A relação entre tristeza e conhecimento
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/19197 |
Resumo: | Sadness is an affection that constrains us and reduces our power to act, affecting us in various ways: philosophical, psychological and even physiological aspects. Sadness brings a different perspective of reality to each individual as it takes us into a deep world of uncomfortable feelings and thoughts. It usually brings pain and frustration that we wouldn't face experiencing other types of emotions. The purpose of this article is to show how sadness affects student learning. A bibliographic analysis was performed. Based on other work, we see that sadness continually grows among young students. In addition, women are affected by this affection much more than men. Women are also the most empathetic in the face of sadness. Sadness connects us to different nuances of our being. Therefore, understanding this particular emotion is essential for us to understand ourselves. Sadness is of total importance in the student's learning process, because it integrates the individual to his world around him, adding meanings or simply reframing his being. |
id |
UFS-3_7d4f35a1ce5d6e86d4691fa28673dc83 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/19197 |
network_acronym_str |
UFS-3 |
network_name_str |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A relação entre tristeza e conhecimentoThe relationship between sadness and knowledgeLa relación entre tristeza y conocimientoLEARNINGEMOTIONFEELINGAFFECTIONEDUCATIONAPRENDIZAJEEMOCIÓNSENTIMIENTOAFECTOEDUCACIÓNAPRENDIZAGEMEMOÇÃOSENTIMENTOAFETOEDUCAÇÃOSadness is an affection that constrains us and reduces our power to act, affecting us in various ways: philosophical, psychological and even physiological aspects. Sadness brings a different perspective of reality to each individual as it takes us into a deep world of uncomfortable feelings and thoughts. It usually brings pain and frustration that we wouldn't face experiencing other types of emotions. The purpose of this article is to show how sadness affects student learning. A bibliographic analysis was performed. Based on other work, we see that sadness continually grows among young students. In addition, women are affected by this affection much more than men. Women are also the most empathetic in the face of sadness. Sadness connects us to different nuances of our being. Therefore, understanding this particular emotion is essential for us to understand ourselves. Sadness is of total importance in the student's learning process, because it integrates the individual to his world around him, adding meanings or simply reframing his being.La tristeza es esa emoción que nos recluye y reduce nuestra capacidad de actuar, nos afecta de diferentes maneras como individuos, ya sea desde un punto de vista filosófico, psicológico o incluso fisiológico. Este afecto está presente en nuestras vidas y, en consecuencia, altera nuestra forma de pensar y actuar. La tristeza trae una nueva perspectiva del mundo, porque inserta a los individuos en una realidad aparte de la suya, donde se enfrentan al dolor y los pensamientos frustrantes. El objetivo de este trabajo, en general, es discutir cómo la tristeza afecta el proceso de aprendizaje. La metodología utilizada fue la investigación bibliográfica. También vemos que, con base en otros trabajos analizados, desde la escuela primaria en adelante, la emoción de tristeza crece en los individuos cada año, siendo las mujeres más afectadas por esta emoción a lo largo de su vida, incluso siendo las más empáticas con este sentimiento. Ante la tristeza, se puede ver que conecta diferentes matices del ser, y comprenderla es fundamental para comprendernos a nosotros mismos.A tristeza é o afeto que nos reclui e diminui nossa potência de agir nos afetando de diversas maneiras como indivíduos, seja do ponto de vista filosófico, psicológico e fisiológico. Esse afeto está presente em nossa vida e, consequentemente, altera nosso modo de pensar e agir. A tristeza traz uma perspectiva nova de mundo, pois esta insere os indivíduos em uma realidade à parte da sua própria, onde estes se deparam com dores e pensamentos frustrantes. O objetivo desse trabalho, de maneira geral, é discutir como a tristeza afeta o processo de aprendizagem. Como metodologia foi utilizada a pesquisa bibliográfica. Vemos também que com base em outros trabalhos analisados que, a partir do ensino fundamental, a emoção tristeza cresce a cada ano nos indivíduos, com as mulheres sendo mais acometidas por esse afeto ao longo de suas vidas, inclusive são as mais empáticas em relação ao mesmo. Ao depararmos com a tristeza pode-se perceber que esta conecta diversas nuances do ser, e compreendê-la é essencial para compreendermos a nós mesmos e aos universos interiores e exteriores. Esta é bastante importante no processo de aprendizado de modo a integrar o indivíduo no mundo que o circunda, dando-lhe significado ou simplesmente o ressignificando.Revista Tempos e Espaços em Educação2023-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/1919710.20952/revtee.v16i35.19197Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 Núm. 35 (2023): Publicação Contínua; e19197Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 No 35 (2023): Publicação Contínua; e19197Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 16 n. 35 (2023): Publicação Contínua; e19197Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 No. 35 (2023): Publicação Contínua; e191972358-1425reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/19197/15018Copyright (c) 2023 Revista Tempos e Espaços em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessWanderley, Anderson dos SantosLima, Joedla Rodrigues deSousa, Jair Moises de2024-01-08T22:21:26Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/19197Revistahttp://www.seer.ufs.br/index.php/revtee/indexPUBhttps://seer.ufs.br/index.php/revtee/oairevtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com2358-14251983-6597opendoar:2024-01-08T22:21:26Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A relação entre tristeza e conhecimento The relationship between sadness and knowledge La relación entre tristeza y conocimiento |
title |
A relação entre tristeza e conhecimento |
spellingShingle |
A relação entre tristeza e conhecimento Wanderley, Anderson dos Santos LEARNING EMOTION FEELING AFFECTION EDUCATION APRENDIZAJE EMOCIÓN SENTIMIENTO AFECTO EDUCACIÓN APRENDIZAGEM EMOÇÃO SENTIMENTO AFETO EDUCAÇÃO |
title_short |
A relação entre tristeza e conhecimento |
title_full |
A relação entre tristeza e conhecimento |
title_fullStr |
A relação entre tristeza e conhecimento |
title_full_unstemmed |
A relação entre tristeza e conhecimento |
title_sort |
A relação entre tristeza e conhecimento |
author |
Wanderley, Anderson dos Santos |
author_facet |
Wanderley, Anderson dos Santos Lima, Joedla Rodrigues de Sousa, Jair Moises de |
author_role |
author |
author2 |
Lima, Joedla Rodrigues de Sousa, Jair Moises de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Wanderley, Anderson dos Santos Lima, Joedla Rodrigues de Sousa, Jair Moises de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
LEARNING EMOTION FEELING AFFECTION EDUCATION APRENDIZAJE EMOCIÓN SENTIMIENTO AFECTO EDUCACIÓN APRENDIZAGEM EMOÇÃO SENTIMENTO AFETO EDUCAÇÃO |
topic |
LEARNING EMOTION FEELING AFFECTION EDUCATION APRENDIZAJE EMOCIÓN SENTIMIENTO AFECTO EDUCACIÓN APRENDIZAGEM EMOÇÃO SENTIMENTO AFETO EDUCAÇÃO |
description |
Sadness is an affection that constrains us and reduces our power to act, affecting us in various ways: philosophical, psychological and even physiological aspects. Sadness brings a different perspective of reality to each individual as it takes us into a deep world of uncomfortable feelings and thoughts. It usually brings pain and frustration that we wouldn't face experiencing other types of emotions. The purpose of this article is to show how sadness affects student learning. A bibliographic analysis was performed. Based on other work, we see that sadness continually grows among young students. In addition, women are affected by this affection much more than men. Women are also the most empathetic in the face of sadness. Sadness connects us to different nuances of our being. Therefore, understanding this particular emotion is essential for us to understand ourselves. Sadness is of total importance in the student's learning process, because it integrates the individual to his world around him, adding meanings or simply reframing his being. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/19197 10.20952/revtee.v16i35.19197 |
url |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/19197 |
identifier_str_mv |
10.20952/revtee.v16i35.19197 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/19197/15018 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Tempos e Espaços em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Tempos e Espaços em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 Núm. 35 (2023): Publicação Contínua; e19197 Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 No 35 (2023): Publicação Contínua; e19197 Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 16 n. 35 (2023): Publicação Contínua; e19197 Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 No. 35 (2023): Publicação Contínua; e19197 2358-1425 reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS) instacron:UFS |
instname_str |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
instacron_str |
UFS |
institution |
UFS |
reponame_str |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
collection |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
revtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com |
_version_ |
1799875185389600768 |