Gestão de marketing e da inovação no contexto da farmácia magistral : um estudo de caso na cidade de Aracaju-SE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Bruno Lucena dos
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFS
Texto Completo: http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/15991
Resumo: The compounding pharmacy (CP) is the establishment of manipulation of magistral and oficinal formulas, of trade in drugs, medicines, pharmaceutical inputs and related items, carrying out operations and procedures in conditions of quality and traceability of the entire process, also comprising the activity of dispensation. Currently, there are few reports in the literature about the role of the managing pharmacist in CP, as well as his role in marketing and innovation management in this and the market trends, such as telemarketing and the need for the pharmacist to become a “professional- maker ”. Thus, this monograph presents a review of the literature on marketing management and innovation management, seeking to emphasize its content for an application in the CP scenario and addresses a case study from the results of the SWOT analysis tools, brainstorming and empathy map, discussing them and launching a perspective for the sector in the city of Aracaju, Sergipe state.
id UFS-2_f2a985ebfe2c232656e6a148efc63758
oai_identifier_str oai:ufs.br:riufs/15991
network_acronym_str UFS-2
network_name_str Repositório Institucional da UFS
repository_id_str
spelling Santos, Bruno Lucena dosDi Pietro, Giuliano2022-07-26T13:45:25Z2022-07-26T13:45:25Z2020-08-24Santos, Bruno Lucena dos. Gestão de marketing e da inovação no contexto da farmácia magistral : um estudo de caso na cidade de Aracaju-SE. São Cristóvão, 2020. Monografia (Graduação em Farmácia) – Departamento de Farmácia, Centro de Ciências Biológicas e da Saúde, Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, SE, 2020http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/15991The compounding pharmacy (CP) is the establishment of manipulation of magistral and oficinal formulas, of trade in drugs, medicines, pharmaceutical inputs and related items, carrying out operations and procedures in conditions of quality and traceability of the entire process, also comprising the activity of dispensation. Currently, there are few reports in the literature about the role of the managing pharmacist in CP, as well as his role in marketing and innovation management in this and the market trends, such as telemarketing and the need for the pharmacist to become a “professional- maker ”. Thus, this monograph presents a review of the literature on marketing management and innovation management, seeking to emphasize its content for an application in the CP scenario and addresses a case study from the results of the SWOT analysis tools, brainstorming and empathy map, discussing them and launching a perspective for the sector in the city of Aracaju, Sergipe state.A farmácia magistral (FM) é o estabelecimento de manipulação de fórmulas magistrais e oficinais, de comércio de drogas, medicamentos, insumos farmacêuticos e correlatos, realizando operações e procedimentos em condições de qualidade e rastreabilidade de todo o processo, compreendendo também a atividade de dispensação. Atualmente são escassos os relatos na literatura sobre a atuação do farmacêutico gestor na FM, assim como o seu papel na gestão de marketing e inovação desta e as tendências do mercado, tais como a telefarmácia e a necessidade do farmacêutico tornar-se um “profissional-maker”. Desta forma, a presente monografia apresenta uma revisão da literatura sobre a gestão de marketing e a gestão da inovação, buscando enfatizar seu conteúdo para uma aplicação no cenário da FM e aborda um estudo de caso a partir dos resultados das ferramentas análise SWOT, brainstorming e mapa de empatia, discutindo-os e lançando uma perspectiva para o setor na cidade de Aracaju/SE.São Cristóvão, SEporFarmáciaEnsino de farmáciaFarmácia magistralGestão farmacêuticaAracaju, SEFarmacologiaAnálise SWOTMarketingCompounding pharmacyPharmaceutical managementCIENCIAS DA SAUDE::FARMACIAGestão de marketing e da inovação no contexto da farmácia magistral : um estudo de caso na cidade de Aracaju-SEinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisUniversidade Federal de SergipeDFA - Departamento de Farmácia – São Cristóvão - Presencialreponame:Repositório Institucional da UFSinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSinfo:eu-repo/semantics/openAccessLICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81475https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/15991/1/license.txt098cbbf65c2c15e1fb2e49c5d306a44cMD51ORIGINALBruno_Lucena_Santos.pdfBruno_Lucena_Santos.pdfapplication/pdf607005https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/15991/2/Bruno_Lucena_Santos.pdfa3c46dccb41a1dcd3e59fed365d99825MD52TEXTBruno_Lucena_Santos.pdf.txtBruno_Lucena_Santos.pdf.txtExtracted texttext/plain119153https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/15991/3/Bruno_Lucena_Santos.pdf.txt9a4457ea2a90f794e886f1429dcc4ed0MD53THUMBNAILBruno_Lucena_Santos.pdf.jpgBruno_Lucena_Santos.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1314https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/15991/4/Bruno_Lucena_Santos.pdf.jpg2c2717864859a4f061ff3dc418c9f40dMD54riufs/159912022-07-26 10:46:45.611oai:ufs.br:riufs/15991TElDRU7Dh0EgREUgRElTVFJJQlVJw4fDg08gTsODTy1FWENMVVNJVkEKCkNvbSBhIGFwcmVzZW50YcOnw6NvIGRlc3RhIGxpY2Vuw6dhLCB2b2PDqiAobyBhdXRvcihlcykgb3UgbyB0aXR1bGFyIGRvcyBkaXJlaXRvcyBkZSBhdXRvcikgY29uY2VkZSDDoCBVbml2ZXJzaWRhZGUgRmVkZXJhbCBkZSBTZXJnaXBlIG8gZGlyZWl0byBuw6NvLWV4Y2x1c2l2byBkZSByZXByb2R1emlyIHNldSB0cmFiYWxobyBubyBmb3JtYXRvIGVsZXRyw7RuaWNvLCBpbmNsdWluZG8gb3MgZm9ybWF0b3Mgw6F1ZGlvIG91IHbDrWRlby4KClZvY8OqIGNvbmNvcmRhIHF1ZSBhIFVuaXZlcnNpZGFkZSBGZWRlcmFsIGRlIFNlcmdpcGUgcG9kZSwgc2VtIGFsdGVyYXIgbyBjb250ZcO6ZG8sIHRyYW5zcG9yIHNldSB0cmFiYWxobyBwYXJhIHF1YWxxdWVyIG1laW8gb3UgZm9ybWF0byBwYXJhIGZpbnMgZGUgcHJlc2VydmHDp8Ojby4KClZvY8OqIHRhbWLDqW0gY29uY29yZGEgcXVlIGEgVW5pdmVyc2lkYWRlIEZlZGVyYWwgZGUgU2VyZ2lwZSBwb2RlIG1hbnRlciBtYWlzIGRlIHVtYSBjw7NwaWEgZGUgc2V1IHRyYWJhbGhvIHBhcmEgZmlucyBkZSBzZWd1cmFuw6dhLCBiYWNrLXVwIGUgcHJlc2VydmHDp8Ojby4KClZvY8OqIGRlY2xhcmEgcXVlIHNldSB0cmFiYWxobyDDqSBvcmlnaW5hbCBlIHF1ZSB2b2PDqiB0ZW0gbyBwb2RlciBkZSBjb25jZWRlciBvcyBkaXJlaXRvcyBjb250aWRvcyBuZXN0YSBsaWNlbsOnYS4gVm9jw6ogdGFtYsOpbSBkZWNsYXJhIHF1ZSBvIGRlcMOzc2l0bywgcXVlIHNlamEgZGUgc2V1IGNvbmhlY2ltZW50bywgbsOjbyBpbmZyaW5nZSBkaXJlaXRvcyBhdXRvcmFpcyBkZSBuaW5ndcOpbS4KCkNhc28gbyB0cmFiYWxobyBjb250ZW5oYSBtYXRlcmlhbCBxdWUgdm9jw6ogbsOjbyBwb3NzdWkgYSB0aXR1bGFyaWRhZGUgZG9zIGRpcmVpdG9zIGF1dG9yYWlzLCB2b2PDqiBkZWNsYXJhIHF1ZSBvYnRldmUgYSBwZXJtaXNzw6NvIGlycmVzdHJpdGEgZG8gZGV0ZW50b3IgZG9zIGRpcmVpdG9zIGF1dG9yYWlzIHBhcmEgY29uY2VkZXIgw6AgVW5pdmVyc2lkYWRlIEZlZGVyYWwgZGUgU2VyZ2lwZSBvcyBkaXJlaXRvcyBhcHJlc2VudGFkb3MgbmVzdGEgbGljZW7Dp2EsIGUgcXVlIGVzc2UgbWF0ZXJpYWwgZGUgcHJvcHJpZWRhZGUgZGUgdGVyY2Vpcm9zIGVzdMOhIGNsYXJhbWVudGUgaWRlbnRpZmljYWRvIGUgcmVjb25oZWNpZG8gbm8gdGV4dG8gb3Ugbm8gY29udGXDumRvLgoKQSBVbml2ZXJzaWRhZGUgRmVkZXJhbCBkZSBTZXJnaXBlIHNlIGNvbXByb21ldGUgYSBpZGVudGlmaWNhciBjbGFyYW1lbnRlIG8gc2V1IG5vbWUocykgb3UgbyhzKSBub21lKHMpIGRvKHMpIApkZXRlbnRvcihlcykgZG9zIGRpcmVpdG9zIGF1dG9yYWlzIGRvIHRyYWJhbGhvLCBlIG7Do28gZmFyw6EgcXVhbHF1ZXIgYWx0ZXJhw6fDo28sIGFsw6ltIGRhcXVlbGFzIGNvbmNlZGlkYXMgcG9yIGVzdGEgbGljZW7Dp2EuIAo=Repositório InstitucionalPUBhttps://ri.ufs.br/oai/requestrepositorio@academico.ufs.bropendoar:2022-07-26T13:46:45Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Gestão de marketing e da inovação no contexto da farmácia magistral : um estudo de caso na cidade de Aracaju-SE
title Gestão de marketing e da inovação no contexto da farmácia magistral : um estudo de caso na cidade de Aracaju-SE
spellingShingle Gestão de marketing e da inovação no contexto da farmácia magistral : um estudo de caso na cidade de Aracaju-SE
Santos, Bruno Lucena dos
Farmácia
Ensino de farmácia
Farmácia magistral
Gestão farmacêutica
Aracaju, SE
Farmacologia
Análise SWOT
Marketing
Compounding pharmacy
Pharmaceutical management
CIENCIAS DA SAUDE::FARMACIA
title_short Gestão de marketing e da inovação no contexto da farmácia magistral : um estudo de caso na cidade de Aracaju-SE
title_full Gestão de marketing e da inovação no contexto da farmácia magistral : um estudo de caso na cidade de Aracaju-SE
title_fullStr Gestão de marketing e da inovação no contexto da farmácia magistral : um estudo de caso na cidade de Aracaju-SE
title_full_unstemmed Gestão de marketing e da inovação no contexto da farmácia magistral : um estudo de caso na cidade de Aracaju-SE
title_sort Gestão de marketing e da inovação no contexto da farmácia magistral : um estudo de caso na cidade de Aracaju-SE
author Santos, Bruno Lucena dos
author_facet Santos, Bruno Lucena dos
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Bruno Lucena dos
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Di Pietro, Giuliano
contributor_str_mv Di Pietro, Giuliano
dc.subject.por.fl_str_mv Farmácia
Ensino de farmácia
Farmácia magistral
Gestão farmacêutica
Aracaju, SE
Farmacologia
Análise SWOT
Marketing
topic Farmácia
Ensino de farmácia
Farmácia magistral
Gestão farmacêutica
Aracaju, SE
Farmacologia
Análise SWOT
Marketing
Compounding pharmacy
Pharmaceutical management
CIENCIAS DA SAUDE::FARMACIA
dc.subject.eng.fl_str_mv Compounding pharmacy
Pharmaceutical management
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CIENCIAS DA SAUDE::FARMACIA
description The compounding pharmacy (CP) is the establishment of manipulation of magistral and oficinal formulas, of trade in drugs, medicines, pharmaceutical inputs and related items, carrying out operations and procedures in conditions of quality and traceability of the entire process, also comprising the activity of dispensation. Currently, there are few reports in the literature about the role of the managing pharmacist in CP, as well as his role in marketing and innovation management in this and the market trends, such as telemarketing and the need for the pharmacist to become a “professional- maker ”. Thus, this monograph presents a review of the literature on marketing management and innovation management, seeking to emphasize its content for an application in the CP scenario and addresses a case study from the results of the SWOT analysis tools, brainstorming and empathy map, discussing them and launching a perspective for the sector in the city of Aracaju, Sergipe state.
publishDate 2020
dc.date.issued.fl_str_mv 2020-08-24
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-07-26T13:45:25Z
dc.date.available.fl_str_mv 2022-07-26T13:45:25Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Santos, Bruno Lucena dos. Gestão de marketing e da inovação no contexto da farmácia magistral : um estudo de caso na cidade de Aracaju-SE. São Cristóvão, 2020. Monografia (Graduação em Farmácia) – Departamento de Farmácia, Centro de Ciências Biológicas e da Saúde, Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, SE, 2020
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/15991
identifier_str_mv Santos, Bruno Lucena dos. Gestão de marketing e da inovação no contexto da farmácia magistral : um estudo de caso na cidade de Aracaju-SE. São Cristóvão, 2020. Monografia (Graduação em Farmácia) – Departamento de Farmácia, Centro de Ciências Biológicas e da Saúde, Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, SE, 2020
url http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/15991
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.initials.fl_str_mv Universidade Federal de Sergipe
dc.publisher.department.fl_str_mv DFA - Departamento de Farmácia – São Cristóvão - Presencial
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFS
instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron:UFS
instname_str Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron_str UFS
institution UFS
reponame_str Repositório Institucional da UFS
collection Repositório Institucional da UFS
bitstream.url.fl_str_mv https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/15991/1/license.txt
https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/15991/2/Bruno_Lucena_Santos.pdf
https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/15991/3/Bruno_Lucena_Santos.pdf.txt
https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/15991/4/Bruno_Lucena_Santos.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 098cbbf65c2c15e1fb2e49c5d306a44c
a3c46dccb41a1dcd3e59fed365d99825
9a4457ea2a90f794e886f1429dcc4ed0
2c2717864859a4f061ff3dc418c9f40d
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@academico.ufs.br
_version_ 1802110650221068288