Aprendizagem híbrida para a formação doutoral no contexto da pandemia da COVID-19

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Simón, Yessy Villavicencio
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Melian, Ivan Gabriel Grajales, Silva, Cícero da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/16685
Resumo: Distance learning has been an option to mitigate the global spread of the highly contagious disease, named COVID-19 (coronavirus), and declared a Pandemic by the World Health Organization (WHO) in March 2020. Social confinement as a public health strategy to address the health crisis has led to the adoption of new teaching methods in the new social sphere. Higher education contexts have gradually incorporated the opportunities offered by information and communication technologies (ICT). The purpose of the article is to present some theoretical reflections on the inclusion of the Blended Learning (B-Learning) methodological model in higher education, considering the changes that have occurred in the current situation due to the pandemic. Based on the review of the specialized scientific literature in relation to the integration of ICT in educational environments, the relevance of the advantages of technological tools in blended learning in the current context of the COVID-19 pandemic is recognized, specifically for the doctoral training process.
id UFS-3_4d7122acaa7ce7f7a55272d43704b482
oai_identifier_str oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/16685
network_acronym_str UFS-3
network_name_str Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Aprendizagem híbrida para a formação doutoral no contexto da pandemia da COVID-19Aprendizaje combinado para la formación doctoral en el contexto de la pandemia del COVID-19Blended learning for doctoral training in the context of the COVID-19 pandemicBlended LearningHigher EducationCOVID-19 pandemicInformation and Communication TechnologiesAprendizaje combinadoEducación SuperiorPandemia del COVID-19Tecnologías de la Información y las ComunicacionesAprendizagem híbridaEducação SuperiorPandemia da COVID-19Tecnologias da Informação e ComunicaçãoDistance learning has been an option to mitigate the global spread of the highly contagious disease, named COVID-19 (coronavirus), and declared a Pandemic by the World Health Organization (WHO) in March 2020. Social confinement as a public health strategy to address the health crisis has led to the adoption of new teaching methods in the new social sphere. Higher education contexts have gradually incorporated the opportunities offered by information and communication technologies (ICT). The purpose of the article is to present some theoretical reflections on the inclusion of the Blended Learning (B-Learning) methodological model in higher education, considering the changes that have occurred in the current situation due to the pandemic. Based on the review of the specialized scientific literature in relation to the integration of ICT in educational environments, the relevance of the advantages of technological tools in blended learning in the current context of the COVID-19 pandemic is recognized, specifically for the doctoral training process.A educação a distância tem sido uma opção para mitigar a disseminação mundial da doença altamente contagiosa, denominada COVID-19 (coronavírus), e declarada pandemia pela Organização Mundial de Saúde (OMS) em março de 2020. O distanciamento social como estratégia de saúde pública para enfrentar a crise sanitária tem influenciado a adoção de novas modalidades de ensino no novo ambiente social. Os contextos de ensino superior têm incorporado gradativamente as oportunidades oferecidas pelas Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC). O objetivo do ensaio é apresentar algumas reflexões teóricas sobre a inserção do modelo metodológico da aprendizagem híbrida (Blended Learning ou B-Learning) no ensino superior, considerando as mudanças ocorridas na situação atual em decorrência da pandemia. Com base na revisão de literatura científica especializada em relação à integração das TIC em contextos educacionais, é reconhecida a relevância das vantagens das ferramentas tecnológicas na aprendizagem híbrida no contexto atual da pandemia da COVID-19, especificamente para o processo de formação em nível de doutorado.La educación a distancia ha sido una opción para mitigar la propagación mundial de la enfermedad altamente contagiosa, de­nominada COVID-19 (coronavirus), y declarada Pandemia por la Organización Mundial de la Salud (OMS) en el mes de marzo de 2020. El confinamiento social como estrategia de salud pública para enfrentar la crisis sanitaria, ha incidido en la adopción de nuevas modalidades de enseñanza en el nuevo ámbito social. Los contextos de educación superior han incorporado paulatinamente, las oportunidades ofre­cidas por las Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC). El propósito del ensayo es presentar algunas reflexiones teóricas sobre la inclusión del modelo metodológico de Aprendizaje Combinado (Blended Learning o B-Learning) en la educación superior, considerando los cambios ocurridos ante la situación actual por la pandemia. A partir de la revisión de la literatura científica especializada en relación con la integración de las TIC en los ámbitos educativos, se reconoce la pertinencia de las ventajas de las herramientas tecnológicas en el aprendizaje combinado en el actual contexto de pandemia del COVID-19, específicamente, para el proceso de formación doctoral.Revista Tempos e Espaços em Educação2022-01-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/1668510.20952/revtee.v15i34.16685Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 Núm. 34 (2022): Publicação Contínua; e16685Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 No 34 (2022): Publicação Contínua; e16685Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 15 n. 34 (2022): Publicação Contínua; e16685Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 No. 34 (2022): Publicação Contínua; e166852358-1425reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSspahttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/16685/12499https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/16685/13906Copyright (c) 2022 Revista Tempos e Espaços em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSimón, Yessy VillavicencioMelian, Ivan Gabriel GrajalesSilva, Cícero da2023-06-05T19:47:44Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/16685Revistahttp://www.seer.ufs.br/index.php/revtee/indexPUBhttps://seer.ufs.br/index.php/revtee/oairevtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com2358-14251983-6597opendoar:2023-06-05T19:47:44Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
dc.title.none.fl_str_mv Aprendizagem híbrida para a formação doutoral no contexto da pandemia da COVID-19
Aprendizaje combinado para la formación doctoral en el contexto de la pandemia del COVID-19
Blended learning for doctoral training in the context of the COVID-19 pandemic
title Aprendizagem híbrida para a formação doutoral no contexto da pandemia da COVID-19
spellingShingle Aprendizagem híbrida para a formação doutoral no contexto da pandemia da COVID-19
Simón, Yessy Villavicencio
Blended Learning
Higher Education
COVID-19 pandemic
Information and Communication Technologies
Aprendizaje combinado
Educación Superior
Pandemia del COVID-19
Tecnologías de la Información y las Comunicaciones
Aprendizagem híbrida
Educação Superior
Pandemia da COVID-19
Tecnologias da Informação e Comunicação
title_short Aprendizagem híbrida para a formação doutoral no contexto da pandemia da COVID-19
title_full Aprendizagem híbrida para a formação doutoral no contexto da pandemia da COVID-19
title_fullStr Aprendizagem híbrida para a formação doutoral no contexto da pandemia da COVID-19
title_full_unstemmed Aprendizagem híbrida para a formação doutoral no contexto da pandemia da COVID-19
title_sort Aprendizagem híbrida para a formação doutoral no contexto da pandemia da COVID-19
author Simón, Yessy Villavicencio
author_facet Simón, Yessy Villavicencio
Melian, Ivan Gabriel Grajales
Silva, Cícero da
author_role author
author2 Melian, Ivan Gabriel Grajales
Silva, Cícero da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Simón, Yessy Villavicencio
Melian, Ivan Gabriel Grajales
Silva, Cícero da
dc.subject.por.fl_str_mv Blended Learning
Higher Education
COVID-19 pandemic
Information and Communication Technologies
Aprendizaje combinado
Educación Superior
Pandemia del COVID-19
Tecnologías de la Información y las Comunicaciones
Aprendizagem híbrida
Educação Superior
Pandemia da COVID-19
Tecnologias da Informação e Comunicação
topic Blended Learning
Higher Education
COVID-19 pandemic
Information and Communication Technologies
Aprendizaje combinado
Educación Superior
Pandemia del COVID-19
Tecnologías de la Información y las Comunicaciones
Aprendizagem híbrida
Educação Superior
Pandemia da COVID-19
Tecnologias da Informação e Comunicação
description Distance learning has been an option to mitigate the global spread of the highly contagious disease, named COVID-19 (coronavirus), and declared a Pandemic by the World Health Organization (WHO) in March 2020. Social confinement as a public health strategy to address the health crisis has led to the adoption of new teaching methods in the new social sphere. Higher education contexts have gradually incorporated the opportunities offered by information and communication technologies (ICT). The purpose of the article is to present some theoretical reflections on the inclusion of the Blended Learning (B-Learning) methodological model in higher education, considering the changes that have occurred in the current situation due to the pandemic. Based on the review of the specialized scientific literature in relation to the integration of ICT in educational environments, the relevance of the advantages of technological tools in blended learning in the current context of the COVID-19 pandemic is recognized, specifically for the doctoral training process.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-01-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/16685
10.20952/revtee.v15i34.16685
url https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/16685
identifier_str_mv 10.20952/revtee.v15i34.16685
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/16685/12499
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/16685/13906
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Tempos e Espaços em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Tempos e Espaços em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação
publisher.none.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação
dc.source.none.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 Núm. 34 (2022): Publicação Contínua; e16685
Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 No 34 (2022): Publicação Contínua; e16685
Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 15 n. 34 (2022): Publicação Contínua; e16685
Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 No. 34 (2022): Publicação Contínua; e16685
2358-1425
reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron:UFS
instname_str Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron_str UFS
institution UFS
reponame_str Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
collection Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)
repository.mail.fl_str_mv revtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com
_version_ 1799875184156475392