A relação entre tristeza e conhecimento

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Wanderley, Anderson dos Santos
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Lima, Joedla Rodrigues de, Sousa, Jair Moises de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/19197
Resumo: Sadness is an affection that constrains us and reduces our power to act, affecting us in various ways: philosophical, psychological and even physiological aspects. Sadness brings a different perspective of reality to each individual as it takes us into a deep world of uncomfortable feelings and thoughts. It usually brings pain and frustration that we wouldn't face experiencing other types of emotions. The purpose of this article is to show how sadness affects student learning. A bibliographic analysis was performed. Based on other work, we see that sadness continually grows among young students. In addition, women are affected by this affection much more than men. Women are also the most empathetic in the face of sadness. Sadness connects us to different nuances of our being. Therefore, understanding this particular emotion is essential for us to understand ourselves. Sadness is of total importance in the student's learning process, because it integrates the individual to his world around him, adding meanings or simply reframing his being.
id UFS-3_7d4f35a1ce5d6e86d4691fa28673dc83
oai_identifier_str oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/19197
network_acronym_str UFS-3
network_name_str Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
repository_id_str
spelling A relação entre tristeza e conhecimentoThe relationship between sadness and knowledgeLa relación entre tristeza y conocimientoLEARNINGEMOTIONFEELINGAFFECTIONEDUCATIONAPRENDIZAJEEMOCIÓNSENTIMIENTOAFECTOEDUCACIÓNAPRENDIZAGEMEMOÇÃOSENTIMENTOAFETOEDUCAÇÃOSadness is an affection that constrains us and reduces our power to act, affecting us in various ways: philosophical, psychological and even physiological aspects. Sadness brings a different perspective of reality to each individual as it takes us into a deep world of uncomfortable feelings and thoughts. It usually brings pain and frustration that we wouldn't face experiencing other types of emotions. The purpose of this article is to show how sadness affects student learning. A bibliographic analysis was performed. Based on other work, we see that sadness continually grows among young students. In addition, women are affected by this affection much more than men. Women are also the most empathetic in the face of sadness. Sadness connects us to different nuances of our being. Therefore, understanding this particular emotion is essential for us to understand ourselves. Sadness is of total importance in the student's learning process, because it integrates the individual to his world around him, adding meanings or simply reframing his being.La tristeza es esa emoción que nos recluye y reduce nuestra capacidad de actuar, nos afecta de diferentes maneras como individuos, ya sea desde un punto de vista filosófico, psicológico o incluso fisiológico. Este afecto está presente en nuestras vidas y, en consecuencia, altera nuestra forma de pensar y actuar. La tristeza trae una nueva perspectiva del mundo, porque inserta a los individuos en una realidad aparte de la suya, donde se enfrentan al dolor y los pensamientos frustrantes. El objetivo de este trabajo, en general, es discutir cómo la tristeza afecta el proceso de aprendizaje. La metodología utilizada fue la investigación bibliográfica. También vemos que, con base en otros trabajos analizados, desde la escuela primaria en adelante, la emoción de tristeza crece en los individuos cada año, siendo las mujeres más afectadas por esta emoción a lo largo de su vida, incluso siendo las más empáticas con este sentimiento. Ante la tristeza, se puede ver que conecta diferentes matices del ser, y comprenderla es fundamental para comprendernos a nosotros mismos.A tristeza é o afeto que nos reclui e diminui nossa potência de agir nos afetando de diversas maneiras como indivíduos, seja do ponto de vista filosófico, psicológico e fisiológico. Esse afeto está presente em nossa vida e, consequentemente, altera nosso modo de pensar e agir. A tristeza traz uma perspectiva nova de mundo, pois esta insere os indivíduos em uma realidade à parte da sua própria, onde estes se deparam com dores e pensamentos frustrantes. O objetivo desse trabalho, de maneira geral, é discutir como a tristeza afeta o processo de aprendizagem. Como metodologia foi utilizada a pesquisa bibliográfica.  Vemos também que com base em outros trabalhos analisados que, a partir do ensino fundamental, a emoção tristeza cresce a cada ano nos indivíduos, com as mulheres sendo mais acometidas por esse afeto ao longo de suas vidas, inclusive são as mais empáticas em relação ao mesmo. Ao depararmos com a tristeza pode-se perceber que esta conecta diversas nuances do ser, e compreendê-la é essencial para compreendermos a nós mesmos e aos universos interiores e exteriores. Esta é bastante importante no processo de aprendizado de modo a integrar o indivíduo no mundo que o circunda, dando-lhe significado ou simplesmente o ressignificando.Revista Tempos e Espaços em Educação2023-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/1919710.20952/revtee.v16i35.19197Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 Núm. 35 (2023): Publicação Contínua; e19197Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 No 35 (2023): Publicação Contínua; e19197Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 16 n. 35 (2023): Publicação Contínua; e19197Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 No. 35 (2023): Publicação Contínua; e191972358-1425reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/19197/15018Copyright (c) 2023 Revista Tempos e Espaços em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessWanderley, Anderson dos SantosLima, Joedla Rodrigues deSousa, Jair Moises de2024-01-08T22:21:26Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/19197Revistahttp://www.seer.ufs.br/index.php/revtee/indexPUBhttps://seer.ufs.br/index.php/revtee/oairevtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com2358-14251983-6597opendoar:2024-01-08T22:21:26Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
dc.title.none.fl_str_mv A relação entre tristeza e conhecimento
The relationship between sadness and knowledge
La relación entre tristeza y conocimiento
title A relação entre tristeza e conhecimento
spellingShingle A relação entre tristeza e conhecimento
Wanderley, Anderson dos Santos
LEARNING
EMOTION
FEELING
AFFECTION
EDUCATION
APRENDIZAJE
EMOCIÓN
SENTIMIENTO
AFECTO
EDUCACIÓN
APRENDIZAGEM
EMOÇÃO
SENTIMENTO
AFETO
EDUCAÇÃO
title_short A relação entre tristeza e conhecimento
title_full A relação entre tristeza e conhecimento
title_fullStr A relação entre tristeza e conhecimento
title_full_unstemmed A relação entre tristeza e conhecimento
title_sort A relação entre tristeza e conhecimento
author Wanderley, Anderson dos Santos
author_facet Wanderley, Anderson dos Santos
Lima, Joedla Rodrigues de
Sousa, Jair Moises de
author_role author
author2 Lima, Joedla Rodrigues de
Sousa, Jair Moises de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Wanderley, Anderson dos Santos
Lima, Joedla Rodrigues de
Sousa, Jair Moises de
dc.subject.por.fl_str_mv LEARNING
EMOTION
FEELING
AFFECTION
EDUCATION
APRENDIZAJE
EMOCIÓN
SENTIMIENTO
AFECTO
EDUCACIÓN
APRENDIZAGEM
EMOÇÃO
SENTIMENTO
AFETO
EDUCAÇÃO
topic LEARNING
EMOTION
FEELING
AFFECTION
EDUCATION
APRENDIZAJE
EMOCIÓN
SENTIMIENTO
AFECTO
EDUCACIÓN
APRENDIZAGEM
EMOÇÃO
SENTIMENTO
AFETO
EDUCAÇÃO
description Sadness is an affection that constrains us and reduces our power to act, affecting us in various ways: philosophical, psychological and even physiological aspects. Sadness brings a different perspective of reality to each individual as it takes us into a deep world of uncomfortable feelings and thoughts. It usually brings pain and frustration that we wouldn't face experiencing other types of emotions. The purpose of this article is to show how sadness affects student learning. A bibliographic analysis was performed. Based on other work, we see that sadness continually grows among young students. In addition, women are affected by this affection much more than men. Women are also the most empathetic in the face of sadness. Sadness connects us to different nuances of our being. Therefore, understanding this particular emotion is essential for us to understand ourselves. Sadness is of total importance in the student's learning process, because it integrates the individual to his world around him, adding meanings or simply reframing his being.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/19197
10.20952/revtee.v16i35.19197
url https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/19197
identifier_str_mv 10.20952/revtee.v16i35.19197
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/19197/15018
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Tempos e Espaços em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Tempos e Espaços em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação
publisher.none.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação
dc.source.none.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 Núm. 35 (2023): Publicação Contínua; e19197
Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 No 35 (2023): Publicação Contínua; e19197
Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 16 n. 35 (2023): Publicação Contínua; e19197
Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 No. 35 (2023): Publicação Contínua; e19197
2358-1425
reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron:UFS
instname_str Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron_str UFS
institution UFS
reponame_str Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
collection Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)
repository.mail.fl_str_mv revtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com
_version_ 1799875185389600768