Influências das relações afetivas para os atos de consumo na cibercultura
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFS |
Texto Completo: | https://ri.ufs.br/handle/riufs/5973 |
Resumo: | The urban society lives cyberculture. A time when society is not only dependent in many ways, of technological devices, but also carries the brand of digital technology in their development and in their culture. Digital technologies have brought significant changes to society, so this work aims to make an explanation about these changes concerning the relationship between bonding and acts of consumption due to the new possibilities of communication and interaction networks provide social. Thus, we discus about the universe that permeates the emotional relationships and consumption within social networks using an interdisciplinary approach and an ethnographic research using interviews and focus groups as data collection mechanisms. Through the line of weather observation and research news feed sought information about the behavior of people within social networks and how these behaviors could result in acts of consumption. These data were contrasted with the information acquired through interviews and the result was analyzed from a sociological perspective, which aimed to verify how these emotional relationships mediated or influenced by social networks can affect society. The results showed that these new relationship dynamics may contribute to or undermine the relationship and may still have a strong participation in society on social issues, especially those that are associated with mobilization and joint movements. |
id |
UFS-2_a761fe1dbc983260a3f1e63fea6f2c46 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ufs.br:riufs/5973 |
network_acronym_str |
UFS-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFS |
repository_id_str |
|
spelling |
Souza, Reniton de Santanahttp://lattes.cnpq.br/2245529064006681Gomes, Livia Godinho Neryhttp://lattes.cnpq.br/37020147785890272017-09-27T13:53:39Z2017-09-27T13:53:39Z2015-02-19SOUZA, Reniton de Santana. Influências das relações afetivas para os atos de consumo na cibercultura. 2015. 111 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2015.https://ri.ufs.br/handle/riufs/5973The urban society lives cyberculture. A time when society is not only dependent in many ways, of technological devices, but also carries the brand of digital technology in their development and in their culture. Digital technologies have brought significant changes to society, so this work aims to make an explanation about these changes concerning the relationship between bonding and acts of consumption due to the new possibilities of communication and interaction networks provide social. Thus, we discus about the universe that permeates the emotional relationships and consumption within social networks using an interdisciplinary approach and an ethnographic research using interviews and focus groups as data collection mechanisms. Through the line of weather observation and research news feed sought information about the behavior of people within social networks and how these behaviors could result in acts of consumption. These data were contrasted with the information acquired through interviews and the result was analyzed from a sociological perspective, which aimed to verify how these emotional relationships mediated or influenced by social networks can affect society. The results showed that these new relationship dynamics may contribute to or undermine the relationship and may still have a strong participation in society on social issues, especially those that are associated with mobilization and joint movements.A sociedade urbana vive a cibercultura. Um tempo em que a sociedade não somente se encontra dependente, em muitos aspectos, dos aparatos tecnológicos, como também leva consigo a marca da tecnologia digital em seu desenvolvimento e em sua cultura. As tecnologias digitais trouxeram consideráveis mudanças para a sociedade, por isso, este trabalho tem como objetivo fazer uma explanação acerca dessas mudanças no que concerne a relação entre os laços afetivos e os atos de consumo em função das novas possibilidades de comunicação e interação que as redes sociais proporcionam. Dessa forma, discorremos a respeito do universo que permeia as relações afetivas e o consumo dentro das redes sociais utilizando uma perspectiva interdisciplinar e uma pesquisa etnográfica que utiliza entrevistas e grupos de discussão como mecanismos de coleta de dados. Por meio da observação da linha do tempo e feed de notícias a pesquisa buscou informações acerca do comportamento das pessoas dentro das redes sociais e como esses comportamentos poderiam implicar nos atos de consumo. Esses dados foram contrapostos com as informações adquiridas por meio das entrevistas e o resultado disto foi analisado sob uma ótica sociológica, que tinha como objetivo verificar de que forma essas relações afetivas mediadas ou influenciadas pelas redes sociais podem afetar a sociedade. Os resultados mostraram que esses novas dinâmicas de relacionamento podem contribuir ou minar as relações e podem ainda ter uma participação forte na sociedade em questões sociais, principalmente aqueles que estão associadas a mobilizações e articulações de movimentos.application/pdfporUniversidade Federal de SergipePós-Graduação em Psicologia SocialUFSBRCiberculturaRelações AfetivasConsumoRedes SociaisCybercultureAffective relationsConsumptionSocial NetworksCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA SOCIALInfluências das relações afetivas para os atos de consumo na ciberculturainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSORIGINALRENITON_SANTANA_SOUZA.pdfapplication/pdf1015836https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5973/1/RENITON_SANTANA_SOUZA.pdf0886fac838a0926dfaa77d33eae31fcdMD51TEXTRENITON_SANTANA_SOUZA.pdf.txtRENITON_SANTANA_SOUZA.pdf.txtExtracted texttext/plain243319https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5973/2/RENITON_SANTANA_SOUZA.pdf.txt1b93509152b2a6af88b2e5f5a1e61ebeMD52THUMBNAILRENITON_SANTANA_SOUZA.pdf.jpgRENITON_SANTANA_SOUZA.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1215https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5973/3/RENITON_SANTANA_SOUZA.pdf.jpgf10a2193858df7aa72fa5beecf648fc4MD53riufs/59732018-01-15 21:33:58.303oai:ufs.br:riufs/5973Repositório InstitucionalPUBhttps://ri.ufs.br/oai/requestrepositorio@academico.ufs.bropendoar:2018-01-16T00:33:58Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Influências das relações afetivas para os atos de consumo na cibercultura |
title |
Influências das relações afetivas para os atos de consumo na cibercultura |
spellingShingle |
Influências das relações afetivas para os atos de consumo na cibercultura Souza, Reniton de Santana Cibercultura Relações Afetivas Consumo Redes Sociais Cyberculture Affective relations Consumption Social Networks CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA SOCIAL |
title_short |
Influências das relações afetivas para os atos de consumo na cibercultura |
title_full |
Influências das relações afetivas para os atos de consumo na cibercultura |
title_fullStr |
Influências das relações afetivas para os atos de consumo na cibercultura |
title_full_unstemmed |
Influências das relações afetivas para os atos de consumo na cibercultura |
title_sort |
Influências das relações afetivas para os atos de consumo na cibercultura |
author |
Souza, Reniton de Santana |
author_facet |
Souza, Reniton de Santana |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Reniton de Santana |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2245529064006681 |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Gomes, Livia Godinho Nery |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3702014778589027 |
contributor_str_mv |
Gomes, Livia Godinho Nery |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cibercultura Relações Afetivas Consumo Redes Sociais |
topic |
Cibercultura Relações Afetivas Consumo Redes Sociais Cyberculture Affective relations Consumption Social Networks CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA SOCIAL |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Cyberculture Affective relations Consumption Social Networks |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA SOCIAL |
description |
The urban society lives cyberculture. A time when society is not only dependent in many ways, of technological devices, but also carries the brand of digital technology in their development and in their culture. Digital technologies have brought significant changes to society, so this work aims to make an explanation about these changes concerning the relationship between bonding and acts of consumption due to the new possibilities of communication and interaction networks provide social. Thus, we discus about the universe that permeates the emotional relationships and consumption within social networks using an interdisciplinary approach and an ethnographic research using interviews and focus groups as data collection mechanisms. Through the line of weather observation and research news feed sought information about the behavior of people within social networks and how these behaviors could result in acts of consumption. These data were contrasted with the information acquired through interviews and the result was analyzed from a sociological perspective, which aimed to verify how these emotional relationships mediated or influenced by social networks can affect society. The results showed that these new relationship dynamics may contribute to or undermine the relationship and may still have a strong participation in society on social issues, especially those that are associated with mobilization and joint movements. |
publishDate |
2015 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2015-02-19 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2017-09-27T13:53:39Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2017-09-27T13:53:39Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SOUZA, Reniton de Santana. Influências das relações afetivas para os atos de consumo na cibercultura. 2015. 111 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2015. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ri.ufs.br/handle/riufs/5973 |
identifier_str_mv |
SOUZA, Reniton de Santana. Influências das relações afetivas para os atos de consumo na cibercultura. 2015. 111 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2015. |
url |
https://ri.ufs.br/handle/riufs/5973 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Pós-Graduação em Psicologia Social |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFS |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFS instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS) instacron:UFS |
instname_str |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
instacron_str |
UFS |
institution |
UFS |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFS |
collection |
Repositório Institucional da UFS |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5973/1/RENITON_SANTANA_SOUZA.pdf https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5973/2/RENITON_SANTANA_SOUZA.pdf.txt https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5973/3/RENITON_SANTANA_SOUZA.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
0886fac838a0926dfaa77d33eae31fcd 1b93509152b2a6af88b2e5f5a1e61ebe f10a2193858df7aa72fa5beecf648fc4 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@academico.ufs.br |
_version_ |
1802110808838111232 |