O sentido de aprender matemática acerca da fórmula de Bhaskara

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, José Aldon Garção
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFS
Texto Completo: https://ri.ufs.br/handle/riufs/5215
Resumo: Regarding the experiences of the ninth graders students from primary school, when they study both quadratic equation and Bhaskara s formula, this research examines what the sense of the Mathematics learning for public schools students from Itabaiana/SE. This is a both qualitative research, and it intends verifying how a student mobilized himself to learn those math subjects, focusing on the quadratic equation and Bhaskara s formula, it seeks understanding the relation with the knowledge at this stage of learning. The theoretical contribution comes from the theories of Bernard Charlot (2007, 2005), Silva (2009), Boyer (2004) among others. The data collected through observation of classes, with the use of questionnaires and interviews reveal that the mathematics learning, specifically the quadratic equation and Bhaskara s formula, is directly influenced by the presence of the didactical textbook which, along with the teaching practices, has contributed to this content to be viewed as irrelevant to the student future, giving the prevail to the momentary memory (learn by heart) and not to the effective learning.
id UFS-2_97bb7a17895101c40a41a58b4cd92f5a
oai_identifier_str oai:ufs.br:riufs/5215
network_acronym_str UFS-2
network_name_str Repositório Institucional da UFS
repository_id_str
spelling Santos, José Aldon GarçãoCharlot, Bernardhttp://lattes.cnpq.br/23419654076081992017-09-26T18:15:54Z2017-09-26T18:15:54Z2011-06-20https://ri.ufs.br/handle/riufs/5215Regarding the experiences of the ninth graders students from primary school, when they study both quadratic equation and Bhaskara s formula, this research examines what the sense of the Mathematics learning for public schools students from Itabaiana/SE. This is a both qualitative research, and it intends verifying how a student mobilized himself to learn those math subjects, focusing on the quadratic equation and Bhaskara s formula, it seeks understanding the relation with the knowledge at this stage of learning. The theoretical contribution comes from the theories of Bernard Charlot (2007, 2005), Silva (2009), Boyer (2004) among others. The data collected through observation of classes, with the use of questionnaires and interviews reveal that the mathematics learning, specifically the quadratic equation and Bhaskara s formula, is directly influenced by the presence of the didactical textbook which, along with the teaching practices, has contributed to this content to be viewed as irrelevant to the student future, giving the prevail to the momentary memory (learn by heart) and not to the effective learning.Pautada nas experiências dos alunos do nono ano do Ensino Fundamental, quando estudam a equação de segundo grau e a fórmula de Bhaskara, esta pesquisa analisa qual o sentido de aprender Matemática para esses alunos de escolas públicas do município de Itabaiana/SE. De caráter qualitativo, a pesquisa tem por objetivo verificar como o aluno se mobiliza para aprender os conteúdos matemáticos, tendo como foco a equação de 2° grau e a fórmula de Bhaskara, e busca compreender a relação com o saber nesta fase de aprendizagem. O aporte teórico encontra subsídio nas teorias de Bernard Charlot (2007, 2005), Silva (2009), Boyer (2004) dentre outros. Os dados foram coletados por observação das aulas, com a aplicação de questionários bem como por entrevistas, cujos resultados revelam que o aprendizado matemático, especificamente a equação do segundo grau e a fórmula de Bhaskara, é influenciado diretamente pela presença do livro didático, o qual, juntamente com as práticas docentes, vem contribuindo para que este conteúdo seja visto como sem relevância para o futuro do aluno, prevalecendo à memorização momentânea (decorar) e não o aprendizado efetivo.application/pdfporEnsino de matemáticaEquaçõesEquações QuadráticasFórmulas MatemáticasFórmula de BhaskaraEquationsMathematicsMathematicsCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAO sentido de aprender matemática acerca da fórmula de Bhaskarainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisPós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemáticainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSORIGINALJOSE_ALDON_GARCAO_SANTOS.pdfapplication/pdf772182https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5215/1/JOSE_ALDON_GARCAO_SANTOS.pdfc8f6b77464de108cb4844262e4f085e5MD51TEXTJOSE_ALDON_GARCAO_SANTOS.pdf.txtJOSE_ALDON_GARCAO_SANTOS.pdf.txtExtracted texttext/plain270277https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5215/2/JOSE_ALDON_GARCAO_SANTOS.pdf.txtea0f67a7a9a479b843976ff5c5e79983MD52THUMBNAILJOSE_ALDON_GARCAO_SANTOS.pdf.jpgJOSE_ALDON_GARCAO_SANTOS.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1284https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5215/3/JOSE_ALDON_GARCAO_SANTOS.pdf.jpg686c0584009e617565d61865abf0d823MD53riufs/52152017-11-28 17:25:10.533oai:ufs.br:riufs/5215Repositório InstitucionalPUBhttps://ri.ufs.br/oai/requestrepositorio@academico.ufs.bropendoar:2017-11-28T20:25:10Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
dc.title.por.fl_str_mv O sentido de aprender matemática acerca da fórmula de Bhaskara
title O sentido de aprender matemática acerca da fórmula de Bhaskara
spellingShingle O sentido de aprender matemática acerca da fórmula de Bhaskara
Santos, José Aldon Garção
Ensino de matemática
Equações
Equações Quadráticas
Fórmulas Matemáticas
Fórmula de Bhaskara
Equations
Mathematics
Mathematics
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short O sentido de aprender matemática acerca da fórmula de Bhaskara
title_full O sentido de aprender matemática acerca da fórmula de Bhaskara
title_fullStr O sentido de aprender matemática acerca da fórmula de Bhaskara
title_full_unstemmed O sentido de aprender matemática acerca da fórmula de Bhaskara
title_sort O sentido de aprender matemática acerca da fórmula de Bhaskara
author Santos, José Aldon Garção
author_facet Santos, José Aldon Garção
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, José Aldon Garção
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Charlot, Bernard
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2341965407608199
contributor_str_mv Charlot, Bernard
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de matemática
Equações
Equações Quadráticas
Fórmulas Matemáticas
Fórmula de Bhaskara
topic Ensino de matemática
Equações
Equações Quadráticas
Fórmulas Matemáticas
Fórmula de Bhaskara
Equations
Mathematics
Mathematics
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Equations
Mathematics
Mathematics
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description Regarding the experiences of the ninth graders students from primary school, when they study both quadratic equation and Bhaskara s formula, this research examines what the sense of the Mathematics learning for public schools students from Itabaiana/SE. This is a both qualitative research, and it intends verifying how a student mobilized himself to learn those math subjects, focusing on the quadratic equation and Bhaskara s formula, it seeks understanding the relation with the knowledge at this stage of learning. The theoretical contribution comes from the theories of Bernard Charlot (2007, 2005), Silva (2009), Boyer (2004) among others. The data collected through observation of classes, with the use of questionnaires and interviews reveal that the mathematics learning, specifically the quadratic equation and Bhaskara s formula, is directly influenced by the presence of the didactical textbook which, along with the teaching practices, has contributed to this content to be viewed as irrelevant to the student future, giving the prevail to the momentary memory (learn by heart) and not to the effective learning.
publishDate 2011
dc.date.issued.fl_str_mv 2011-06-20
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2017-09-26T18:15:54Z
dc.date.available.fl_str_mv 2017-09-26T18:15:54Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ri.ufs.br/handle/riufs/5215
url https://ri.ufs.br/handle/riufs/5215
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.program.fl_str_mv Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFS
instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron:UFS
instname_str Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron_str UFS
institution UFS
reponame_str Repositório Institucional da UFS
collection Repositório Institucional da UFS
bitstream.url.fl_str_mv https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5215/1/JOSE_ALDON_GARCAO_SANTOS.pdf
https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5215/2/JOSE_ALDON_GARCAO_SANTOS.pdf.txt
https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5215/3/JOSE_ALDON_GARCAO_SANTOS.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv c8f6b77464de108cb4844262e4f085e5
ea0f67a7a9a479b843976ff5c5e79983
686c0584009e617565d61865abf0d823
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@academico.ufs.br
_version_ 1802110752759218176