Exposições imersivas nas cidades e o futuro dos museus

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Celestino, Tayara Barreto de Souza
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo de conferência
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFS
Texto Completo: http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/16970
Resumo: This article starts from the analysis of the changes that occurred in the field of museology with the advent of immersive exhibitions, considering the communication techniques applied to the public on themes involving art and cultural heritage. The investigative field selected for this analysis was the exhibition of the Banese Institute “Museu da Gente Sergipana” called “Cores da gente: imersão e emoção”, which took place in the period between December 11 and 22, 2021, in which I participated as a collaborator in research on artists from Sergipe, contributing to the design of the exhibition process. If, according to Bourdieu (2016), the “love for art” stems from the public’s connections with life experiences and art exhibitions, the recent experiences of museum making, from a digital immersive perspective, require an update of this analysis. involving the relationship of this specific public with the art exhibitions insofar as the virtual has come to occupy a central place in the experience of this public, breaking with the idea of cyberculture developed by Levy (2010) to give way to the immersive experience of an “other time”, the time to “close your eyes”, but without closing them, to let yourself be carried away by acceleration, consumption and presentation without synthesis and without conclusion (HAN, 2021).
id UFS-2_fc6b93acee1ada0fb39a47e07594e036
oai_identifier_str oai:ufs.br:riufs/16970
network_acronym_str UFS-2
network_name_str Repositório Institucional da UFS
repository_id_str
spelling Celestino, Tayara Barreto de Souza2023-01-17T13:04:58Z2023-01-17T13:04:58Z2022-10CELESTINO, T. B. S. Exposições imersivas nas cidades e o futuro dos museus. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE SOCIOLOGIA DA UFS, 4., 2022, São Cristóvão, SE. Anais [...]. São Cristóvão, SE: PPGS/UFS, 2022.2526-3013http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/16970Autorização para publicação no Repositório Institucional da Universidade Federal de Sergipe (RIUFS) concedida pelos editores.This article starts from the analysis of the changes that occurred in the field of museology with the advent of immersive exhibitions, considering the communication techniques applied to the public on themes involving art and cultural heritage. The investigative field selected for this analysis was the exhibition of the Banese Institute “Museu da Gente Sergipana” called “Cores da gente: imersão e emoção”, which took place in the period between December 11 and 22, 2021, in which I participated as a collaborator in research on artists from Sergipe, contributing to the design of the exhibition process. If, according to Bourdieu (2016), the “love for art” stems from the public’s connections with life experiences and art exhibitions, the recent experiences of museum making, from a digital immersive perspective, require an update of this analysis. involving the relationship of this specific public with the art exhibitions insofar as the virtual has come to occupy a central place in the experience of this public, breaking with the idea of cyberculture developed by Levy (2010) to give way to the immersive experience of an “other time”, the time to “close your eyes”, but without closing them, to let yourself be carried away by acceleration, consumption and presentation without synthesis and without conclusion (HAN, 2021).O presente artigo parte da análise das mudanças ocorridas no campo da museologia com o advento das exposições imersivas digitais considerando as técnicas de comunicação aplicadas ao público sobre temas que envolvam arte e patrimônio cultural. O campo investigativo selecionado para esta análise foi a exposição do Instituto Banese “Museu da Gente Sergipana” chamada “Cores da gente: imersão e emoção”, ocorrida no período entre 11 e 22 de dezembro de 2021, da qual participei como colaboradora em pesquisas sobre artistas sergipanos, contribuindo para a concepção do processo expositivo. Se, de acordo com Bourdieu (2016), o “amor pela arte” decorre das conexões do público com as experiências de vida e das exposições das artes, as recentes experiências do fazer museológico, sob a ótica imersiva digital, exigem uma atualização desta análise envolvendo a relação deste público específico com as exposições de artes na medida em que o virtual passou a ocupar um lugar central na experiência deste público, rompendo com a ideia de cibercultura desenvolvida por Levy (2010) para dar lugar à experiência imersiva de um “outro tempo”, o tempo de “fechar os olhos”, porém sem fechá-los, para se deixar levar pela aceleração, pelo consumo e pela apresentação sem síntese e sem conclusão (HAN, 2021).São CristóvãoporAnais do IV Seminário Nacional de Sociologia da UFS: Desafios contemporâneos da sociedade brasileira e o futuro da sociologiaExposições imersivasMuseusAmor pela arteBom entretenimentoImmersive exhibitsMuseumsLove for artGood entertainmentExposições imersivas nas cidades e o futuro dos museusinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObjectPrograma de Pós-Graduação em Sociologia - Universidade Federal de Sergipe (PPGS/UFS)reponame:Repositório Institucional da UFSinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSinfo:eu-repo/semantics/openAccessORIGINALExposicoesCidadesFuturoMuseus.pdfExposicoesCidadesFuturoMuseus.pdfapplication/pdf185395https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/16970/2/ExposicoesCidadesFuturoMuseus.pdf3a9d38941851a88011a558bc367e8014MD52LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81475https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/16970/1/license.txt098cbbf65c2c15e1fb2e49c5d306a44cMD51TEXTExposicoesCidadesFuturoMuseus.pdf.txtExposicoesCidadesFuturoMuseus.pdf.txtExtracted texttext/plain42593https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/16970/3/ExposicoesCidadesFuturoMuseus.pdf.txtb3ca3628483edf40c4cc0e28f76a892cMD53THUMBNAILExposicoesCidadesFuturoMuseus.pdf.jpgExposicoesCidadesFuturoMuseus.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1261https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/16970/4/ExposicoesCidadesFuturoMuseus.pdf.jpg09a187a2b86a95109e0068a931c73a17MD54riufs/169702023-01-17 10:04:58.951oai:ufs.br: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Repositório InstitucionalPUBhttps://ri.ufs.br/oai/requestrepositorio@academico.ufs.bropendoar:2023-01-17T13:04:58Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Exposições imersivas nas cidades e o futuro dos museus
title Exposições imersivas nas cidades e o futuro dos museus
spellingShingle Exposições imersivas nas cidades e o futuro dos museus
Celestino, Tayara Barreto de Souza
Exposições imersivas
Museus
Amor pela arte
Bom entretenimento
Immersive exhibits
Museums
Love for art
Good entertainment
title_short Exposições imersivas nas cidades e o futuro dos museus
title_full Exposições imersivas nas cidades e o futuro dos museus
title_fullStr Exposições imersivas nas cidades e o futuro dos museus
title_full_unstemmed Exposições imersivas nas cidades e o futuro dos museus
title_sort Exposições imersivas nas cidades e o futuro dos museus
author Celestino, Tayara Barreto de Souza
author_facet Celestino, Tayara Barreto de Souza
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Celestino, Tayara Barreto de Souza
dc.subject.por.fl_str_mv Exposições imersivas
Museus
Amor pela arte
Bom entretenimento
topic Exposições imersivas
Museus
Amor pela arte
Bom entretenimento
Immersive exhibits
Museums
Love for art
Good entertainment
dc.subject.eng.fl_str_mv Immersive exhibits
Museums
Love for art
Good entertainment
description This article starts from the analysis of the changes that occurred in the field of museology with the advent of immersive exhibitions, considering the communication techniques applied to the public on themes involving art and cultural heritage. The investigative field selected for this analysis was the exhibition of the Banese Institute “Museu da Gente Sergipana” called “Cores da gente: imersão e emoção”, which took place in the period between December 11 and 22, 2021, in which I participated as a collaborator in research on artists from Sergipe, contributing to the design of the exhibition process. If, according to Bourdieu (2016), the “love for art” stems from the public’s connections with life experiences and art exhibitions, the recent experiences of museum making, from a digital immersive perspective, require an update of this analysis. involving the relationship of this specific public with the art exhibitions insofar as the virtual has come to occupy a central place in the experience of this public, breaking with the idea of cyberculture developed by Levy (2010) to give way to the immersive experience of an “other time”, the time to “close your eyes”, but without closing them, to let yourself be carried away by acceleration, consumption and presentation without synthesis and without conclusion (HAN, 2021).
publishDate 2022
dc.date.issued.fl_str_mv 2022-10
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-01-17T13:04:58Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-01-17T13:04:58Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/conferenceObject
format conferenceObject
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv CELESTINO, T. B. S. Exposições imersivas nas cidades e o futuro dos museus. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE SOCIOLOGIA DA UFS, 4., 2022, São Cristóvão, SE. Anais [...]. São Cristóvão, SE: PPGS/UFS, 2022.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/16970
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv 2526-3013
dc.identifier.license.pt_BR.fl_str_mv Autorização para publicação no Repositório Institucional da Universidade Federal de Sergipe (RIUFS) concedida pelos editores.
identifier_str_mv CELESTINO, T. B. S. Exposições imersivas nas cidades e o futuro dos museus. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE SOCIOLOGIA DA UFS, 4., 2022, São Cristóvão, SE. Anais [...]. São Cristóvão, SE: PPGS/UFS, 2022.
2526-3013
Autorização para publicação no Repositório Institucional da Universidade Federal de Sergipe (RIUFS) concedida pelos editores.
url http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/16970
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.ispartof.pt_BR.fl_str_mv Anais do IV Seminário Nacional de Sociologia da UFS: Desafios contemporâneos da sociedade brasileira e o futuro da sociologia
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.initials.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Sociologia - Universidade Federal de Sergipe (PPGS/UFS)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFS
instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron:UFS
instname_str Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron_str UFS
institution UFS
reponame_str Repositório Institucional da UFS
collection Repositório Institucional da UFS
bitstream.url.fl_str_mv https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/16970/2/ExposicoesCidadesFuturoMuseus.pdf
https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/16970/1/license.txt
https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/16970/3/ExposicoesCidadesFuturoMuseus.pdf.txt
https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/16970/4/ExposicoesCidadesFuturoMuseus.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 3a9d38941851a88011a558bc367e8014
098cbbf65c2c15e1fb2e49c5d306a44c
b3ca3628483edf40c4cc0e28f76a892c
09a187a2b86a95109e0068a931c73a17
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@academico.ufs.br
_version_ 1802110723922329600