Pixações de cunho feminista em Aracaju: uma paisagem alternativa
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo de conferência |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFS |
Texto Completo: | http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/16373 https://dx.doi.org/10.29380/2021.15.12.11 |
Resumo: | We present the results of an ongoing research, in the Masters in Popular Cultures at UFS, on feminist pixações in Aracaju, a term written with an "x", as used by the medium. From considerations of how pixação has been used in its expressions of "discursive fields of action" (ALVAREZ, 2003) and the concepts of dominant landscape and alternative landscapes within the scope of New Cultural Geography (COSGROVE, 1998). The guiding questions are: How is the alternative landscape being built from the graffiti in Aracaju? To what extent can we consider the presence of pixações as alternative landscapes? The methodological approach consists of three stages: literature review; photographic mapping of pixações Aracaju and categorization and study of photographic records related to the guiding questions. From the pixações mapped in 2019 and 2020, we chose nine of them. We consider, despite the criminalization of the act of pixar, the subversive character of pixadoras who insist on building a space for dialogue based on interference in the city's landscape, which is often determined by the dominant culture. And, furthermore, that feminist graffiti affects the dominant landscape and configures itself as an alternative excluded landscape, as it is carried out by socially subjugated groups. |
id |
UFS-2_866fb165edf8671315d4ecd1dfed7028 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ufs.br:riufs/16373 |
network_acronym_str |
UFS-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFS |
repository_id_str |
|
spelling |
Silva, Fernando Marinho Fernandes da2022-10-07T22:39:44Z2022-10-07T22:39:44Z2021-091982-3657http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/16373Autorização para publicação no Repositório Institucional da Universidade Federal de Sergipe (RIUFS) concedida pelo(s) editor(es).https://dx.doi.org/10.29380/2021.15.12.11We present the results of an ongoing research, in the Masters in Popular Cultures at UFS, on feminist pixações in Aracaju, a term written with an "x", as used by the medium. From considerations of how pixação has been used in its expressions of "discursive fields of action" (ALVAREZ, 2003) and the concepts of dominant landscape and alternative landscapes within the scope of New Cultural Geography (COSGROVE, 1998). The guiding questions are: How is the alternative landscape being built from the graffiti in Aracaju? To what extent can we consider the presence of pixações as alternative landscapes? The methodological approach consists of three stages: literature review; photographic mapping of pixações Aracaju and categorization and study of photographic records related to the guiding questions. From the pixações mapped in 2019 and 2020, we chose nine of them. We consider, despite the criminalization of the act of pixar, the subversive character of pixadoras who insist on building a space for dialogue based on interference in the city's landscape, which is often determined by the dominant culture. And, furthermore, that feminist graffiti affects the dominant landscape and configures itself as an alternative excluded landscape, as it is carried out by socially subjugated groups.Apresentamos os resultados de uma pesquisa em andamento, no mestrado em Culturas Populares da UFS, sobre as pixações de cunho feminista em Aracaju, termo grafado com "x", conforme o meio utiliza. A partir das considerações de como a pixação tem sido utilizada em suas expressões de "campos discursivos de ação" (ALVAREZ, 2003) e dos conceitos sobre paisagem dominante e paisagens alternativas no âmbito da Nova Geografia Cultural (COSGROVE, 1998). As questões norteadoras são: Como a paisagem alternativa vai sendo construída a partir das pixações em Aracaju? Em que medida podemos considerar a presença das pixações como paisagens alternativas? A abordagem metodológica se configura em três etapas: revisão bibliográfica; mapeamento fotográfico das pixações em Aracaju e categorização e estudo dos registros fotográficos relacionados às questões norteadoras. Das pixações mapeadas em 2019 e 2020, escolhemos nove delas. Consideramos, a despeito da criminalização do ato de pixar, o caráter subversivo das pixadoras que insistem em construir um espaço de diálogo a partir da interferência na paisagem da cidade que é, não raro, determinada pela cultura dominante. E, ainda, que a pixação de cunho feminista afeta a paisagem dominante e se configura como uma paisagem alternativa excluída, pois é realizada por grupos subjugados socialmente.São CristóvãoporGrupo de Pesquisa CNPq/UFS Educação e Contemporaneidade (EDUCON)Anais do XV Colóquio Internacional Educação e ContemporaneidadePixaçãoPichaçãoFeminismosPaisagens alternativasGraffitiFeminismsAlternative landscapesPixações de cunho feminista em Aracaju: uma paisagem alternativainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObjectreponame:Repositório Institucional da UFSinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSinfo:eu-repo/semantics/openAccessTEXTPixacoesCunhoFeministaAracaju.pdf.txtPixacoesCunhoFeministaAracaju.pdf.txtExtracted texttext/plain31624https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/16373/3/PixacoesCunhoFeministaAracaju.pdf.txtd6e7c969ba441831f95d5091137d40f4MD53THUMBNAILPixacoesCunhoFeministaAracaju.pdf.jpgPixacoesCunhoFeministaAracaju.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2128https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/16373/4/PixacoesCunhoFeministaAracaju.pdf.jpg27248e09739ad9aa27d2642f12e807abMD54LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81475https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/16373/1/license.txt098cbbf65c2c15e1fb2e49c5d306a44cMD51ORIGINALPixacoesCunhoFeministaAracaju.pdfPixacoesCunhoFeministaAracaju.pdfapplication/pdf2731104https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/16373/2/PixacoesCunhoFeministaAracaju.pdfe5202392215a2c9293e06576b3ef8081MD52riufs/163732022-10-07 19:39:45.021oai:ufs.br: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Repositório InstitucionalPUBhttps://ri.ufs.br/oai/requestrepositorio@academico.ufs.bropendoar:2022-10-07T22:39:45Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Pixações de cunho feminista em Aracaju: uma paisagem alternativa |
title |
Pixações de cunho feminista em Aracaju: uma paisagem alternativa |
spellingShingle |
Pixações de cunho feminista em Aracaju: uma paisagem alternativa Silva, Fernando Marinho Fernandes da Pixação Pichação Feminismos Paisagens alternativas Graffiti Feminisms Alternative landscapes |
title_short |
Pixações de cunho feminista em Aracaju: uma paisagem alternativa |
title_full |
Pixações de cunho feminista em Aracaju: uma paisagem alternativa |
title_fullStr |
Pixações de cunho feminista em Aracaju: uma paisagem alternativa |
title_full_unstemmed |
Pixações de cunho feminista em Aracaju: uma paisagem alternativa |
title_sort |
Pixações de cunho feminista em Aracaju: uma paisagem alternativa |
author |
Silva, Fernando Marinho Fernandes da |
author_facet |
Silva, Fernando Marinho Fernandes da |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Fernando Marinho Fernandes da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pixação Pichação Feminismos Paisagens alternativas |
topic |
Pixação Pichação Feminismos Paisagens alternativas Graffiti Feminisms Alternative landscapes |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Graffiti Feminisms Alternative landscapes |
description |
We present the results of an ongoing research, in the Masters in Popular Cultures at UFS, on feminist pixações in Aracaju, a term written with an "x", as used by the medium. From considerations of how pixação has been used in its expressions of "discursive fields of action" (ALVAREZ, 2003) and the concepts of dominant landscape and alternative landscapes within the scope of New Cultural Geography (COSGROVE, 1998). The guiding questions are: How is the alternative landscape being built from the graffiti in Aracaju? To what extent can we consider the presence of pixações as alternative landscapes? The methodological approach consists of three stages: literature review; photographic mapping of pixações Aracaju and categorization and study of photographic records related to the guiding questions. From the pixações mapped in 2019 and 2020, we chose nine of them. We consider, despite the criminalization of the act of pixar, the subversive character of pixadoras who insist on building a space for dialogue based on interference in the city's landscape, which is often determined by the dominant culture. And, furthermore, that feminist graffiti affects the dominant landscape and configures itself as an alternative excluded landscape, as it is carried out by socially subjugated groups. |
publishDate |
2021 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2021-09 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-10-07T22:39:44Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-10-07T22:39:44Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/conferenceObject |
format |
conferenceObject |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/16373 |
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv |
1982-3657 |
dc.identifier.license.pt_BR.fl_str_mv |
Autorização para publicação no Repositório Institucional da Universidade Federal de Sergipe (RIUFS) concedida pelo(s) editor(es). |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
https://dx.doi.org/10.29380/2021.15.12.11 |
identifier_str_mv |
1982-3657 Autorização para publicação no Repositório Institucional da Universidade Federal de Sergipe (RIUFS) concedida pelo(s) editor(es). |
url |
http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/16373 https://dx.doi.org/10.29380/2021.15.12.11 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.ispartof.pt_BR.fl_str_mv |
Anais do XV Colóquio Internacional Educação e Contemporaneidade |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Grupo de Pesquisa CNPq/UFS Educação e Contemporaneidade (EDUCON) |
publisher.none.fl_str_mv |
Grupo de Pesquisa CNPq/UFS Educação e Contemporaneidade (EDUCON) |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFS instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS) instacron:UFS |
instname_str |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
instacron_str |
UFS |
institution |
UFS |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFS |
collection |
Repositório Institucional da UFS |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/16373/3/PixacoesCunhoFeministaAracaju.pdf.txt https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/16373/4/PixacoesCunhoFeministaAracaju.pdf.jpg https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/16373/1/license.txt https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/16373/2/PixacoesCunhoFeministaAracaju.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
d6e7c969ba441831f95d5091137d40f4 27248e09739ad9aa27d2642f12e807ab 098cbbf65c2c15e1fb2e49c5d306a44c e5202392215a2c9293e06576b3ef8081 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@academico.ufs.br |
_version_ |
1802110671092973568 |