O papel da mulher como mulher no papel : representações femininas em anúncios de jornais impressos sergipanos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Reis, Ana Alinny Cruz
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFS
Texto Completo: http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/10145
Resumo: Advertising as cultural production is influential in the role of women in society, supporting social, cultural and aesthetic standards of acceptable female behaviour. Starting from this premise, on the basis of Cultural and Gender Studies - Hall (2003, 2005), Woodward (2007), Silva (2009) Kellner (2001), Butler (2003) and Buitoni (1981), among others – we seek to observe how the discourses in which women are placed at the centre of the advertising campaign happen, in a comparative perspective, from classified advertisements inserted in the main newspapers of the State. The research is divided in two complementary stages, the bibliographical and documentary stage and the empirical one, indispensable in order for the intended purpose to be fulfilled. The methodological approach is the Content Analysis proposed by Laurence Bardin (2009). The corpus of the research is composed byads printed in newspapers of circulation in Sergipe, from 1948 to 2015, carefully selected from the collection of the Historical and Geographical Institute of Sergipe. As expected results of the analysis, we seek to identify aspects and characteristics that emerge from women's exposure in classified advertisements, and whether this advertisement is a portrait of the culture in which women are embedded and if it reflects the cultural and ideological values in vogue.
id UFS-2_9556ac91c486dacf150c4e39ca2bd2d2
oai_identifier_str oai:ufs.br:riufs/10145
network_acronym_str UFS-2
network_name_str Repositório Institucional da UFS
repository_id_str
spelling Reis, Ana Alinny CruzMalta, Renata Barreto2018-12-20T20:43:09Z2018-12-20T20:43:09Z2018-08-30REIS, Ana Alinny Cruz. O papel da mulher como mulher no papel : representações femininas em anúncios de jornais impressos sergipanos. 2018. 240 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, SE, 2018.http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/10145Advertising as cultural production is influential in the role of women in society, supporting social, cultural and aesthetic standards of acceptable female behaviour. Starting from this premise, on the basis of Cultural and Gender Studies - Hall (2003, 2005), Woodward (2007), Silva (2009) Kellner (2001), Butler (2003) and Buitoni (1981), among others – we seek to observe how the discourses in which women are placed at the centre of the advertising campaign happen, in a comparative perspective, from classified advertisements inserted in the main newspapers of the State. The research is divided in two complementary stages, the bibliographical and documentary stage and the empirical one, indispensable in order for the intended purpose to be fulfilled. The methodological approach is the Content Analysis proposed by Laurence Bardin (2009). The corpus of the research is composed byads printed in newspapers of circulation in Sergipe, from 1948 to 2015, carefully selected from the collection of the Historical and Geographical Institute of Sergipe. As expected results of the analysis, we seek to identify aspects and characteristics that emerge from women's exposure in classified advertisements, and whether this advertisement is a portrait of the culture in which women are embedded and if it reflects the cultural and ideological values in vogue..A publicidade como produção cultural se mostra influenciadora do papel da mulher em sociedade, corroborando para reforçar padrões sociais, culturais e estéticos sobre o comportamento feminino aceitável. Partindo desta premissa, baseando-nos nos Estudos Culturais e de Gênero - Hall (2003; 2005), Woodward (2007), Silva (2009) Kellner (2001), Butler (2003) e Buitoni (1981), entre outros -, buscaremos observar como se dão os discursos que colocam a mulher como centro da mensagem publicitária, em uma perspectiva comparativa, a partir de anúncios publicitários inseridos nos principais jornais do Estado. A pesquisa se divide em duas etapas complementares, a bibliográfica e documental e a empírica, essenciais para que o objetivo proposto seja cumprido. A abordagem metodológica é a Análise de Conteúdo proposta por Laurence Bardin (2009). O corpus da pesquisa é composto por anúncios publicitários impressos em jornais de circulação em Sergipe, num período de 1940 a 2015, criteriosamente selecionados a partir do acervo do Instituto Histórico e Geográfico de Sergipe. Como resultados esperados da análise, buscamos identificar aspectos e características que emergem da exposição da mulher em anúncios publicitários impressos, e se esta publicidade é um retrato da cultura em que está inserida e reflete os valores culturais e ideológicos em voga.São Cristóvão, SEporComunicação de massaMulheres nos anúnciosJornais sergipanosSergipeGêneroMídiaPublicidadeRepresentaçãoGenderNewspapers from SergipeMediaAdvertisingRepresentationCIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOO papel da mulher como mulher no papel : representações femininas em anúncios de jornais impressos sergipanosinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisPós-Graduação em ComunicaçãoUniversidade Federal de Sergipereponame:Repositório Institucional da UFSinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSinfo:eu-repo/semantics/openAccessTEXTANA_ALINNY_CRUZ_REIS.pdf.txtANA_ALINNY_CRUZ_REIS.pdf.txtExtracted texttext/plain269042https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/10145/3/ANA_ALINNY_CRUZ_REIS.pdf.txt3ec6d54d438f8a8511a7fdb7988d33f9MD53THUMBNAILANA_ALINNY_CRUZ_REIS.pdf.jpgANA_ALINNY_CRUZ_REIS.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1278https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/10145/4/ANA_ALINNY_CRUZ_REIS.pdf.jpgda7345a2210cd0472c4d2ffe88eaa44aMD54LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81475https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/10145/1/license.txt098cbbf65c2c15e1fb2e49c5d306a44cMD51ORIGINALANA_ALINNY_CRUZ_REIS.pdfANA_ALINNY_CRUZ_REIS.pdfapplication/pdf13328110https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/10145/2/ANA_ALINNY_CRUZ_REIS.pdfdf5bae11bf40277bf8dbab1a10414871MD52riufs/101452018-12-20 17:43:09.698oai:ufs.br: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Repositório InstitucionalPUBhttps://ri.ufs.br/oai/requestrepositorio@academico.ufs.bropendoar:2018-12-20T20:43:09Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv O papel da mulher como mulher no papel : representações femininas em anúncios de jornais impressos sergipanos
title O papel da mulher como mulher no papel : representações femininas em anúncios de jornais impressos sergipanos
spellingShingle O papel da mulher como mulher no papel : representações femininas em anúncios de jornais impressos sergipanos
Reis, Ana Alinny Cruz
Comunicação de massa
Mulheres nos anúncios
Jornais sergipanos
Sergipe
Gênero
Mídia
Publicidade
Representação
Gender
Newspapers from Sergipe
Media
Advertising
Representation
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
title_short O papel da mulher como mulher no papel : representações femininas em anúncios de jornais impressos sergipanos
title_full O papel da mulher como mulher no papel : representações femininas em anúncios de jornais impressos sergipanos
title_fullStr O papel da mulher como mulher no papel : representações femininas em anúncios de jornais impressos sergipanos
title_full_unstemmed O papel da mulher como mulher no papel : representações femininas em anúncios de jornais impressos sergipanos
title_sort O papel da mulher como mulher no papel : representações femininas em anúncios de jornais impressos sergipanos
author Reis, Ana Alinny Cruz
author_facet Reis, Ana Alinny Cruz
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Reis, Ana Alinny Cruz
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Malta, Renata Barreto
contributor_str_mv Malta, Renata Barreto
dc.subject.por.fl_str_mv Comunicação de massa
Mulheres nos anúncios
Jornais sergipanos
Sergipe
Gênero
Mídia
Publicidade
Representação
topic Comunicação de massa
Mulheres nos anúncios
Jornais sergipanos
Sergipe
Gênero
Mídia
Publicidade
Representação
Gender
Newspapers from Sergipe
Media
Advertising
Representation
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Gender
Newspapers from Sergipe
Media
Advertising
Representation
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
description Advertising as cultural production is influential in the role of women in society, supporting social, cultural and aesthetic standards of acceptable female behaviour. Starting from this premise, on the basis of Cultural and Gender Studies - Hall (2003, 2005), Woodward (2007), Silva (2009) Kellner (2001), Butler (2003) and Buitoni (1981), among others – we seek to observe how the discourses in which women are placed at the centre of the advertising campaign happen, in a comparative perspective, from classified advertisements inserted in the main newspapers of the State. The research is divided in two complementary stages, the bibliographical and documentary stage and the empirical one, indispensable in order for the intended purpose to be fulfilled. The methodological approach is the Content Analysis proposed by Laurence Bardin (2009). The corpus of the research is composed byads printed in newspapers of circulation in Sergipe, from 1948 to 2015, carefully selected from the collection of the Historical and Geographical Institute of Sergipe. As expected results of the analysis, we seek to identify aspects and characteristics that emerge from women's exposure in classified advertisements, and whether this advertisement is a portrait of the culture in which women are embedded and if it reflects the cultural and ideological values in vogue.
publishDate 2018
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2018-12-20T20:43:09Z
dc.date.available.fl_str_mv 2018-12-20T20:43:09Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2018-08-30
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv REIS, Ana Alinny Cruz. O papel da mulher como mulher no papel : representações femininas em anúncios de jornais impressos sergipanos. 2018. 240 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, SE, 2018.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/10145
identifier_str_mv REIS, Ana Alinny Cruz. O papel da mulher como mulher no papel : representações femininas em anúncios de jornais impressos sergipanos. 2018. 240 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, SE, 2018.
url http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/10145
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.program.fl_str_mv Pós-Graduação em Comunicação
dc.publisher.initials.fl_str_mv Universidade Federal de Sergipe
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFS
instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron:UFS
instname_str Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron_str UFS
institution UFS
reponame_str Repositório Institucional da UFS
collection Repositório Institucional da UFS
bitstream.url.fl_str_mv https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/10145/3/ANA_ALINNY_CRUZ_REIS.pdf.txt
https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/10145/4/ANA_ALINNY_CRUZ_REIS.pdf.jpg
https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/10145/1/license.txt
https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/10145/2/ANA_ALINNY_CRUZ_REIS.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 3ec6d54d438f8a8511a7fdb7988d33f9
da7345a2210cd0472c4d2ffe88eaa44a
098cbbf65c2c15e1fb2e49c5d306a44c
df5bae11bf40277bf8dbab1a10414871
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@academico.ufs.br
_version_ 1802110743798087680