Professor, tutor ou coach? Reflexões sobre a docência em um contexto de capitalismo flexível e emocional

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Scherer, Renata Porcher
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Graff, Patrícia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/13822
Resumo: The present article focuses on the effects that the production of an education centered on the students interests and needs, can produce on the teaching, understanding that the positioning of the teacher, in these pedagogical models, as tutor or coach of the students, causes the fading of teaching as the main teaching function. For the analytical exercise on a set of national publications, which defend the use of the Coaching method in the teaching work, it was based on the Foucaultian Studies, using the concept of practice as a methodological tool. It understands that the constitution of a flexible and emotional capitalism produces conditions for the emergence of the Coaching method in education. It concludes that pedagogical models based on the Coaching method, by positioning teachers as motivators of students' interests and making students responsible for the choice of their formative processes and the results of these processes, tend to weaken the public and democratic senses concerning teaching in Contemporaneity.
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spelling Professor, tutor ou coach? Reflexões sobre a docência em um contexto de capitalismo flexível e emocionalDocência. Práticas pedagógicas. Cultura Coaching.The present article focuses on the effects that the production of an education centered on the students interests and needs, can produce on the teaching, understanding that the positioning of the teacher, in these pedagogical models, as tutor or coach of the students, causes the fading of teaching as the main teaching function. For the analytical exercise on a set of national publications, which defend the use of the Coaching method in the teaching work, it was based on the Foucaultian Studies, using the concept of practice as a methodological tool. It understands that the constitution of a flexible and emotional capitalism produces conditions for the emergence of the Coaching method in education. It concludes that pedagogical models based on the Coaching method, by positioning teachers as motivators of students' interests and making students responsible for the choice of their formative processes and the results of these processes, tend to weaken the public and democratic senses concerning teaching in Contemporaneity.El presente artículo tiene como foco investigar los efectos que la producción de una educación centrada en los intereses y necesidades de los estudiantes, puede producir sobre la docencia, comprendiendo que el posicionamiento del profesor, en esos modelos pedagógicos, como tutor o coach de los alumnos, provoca el desvanecimiento de la enseñanza como principal función docente. Para el ejercicio analítico sobre un conjunto de publicaciones nacionales, que defienden la utilización del método Coaching en el trabajo docente, se basó en los Estudios Foucaultianos, usando el concepto de práctica como herramienta metodológica. Entiende que la constitución de un capitalismo flexible y emocional produce condiciones para la emergencia del método Coaching en la educación. Concluye que los modelos pedagógicos basados ​​en el método Coaching, al posicionar a los docentes como motivadores de los intereses de los alumnos y responsabilizar a los estudiantes por la elección de sus procesos formativos y por los resultados de esos procesos, tienden a debilitar los sentidos públicos y democráticos concernientes a la docencia, en la Contemporaneidad.O presente artigo investiga os efeitos de uma educação centrada nos interesses e necessidades dos estudantes sobre a docência. O posicionamento do professor, nesses modelos pedagógicos, como tutor ou coach dos alunos, provoca o esmaecimento do ensino como principal função docente. Para o exercício analítico sobre um conjunto de publicações nacionais, que defendem a utilização do método Coaching no trabalho docente, pautou-se nos Estudos Foucaultianos, usando o conceito de prática como ferramenta metodológica. Entende que a constituição de um capitalismo flexível e emocional produze as condições para a emergência do método Coaching na educação. Conclui que os modelos pedagógicos baseados no método Coaching, ao posicionarem os docentes como motivadores dos interesses dos alunos e responsabilizarem os estudantes pela escolha dos seus processos formativos e pelos resultados desses processos, tendem a fragilizar os sentidos públicos e democráticos concernentes à docência, na Contemporaneidade.Revista Tempos e Espaços em Educação2020-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/1382210.20952/revtee.v13i32.13822Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 13 Núm. 32 (2020): Publicação Contínua; 1-19Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 13 No 32 (2020): Publicação Contínua; 1-19Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 13 n. 32 (2020): Publicação Contínua; 1-19Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 13 No. 32 (2020): Publicação Contínua; 1-192358-1425reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/13822/11262Copyright (c) 2020 Revista Tempos e Espaços em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessScherer, Renata Porcher Graff, Patrícia 2022-02-13T19:01:58Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/13822Revistahttp://www.seer.ufs.br/index.php/revtee/indexPUBhttps://seer.ufs.br/index.php/revtee/oairevtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com2358-14251983-6597opendoar:2022-02-13T19:01:58Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
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