Gestão de marketing e da inovação no contexto da farmácia magistral : um estudo de caso na cidade de Aracaju-SE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFS |
Texto Completo: | http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/15991 |
Resumo: | The compounding pharmacy (CP) is the establishment of manipulation of magistral and oficinal formulas, of trade in drugs, medicines, pharmaceutical inputs and related items, carrying out operations and procedures in conditions of quality and traceability of the entire process, also comprising the activity of dispensation. Currently, there are few reports in the literature about the role of the managing pharmacist in CP, as well as his role in marketing and innovation management in this and the market trends, such as telemarketing and the need for the pharmacist to become a “professional- maker ”. Thus, this monograph presents a review of the literature on marketing management and innovation management, seeking to emphasize its content for an application in the CP scenario and addresses a case study from the results of the SWOT analysis tools, brainstorming and empathy map, discussing them and launching a perspective for the sector in the city of Aracaju, Sergipe state. |
id |
UFS-2_f2a985ebfe2c232656e6a148efc63758 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ufs.br:riufs/15991 |
network_acronym_str |
UFS-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFS |
repository_id_str |
|
spelling |
Santos, Bruno Lucena dosDi Pietro, Giuliano2022-07-26T13:45:25Z2022-07-26T13:45:25Z2020-08-24Santos, Bruno Lucena dos. Gestão de marketing e da inovação no contexto da farmácia magistral : um estudo de caso na cidade de Aracaju-SE. São Cristóvão, 2020. Monografia (Graduação em Farmácia) – Departamento de Farmácia, Centro de Ciências Biológicas e da Saúde, Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, SE, 2020http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/15991The compounding pharmacy (CP) is the establishment of manipulation of magistral and oficinal formulas, of trade in drugs, medicines, pharmaceutical inputs and related items, carrying out operations and procedures in conditions of quality and traceability of the entire process, also comprising the activity of dispensation. Currently, there are few reports in the literature about the role of the managing pharmacist in CP, as well as his role in marketing and innovation management in this and the market trends, such as telemarketing and the need for the pharmacist to become a “professional- maker ”. Thus, this monograph presents a review of the literature on marketing management and innovation management, seeking to emphasize its content for an application in the CP scenario and addresses a case study from the results of the SWOT analysis tools, brainstorming and empathy map, discussing them and launching a perspective for the sector in the city of Aracaju, Sergipe state.A farmácia magistral (FM) é o estabelecimento de manipulação de fórmulas magistrais e oficinais, de comércio de drogas, medicamentos, insumos farmacêuticos e correlatos, realizando operações e procedimentos em condições de qualidade e rastreabilidade de todo o processo, compreendendo também a atividade de dispensação. Atualmente são escassos os relatos na literatura sobre a atuação do farmacêutico gestor na FM, assim como o seu papel na gestão de marketing e inovação desta e as tendências do mercado, tais como a telefarmácia e a necessidade do farmacêutico tornar-se um “profissional-maker”. Desta forma, a presente monografia apresenta uma revisão da literatura sobre a gestão de marketing e a gestão da inovação, buscando enfatizar seu conteúdo para uma aplicação no cenário da FM e aborda um estudo de caso a partir dos resultados das ferramentas análise SWOT, brainstorming e mapa de empatia, discutindo-os e lançando uma perspectiva para o setor na cidade de Aracaju/SE.São Cristóvão, SEporFarmáciaEnsino de farmáciaFarmácia magistralGestão farmacêuticaAracaju, SEFarmacologiaAnálise SWOTMarketingCompounding pharmacyPharmaceutical managementCIENCIAS DA SAUDE::FARMACIAGestão de marketing e da inovação no contexto da farmácia magistral : um estudo de caso na cidade de Aracaju-SEinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisUniversidade Federal de SergipeDFA - Departamento de Farmácia – São Cristóvão - Presencialreponame:Repositório Institucional da UFSinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSinfo:eu-repo/semantics/openAccessLICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81475https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/15991/1/license.txt098cbbf65c2c15e1fb2e49c5d306a44cMD51ORIGINALBruno_Lucena_Santos.pdfBruno_Lucena_Santos.pdfapplication/pdf607005https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/15991/2/Bruno_Lucena_Santos.pdfa3c46dccb41a1dcd3e59fed365d99825MD52TEXTBruno_Lucena_Santos.pdf.txtBruno_Lucena_Santos.pdf.txtExtracted texttext/plain119153https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/15991/3/Bruno_Lucena_Santos.pdf.txt9a4457ea2a90f794e886f1429dcc4ed0MD53THUMBNAILBruno_Lucena_Santos.pdf.jpgBruno_Lucena_Santos.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1314https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/15991/4/Bruno_Lucena_Santos.pdf.jpg2c2717864859a4f061ff3dc418c9f40dMD54riufs/159912022-07-26 10:46:45.611oai:ufs.br:riufs/15991TElDRU7Dh0EgREUgRElTVFJJQlVJw4fDg08gTsODTy1FWENMVVNJVkEKCkNvbSBhIGFwcmVzZW50YcOnw6NvIGRlc3RhIGxpY2Vuw6dhLCB2b2PDqiAobyBhdXRvcihlcykgb3UgbyB0aXR1bGFyIGRvcyBkaXJlaXRvcyBkZSBhdXRvcikgY29uY2VkZSDDoCBVbml2ZXJzaWRhZGUgRmVkZXJhbCBkZSBTZXJnaXBlIG8gZGlyZWl0byBuw6NvLWV4Y2x1c2l2byBkZSByZXByb2R1emlyIHNldSB0cmFiYWxobyBubyBmb3JtYXRvIGVsZXRyw7RuaWNvLCBpbmNsdWluZG8gb3MgZm9ybWF0b3Mgw6F1ZGlvIG91IHbDrWRlby4KClZvY8OqIGNvbmNvcmRhIHF1ZSBhIFVuaXZlcnNpZGFkZSBGZWRlcmFsIGRlIFNlcmdpcGUgcG9kZSwgc2VtIGFsdGVyYXIgbyBjb250ZcO6ZG8sIHRyYW5zcG9yIHNldSB0cmFiYWxobyBwYXJhIHF1YWxxdWVyIG1laW8gb3UgZm9ybWF0byBwYXJhIGZpbnMgZGUgcHJlc2VydmHDp8Ojby4KClZvY8OqIHRhbWLDqW0gY29uY29yZGEgcXVlIGEgVW5pdmVyc2lkYWRlIEZlZGVyYWwgZGUgU2VyZ2lwZSBwb2RlIG1hbnRlciBtYWlzIGRlIHVtYSBjw7NwaWEgZGUgc2V1IHRyYWJhbGhvIHBhcmEgZmlucyBkZSBzZWd1cmFuw6dhLCBiYWNrLXVwIGUgcHJlc2VydmHDp8Ojby4KClZvY8OqIGRlY2xhcmEgcXVlIHNldSB0cmFiYWxobyDDqSBvcmlnaW5hbCBlIHF1ZSB2b2PDqiB0ZW0gbyBwb2RlciBkZSBjb25jZWRlciBvcyBkaXJlaXRvcyBjb250aWRvcyBuZXN0YSBsaWNlbsOnYS4gVm9jw6ogdGFtYsOpbSBkZWNsYXJhIHF1ZSBvIGRlcMOzc2l0bywgcXVlIHNlamEgZGUgc2V1IGNvbmhlY2ltZW50bywgbsOjbyBpbmZyaW5nZSBkaXJlaXRvcyBhdXRvcmFpcyBkZSBuaW5ndcOpbS4KCkNhc28gbyB0cmFiYWxobyBjb250ZW5oYSBtYXRlcmlhbCBxdWUgdm9jw6ogbsOjbyBwb3NzdWkgYSB0aXR1bGFyaWRhZGUgZG9zIGRpcmVpdG9zIGF1dG9yYWlzLCB2b2PDqiBkZWNsYXJhIHF1ZSBvYnRldmUgYSBwZXJtaXNzw6NvIGlycmVzdHJpdGEgZG8gZGV0ZW50b3IgZG9zIGRpcmVpdG9zIGF1dG9yYWlzIHBhcmEgY29uY2VkZXIgw6AgVW5pdmVyc2lkYWRlIEZlZGVyYWwgZGUgU2VyZ2lwZSBvcyBkaXJlaXRvcyBhcHJlc2VudGFkb3MgbmVzdGEgbGljZW7Dp2EsIGUgcXVlIGVzc2UgbWF0ZXJpYWwgZGUgcHJvcHJpZWRhZGUgZGUgdGVyY2Vpcm9zIGVzdMOhIGNsYXJhbWVudGUgaWRlbnRpZmljYWRvIGUgcmVjb25oZWNpZG8gbm8gdGV4dG8gb3Ugbm8gY29udGXDumRvLgoKQSBVbml2ZXJzaWRhZGUgRmVkZXJhbCBkZSBTZXJnaXBlIHNlIGNvbXByb21ldGUgYSBpZGVudGlmaWNhciBjbGFyYW1lbnRlIG8gc2V1IG5vbWUocykgb3UgbyhzKSBub21lKHMpIGRvKHMpIApkZXRlbnRvcihlcykgZG9zIGRpcmVpdG9zIGF1dG9yYWlzIGRvIHRyYWJhbGhvLCBlIG7Do28gZmFyw6EgcXVhbHF1ZXIgYWx0ZXJhw6fDo28sIGFsw6ltIGRhcXVlbGFzIGNvbmNlZGlkYXMgcG9yIGVzdGEgbGljZW7Dp2EuIAo=Repositório InstitucionalPUBhttps://ri.ufs.br/oai/requestrepositorio@academico.ufs.bropendoar:2022-07-26T13:46:45Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Gestão de marketing e da inovação no contexto da farmácia magistral : um estudo de caso na cidade de Aracaju-SE |
title |
Gestão de marketing e da inovação no contexto da farmácia magistral : um estudo de caso na cidade de Aracaju-SE |
spellingShingle |
Gestão de marketing e da inovação no contexto da farmácia magistral : um estudo de caso na cidade de Aracaju-SE Santos, Bruno Lucena dos Farmácia Ensino de farmácia Farmácia magistral Gestão farmacêutica Aracaju, SE Farmacologia Análise SWOT Marketing Compounding pharmacy Pharmaceutical management CIENCIAS DA SAUDE::FARMACIA |
title_short |
Gestão de marketing e da inovação no contexto da farmácia magistral : um estudo de caso na cidade de Aracaju-SE |
title_full |
Gestão de marketing e da inovação no contexto da farmácia magistral : um estudo de caso na cidade de Aracaju-SE |
title_fullStr |
Gestão de marketing e da inovação no contexto da farmácia magistral : um estudo de caso na cidade de Aracaju-SE |
title_full_unstemmed |
Gestão de marketing e da inovação no contexto da farmácia magistral : um estudo de caso na cidade de Aracaju-SE |
title_sort |
Gestão de marketing e da inovação no contexto da farmácia magistral : um estudo de caso na cidade de Aracaju-SE |
author |
Santos, Bruno Lucena dos |
author_facet |
Santos, Bruno Lucena dos |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Bruno Lucena dos |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Di Pietro, Giuliano |
contributor_str_mv |
Di Pietro, Giuliano |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Farmácia Ensino de farmácia Farmácia magistral Gestão farmacêutica Aracaju, SE Farmacologia Análise SWOT Marketing |
topic |
Farmácia Ensino de farmácia Farmácia magistral Gestão farmacêutica Aracaju, SE Farmacologia Análise SWOT Marketing Compounding pharmacy Pharmaceutical management CIENCIAS DA SAUDE::FARMACIA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Compounding pharmacy Pharmaceutical management |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS DA SAUDE::FARMACIA |
description |
The compounding pharmacy (CP) is the establishment of manipulation of magistral and oficinal formulas, of trade in drugs, medicines, pharmaceutical inputs and related items, carrying out operations and procedures in conditions of quality and traceability of the entire process, also comprising the activity of dispensation. Currently, there are few reports in the literature about the role of the managing pharmacist in CP, as well as his role in marketing and innovation management in this and the market trends, such as telemarketing and the need for the pharmacist to become a “professional- maker ”. Thus, this monograph presents a review of the literature on marketing management and innovation management, seeking to emphasize its content for an application in the CP scenario and addresses a case study from the results of the SWOT analysis tools, brainstorming and empathy map, discussing them and launching a perspective for the sector in the city of Aracaju, Sergipe state. |
publishDate |
2020 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2020-08-24 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-07-26T13:45:25Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-07-26T13:45:25Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Santos, Bruno Lucena dos. Gestão de marketing e da inovação no contexto da farmácia magistral : um estudo de caso na cidade de Aracaju-SE. São Cristóvão, 2020. Monografia (Graduação em Farmácia) – Departamento de Farmácia, Centro de Ciências Biológicas e da Saúde, Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, SE, 2020 |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/15991 |
identifier_str_mv |
Santos, Bruno Lucena dos. Gestão de marketing e da inovação no contexto da farmácia magistral : um estudo de caso na cidade de Aracaju-SE. São Cristóvão, 2020. Monografia (Graduação em Farmácia) – Departamento de Farmácia, Centro de Ciências Biológicas e da Saúde, Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, SE, 2020 |
url |
http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/15991 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
DFA - Departamento de Farmácia – São Cristóvão - Presencial |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFS instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS) instacron:UFS |
instname_str |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
instacron_str |
UFS |
institution |
UFS |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFS |
collection |
Repositório Institucional da UFS |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/15991/1/license.txt https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/15991/2/Bruno_Lucena_Santos.pdf https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/15991/3/Bruno_Lucena_Santos.pdf.txt https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/15991/4/Bruno_Lucena_Santos.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
098cbbf65c2c15e1fb2e49c5d306a44c a3c46dccb41a1dcd3e59fed365d99825 9a4457ea2a90f794e886f1429dcc4ed0 2c2717864859a4f061ff3dc418c9f40d |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@academico.ufs.br |
_version_ |
1802110650221068288 |