Aprendizagem híbrida para a formação doutoral no contexto da pandemia da COVID-19
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/16685 |
Resumo: | Distance learning has been an option to mitigate the global spread of the highly contagious disease, named COVID-19 (coronavirus), and declared a Pandemic by the World Health Organization (WHO) in March 2020. Social confinement as a public health strategy to address the health crisis has led to the adoption of new teaching methods in the new social sphere. Higher education contexts have gradually incorporated the opportunities offered by information and communication technologies (ICT). The purpose of the article is to present some theoretical reflections on the inclusion of the Blended Learning (B-Learning) methodological model in higher education, considering the changes that have occurred in the current situation due to the pandemic. Based on the review of the specialized scientific literature in relation to the integration of ICT in educational environments, the relevance of the advantages of technological tools in blended learning in the current context of the COVID-19 pandemic is recognized, specifically for the doctoral training process. |
id |
UFS-3_4d7122acaa7ce7f7a55272d43704b482 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/16685 |
network_acronym_str |
UFS-3 |
network_name_str |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Aprendizagem híbrida para a formação doutoral no contexto da pandemia da COVID-19Aprendizaje combinado para la formación doctoral en el contexto de la pandemia del COVID-19Blended learning for doctoral training in the context of the COVID-19 pandemicBlended LearningHigher EducationCOVID-19 pandemicInformation and Communication TechnologiesAprendizaje combinadoEducación SuperiorPandemia del COVID-19Tecnologías de la Información y las ComunicacionesAprendizagem híbridaEducação SuperiorPandemia da COVID-19Tecnologias da Informação e ComunicaçãoDistance learning has been an option to mitigate the global spread of the highly contagious disease, named COVID-19 (coronavirus), and declared a Pandemic by the World Health Organization (WHO) in March 2020. Social confinement as a public health strategy to address the health crisis has led to the adoption of new teaching methods in the new social sphere. Higher education contexts have gradually incorporated the opportunities offered by information and communication technologies (ICT). The purpose of the article is to present some theoretical reflections on the inclusion of the Blended Learning (B-Learning) methodological model in higher education, considering the changes that have occurred in the current situation due to the pandemic. Based on the review of the specialized scientific literature in relation to the integration of ICT in educational environments, the relevance of the advantages of technological tools in blended learning in the current context of the COVID-19 pandemic is recognized, specifically for the doctoral training process.A educação a distância tem sido uma opção para mitigar a disseminação mundial da doença altamente contagiosa, denominada COVID-19 (coronavírus), e declarada pandemia pela Organização Mundial de Saúde (OMS) em março de 2020. O distanciamento social como estratégia de saúde pública para enfrentar a crise sanitária tem influenciado a adoção de novas modalidades de ensino no novo ambiente social. Os contextos de ensino superior têm incorporado gradativamente as oportunidades oferecidas pelas Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC). O objetivo do ensaio é apresentar algumas reflexões teóricas sobre a inserção do modelo metodológico da aprendizagem híbrida (Blended Learning ou B-Learning) no ensino superior, considerando as mudanças ocorridas na situação atual em decorrência da pandemia. Com base na revisão de literatura científica especializada em relação à integração das TIC em contextos educacionais, é reconhecida a relevância das vantagens das ferramentas tecnológicas na aprendizagem híbrida no contexto atual da pandemia da COVID-19, especificamente para o processo de formação em nível de doutorado.La educación a distancia ha sido una opción para mitigar la propagación mundial de la enfermedad altamente contagiosa, denominada COVID-19 (coronavirus), y declarada Pandemia por la Organización Mundial de la Salud (OMS) en el mes de marzo de 2020. El confinamiento social como estrategia de salud pública para enfrentar la crisis sanitaria, ha incidido en la adopción de nuevas modalidades de enseñanza en el nuevo ámbito social. Los contextos de educación superior han incorporado paulatinamente, las oportunidades ofrecidas por las Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC). El propósito del ensayo es presentar algunas reflexiones teóricas sobre la inclusión del modelo metodológico de Aprendizaje Combinado (Blended Learning o B-Learning) en la educación superior, considerando los cambios ocurridos ante la situación actual por la pandemia. A partir de la revisión de la literatura científica especializada en relación con la integración de las TIC en los ámbitos educativos, se reconoce la pertinencia de las ventajas de las herramientas tecnológicas en el aprendizaje combinado en el actual contexto de pandemia del COVID-19, específicamente, para el proceso de formación doctoral.Revista Tempos e Espaços em Educação2022-01-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/1668510.20952/revtee.v15i34.16685Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 Núm. 34 (2022): Publicação Contínua; e16685Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 No 34 (2022): Publicação Contínua; e16685Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 15 n. 34 (2022): Publicação Contínua; e16685Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 No. 34 (2022): Publicação Contínua; e166852358-1425reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSspahttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/16685/12499https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/16685/13906Copyright (c) 2022 Revista Tempos e Espaços em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSimón, Yessy VillavicencioMelian, Ivan Gabriel GrajalesSilva, Cícero da2023-06-05T19:47:44Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/16685Revistahttp://www.seer.ufs.br/index.php/revtee/indexPUBhttps://seer.ufs.br/index.php/revtee/oairevtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com2358-14251983-6597opendoar:2023-06-05T19:47:44Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Aprendizagem híbrida para a formação doutoral no contexto da pandemia da COVID-19 Aprendizaje combinado para la formación doctoral en el contexto de la pandemia del COVID-19 Blended learning for doctoral training in the context of the COVID-19 pandemic |
title |
Aprendizagem híbrida para a formação doutoral no contexto da pandemia da COVID-19 |
spellingShingle |
Aprendizagem híbrida para a formação doutoral no contexto da pandemia da COVID-19 Simón, Yessy Villavicencio Blended Learning Higher Education COVID-19 pandemic Information and Communication Technologies Aprendizaje combinado Educación Superior Pandemia del COVID-19 Tecnologías de la Información y las Comunicaciones Aprendizagem híbrida Educação Superior Pandemia da COVID-19 Tecnologias da Informação e Comunicação |
title_short |
Aprendizagem híbrida para a formação doutoral no contexto da pandemia da COVID-19 |
title_full |
Aprendizagem híbrida para a formação doutoral no contexto da pandemia da COVID-19 |
title_fullStr |
Aprendizagem híbrida para a formação doutoral no contexto da pandemia da COVID-19 |
title_full_unstemmed |
Aprendizagem híbrida para a formação doutoral no contexto da pandemia da COVID-19 |
title_sort |
Aprendizagem híbrida para a formação doutoral no contexto da pandemia da COVID-19 |
author |
Simón, Yessy Villavicencio |
author_facet |
Simón, Yessy Villavicencio Melian, Ivan Gabriel Grajales Silva, Cícero da |
author_role |
author |
author2 |
Melian, Ivan Gabriel Grajales Silva, Cícero da |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Simón, Yessy Villavicencio Melian, Ivan Gabriel Grajales Silva, Cícero da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Blended Learning Higher Education COVID-19 pandemic Information and Communication Technologies Aprendizaje combinado Educación Superior Pandemia del COVID-19 Tecnologías de la Información y las Comunicaciones Aprendizagem híbrida Educação Superior Pandemia da COVID-19 Tecnologias da Informação e Comunicação |
topic |
Blended Learning Higher Education COVID-19 pandemic Information and Communication Technologies Aprendizaje combinado Educación Superior Pandemia del COVID-19 Tecnologías de la Información y las Comunicaciones Aprendizagem híbrida Educação Superior Pandemia da COVID-19 Tecnologias da Informação e Comunicação |
description |
Distance learning has been an option to mitigate the global spread of the highly contagious disease, named COVID-19 (coronavirus), and declared a Pandemic by the World Health Organization (WHO) in March 2020. Social confinement as a public health strategy to address the health crisis has led to the adoption of new teaching methods in the new social sphere. Higher education contexts have gradually incorporated the opportunities offered by information and communication technologies (ICT). The purpose of the article is to present some theoretical reflections on the inclusion of the Blended Learning (B-Learning) methodological model in higher education, considering the changes that have occurred in the current situation due to the pandemic. Based on the review of the specialized scientific literature in relation to the integration of ICT in educational environments, the relevance of the advantages of technological tools in blended learning in the current context of the COVID-19 pandemic is recognized, specifically for the doctoral training process. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-01-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/16685 10.20952/revtee.v15i34.16685 |
url |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/16685 |
identifier_str_mv |
10.20952/revtee.v15i34.16685 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/16685/12499 https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/16685/13906 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Tempos e Espaços em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Tempos e Espaços em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 Núm. 34 (2022): Publicação Contínua; e16685 Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 No 34 (2022): Publicação Contínua; e16685 Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 15 n. 34 (2022): Publicação Contínua; e16685 Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 No. 34 (2022): Publicação Contínua; e16685 2358-1425 reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS) instacron:UFS |
instname_str |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
instacron_str |
UFS |
institution |
UFS |
reponame_str |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
collection |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
revtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com |
_version_ |
1799875184156475392 |