Les spécifiques humains et lapprentissage: relations entre la cognition, laffect et la culture
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Psicologia USP (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/42148 |
Resumo: | The article aims to discuss issues related to frequent controversy in the Psychology of Learning, which consist on the relationships between cognition, culture affect and human specifics on these processes. Thus, learning is discussed in terms of shared processes with other species such as association and recursion, and others that are specifically human, such as abstraction and metacognition. We examine some hypotheses about how the human mind may have evolved in direction of these differences. At the conclusion, it is specified the position about the links between cognition, affection and culture, as well about levels of human functioning, and the decisive role of culture and its main instrument, language, in favoring the development of human specifics. |
id |
USP-26_792464acbc415de3c59917c8af2326de |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/42148 |
network_acronym_str |
USP-26 |
network_name_str |
Psicologia USP (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Les spécifiques humains et lapprentissage: relations entre la cognition, laffect et la cultureAs especificidades humanas e a aprendizagem: relações entre cognição, afeto e culturaLa particularidades humanas y el aprendizaje: las relaciones entre la cognición, afecto y culturaHuman specifics and learning: relationships between cognition, affect and cultureLearningCognitionAffectionCultureAprendizajeCogniciónAfectoCulturaAprendizagemCogniçãoAfetoCulturaApprentissageCognitionAffectionCultureThe article aims to discuss issues related to frequent controversy in the Psychology of Learning, which consist on the relationships between cognition, culture affect and human specifics on these processes. Thus, learning is discussed in terms of shared processes with other species such as association and recursion, and others that are specifically human, such as abstraction and metacognition. We examine some hypotheses about how the human mind may have evolved in direction of these differences. At the conclusion, it is specified the position about the links between cognition, affection and culture, as well about levels of human functioning, and the decisive role of culture and its main instrument, language, in favoring the development of human specifics.L'article vise à discuter des questions qui provoquent régulièrement la controverse dans la psychologie de l'apprentissage, qui sont les relations entre la cognition, la culture et l'affect et les spécifiques humains en ces processus. Ainsi, l'apprentissage est discuté en termes de processus partagés avec d'autres espèces, telles que l'association et la récursivité, et d'autres qui sont spécifiquement humain comment l'abstraction et la métacognition. Nous examinons quelques hypothèses sur la façon dont l'esprit humain peut avoir évolué dans le sens de ces différences. En conclusion, il est précisé la position sur la relation entre la cognition, la culture et l'affect, ainsi comme deux niveaux de fonctionnement psychologique, et l'influence de la culture et de son principal instrument, la langue, dans la promotion des ces caractéristiques humaines.El artículo tiene por objetivo discutir temas que regularmente provocan controversia en Psicología, que son las relaciones entre la cognición, la cultura, el afecto y las particularidades humanas en estos procesos. Así, el aprendizaje se discute en términos de procesos compartidos con otras especies como la asociación y recursividad, y otras que son específicamente humanas, como la abstracción y la metacognición. Examinamos algunas hipótesis de cómo la mente humana pudo haber evolucionado en hacia esas diferencias. En conclusión, se explicita el posicionamiento acerca de las conexiones entre la cognición, el afecto y la cultura, los dos niveles de funcionamiento psicológico y la decisiva intervención de la cultura en la promoción de las particularidades humanas.O artigo tem por objetivo discutir questões que periodicamente provocam polêmica na Psicologia da Aprendizagem, que são as relações entre cognição, cultura e afeto e as especificidades humanas nesses processos. Assim, a aprendizagem é discutida em termos de processos partilhados com outras espécies, como a associação e a recursividade, e outros que são especificamente humanos, como a abstração e a metacognição. São examinadas algumas hipóteses sobre como a mente humana pode ter evoluído em direção à essas diferenças. Na conclusão, é explicitado o posicionamento sobre as relações entre cognição, cultura e afeto, em dois níveis de funcionamento psicológico e da influência decisiva da cultura e seu principal instrumento, a linguagem, na promoção das especificidades humanas.Universidade de São Paulo. Instituto de Psicologia2011-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/4214810.1590/S0103-65642011005000028Psicologia USP; v. 22 n. 4 (2011): Processos de subjetivação; 703-724Psicologia USP; Vol. 22 No. 4 (2011): Processos de subjetivação; 703-724Psicologia USP; Vol. 22 Núm. 4 (2011): Processos de subjetivação; 703-7241678-51770103-6564reponame:Psicologia USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/42148/45821Copyright (c) 2016 Psicologia USPinfo:eu-repo/semantics/openAccessLeme, Maria Isabel da Silva2012-09-05T20:45:01Zoai:revistas.usp.br:article/42148Revistahttps://www.revistas.usp.br/psicouspPUBhttps://www.revistas.usp.br/psicousp/oairevpsico@usp.br1678-51770103-6564opendoar:2012-09-05T20:45:01Psicologia USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Les spécifiques humains et lapprentissage: relations entre la cognition, laffect et la culture As especificidades humanas e a aprendizagem: relações entre cognição, afeto e cultura La particularidades humanas y el aprendizaje: las relaciones entre la cognición, afecto y cultura Human specifics and learning: relationships between cognition, affect and culture |
title |
Les spécifiques humains et lapprentissage: relations entre la cognition, laffect et la culture |
spellingShingle |
Les spécifiques humains et lapprentissage: relations entre la cognition, laffect et la culture Leme, Maria Isabel da Silva Learning Cognition Affection Culture Aprendizaje Cognición Afecto Cultura Aprendizagem Cognição Afeto Cultura Apprentissage Cognition Affection Culture |
title_short |
Les spécifiques humains et lapprentissage: relations entre la cognition, laffect et la culture |
title_full |
Les spécifiques humains et lapprentissage: relations entre la cognition, laffect et la culture |
title_fullStr |
Les spécifiques humains et lapprentissage: relations entre la cognition, laffect et la culture |
title_full_unstemmed |
Les spécifiques humains et lapprentissage: relations entre la cognition, laffect et la culture |
title_sort |
Les spécifiques humains et lapprentissage: relations entre la cognition, laffect et la culture |
author |
Leme, Maria Isabel da Silva |
author_facet |
Leme, Maria Isabel da Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Leme, Maria Isabel da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Learning Cognition Affection Culture Aprendizaje Cognición Afecto Cultura Aprendizagem Cognição Afeto Cultura Apprentissage Cognition Affection Culture |
topic |
Learning Cognition Affection Culture Aprendizaje Cognición Afecto Cultura Aprendizagem Cognição Afeto Cultura Apprentissage Cognition Affection Culture |
description |
The article aims to discuss issues related to frequent controversy in the Psychology of Learning, which consist on the relationships between cognition, culture affect and human specifics on these processes. Thus, learning is discussed in terms of shared processes with other species such as association and recursion, and others that are specifically human, such as abstraction and metacognition. We examine some hypotheses about how the human mind may have evolved in direction of these differences. At the conclusion, it is specified the position about the links between cognition, affection and culture, as well about levels of human functioning, and the decisive role of culture and its main instrument, language, in favoring the development of human specifics. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/42148 10.1590/S0103-65642011005000028 |
url |
https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/42148 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0103-65642011005000028 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/42148/45821 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Psicologia USP info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Psicologia USP |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Instituto de Psicologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Instituto de Psicologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Psicologia USP; v. 22 n. 4 (2011): Processos de subjetivação; 703-724 Psicologia USP; Vol. 22 No. 4 (2011): Processos de subjetivação; 703-724 Psicologia USP; Vol. 22 Núm. 4 (2011): Processos de subjetivação; 703-724 1678-5177 0103-6564 reponame:Psicologia USP (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Psicologia USP (Online) |
collection |
Psicologia USP (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Psicologia USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revpsico@usp.br |
_version_ |
1800221957360189440 |