Análise dos conteúdos e saberes presentes no componente curricular Educação Física no referencial curricular lições do Rio Grande

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Bruno de Oliveira e
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Abib, Leonardo Trapaga, Damico, José Geraldo Soares
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/14212
Resumo: The objective of this article is to analyze the ways in which the contents of the Physical Education curricular component are arranged and organized in the Curriculum Reference Lições do Rio Grande (LRG). The empirical materials were LRG documents and semi-structured interviews with the organizers of the Physical Education issue. The data were analyzed from the perspective of post-structuralist studies. In the first axis of discussion, issues related to the organization of the curricular framework are addressed, while in the second, the contents and knowledge about Physical Education are discussed. In the LRG, the competency curriculum is linked to the permanence of the disciplinary curriculum. The LRG uses a discourse on the knowledge of body culture of movement to justify the privilege of sport as content to the detriment of others. The proposed form of sequence and division of knowledge of Physical Education leaves little space for moments of creation of teachers and students.
id UFS-3_3729e4c5a38068f7636d1e9d97d2592b
oai_identifier_str oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/14212
network_acronym_str UFS-3
network_name_str Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Análise dos conteúdos e saberes presentes no componente curricular Educação Física no referencial curricular lições do Rio Grandecurriculumphysical educationschoolcurrículoeducación físicaescuelacurrículoeducação físicaescolaThe objective of this article is to analyze the ways in which the contents of the Physical Education curricular component are arranged and organized in the Curriculum Reference Lições do Rio Grande (LRG). The empirical materials were LRG documents and semi-structured interviews with the organizers of the Physical Education issue. The data were analyzed from the perspective of post-structuralist studies. In the first axis of discussion, issues related to the organization of the curricular framework are addressed, while in the second, the contents and knowledge about Physical Education are discussed. In the LRG, the competency curriculum is linked to the permanence of the disciplinary curriculum. The LRG uses a discourse on the knowledge of body culture of movement to justify the privilege of sport as content to the detriment of others. The proposed form of sequence and division of knowledge of Physical Education leaves little space for moments of creation of teachers and students.El propósito de este artículo es analizar las formas en que los contenidos del componente curricular de Educación Física están ordenados y organizados en el Curriculum Reference Lições do Rio Grande (LRG). Los materiales empíricos fueron documentos LRG y entrevistas semiestructuradas con los organizadores de la edición de Educación Física. Los datos se analizaron desde la perspectiva de los estudios postestructuralistas. En el primer eje de discusión se abordan temas relacionados con la organización del marco curricular, mientras que en el segundo se discuten los contenidos y conocimientos sobre Educación Física. En el LRG, el currículo de competencias está vinculado a la permanencia del currículo disciplinar. El LRG utiliza un discurso sobre el conocimiento de la cultura corporal del movimiento para justificar el privilegio del deporte como contenido en detrimento de los demás. La forma propuesta de secuenciación y división del conocimiento de la Educación Física deja poco espacio para momentos de creación de profesores y alumnos.O objetivo do presente artigo é analisar os modos pelos quais os conteúdos do componente curricular Educação Física encontram-se dispostos e organizados no Referencial Curricular Lições do Rio Grande (LRG). Os materiais empíricos foram os documentos do LRG e entrevistas semiestruturadas com os organizadores do fascículo da Educação Física. Os dados foram analisados sob a perspectiva dos estudos pós-estruturalistas. No primeiro eixo de discussão são abordadas questões referentes à organização do referencial curricular enquanto no segundo são discutidos os conteúdos e saberes sobre Educação Física. Nas LRG o currículo por competências encontra-se articulado à permanência do currículo disciplinar. O LRG utiliza-se de uma discursividade acerca do saber da cultura corporal de movimento para justificar o privilégio do esporte enquanto conteúdo em detrimento dos demais. A forma proposta de sequência e divisão dos saberes da Educação Física acaba por deixar pouco espaço para momentos de criação de professores e alunos.Revista Tempos e Espaços em Educação2020-10-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/1421210.20952/revtee.v13i32.14212Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 13 Núm. 32 (2020): Publicação Contínua; 1-21Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 13 No 32 (2020): Publicação Contínua; 1-21Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 13 n. 32 (2020): Publicação Contínua; 1-21Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 13 No. 32 (2020): Publicação Contínua; 1-212358-1425reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/14212/10940Copyright (c) 2020 Revista Tempos e Espaços em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Bruno de Oliveira eAbib, Leonardo TrapagaDamico, José Geraldo Soares2022-02-13T19:01:58Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/14212Revistahttp://www.seer.ufs.br/index.php/revtee/indexPUBhttps://seer.ufs.br/index.php/revtee/oairevtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com2358-14251983-6597opendoar:2022-02-13T19:01:58Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
dc.title.none.fl_str_mv Análise dos conteúdos e saberes presentes no componente curricular Educação Física no referencial curricular lições do Rio Grande
title Análise dos conteúdos e saberes presentes no componente curricular Educação Física no referencial curricular lições do Rio Grande
spellingShingle Análise dos conteúdos e saberes presentes no componente curricular Educação Física no referencial curricular lições do Rio Grande
Silva, Bruno de Oliveira e
curriculum
physical education
school
currículo
educación física
escuela
currículo
educação física
escola
title_short Análise dos conteúdos e saberes presentes no componente curricular Educação Física no referencial curricular lições do Rio Grande
title_full Análise dos conteúdos e saberes presentes no componente curricular Educação Física no referencial curricular lições do Rio Grande
title_fullStr Análise dos conteúdos e saberes presentes no componente curricular Educação Física no referencial curricular lições do Rio Grande
title_full_unstemmed Análise dos conteúdos e saberes presentes no componente curricular Educação Física no referencial curricular lições do Rio Grande
title_sort Análise dos conteúdos e saberes presentes no componente curricular Educação Física no referencial curricular lições do Rio Grande
author Silva, Bruno de Oliveira e
author_facet Silva, Bruno de Oliveira e
Abib, Leonardo Trapaga
Damico, José Geraldo Soares
author_role author
author2 Abib, Leonardo Trapaga
Damico, José Geraldo Soares
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Bruno de Oliveira e
Abib, Leonardo Trapaga
Damico, José Geraldo Soares
dc.subject.por.fl_str_mv curriculum
physical education
school
currículo
educación física
escuela
currículo
educação física
escola
topic curriculum
physical education
school
currículo
educación física
escuela
currículo
educação física
escola
description The objective of this article is to analyze the ways in which the contents of the Physical Education curricular component are arranged and organized in the Curriculum Reference Lições do Rio Grande (LRG). The empirical materials were LRG documents and semi-structured interviews with the organizers of the Physical Education issue. The data were analyzed from the perspective of post-structuralist studies. In the first axis of discussion, issues related to the organization of the curricular framework are addressed, while in the second, the contents and knowledge about Physical Education are discussed. In the LRG, the competency curriculum is linked to the permanence of the disciplinary curriculum. The LRG uses a discourse on the knowledge of body culture of movement to justify the privilege of sport as content to the detriment of others. The proposed form of sequence and division of knowledge of Physical Education leaves little space for moments of creation of teachers and students.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/14212
10.20952/revtee.v13i32.14212
url https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/14212
identifier_str_mv 10.20952/revtee.v13i32.14212
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/14212/10940
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Tempos e Espaços em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Tempos e Espaços em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação
publisher.none.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação
dc.source.none.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 13 Núm. 32 (2020): Publicação Contínua; 1-21
Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 13 No 32 (2020): Publicação Contínua; 1-21
Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 13 n. 32 (2020): Publicação Contínua; 1-21
Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 13 No. 32 (2020): Publicação Contínua; 1-21
2358-1425
reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron:UFS
instname_str Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron_str UFS
institution UFS
reponame_str Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
collection Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)
repository.mail.fl_str_mv revtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com
_version_ 1799875183295594496