ed108c439c7aca240b102a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ufs.br:riufs/5140 |
network_acronym_str |
UFS-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFS |
repository_id_str |
|
spelling |
Oliveira, Thiago Batinga deMachado, Samisia Maria Fernandeshttp://lattes.cnpq.br/99640157636456432017-09-26T18:15:12Z2017-09-26T18:15:12Z2013-08-23https://ri.ufs.br/handle/riufs/5140The CTS assumptions applied to the teaching reinforce the idea of an education that aims at training for citizenship, on the basis of interrelations between science-technology-society, in a school environment of knowledge construction, individual and collective values, with the aim of fostering the criticality and making decisions on the part of students. The present study sought to recognize and track a school reality within a context where the teaching learning process had on narrowing with these assumptions in the discipline of science in elementary education. For the collection of data we seek a school unit that was well respected both in pedagogical aspect as in structural array of municipal schools of Aracaju. We check the conceptions of students as their visions of science, of classes and how they see the teacher. As the teacher, as well as monitor the implementation of its didactic sequence in loco, collect conceptions of their teaching-learning vision and its assessment of this process. Follow-up activities have been effective without claim to judgment of value or content analysis. In possession of the data, we reflect on the reports of professor and students, as well as the effective presence of CTS vision in the classroom by the teacher.Os pressupostos CTS aplicados ao ensino reforçam a ideia de uma educação que vise à formação para a cidadania, partindo das inter-relações entre ciência tecnologia sociedade, num ambiente escolar de construção do conhecimento, de valores individuais e coletivos, com o intuito de fomentar a criticidade e tomada de decisões por parte dos alunos. O presente trabalho buscou reconhecer e acompanhar uma realidade escolar dentro de um contexto onde o processo de ensino aprendizagem tivesse em estreitamento com estes pressupostos na disciplina de Ciências no Ensino Fundamental. Para a coleta de dados buscamos uma unidade escolar que fosse bem conceituada tanto no aspecto pedagógico como estrutural dentro do leque das escolas municipais de Aracaju. Buscamos verificar as concepções de alunos quanto as suas visões de ciência, das aulas e como eles veem o professor. Quanto ao professor, além de acompanharmos a aplicação de sua sequência didática in loco, coletamos concepções sobre sua visão de ensino-aprendizagem e sua avaliação deste processo. As atividades de acompanhamento foram efetivadas sem pretensão de julgamento de valor ou de análise de conteúdo. Em posse dos dados, buscamos refletir sobre os relatos do professor e alunos, bem como a presença efetiva da visão CTS na prática de sala de aula proposta pelo professor.application/pdfporCiências (Ensino fundamental)Ensino de ciênciaEducação do adolescenteAspectos sociais da ciênciaCiência e humanidadesAbordagem interdisciplinar do conhecimento na educaçãoAbordagem CTSInterdisciplinary approach in educationScienceScienceScience and the humanitiesCNPQ::OUTROS::CIENCIASEnsino de ciências na perspectiva CTS: concepções e práticas escolaresinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisPós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemáticainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSORIGINALTHIAGO_BATINGA_OLIVEIRA.pdfapplication/pdf626388https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5140/1/THIAGO_BATINGA_OLIVEIRA.pdf51f0e607f94369a37c8576841e0e7794MD51TEXTTHIAGO_BATINGA_OLIVEIRA.pdf.txtTHIAGO_BATINGA_OLIVEIRA.pdf.txtExtracted texttext/plain196924https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5140/2/THIAGO_BATINGA_OLIVEIRA.pdf.txta64b52936ccf6bcc2cd1777ce6f88e7aMD52THUMBNAILTHIAGO_BATINGA_OLIVEIRA.pdf.jpgTHIAGO_BATINGA_OLIVEIRA.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1260https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5140/3/THIAGO_BATINGA_OLIVEIRA.pdf.jpg99b0b3ff8dcfb3079268f4b0a66d9515MD53riufs/51402018-02-09 18:52:49.665oai:ufs.br:riufs/5140Repositório InstitucionalPUBhttps://ri.ufs.br/oai/requestrepositorio@academico.ufs.bropendoar:2018-02-09T21:52:49Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Ensino de ciências na perspectiva CTS: concepções e práticas escolares |
title |
Ensino de ciências na perspectiva CTS: concepções e práticas escolares |
spellingShingle |
Ensino de ciências na perspectiva CTS: concepções e práticas escolares Oliveira, Thiago Batinga de Ciências (Ensino fundamental) Ensino de ciência Educação do adolescente Aspectos sociais da ciência Ciência e humanidades Abordagem interdisciplinar do conhecimento na educação Abordagem CTS Interdisciplinary approach in education Science Science Science and the humanities CNPQ::OUTROS::CIENCIAS |
title_short |
Ensino de ciências na perspectiva CTS: concepções e práticas escolares |
title_full |
Ensino de ciências na perspectiva CTS: concepções e práticas escolares |
title_fullStr |
Ensino de ciências na perspectiva CTS: concepções e práticas escolares |
title_full_unstemmed |
Ensino de ciências na perspectiva CTS: concepções e práticas escolares |
title_sort |
Ensino de ciências na perspectiva CTS: concepções e práticas escolares |
author |
Oliveira, Thiago Batinga de |
author_facet |
Oliveira, Thiago Batinga de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Thiago Batinga de |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Machado, Samisia Maria Fernandes |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9964015763645643 |
contributor_str_mv |
Machado, Samisia Maria Fernandes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ciências (Ensino fundamental) Ensino de ciência Educação do adolescente Aspectos sociais da ciência Ciência e humanidades Abordagem interdisciplinar do conhecimento na educação Abordagem CTS |
topic |
Ciências (Ensino fundamental) Ensino de ciência Educação do adolescente Aspectos sociais da ciência Ciência e humanidades Abordagem interdisciplinar do conhecimento na educação Abordagem CTS Interdisciplinary approach in education Science Science Science and the humanities CNPQ::OUTROS::CIENCIAS |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Interdisciplinary approach in education Science Science Science and the humanities |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::OUTROS::CIENCIAS |
description |
The CTS assumptions applied to the teaching reinforce the idea of an education that aims at training for citizenship, on the basis of interrelations between science-technology-society, in a school environment of knowledge construction, individual and collective values, with the aim of fostering the criticality and making decisions on the part of students. The present study sought to recognize and track a school reality within a context where the teaching learning process had on narrowing with these assumptions in the discipline of science in elementary education. For the collection of data we seek a school unit that was well respected both in pedagogical aspect as in structural array of municipal schools of Aracaju. We check the conceptions of students as their visions of science, of classes and how they see the teacher. As the teacher, as well as monitor the implementation of its didactic sequence in loco, collect conceptions of their teaching-learning vision and its assessment of this process. Follow-up activities have been effective without claim to judgment of value or content analysis. In possession of the data, we reflect on the reports of professor and students, as well as the effective presence of CTS vision in the classroom by the teacher. |
publishDate |
2013 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2013-08-23 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2017-09-26T18:15:12Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2017-09-26T18:15:12Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ri.ufs.br/handle/riufs/5140 |
url |
https://ri.ufs.br/handle/riufs/5140 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFS instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS) instacron:UFS |
instname_str |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
instacron_str |
UFS |
institution |
UFS |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFS |
collection |
Repositório Institucional da UFS |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5140/1/THIAGO_BATINGA_OLIVEIRA.pdf https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5140/2/THIAGO_BATINGA_OLIVEIRA.pdf.txt https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5140/3/THIAGO_BATINGA_OLIVEIRA.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
51f0e607f94369a37c8576841e0e7794 a64b52936ccf6bcc2cd1777ce6f88e7a 99b0b3ff8dcfb3079268f4b0a66d9515 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@academico.ufs.br |
_version_ |
1802110663820050432 |