Patrimônio cultural e educação: um estudo das representações sobre educação patrimonial desenvolvidas em Aracaju - SE (1985 - 1991)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Matos, Luana Silva Bôamorte de
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFS
Texto Completo: https://ri.ufs.br/handle/riufs/4883
Resumo: The object of this study is to analyze the representations that cultural agents working for the State made on two educational activities in Aracaju, between 1985 and 1991, in order to sensitize students about the importance of preserving cultural heritage: the dissemination of the booklet João Santeiro and project Viver Aracaju. Under the influence of the New Cultural History and supported by the analysis of discourse proposed by Eni Orlandi (2005), collected testimonies, photographs, laws, decrees, letters to property, activities prepared by students, papers published in journals, books and scientific products were analyzed with order to answer to the following problem: what the representations of cultural heritage and heritage education were possibly appropriated by cultural agents responsible for producing the two projects, in the period indicated? As categories of analysis used the idea of representation and appropriation according to Roger Chartier (1990, 1991, 2009) and field of Pierre Bourdieu (1989, 2000, 2003).
id UFS-2_9a48971b2a970b6a50e5a5f89aab03a6
oai_identifier_str oai:ufs.br:riufs/4883
network_acronym_str UFS-2
network_name_str Repositório Institucional da UFS
repository_id_str
spelling Matos, Luana Silva Bôamorte deSouza, Josefa Elianahttp://lattes.cnpq.br/83877192588752932017-09-26T17:51:13Z2017-09-26T17:51:13Z2013-02-19https://ri.ufs.br/handle/riufs/4883The object of this study is to analyze the representations that cultural agents working for the State made on two educational activities in Aracaju, between 1985 and 1991, in order to sensitize students about the importance of preserving cultural heritage: the dissemination of the booklet João Santeiro and project Viver Aracaju. Under the influence of the New Cultural History and supported by the analysis of discourse proposed by Eni Orlandi (2005), collected testimonies, photographs, laws, decrees, letters to property, activities prepared by students, papers published in journals, books and scientific products were analyzed with order to answer to the following problem: what the representations of cultural heritage and heritage education were possibly appropriated by cultural agents responsible for producing the two projects, in the period indicated? As categories of analysis used the idea of representation and appropriation according to Roger Chartier (1990, 1991, 2009) and field of Pierre Bourdieu (1989, 2000, 2003).O objetivo neste estudo é analisar as representações que agentes culturais vinculados ao Estado fizeram sobre duas atividades educativas desenvolvidas em Aracaju, entre 1985 e 1991, com a finalidade de sensibilizar os alunos sobre a importância da preservação do patrimônio cultural: a divulgação da cartilha João Santeiro e o projeto Viver Aracaju. Sob a influência da Nova História Cultural e apoiada na análise de discurso proposta por Eni Orlandi (2005), entrevistas coletadas, fotografias, leis, decretos, cartas patrimoniais, atividades elaboradas pelos alunos, artigos publicados em jornais, livros e produções científicas foram analisadas com o propósito de responder ao seguinte problema: quais as representações sobre patrimônio cultural e educação patrimonial foram possivelmente apropriadas pelos os agentes culturais responsáveis pela elaboração dos dois projetos, no período indicado? Como categorias de análise utilizei a ideia de representação e apropriação segundo Roger Chartier (1990; 1991; 2009) e campo de Pierre Bourdieu (1989; 2000; 2003).application/pdfporEducaçãoPatrimônio culturalPatrimônio cultural - ProteçãoPolítica cultural Patrimônio cultural - EducaçãoCartilha João SanteiroProjeto Viver AracajuEducação patrimonialCultural policy Cultural propertyCultural propertyEducationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOPatrimônio cultural e educação: um estudo das representações sobre educação patrimonial desenvolvidas em Aracaju - SE (1985 - 1991)info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisPós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSORIGINALLUANA_SILVA_BOAMORTE_MATOS.pdfapplication/pdf8981570https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4883/1/LUANA_SILVA_BOAMORTE_MATOS.pdff13ff620ac174efef7620186d1fd4802MD51TEXTLUANA_SILVA_BOAMORTE_MATOS.pdf.txtLUANA_SILVA_BOAMORTE_MATOS.pdf.txtExtracted texttext/plain270950https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4883/2/LUANA_SILVA_BOAMORTE_MATOS.pdf.txt439b3c914aa93aa14ca49b6a3fe0b770MD52THUMBNAILLUANA_SILVA_BOAMORTE_MATOS.pdf.jpgLUANA_SILVA_BOAMORTE_MATOS.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1252https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4883/3/LUANA_SILVA_BOAMORTE_MATOS.pdf.jpgc9e8403699688574cdb85465478760c9MD53riufs/48832017-11-24 19:54:43.072oai:ufs.br:riufs/4883Repositório InstitucionalPUBhttps://ri.ufs.br/oai/requestrepositorio@academico.ufs.bropendoar:2017-11-24T22:54:43Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
dc.title.por.fl_str_mv Patrimônio cultural e educação: um estudo das representações sobre educação patrimonial desenvolvidas em Aracaju - SE (1985 - 1991)
title Patrimônio cultural e educação: um estudo das representações sobre educação patrimonial desenvolvidas em Aracaju - SE (1985 - 1991)
spellingShingle Patrimônio cultural e educação: um estudo das representações sobre educação patrimonial desenvolvidas em Aracaju - SE (1985 - 1991)
Matos, Luana Silva Bôamorte de
Educação
Patrimônio cultural
Patrimônio cultural - Proteção
Política cultural 
Patrimônio cultural - Educação
Cartilha João Santeiro
Projeto Viver Aracaju
Educação patrimonial
Cultural policy 
Cultural property
Cultural property
Education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Patrimônio cultural e educação: um estudo das representações sobre educação patrimonial desenvolvidas em Aracaju - SE (1985 - 1991)
title_full Patrimônio cultural e educação: um estudo das representações sobre educação patrimonial desenvolvidas em Aracaju - SE (1985 - 1991)
title_fullStr Patrimônio cultural e educação: um estudo das representações sobre educação patrimonial desenvolvidas em Aracaju - SE (1985 - 1991)
title_full_unstemmed Patrimônio cultural e educação: um estudo das representações sobre educação patrimonial desenvolvidas em Aracaju - SE (1985 - 1991)
title_sort Patrimônio cultural e educação: um estudo das representações sobre educação patrimonial desenvolvidas em Aracaju - SE (1985 - 1991)
author Matos, Luana Silva Bôamorte de
author_facet Matos, Luana Silva Bôamorte de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Matos, Luana Silva Bôamorte de
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Souza, Josefa Eliana
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8387719258875293
contributor_str_mv Souza, Josefa Eliana
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Patrimônio cultural
Patrimônio cultural - Proteção
Política cultural 
Patrimônio cultural - Educação
Cartilha João Santeiro
Projeto Viver Aracaju
Educação patrimonial
topic Educação
Patrimônio cultural
Patrimônio cultural - Proteção
Política cultural 
Patrimônio cultural - Educação
Cartilha João Santeiro
Projeto Viver Aracaju
Educação patrimonial
Cultural policy 
Cultural property
Cultural property
Education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Cultural policy 
Cultural property
Cultural property
Education
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The object of this study is to analyze the representations that cultural agents working for the State made on two educational activities in Aracaju, between 1985 and 1991, in order to sensitize students about the importance of preserving cultural heritage: the dissemination of the booklet João Santeiro and project Viver Aracaju. Under the influence of the New Cultural History and supported by the analysis of discourse proposed by Eni Orlandi (2005), collected testimonies, photographs, laws, decrees, letters to property, activities prepared by students, papers published in journals, books and scientific products were analyzed with order to answer to the following problem: what the representations of cultural heritage and heritage education were possibly appropriated by cultural agents responsible for producing the two projects, in the period indicated? As categories of analysis used the idea of representation and appropriation according to Roger Chartier (1990, 1991, 2009) and field of Pierre Bourdieu (1989, 2000, 2003).
publishDate 2013
dc.date.issued.fl_str_mv 2013-02-19
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2017-09-26T17:51:13Z
dc.date.available.fl_str_mv 2017-09-26T17:51:13Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ri.ufs.br/handle/riufs/4883
url https://ri.ufs.br/handle/riufs/4883
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.program.fl_str_mv Pós-Graduação em Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFS
instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron:UFS
instname_str Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron_str UFS
institution UFS
reponame_str Repositório Institucional da UFS
collection Repositório Institucional da UFS
bitstream.url.fl_str_mv https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4883/1/LUANA_SILVA_BOAMORTE_MATOS.pdf
https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4883/2/LUANA_SILVA_BOAMORTE_MATOS.pdf.txt
https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4883/3/LUANA_SILVA_BOAMORTE_MATOS.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv f13ff620ac174efef7620186d1fd4802
439b3c914aa93aa14ca49b6a3fe0b770
c9e8403699688574cdb85465478760c9
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@academico.ufs.br
_version_ 1799759333897011200