Análise dos conteúdos e saberes presentes no componente curricular Educação Física no referencial curricular lições do Rio Grande
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/14212 |
Resumo: | The objective of this article is to analyze the ways in which the contents of the Physical Education curricular component are arranged and organized in the Curriculum Reference Lições do Rio Grande (LRG). The empirical materials were LRG documents and semi-structured interviews with the organizers of the Physical Education issue. The data were analyzed from the perspective of post-structuralist studies. In the first axis of discussion, issues related to the organization of the curricular framework are addressed, while in the second, the contents and knowledge about Physical Education are discussed. In the LRG, the competency curriculum is linked to the permanence of the disciplinary curriculum. The LRG uses a discourse on the knowledge of body culture of movement to justify the privilege of sport as content to the detriment of others. The proposed form of sequence and division of knowledge of Physical Education leaves little space for moments of creation of teachers and students. |
id |
UFS-3_3729e4c5a38068f7636d1e9d97d2592b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/14212 |
network_acronym_str |
UFS-3 |
network_name_str |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Análise dos conteúdos e saberes presentes no componente curricular Educação Física no referencial curricular lições do Rio Grandecurriculumphysical educationschoolcurrículoeducación físicaescuelacurrículoeducação físicaescolaThe objective of this article is to analyze the ways in which the contents of the Physical Education curricular component are arranged and organized in the Curriculum Reference Lições do Rio Grande (LRG). The empirical materials were LRG documents and semi-structured interviews with the organizers of the Physical Education issue. The data were analyzed from the perspective of post-structuralist studies. In the first axis of discussion, issues related to the organization of the curricular framework are addressed, while in the second, the contents and knowledge about Physical Education are discussed. In the LRG, the competency curriculum is linked to the permanence of the disciplinary curriculum. The LRG uses a discourse on the knowledge of body culture of movement to justify the privilege of sport as content to the detriment of others. The proposed form of sequence and division of knowledge of Physical Education leaves little space for moments of creation of teachers and students.El propósito de este artículo es analizar las formas en que los contenidos del componente curricular de Educación Física están ordenados y organizados en el Curriculum Reference Lições do Rio Grande (LRG). Los materiales empíricos fueron documentos LRG y entrevistas semiestructuradas con los organizadores de la edición de Educación Física. Los datos se analizaron desde la perspectiva de los estudios postestructuralistas. En el primer eje de discusión se abordan temas relacionados con la organización del marco curricular, mientras que en el segundo se discuten los contenidos y conocimientos sobre Educación Física. En el LRG, el currículo de competencias está vinculado a la permanencia del currículo disciplinar. El LRG utiliza un discurso sobre el conocimiento de la cultura corporal del movimiento para justificar el privilegio del deporte como contenido en detrimento de los demás. La forma propuesta de secuenciación y división del conocimiento de la Educación Física deja poco espacio para momentos de creación de profesores y alumnos.O objetivo do presente artigo é analisar os modos pelos quais os conteúdos do componente curricular Educação Física encontram-se dispostos e organizados no Referencial Curricular Lições do Rio Grande (LRG). Os materiais empíricos foram os documentos do LRG e entrevistas semiestruturadas com os organizadores do fascículo da Educação Física. Os dados foram analisados sob a perspectiva dos estudos pós-estruturalistas. No primeiro eixo de discussão são abordadas questões referentes à organização do referencial curricular enquanto no segundo são discutidos os conteúdos e saberes sobre Educação Física. Nas LRG o currículo por competências encontra-se articulado à permanência do currículo disciplinar. O LRG utiliza-se de uma discursividade acerca do saber da cultura corporal de movimento para justificar o privilégio do esporte enquanto conteúdo em detrimento dos demais. A forma proposta de sequência e divisão dos saberes da Educação Física acaba por deixar pouco espaço para momentos de criação de professores e alunos.Revista Tempos e Espaços em Educação2020-10-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/1421210.20952/revtee.v13i32.14212Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 13 Núm. 32 (2020): Publicação Contínua; 1-21Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 13 No 32 (2020): Publicação Contínua; 1-21Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 13 n. 32 (2020): Publicação Contínua; 1-21Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 13 No. 32 (2020): Publicação Contínua; 1-212358-1425reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/14212/10940Copyright (c) 2020 Revista Tempos e Espaços em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Bruno de Oliveira eAbib, Leonardo TrapagaDamico, José Geraldo Soares2022-02-13T19:01:58Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/14212Revistahttp://www.seer.ufs.br/index.php/revtee/indexPUBhttps://seer.ufs.br/index.php/revtee/oairevtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com2358-14251983-6597opendoar:2022-02-13T19:01:58Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Análise dos conteúdos e saberes presentes no componente curricular Educação Física no referencial curricular lições do Rio Grande |
title |
Análise dos conteúdos e saberes presentes no componente curricular Educação Física no referencial curricular lições do Rio Grande |
spellingShingle |
Análise dos conteúdos e saberes presentes no componente curricular Educação Física no referencial curricular lições do Rio Grande Silva, Bruno de Oliveira e curriculum physical education school currículo educación física escuela currículo educação física escola |
title_short |
Análise dos conteúdos e saberes presentes no componente curricular Educação Física no referencial curricular lições do Rio Grande |
title_full |
Análise dos conteúdos e saberes presentes no componente curricular Educação Física no referencial curricular lições do Rio Grande |
title_fullStr |
Análise dos conteúdos e saberes presentes no componente curricular Educação Física no referencial curricular lições do Rio Grande |
title_full_unstemmed |
Análise dos conteúdos e saberes presentes no componente curricular Educação Física no referencial curricular lições do Rio Grande |
title_sort |
Análise dos conteúdos e saberes presentes no componente curricular Educação Física no referencial curricular lições do Rio Grande |
author |
Silva, Bruno de Oliveira e |
author_facet |
Silva, Bruno de Oliveira e Abib, Leonardo Trapaga Damico, José Geraldo Soares |
author_role |
author |
author2 |
Abib, Leonardo Trapaga Damico, José Geraldo Soares |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Bruno de Oliveira e Abib, Leonardo Trapaga Damico, José Geraldo Soares |
dc.subject.por.fl_str_mv |
curriculum physical education school currículo educación física escuela currículo educação física escola |
topic |
curriculum physical education school currículo educación física escuela currículo educação física escola |
description |
The objective of this article is to analyze the ways in which the contents of the Physical Education curricular component are arranged and organized in the Curriculum Reference Lições do Rio Grande (LRG). The empirical materials were LRG documents and semi-structured interviews with the organizers of the Physical Education issue. The data were analyzed from the perspective of post-structuralist studies. In the first axis of discussion, issues related to the organization of the curricular framework are addressed, while in the second, the contents and knowledge about Physical Education are discussed. In the LRG, the competency curriculum is linked to the permanence of the disciplinary curriculum. The LRG uses a discourse on the knowledge of body culture of movement to justify the privilege of sport as content to the detriment of others. The proposed form of sequence and division of knowledge of Physical Education leaves little space for moments of creation of teachers and students. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/14212 10.20952/revtee.v13i32.14212 |
url |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/14212 |
identifier_str_mv |
10.20952/revtee.v13i32.14212 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/14212/10940 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Tempos e Espaços em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Tempos e Espaços em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 13 Núm. 32 (2020): Publicação Contínua; 1-21 Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 13 No 32 (2020): Publicação Contínua; 1-21 Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 13 n. 32 (2020): Publicação Contínua; 1-21 Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 13 No. 32 (2020): Publicação Contínua; 1-21 2358-1425 reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS) instacron:UFS |
instname_str |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
instacron_str |
UFS |
institution |
UFS |
reponame_str |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
collection |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
revtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com |
_version_ |
1799875183295594496 |